Pionyr na suchu

Tipy na výlet, Brno a okolí




Kam a jak jedeme?

lupa

Pionýr se stal druhou lodí strední velikosti Dopravního podniku mesta Brna na Brnenské prehrade. Na rozdíl od predchozích lodí, které byly kompletne ci cástecne vyrobeny v jiných lodenicích, vznikl celý Pionýr v dreveném hangáru v bystrckém areálu lodní dopravy. Povolení na stavbu nové lodi obdrzel DPmB v zárí 1949, práce se brzo rozbehly a pres zimu byla postavena kompletní lod. Ta byla na vodu poprvé spustena v dubnu 1950 a ihned se zaradila do pravidelného provozu.
Pionýr nebyl behem svého zivota nijak zásadneji rekonstruován, díky cemuz také nevynechal ani jednu plavební sezónu. V roce 2008 dojezdil témer v puvodním stavu, který se vyznacoval tím, ze mnoho cástí lode pocházelo ze starých tramvají (elektromotor, dvere, okna). Jeho poslední plavba se konala 4. ríjna 2008, v následující plavební sezóne zustaly vsechny lode vcetne Pionýra na brehu, nebot hladina prehrady byla kvuli plánovanému rozsáhlému cistení dna výrazne snízena.





Na jare roku 2010 zakoupila odstavené plavidlo za 85 000 Kc mestská cást Brno-jih, která jej 15. dubna téhoz roku nechala odvézt z lodenice v Bystrci do Komárova. Zde bude lod stojící nedaleko Svratky poblíz nove budovaného sportovního areálu slouzit jako restaurace. V doprave na prehrade ji nahradila nove vyrobená lod Lipsko.


Za čím jedeme?

A jeste neco málo technických informací :
Pionýr lze zaradit do kategorie lodí strední velikosti (vzhledem k ostatním lodím, které DPmB kdy provozoval). Jeho obsaditelnost (200 osob) byla v roce 1974 legislativne snízena na 150 cestujících, prestoze nedoslo k zádným technickým úpravám. Plavidlo je rozdeleno na tri cásti: prední a zadní cást je otevrená, krytá strechou, strední vytvárí pruchozí uzavrenou kajutu pro cestující. Kormidelna je vyvýsena nad strechu, takze kapitán lodi mel dobrý výhled na vsechny strany.
Konstrukcne vychází Pionýr z predchozího Úderníku, nekteré konstrukce ale byly upraveny, zdokonaleny ci zesíleny. Lod byla pohánena elektromotorem od firmy Brown-Boveri o maximálním výkonu 15 kW. Motor byl napájen olovenými akumulátory.
Jednou z mála zmen na Pionýru bylo nahrazení plátené svinovací strechy nad zadní otevrenou palubou strechou pevnou.
Délka trupu: 20,3 m
sírka trupu na hlavním zebru: 4,2 m
Maximální ponor: 0,8 m
Hmotnost prázdné lodi: 16,8 t
Obsaditelnost: 200 osob (do 1974) / 150 osob (od 1974)
Max. rychlost: 13 km/h

Jak a kde jsme se najedli a ubytovali?

jelikož je to v Brně tak se najíst či ubytovat můžete kdekoliv

Co se nám nejvíce líbilo a co naopak ne?

krásná procházka po ciklostezce kolem Svratky se Zastávkou u parníku.

Ostatní informace

jediná cena je vaše námaha někam zajít a něco poznat.



Další informace

Hodnocení:
neumístěno
Náročnost:
rodina s dětmi, romantika, pro zdatnější
Délka:
vycházka (do 6 km)
Druh:
za kulturou, za sportem, do přírody, na kole
Byli zde:
2 turisté
Jak se Vám tam líbilo ?

Komentář:

Nejlepší místa v okolí

Vyhledání vlakového spojení
Odkud:
Kam: Brno hlavní nádraží
(vzdálenost od místa: 0.99 km)
Datum: Čas:

Diskuse k výletu Pionyr na suchu

Nadpis: (nepovinný)

Vaše jméno:

Email: (nezobrazí se)

Text:

Email:
Heslo:
Vytvořit účet Zapomenuté heslo