Obec Bludov, rozhledna Brusná a naučná stezka Bludovská stráň

Tipy na výlet Rodina s dětmi Celodenní výlet Do přírody

Jsme na Moravě. Rádi chodíme na výlety, máme rádi rozhledny a navíc máme možnost si zdarma pořídit skupinovou víkendovou regionální jízdenku. Proto jsme si vybrali Olomoucký kraj, kde to tak moc neznáme a kde si můžeme udělat výlet na rozhledny Brusná a Háj i navštívit minipivovary ve Velkých Losinách a v Zábřehu. Víc toho asi nestačíme.

Bludov leží v podhůří Jeseníků, na silnici ze Zábřehu (ze směru Olomouc) do Šumperka v místech, kde odbočuje silnice do Jablonného nad Orlicí (směr Hradec Králové). Je zde tedy důležitá křižovatka silničních tras. Ale také železniční křižovatka. Kousek od obce se rozděluje trať 291 Šumperk – Zábřeh a 292 Šumperk – Hanušovice. Železniční stanice Bludov není přímo v obci, k prvním domkům je to cca 1,5 km.
Předpokládá se, že vesnice byla založena na přelomu 12. a 13.století markraběcím úředníkem Bludou z Bludova. Patrně až některý jeho potomek postavil přibližně v polovině 13. století stejnojmenný hrad. Ten byl za česko-uherských válek - kolem r. 1471 dobyt a rozbořen. Tehdejší majitel neměl prostředky na jeho obnovu, tak se o něj dál nestaral. Materiál z hradu byl postupně rozebírán, byl použit také na stavbu silnic. Jeho zbytky jsou ještě severně od obce trošku znatelné.
V pol. 14. století byla založena bludovská farnost a postaven tehdy dřevěný kostel sv. Jiří. Zděný kostel byl postaven po r. 1588, r. 1764 byl barokně přestavěn. Z důvodu havarijního stavu byla další přestavba v letech 1837–38, kdy byli majiteli Žerotínové. Z té doby je u kostela žerotínská hrobka, kde jsou ostatky Žerotínů. Ti panství vlastnili až do roku 1945.
Kolem r. 1387 byl v lesích severně od obce postaven kostel Božího Těla, lidově zvaný Kostelíček. Poblíž byla postavena poustevna pro poustevníky, kteří se o Kostelíček starali až do konce 18. století. První historická zmínka o Kostelíčku je však až z r. 1553. Na udržování peníze nebyly a tak chátral. Až r. 1832 se hrabě Františka Josef ze Žerotína zasloužil o jeho opravu. Křížová cesta u Kostelíčku je z r. 1908. Tam je také barokní kaplička P. Marie Lurdské z 2. poloviny 18. století.
Bludovská vrchnost si po roce 1571 vybudovala v obci renesanční tvrz, ve které občas bydleli a kde měli své kanceláře. V rámci konfiskací po Bílé hoře získali panství Lichtenštejnové, kteří tvrz přestavěli na dvoukřídlý pozdně renesanční zámek. V 18. století (podle jedněch pramenů r. 1708, podle jiných po r. 1761) byl barokně upraven přibližně do dnešní podoby. Zhruba v té době byl založen i zámecký park, ve kterém jsou od 19. století cizokrajné dřeviny. Po r. 1989 dostali Žerotínové zámek zpátky a jejich potomci tam žijí.
Jak je vidět, Bludov byl už dříve poměrně velkou, dokonce ryze českou obcí. Osídlování začalo v blízkosti hradu, nejstarší část je proto na severním horním konci, kde je dnes památková zóna. Jsou zde unikátní roubenky i zajímavé zděné statky z 2. pol. 18. a z počátku 19. století.
Obec se pak rozšiřovala do údolí - směrem k jihu podél potoka. R. 1908 tady byla založena česká měšťanská škola – první na Šumpersku. R. 1929 zde byly založeny léčebné lázně. Teplý léčivý pramen znali a využívali již Žerotínové. Lázně Bludov s radioaktivní sírovo-jodovou a sírovo-železitou vodou o teplotě 39,2°C existují dodnes a léčí se zde nemoci ledvin, revmatismu a dětská obezita.
Dne 13. září 2015 na kopci Brusná (364 m n.m.) asi 1,5 km na jih od Bludova a necelý kilometr severně nad žel. stanicí Bludov byla otevřena zajímavá dřevěná rozhledna s ocelovým schodištěm. Už dříve zde stála vyhlídka – byla to dřevěná triangulační věž, která zanikla r. 1955. Nová rozhledna je celoročně volně přístupná. Z obou směrů k ní vede žlutá turistická značka. Je vysoká 12,5 metru, na plošinu ve výši 6 metrů vede 26 schodů. Z rozhledny je kruhový výhled na Červenohorské sedlo, Praděd, Kamenec, na Olšanskou horu, Postřelmov, Zábřeh, až k Mohelnici. To a další se dozvíte z obrázků umístěných na vyhlídkové plošině.
Rozhledna byla vybudována v rámci výstavby Dětských naučných stezek v lázeňské obci Bludov, které vás obcí provází - 2,8 km dlouhá červená Řemeslná stezka, 2,3 km dlouhá zelená Geologická stezka a 1,9 km modrá Zvířecí stezka a fialový Vesnický okruh, kde se dozvíte řadu podrobností z této oblasti – viz http://www.bludov.cz/Turisticke-tipy/Soustava-detskych-naucnych-stezek.html.
Z nádraží přes rozhlednu pak vede 4,5 km dlouhá okružní naučná stezka Bludovská stráň – viz http://www.bludov.cz/Turisticke-tipy/Naucna-stezka-Bludovska-stran-s-vyhlidkou-Brusna.html.

U rozhledny možnost občerstvení není, můžete se však posadit a najíst se z vlastních zásob. Jinak v obci možnosti jsou. My jsme je nevyužili, protože jsme měli před sebou pořádný výšlap.

Rozhledna má skutečně zajímavý tvar. V obci je vidět, že se snaží turisty přilákat a hlavně je také informovat o tom, co tam mají zajímavého. Ať už na panelech naučných stezek nebo na svých stránkách, kde se o historii obce a jejich památkách toho dozvíte určitě hodně. Stránky mají skutečně hezky udělané – viz http://www.bludov.cz/O-Bludove/. A když tam přijedete v týdnu, tak si pro informace můžete dojít i na informační centrum, které je v blízkosti kostela a je otevřeno ve všední den vždy od 9 do 11 hodin, v pondělí – středu i odpoledne od 12 do 14 hodin, ve středu dokonce do 17 hodin.

V Bludově můžete navštívit i soukromé Muzeum kočárků (jen v pondělí, ve středu a v pátek od 16 do 19 hodin) a Pradědovo dětské muzeum (denně od 9 do 18 hodin).
Video vzniklo díky projektu Jesenickénávraty.cz.

Poslední aktualizace: 30.5.2019
Obec Bludov, rozhledna Brusná a naučná stezka Bludovská stráň na mapě

Příspěvky z okolí Obec Bludov, rozhledna Brusná a naučná stezka Bludovská stráň

Bludov – zámecké interiéry
Kdo míří do centrálních částí Jeseníků někde od Čech nebo od Olomouce…
V bludovském zámeckém parku je spousta vzrostlých stromů, klidně by se i jiné daly zařadit mezi památné, ale aby nevznikla inflace chráněných velikán…
Městečko a radioaktivní sirné lázně Bludov jsou 4,5 km jz. od Šumperka. V …
Obec Bludov leží pouhé 4 km od města Šumperk, na hlavním silniční…
Vlastně to ani není nijak překvapivé, že žebříčky počtu zobrazení na…
Jednoduchá pozdně renesanční budova zámku pochází ze 17. století. Tehdy měl půdorys tvar písmene L. Až v roce 1…
Datum vzniku Zámeckého parku v Bludově není zcela jasné, nicméně lze…
Tento tip na výlet popisuje trasu, po které se dá vyrazit pěšky i na…
Je zajímavé, že u těchto stromů i odborník projevil podiv nad tím, že podle všeho je chráněný jen jede z dvojice dubů, které…
  Vážení přátelé cyklistiky a turistiky rád bych Vás provedl naučnou stezkou BLUDOVSKÁ STRÁN , která…
Nedílnou součástí venkovských šlechtických sídel bývá v drtivé většině přilehlý park nebo zahrada, kde si panstvo užívalo čerstvého…
Třítisícová obec Bludov se nachází v těsné blízkosti okresního…
Poněkud prazvláštně dlouhá lavička, raději lavice s kratším stolem…
Bludovská Zámecká lípa Zámecká lípa (lípa malolistá), které se odhaduje stáří kolem 600…
Ačkoliv z Bludova není ani koza dobrá, jak se říká v okolních vesnicích,…
Empírová socha z r. 1818 stávala na hlavní křižovatce před bludovským zámkem v rohu mezi směry od Chromče a od Postřelmova.…
Budova dnešní radnice v Bludově nebyla vždycky radnicí. Naopak.…
Fantazie některých pisatelů je vskutku impozantní. Už je tomu nějaký pátek (letos čtyři roky – psáno v září 2017). Zhruba tou dobou, tedy v roce 2013…
  Vesnice, nebo spíše městečko Bludov leží necelých 5 km jižně od Šumperka…
Spíše rozpaky budí „nová“ autobusová zastávka v Bludově, konkrétně ta s pojmenováním U zámku. Je to ve směru ke kostelu, škole a dál…