Nové Hamry

Tipy na výlet Rodina s dětmi Putování (více dnů) Za sportem Do přírody Na hory Na kole

Jedem do Nových Hamrů. Je to malebná vesnička, která leží v Krušných horách na soutoku řeky Rolavy a Bílého potoka v nadmořské výšce 690 m n.m. Dostanete se tam z Karlových Varů buď vlakem nebo autem – směr Nejdek – Nové Hamry – Horní Blatná. Obec obklopují vysoké lesnaté vrchy, z nichž nejmohutněji působí masiv Tisovského vrchu (970 m n.m.) s rozhlednou. Okolní lesy skýtají mnoho propadlin a zašlých štol - zbytků po dolování cínu a železné rudy.

Obec byla založena v 15. století horníky - bylo zde rozsáhlé naleziště železné rudy. Své jméno dostala podle nového hamru postaveného pod Dvorským vrchem.

Největší rozmach dolování na Nejdecku - kam patřily i Nové Hamry - spadá do éry panování loketských hrabat Šliků, kteří investovali do důlního podnikání. Dokonce hlavní podíl mají i na založení jáchymovských stříbrných dolů roku 1516. Šlikové vydali několik pokročilých horních řádů. V obci se zpracovávala železná ruda a cín, těžený v okolí. Místní drátovna byla jednou z největších v okolí.

Postupem času se obec musela vyrovnat s neustále klesající prosperitou těžby. Dolování bylo definitivně ukončeno v 60. letech 19. století. V celém kraji i v Nových Hamrech se ujalo především paličkování krajek a výroba perleťových knoflíků a pocínovaných lžic,  v Nových Hamrech byla také velkopila a šindelárna.

Kostel sv. Jana Nepomuckého byl postaven v roce 1789. Má rokokové zařízení a varhany z počátku 18. století. Kostelík byl renovován na počátku 90. let 20. století díky německým sponzorům a obětavosti pátera Pražana.

V roce 1881 bylo započato s výstavbou železnice a roku 1899 byly tak spojeny Karlovy Vary přes Nejdek, Nové Hamry a Potůčky s Německem. Železnice vede nádhernou krajinou podél krušnohorských vrcholů. Pro Nové Hamry znamenala pravé požehnání. Temných lesů a hory lákaly stále více nadšenců.

Těžkou ránu celému Krušnohoří zasadila 2. světová válka. Stejně jako ostatní obce zůstaly i Nové Hamry téměř liduprázdné. Mnoho původních obyvatel – převážně sudetských Němců muselo odejít a s nimi odešly i tradice a folklór. Jejich domy se staly majetkem přistěhovalců z různých částí Čech a Moravy. Někteří z odsunutých německých občanů se dnes vrací a svými dary pomáhají k obnově některých památek - např. už zmiňovaného kostela sv. Jana Nepomuckého.

Nové Hamry jsou ideální celoroční rekreační oblastí.

Je zde několik sjezdovek – pro děti i pro začátečníky, ale i pro zdatné lyžaře. Jsou zde i dobré terény pro běžecké lyžování. Udržované běžecké stopy navazují na lyžařskou Krušnohorskou magistrálu, která se napojuje přes turistický přechod Korce – Hennenberg a Jelení – Wildenthal na německou část běžeckých stop. Více informací se dozvíte na www.skihamry.cz.

Nové Hamry a okolí jsou jsou vhodné pro pěší výlety. Láká k tomu krásná krajina,  lesy, nádherné výhledy do dalekého okolí a čisté ovzduší, které dle posledních průzkumů patří k nejčistším z celého Krušnohoří. Okolo obce jsou vyznačeny dvě naučné stezky. Oblíbeným cílem se stal Tisovský vrch, vzdálený jen necelých 5 km, kde v roce 1897 byla postavena kamenná rozhledna, která byla v roce 1995 prohlášena za kulturní památku.

Obcí prochází cyklostezka, která se z jedné strany napojuje na Nejdek, Novou Roli a Karlovy Vary (Cyklotrasa č. 2009  Karlovy Vary - Nejdek) a ze strany druhé na obce Horní Blatnou, Potůčky, Pernink, Boží Dar a Loučnou (Cyklotrasa č. 2000 Pernink - Nové Hamry – Rolava).

Lesnaté okolí vyhledávají i houbaři, kteří oblast označují za houbařský ráj.

Je zde pošta, obchod, restaurace i možnosti ubytování v různých cenových kategoriích.

Ubytovali jsme se v malém penzionku, který je v centru Nových Hamrů, vlevo při silnici na Horní Blatnou, těsně u prvního zastavení naučných stezek, kousek od sjezdovek, v blízkosti východiště lyžařských tras - viz http://www.chatapodsjezdovkou.ic.cz/index.php. Majitel Jindřich Pořízek, tel. 607 206 776, sice zde trvale nebydlí, ale ochotně sem přijede vás ubytovat. Trvale bydlí v blízkých Karlových Varech, v Nových Hamrech má malou chaloupku, kde tráví většinu víkendů. V penzionu jsou 4 čtyřlůžkové pokoje (v některých pokojích palandy) s TV, je zde zařízená a vybavená kuchyňka, ceny se pohybují do 150,- Kč za osobu a za noc, samozřejmě při větším počtu nocí, příp. větším počtu hostů nebo v létě, kdy není nutno v pensionu topit, je cena nižší. Vedle pensionu mohou parkovat 2, možná i tři auta.

Pokud si nechcete vařit, můžete se najíst v hotelu Schwarz nebo Seifert, které jsou přímo na křižovatce v centru Hamrů, zhruba 5 minut chůze. Přiznám se, že v Hamrech v hotelu nejíme, většinou se zastavíme někde cestou na výletě a doma už dáme jen něco málo.

A pokud chcete zajít jen na pivo, kousek níž - směrem na Nejdek je hospoda Hamrovka - tam mají i televizi, takže můžete sledovat i např. sportovní zápasy. Nebo můžete jít kousek nahoru - pod kostelem je dřevěný "Krmelec" - v zimě tam topí krbem.

Jezdíme sem často, asi proto, že se nám tu moc líbí. Je tu nádherná krajina, čistý vzduch a možností, kam se podívat spousta. Stačí vyjít jen kousek na kopec, projít si naučné stezky nebo vyrazit směr Horní Blatná, Boží Dar, Klínovec, k rozhledně na Plešivci. Nechá se zde chodit pěšky, na kole, na běžkách, na své si přijdou i sjezdaři.

Na kole je perfektní trasa přes Jelení na Přebus a Vysokou Pec zpátky. Přijedete ve směru od Nejdku.

Můžete jet do Horní Blatné a udělat si okruh do Potůčků, zajet na Rýžovnu, Boží Dar, Klínovec, k rozhledně na Plešivci, můžete zajet do Nejdku a navštívit skutečně hezky upravenou křížovou cestu. Možností je hodně.

Naučná stezka Ruperta Fuchse a Hamerská naučná stezka v blízkém okolí Nových Hamrů.

Cyklistická naučná Karlova stezka - nechá se projít i pěšky

Z Nových Hamrů přes Horní Blatnou na rozhlednu na Blatenský vrch a zpět

Z Nových Hamrů na rozhlednu na Tisovském vrchu

Okružní cesta z Nových Hamrů do Jelení a zpět

Postupně budu vkládat další odkazy s přesnějším popisem jednotlivých výletů.

Za vstupné toho moc neutratíte.Tady se spíš kocháte.

Rozhledna na Tisovském vrchu má vstup volný. Za výstup na rozhlednu na Blatenském vrchu zaplatíte za dospělou osobu 10,- Kč, za výstup na rozhlednu na Plešivci 20,- Kč.

Poslední aktualizace: 22.10.2014
Nové Hamry na mapě

Příspěvky z okolí Nové Hamry

Rozcestí Hotel Zívr
Rozcestník u odbočky z hlavní silnice k nádraží slouží jako výchozí bod pro dvě Naučné stezky. Červeně značená Hamerská naučná…
Křižovatkou třech místních komunikací označenou turistickým rozcestníkem Nad nádražím prochází žlutě značená turistická trasa a…
Mezi Vysokou Pecí a Rudnou je zajímavá naučná stezka, která vede navíc…
Rozcestník umístěný před železničním nádražím v Nových Hamrech stojí na žlutě značené turistické trase, která okolo nádraží prochází…
9 km dlouhá okružní procházka v okolí Nových Hamrů. Cílem je Tisovský vrch (976 m) s rozhlednou. Vrch se vypíná nad obcí Tisová…
Nové Hamry je malebná vesnička, která leží v Krušných horách na soutoku…
Trasa vede z Nových Hamrů částečně po místním značení, částečně po značené…
První zmínka o kapličce, která stojí v Krušných horách asi 2 km nad obcí Nové Hamry u turistického rozcestí Hamerské naučné stezky,…
Tisovský vrch (též Pajndl) je vrch nad Tisovou u Nejdku, na jehož…
Směrové šipky rozcestníku, který je připevněn na staré lípě u hamerské kapličky (o kapličce zde), ukazují směr procházející…
Na vrcholovém žulovém skalisku Tisovského vrchu /977m/ byla dokončena v roce 1897 jedna z nejmohutnějších a nejkrásnějších rozhleden…
Zhruba tři kilometry severně od města Nejdku se nachází rozhledna, která je po Klínovci, Blatenském vrchu a Plešivci čtvrtou nejvýše…
Rozcestník umístěný na vysokém smrku stojícím u křižovatky lesních cest na rozhrání lesa a pastviny ukazuje směry dvou turistických…
Šipky rozcestníku umístěného u křižovatky místních lesních komunikací ukazují směry dvou turistických tras. Zeleně značená trasa sem…
Téměř okružní naučná stezka vede nádhernou krajinou Krušných hor, po…
Krásné podzimní počasí  láká k výletům. Já jsem tentokr…
Jelení
Přírodní park Jelení se rozkládá v severozápadní části Karlovarského okre…
Rozcestí Pod Perninským vrchem
Turistický rozcestník Pod Perninským vrchem stojí u široké lesní cesty na křižovatce, kde se od jihozápadu sbíhá zelená turistická…
Šipky rozcestníku umístěného u křižovatky místních lesních cest ukazují směry dvou turistických tras přičemž ukazatele jsou umístěny…
Krušnohorským semmeringem je nazývána železniční trať vedoucí z Karlových…