Nosálov - Vrátenská hora - Houska

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Do přírody

Jedeme autem do Nosálova, odkud půjdeme pěšky na Vrátenskou horu a Housku

Auto nechváme na nevelkém parkovišti u hospody "U Nás" a odtud pokračujeme po modré turistické trase, která nás povede až na hrad Houska. Trasa vede nejdříve po asfaltové komunikaci přes samotný Nosálov. Ten má vlastní Turistickou známku. Chceme ji koupit v "Cajda Country Clubu", ale bohužel mají zavřeno. Samotný Nosálov je zajímavý několika roubenými staveními, jinak jde o klasickou středočeskou vesničku. Za Nosálovem uhýbáme na prudce stoupající lesní cestu. Příkré stoupání trvá zhruba 1km a přivede nás přímo k rozhledně "Na Vrátenské Hoře".

Vrátenská hora :

Rozhledna stojí ve výšce 508 m.n.m., je kovové konstrukce s plechovým, na hnědo natřeným oplechováním. V krajině vypadá velmi přirozene. Vyhlídková plošina je ve výšce 25m, celá rozhledna je pak vysoká 45m. Rozhledna slouží jako vysílač GSM signálu. Kupujeme zde Turistickou známku ( TZ 940 ). Z rozhledny je nádherný výhled na okolní krajinu, přestože je obzor mírně zamlžený, je krásně vidět Bezděz, Mělník, Hora Říp a nedaleký hrad Houska.

Od rozhledny klesáme opět po lesní cestě po modré turistické značce, přes rozcestí "Na Fučíkovském". Mineme opuštěnou usedlost a po louce stoupáme k hradu Houska. Mineme památný strom, pod nímž je zajímavá trojboká kaplička.

Luňákova tříboká kaplička :

Stavba byla již v minulosti popisována jako kamenná kaple se třemi obrazy malovanými lněnou barvou na dřevě. Ikony zobrazují Nejsvětější trojici, svatého Floriana a Svatého Jana Nepomuckého. Kaple byla prý postavena někdejším sládkem z Housky. Stavba dlouhodobě chátrala a po výzdobě nezbylo ani památky. Naštěstí se obnovy ujalo občanské sdružení Pšovka, které roku 2004 začalo s restaurátorskými pracemi. Malby obnovila akademiská malířka Vendula Císařovská, akademiský sochař Petr Císařovský kapli osadil původním zrestaurovaným křížem.

Od kapličky se přes louku dostaneme na rozcestí "Pod Lipovým Vrchem", od nějž je to už co by kamenem dohodil k samotnému hradu Houska.

Hrad Houska :

Historie hradu Houska (zdroj http://hradhouska.cz) : Podle nejnovějších poznatků vyplývajících z archeologického průzkumu byl hrad založen v dekádě 1270-1280 Přemyslem Otakarem II., a to téměř souběžně s blízkým Bezdězem. Pravděpodobně z rukou Václava II. se dostal do držení Ostrve, pánů z Dubé. Ti v období své největší slávy rozhodovali o trůnu, jakož i o příjmech pokladny koruny. Hrad vyrostl v lokalitě původně dřevěného, později kamenného hradiště (konec 9. století), které vévoda Pšovanů Slavibor založil pro svého syna Houseka.
Během své existence prošel původně nedobytný gotický hrad řadou stavebních úprav, díky kterým se dnes na Housce potkáme se všemi slohy, a to již od pozdně románského. Zejména zásahy renesanční určily aktuální podobu stavby i nejbližšího okolí hradu (zpřístupnění po Třicetileté válce). Renesanční zámek s prvky gotického hradu je zřejmě ta nejvýstižnější charakteristika pro jeho nynější podobu. Coby vlastníci hradu se na Housce vystřídali, vedle již zmíněných panovníků a pánů z Dubé, Jan ze Smiřic, Hrzánové z Harasova, Valdštejnové, Veronika ze Sulzu, Hypolita z Hofkirchenu, rod Kouniců, princezna Hohenlohe a hraběnka Andrássy.
V roce 1924 hrad kupuje prezident Škodových závodů, senátor pan Josef Šimonek. Po opravách byl až do roku 1939 užíván jako letní a reprezentační sídlo rodiny. Poté byl hrad, díky své poloze v Sudetech, do roku 1945 využíván německou armádou, od roku 1950 zde byl umístěn archiv Státní knihovny v Klementinu. Hrad byl počátkem 90. let předán Instavu Praha, poté vydán v restitucích původním majitelům. Teprve až současnými majiteli byl hrad Houska v roce 1999 zpřístupněn nejširší veřejnosti.
Hrad má příjemné nádvoříčko s občerstvení a posezením pro návštěvníky. Vstupné stojí 50kč a prohlídka trvá 45minut. Kupujeme zde turistickou známku (TZ 202)

Z Housky se vracíme stejnou cestou zpět, pouze "Na Fučíkovském" se dáme po žluté turistické značce, čímž si ušetříme stoupání k rozhledně a následný sestup zpět.

Najedli jsme se na Hradu houska, kde je na nádvoří malé občerstvení - pivo, klobása, párek

Nosálovské roubenky

Vrátenská hora

Houska

Kaplička

Vstupné na rozhlednu je 25kč

Vstupné na hrad je 50kč, prohlídka trvá 45minut

Všechny fotografie z výletu najdete na http://fotostranky.ic.cz/galerie/nosalov/index.htm

Poslední aktualizace: 26.7.2009
Nosálov - Vrátenská hora - Houska na mapě
Autor: Petr.vf

Příspěvky z okolí Nosálov - Vrátenská hora - Houska

Kokořínskem z Nosálova
Kokořínskem z Nosálova.Je začátek dubna. Do Nosálova přijíždíme už po půl…
Nosálov, položený na východní straně Vrátenské hory je připomínán již ve 14.století. Obec ležící severovýchodně…
Pivovar je v Lobči poprvé písemně připomínán už v roce 1586, stávající stavba má zachováno rozsáhlé renesanční …
Obec Lobeč se nachází asi dvacet kilometrů severovýchodně od Mělníka a…
Lobeč je malá obec, má asi 140 obyvatel a nachází asi dvacet kilometrů…
Popis: Obec Lobeč leží 5,5 km severovýchodně od města Mšeno, na severový…
Vrátenská rozhledna, která se pyšní snad nejhezčím kruhovým rozhledem ze všech středočeských vyhlídkových vě…
Jsou rozhledny, o kterých se říká, že by stálo za to je zrekonstruova…
Vracíme se z dovolené, ale protože to už není daleko, trochu jsme si zajeli se podívat na tuto rozhlednu na Vrátenské hoře nedaleko…
z Nosálova okolo bývalého kravína po žluté do rokle…