Neuschwanstein - zámek

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Celodenní výlet Za kulturou Do přírody

Jedeme na zájezd do Bavorska na prohlídku pohádkově krásných zámků, kde žil nebo které postavil bavorský král Ludvík II. V obci Hohenschwangau jsou hned dva - Hohenschwangau a Neuschwanstein.

Zámek Neuschwanstein leží na kopci nad obcí Hohenschwangau a nad jezerem Alpensee. Je to na jihu Bavorska, jen kousek od hranic s Rakouskem, v blízkosti dálnice A7. Odbočuje se na obec Füssen, odkud je to do obce už jen asi 5 km. K zámku se pak musí cca 2 km pěšky nebo použít místní Dopravu – autobus nebo kočár tažený koňmi.

Jde o jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších turistických cílů v Německu. Bylo zde natočeno několik filmů. Malá kopie tohoto hradu je dokonce v Disneylandu jako hrad Šípkové Růženky.

Tento pětipodlažní romantický zámek (do češtiny přeloženo Nový labutí kámen) si postavil bavorský král Ludvík II. v letech 1869 – 1886 na vysoké skále nad jezerem a nad soutěskou Pöllatschluch, ve které teče říčka Pöllat. Samozřejmě v době Jarního tání je z ní určitě pořádná řeka s mohutným 45 metrů vysokým vodopádem. Tím si král splnil svůj dávný sen vlastnit pohádkový zámek, který je vlastně operní scénou pro milovaného hudebního skladatele Richarda Wagnera, jehož opery si velmi oblíbil. Nejmilejší pak byla opera Lohengrin – Labutí rytíř, který údajně pochází právě z toto oblasti.

Zámek je postaven podle románského stylu, nedá se však říct, že se jedná o čistou napodobeninu jednoho stylu. Je to směsice různých stylů, který však v pohledu z údolí vypadá skutečně majestátně. My jsme ho viděli v mlžném oparu, pak se dá říct, že vypadal víc než tajemně.

Místnosti v zámku jsou velké, náročná je i prohlídka, protože se skutečně dostanete do téměř nejvyšších pater. Bohužel jen na věž ne. Ale i tak jsme našlapali neskutečné množství schodů.

Stěny předsálí královských komnat zdobí výjevy ze ságy o Siegfriedovi.

Trůnní sál je nejkrásnější místností zámku. Zabírá dvě patra, je v byzantském stylu. Tento mramorový sál je mohutně zdobený zlatem a byl navržen pro Parsifalův grál. Mramorové schody vedou na vyvýšenou plošinu, kde měl stát trůn ze zlata a slonoviny. K jeho výrobě však už nedošlo. Z Ochozu má prý být vidět na bavorské hory a jezera, my viděli pouze mlhu a déšť.

Jídelna s mohutným dubovým vyřezávaným stolem je obložena dubovým dřevem, obrazy znázorňují pěvce nebo autory básnických děl a dramat.

Mohutně vyřezávaným dubovým dřevem je obložená i ložnice, stejně jako je vyřezáván veškerý nábytek. Údajně na jeho výrobě pracovalo 14 řezbářů čtyři a půl roku. Tato místnost je ve stylu novogotiky. U postele měl toaletní stolek, kam si nechal přivést vodu z pramene nad zámkem. Obrazy znázorňují výjevy z Tristana a Isoldy. Z okna měl nádherný pohled na soutěsku s vodopádem. Bohužel přímo k oknům se nedostanete a tak nevím, zda proto nebyla vidět, a nebo tomu bránilo špatné počasí. Hned u postele měl dveře na záchod, který už tehdy měl splachovací.

Z ložnice měl přístup do malé soukromé opět bohatě vyřezávané novogotické modlitebny.

Z ložnice se prochází uměle vytvořenou krápníkovou Venušinou jeskyní. Byla barevně nasvícena a byl tam i malý vodopád. Při průchodu jeskyní je vidět do prosklené zimní zahrady s nádherným výhledem, kde pěstoval pomeranče a kde volně poletovali kolibříci.

Šatna byla vyřezávaná jednodušeji. Obrazy zdobí nástěnné malby na téma dílo a život básníků Waltera von der Vogelweida a Hanse Sachse.

Obytný salon je zařízený naprosto luxusně. Je věnován opeře Lohengrin, labutě jsou vyřezány na dřevěném obložení, jsou však zlatem vyšité i na potazích a závěsech.

Pracovna je zařízena v románském stylu. Jsou zde znázorněny pověsti, které se týkají durynského hradu Wartburg, hlavně pověsti o Tannhäuserovi.

Na zámku nesměl chybět ani pěvecký sál, i když se tam nikdy žádné akce nekonaly a snad je ani neplánoval. I tento sál vychází ze vzpomínek na hrad Wartburg. Na stěnách jsou vyobrazeny scény ze ságy o Parsifalovi, dalšího díla Richarda Wagnera.

Kuchyně podle své velikosti vypadá, že se zde vařilo pro velké množství panstva a služebnictva. Opak je pravdou. Ludvík II. návštěvy nepřijímal, nejraději byl zcela sám. Byla sem zavedena horká i studená voda, byl zde už tehdy automatický otočný opékací gril.

Stavbu zámku pozoroval král z balkonů zámku Hohenschwangau, kde do té doby žil a kde později žila jeho matka. Pak se stal zámek jeho sídlem, kde žil sám se svými vysněnými postavami a několika sloužícími. Prý pouze jednou pozval na návštěvu matku. Zámku si však příliš neužil. Dne 9. června 1886 ho zde zastihla státní komise, která měla za úkol krále zajmout a zbavit svéprávnosti. Odtud byl pak odvezen na jeho rodný zámek Berg u Starnberského jezera, ve kterém nakonec nalezl smrt.

Nocleh se snídaní jsme měli zajištěn v hotelu Atlas Sport v Garmisch-Partenkirchenu. Ubytování bylo bezvadné, pokoje velké, každý pokoj měl vlastní sociální zařízení, televizi. Snídaně byla formou švédských stolů a byla skutečně bohatá.

Občerstvit se je také možné v obci pod zámkem, kde je řada kaváren i restaurací, ale také přímo nahoře u zámku.

Zámek je nádherný, určitě stojí za prohlídku. Jenže bohužel není nafukovací a zájemců o prohlídku je moc. My tam byli v dubnu, přijeli jsme tam v 10 hodin, ve frontě na lístky jsme čekali asi půl hodiny, kupovali jsme si vstupenky rovnou na oba hrady, ale na prohlídku zámku Hohenschwqangau jsme se dostali až ve 12,45 hodin a na prohlídku tohoto zámku až ve 14,50 hodin. V sezoně je to prý výrazně horší. Takže je nutno počítat s velkým zdržením.

Ve městě je několik parkovišť, takže problém s parkováním by asi být neměl ani v sezóně. Kolik je v obci veřejných WC, to nevím. My parkovali až na velkém parkovišti skoro u jezera. Blízko bylo placené WC. Nahoře u zámku je však WC zdarma.

Vstupenky do zámku se asi neprodávají na zámku, ale zhruba uprostřed obce. Při hlavní silnici je informační středisko a pokladna. Je možno zakoupit si za 12 Euro lístek pouze na tento zámek, nechá se koupit lehce finančně zvýhodněný lístek na oba zámky v obci, tj i na zámek Hohenschwangau nebo na oba zámky a muzeum. Je možno si koupit za zvýhodněnou cenu i lístek jen na královské zámky, tj. na tento zámek a pak na zámky Linderhof a Herrenchiemsee, na které jsme jeli následující den. Pak je nutno si v pokladnách těchto dalších zámků jen nechat potvrdit čas prohlídky. Senioři od 65 let, studenti a děti mají na vstupném malou slevu.

Pro nás Čechy je příjemné, že se vás při nákupu vstupenek ptají, v jakém jazyce chcete mít průvodce. Pak při vstupu do zámku dostanete audio-průvodce, kde je nastavena čeština. V interiéru zámku je zakázáno fotografování.

Na zámek se nechá dojít 2 km pěšky do poměrně prudkého kopce. Kousek za polovinu této trasy vás vyveze místní autobus nebo skoro až nahoru vás vyvezou v kočáře s koňským spřežením, samozřejmě za poplatek.

Za hezkého počasí určitě musí být hezká procházka dole okolo jezera Aplsee nebo jezera Schwansee, které je o kousek dál. Bohužel nám celý den drobně pršelo a viditelnost byla hodně špatná.

Od zámku se nechá projít k Mariánskému mostu, který je nad říčkou Pöllat s vysokým vodopádem, která teče hlubokou soutěskou Pöllatschluch. Původně dřevěný most byl starší než zámek. V r. 1866 byl nahrazen dnešní kovovou konstrukcí. Je ve výšce 92 metrů nad vodopádem. Z mostu je nejkrásnější výhled na zámek i na vodopád. V době naší návštěvy byl uzavřen, probíhala tam rekonstrukce.

Kdo se chce vydat na delší tůru, je kousek od zámku značená cesta do hor Ammergebirge.

Za prohlídku určitě stojí i zhruba 5 km vzdálená obec Flüssen se zajímavým historickým centrem. My jsme to bohužel nestačili.

Poslední aktualizace: 24.4.2016
Neuschwanstein - zámek na mapě

Příspěvky z okolí Neuschwanstein - zámek

Schloss Neuschwanstein und Schloss Hohenschwangau
Zámek Neuschwanstein, označovaný jako "pohádkový zámek", se nachází v…
Popelčin pohádkový zámek . Zámek patří k nejznámějším a…
Krásny, romantický zámok týčiaci sa na strmej skale, vysoko nad j…
Jedním z mnoha mých cestovatelských přání  bylo spatřit pohádkový …
Neuschwanstein je velkolepý zámek, umístěný na vysokém skalnatém vrchu v…
Most Marienbrucke se nachází v Německu nedaleko zámku Neuschwanstein 91 m nad roklí Pollat. Nechal ho vybudovat král Maxmilián II v…
Jedeme na zájezd do Bavorska na prohlídku pohádkově krásných zámků, kde…
  Už je to letos 10 let, takže nejvyšší čas vzpomenout si na…
Pokud by byla uspořádána soutěž, který zámek z tisíců hradů a zámků na světě se nejvíce podobá pohádkovým představám, určitě by…
Zámek Hohenschwangau leží v blízkosti jezer Schwansee a Alpsee. Byl oblíbeným rodinným sídlem bavorského krále Maxmiliána II, který…