Libyně – rozhledna Vochlice a kostel sv. Jiljí - Vitrážové muzeum

Tipy na výlet Vycházka - půldenní

Vždy když někam jedeme, snažíme se cestou navštívit co nejvíce rozhleden. Jednu máme hned u Lubence. Až na místě jsme zjistili, že se tam k životu probouzí i jeden kostelík.

Libyně je bývalá vesnice, nyní část obce Lubenec. Rozkládá se se na severu Rakovnické pahorkatiny zhruba 2 km od hlavní silnice z Karlových Varů do Prahy.
První písemná zmínka je z r. 1356, kdy se v písemných záznamech zmiňují o zdejším kostele. I když je to malá vesnička, mají zde dvě zajímavé stavby. Bohužel obě byly ještě na počátku 21. století v takovém stavu, že jim hrozilo zřícení. Naštěstí se našlo r. 2007 pár nadšenců, kteří r. 2008 založili spolek Za záchranu kostela sv. Jiljí, jehož náplní je zachránit nejrůznější i drobné památky a další zajímavé objekty v okolí.
První objekt, který zachránili, je rozhledna na vrchu Vochlice, která se doslova již rozpadala. Je necelý kilometr za obcí severním směrem. Je to zajímavá kamenná stavba, ale o její historii se toho moc neví. Jedna z variant je, že ji postavili v  2. pol. 19. století majitelé nedalekého zámku Mlýnce v době úprav zámeckého parku, který dost možná až sem zasahoval. Uvažuje se i tom , že ji r. 1881 postavili místní turisté podle vyobrazené věže v lubeneckého erbu. Existuje však ještě odvážnější tvrzení, že věž pochází již ze středověku, kdy ochraňovala tudy vedoucí solnou stezku. Je v podstatě jedno, kdy přesně vznikla, ale hlavní je, že po dlouhé době, kdy se o ni nikdo nestaral a kdy jen a jen chátrala, ji tento spolek během let 2007-10 přeměnil ve skutečně zajímavou rozhlednu, samozřejmě za finančního přispění dalších firem a ve spolupráci s řadou dobrovolníků. Tato 15 metrů vysoká rozhledna byla slavnostně otevřena 28. srpna 2010. Má nové schodiště, nové vstupní dveře i střechu s hromosvodem. Chybějící kameny byly doplněny cihlami, ale tak to prý bylo i dřív. Je to skutečně zajímavá a hezká stavba. Z vyhlídkové plošiny ve výši 11 metrů, na kterou vede 53 schodů, je vidět Lubenec, Rakovnická pahorkatina, zámek Chyše, přírodní park Horní Střela a Rakovnická pahorkatina. Výhledu severním směrem brání vzrostlý les. Přesnou otevírací dobu rozhledny najdete na stránkách firmy Skloart http://vitraze.skloart.cz/vochlicka-rozhledna. Pokud rozhledna není otevřená,, klíče od rozhledny vám v obchodě vitrážnické firmy SKLOART, Chýšská 109 rádi půjčí v jejich otevírací době, tj. od pondělí do pátku mezi 8. a 17. hodinou, v sobotu pak mezi 8. a 12. hodinou.
Na stránkách firmy Skloart http://vitraze.skloart.cz/vitrazove-muzeum zjistíte, jaká je otevírací doba v kostele sv. Jiljí, který je na konci této bývalé vesnice. Spolek, jehož jednatelkou je spolumajitelka firmy Skloart, si kostel doslova v dezolátním stavu koupilo za 1,- Kč. Pro obec to bylo rozhodně výhodnější – nemuseli řešit jeho demolici. Všem bylo jasné, že by se v kostele ani po rekonstrukci bohoslužby nikdy nekonaly. Rozhodli se tedy v kostele vybudovat unikátní vitrážové muzeum, jediné v Evropě. Tam bude možno dozvědět se vše o vývoji tohoto uměleckého řemesla od dob nejstarších až po současnost. Proto téměř jako první věc, kterou udělali, byla oprava střechy, aby do kostela dál nezatékalo.
První písemná zmínka o kostele je z r. 1356, ale ten stál pravděpodobně již dřív. Podle rozboru ve zdi zazděného skleněného terčíku se datum založení kostela může posunout na konec 12. století. Pod podlahou kostela bylo nalezeno několik starých slovanských hrobů a jediný hrob, o kterém se odborníci domnívají, že je ještě starší – předkřesťanský. Hrob je zakryt v podlaze skleněnou tabulí a jeho výzkum byl ponechán asi až pro další generace. V kostele byl poměrně zachovaný presbytář s parsčitě sklenutým žebrovím z červeného pískovce, které se podařilo nádherně zrestaurovat. Samozřejmě se našla i řada dalších stavebních zajímavostí, o kterých se dozvíte při prohlídce – buď od průvodce nebo z tištěného turistického průvodce, který je v kostele k dispozici. V kostele si můžete prohlédnout i hrobku, která byla odkryta při obnově podlahy. Nové schody vás dovedou na kruchtu a do nejvyšší části věže, kde je vchod nad hlavní loď kostela – do Regionálního muzea, kde jsou např. výrobky lubenecké porcelánky, pivní lahve z nedaleké sklárny. Nejcennější je mince 2300 let stará, ale jsou tam i další mince, které se našli v blízkosti kostela. V kostele jsou již i nová okna, samozřejmě vitrážová, která byla v lodi kostela udělaná tak, aby odpovídala stáří kostela. V sakristii jsou již okna jiného charakteru – podle přání výrobců. Kostel bude mít naprosto unikátní vitrážový strop, který momentálně postupně vzniká. Jeho část je však v kostele již vidět.
Zajímavou informaci o tomto barokně upraveném kostele gotického původu poskytla jedna ze sudetských pamětnic při nedávné návštěvě Libyně, když viděla znovuzrození kostela. Prý se tady z generace na generaci přenášela informace o tom, že kostel si nechal postavit král Karel IV. zhruba na polovině cesty z Prahy do Chebu a že se zde vždy zastavil, aby si odpočinul a zúčastnil se bohoslužby. Bohužel nikde to není písemně doloženo.
První návštěvník se do skutečně jen částečně opraveného kostela mohl podívat na první z expozic Vitrážového muzea dne 23. dubna 2016. Nejnovější informace je, že dne 14. 10. 2018 se začaly dělat první práce, které vyvrcholí opravou fasády kostela. Takže návštěvníci se v příštím roce mají na co těšit.

My jsme tam přijeli dopoledne, nesháněli jsme žádné občerstvení. V Libyně tedy určitě žádné není. Snad v Lubenci.

Po návštěvě firmy Skloart v Lubenci jsme pokračovali v údivu i tady. Snad ještě víc nás překvapil kostel, o jehož existenci jsme sice věděli, ale netušili jsme, co se skrývá uvnitř. To byl tedy skutečně velice příjemný šok.

Nám půjčili klíče od rozhledny i od kostela v obchodě v Lubenci, samozřejmě po zaplacení běžného vstupného na tyto objekty. Ani zálohu na klíč nechtěli. Poradili nám, kde můžeme zaparkovat, kde si v kostele máme rozsvítit, abychom vše viděli i kudy se máme vydat na rozhlednu. I to byl velice příjemný šok – ta důvěra. Jen doufám, že se nenajde nikdo, kdo by toho zneužil.
Přes obec vede žlutá turistická trasa z Lubence okolo momentálně nepřístupného zámku v Mlýnci dál na sever  a cyklotrasa z Lubence např. do Valeče. Možností je však víc.
Poslední aktualizace: 4.11.2018
Libyně – rozhledna Vochlice a kostel sv. Jiljí - Vitrážové muzeum na mapě

Příspěvky z okolí Libyně – rozhledna Vochlice a kostel sv. Jiljí - Vitrážové muzeum

Libyně
První zmínka o vsi Libyně pochází z r. 1338, kdy se uvádí farářem Střeziv…
Vitrážové muzeum je umístěno v kostele sv.Jiljí v Libyni nedaleko Lubence. Je zde možné shlédnout kopie vitráží…
Může se přijet vlakem nebo autobusem do Lubence. Jezdí Flixbus, i zastákový autobus z Prahy nebo z Karlových Varů. Pak už po svých do Libyně cca 1,5…
"Vochlická rozhledna leží 4 km severně od Lubence a 50 km jihozápadně od Loun a byla vybudována v druhé polovině…
Vochlická rozhledna se nachází asi 350 m od obce Libyně u Lubence. Je to nádherná a v Čechách ojedinělá romantická rozhledna. Třetí nejstarší dodnes…
Nejstarší zmínka o obci pochází z r. 1360, kdy ji vlastnil Purkart Vnouče…
Nelze jednoznačně říci, že Lubenec či Chyše jsou v žatecké oblasti, ale…
Festival Skotsko v Kostelíku letos v červenci slavil 10. výročí založení.…
Městečko je usazeno mezi Doupovské a Tepelské vrchy v mírně zvlněné Jesen…
Vochlice je rozhledna, blízko obce Lubenec. Občanské sdružení na záchranu kostela sv. Jiljí v Libyni se pustilo do její obnovy…
Směřujeme do severní části Krušných hor, takže musíme projet přes Lubenec, i kdybychom snad nechtěli. Že je to chmelařská oblast jsm…
Na konci II. světové války procházelo Lubencem několik pochodů smrti. Němečtí fašisté používaly tyto pochody smrti jako způsob likvidace zajatců a vězňů. Nemocní, vyčerpaní…
Několikrát jsem jel po silnici z Prahy do Karlových Varů. Vždy jsem obdivoval skály nad silnicí u obce Ležky. A tak jsem se na ně…
V roce 1923 byl na Ruském kopci v Lubenci postaven v ne…
Kruhová stéla antropomorfního typu představuje u nás ojedinělý typ smírčího kříže. Tyto stély se nacházejí převážně v jižní Francii. Předpokládaný vznik této stély zpodobňující…
Novodobá kaple sv. Huberta se nachází asi 2km JV od Valče, na velké louce nad osadou Kamýk, kam se dostanete po polní cestě. Vystavěna byla v roce 2010 mysliveckým spolkem z Ko…
Vesnička Lužec, ve které se nachází rozpadající se zámek stejného jména s…
Malá vesnice, část obce Lubenec v okrese Louny a trvale zde žije 40…
       Chci vás pozvat na skály a skalky, ale hlavně na zajímavý výlet.…
Jedeme do Valče. Je to obec na Karlovarsku, ležící nedaleko od silnice E 48 Karovy Vary - Praha. Jezdí sem z K.Varů autobus.…