Mělník

Město Mělník se rozkládá ve Středočeském kraji na soutoku řek Labe a Vltavy. První zmínka o Mělníku je již z roku 1000. Dnes zde žije přibližně 20 tis. obyvatel.

Tip:
Tipy na výlety Mělník / Trasy  Hrad Kokořín / Zámek Mělník Chaty a chalupy Kokořínsko
Turistické cíle / Mapa Mělník Mšenské pokličky / Veltrusy Víkendové pobyty Kokořínsko

Kokořínsko : Nosálov - Husa - Vrátenská rozhledna - Olešno

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Celodenní výlet Putování (více dnů) Do přírody Na hory Na kole

ďáblík v brouku ?
ďáblík v brouku ?  •  Fotografie (1)  • Foto: skincarlos

Nebudu se rozepisovat o nejbližším okolí hradu Kokořína , které mně osobně nenadchlo , zajedno pro velký počet lidí , za celkem zdevastované okolí a neudržované stezky, málo možností ubytování . Pozvu Vás do míst , kde není moc lidí a přesto se dá vidět dost , a i s ubytováním je to lepší .

1 den . Zajeli jsme si do Nosálova a ubytovali se v této velmi krásné vesničce plné starých roubenek ale hlavně tzv.franckých dvorců , což jsou vlastně roubenkama ohrazené dvory , ty se moc v okolí už nevyskytují . Některé roubenky jsou z 17 stol. a my jsme se ubytovali v Hospůdce u nás , kde si na všechno můžete sáhnout . V Nosálově jsou památné stromy, krásné břízy,pod kterými se dá schovat aniž by vás někdo viděl , tak mají koruny až na zem . Na kopci je rozhledna Nosálov - oficiálně se píše Rozhledna na Vrátenské hoře . Na ní jsme si vylezli po cca 2 km chůze do kopce . Výšlap není tak náročný.Více nám všem dal zabrat výstup po velmi točitém nevětraném schodišti . I mladí se museli zastavovat aby ulevili nepříjemnému točení hlavy.Velmi krásný výhled byl odměnou.Všude jsou popisky co vidíte a jak je to daleko . V okolí je velmi čistý vzduch a tak jsme dohlédli až na Hruboskalsko , Pod rozhlednou je lom , kde se těžil Trachyt . Jelikož bylo ještě brzy, šli jsme silničkou z rozhledny a šli okolo pár kamenných stavení .V jednom měl chalupu Veigl z divadla Cimrmana . Uviděly jsme i pár skalních bytů.V hospůdce jsme pak prožili pěkný večer. 2.den.Už v hospůdce nás jeden místní upozornil,že podobné nejhezčí domky se nacházejí v Olešně/horní Olešno - dole je jen pár obyč.domků /. Do horního Olešna se dostanete/najít na mapě !/po staré zajímavé dlážděné cestě vzhůru . Domky jsou velmi hezké a náves je vybavena kapličkou , zvonicí s funkčním zvonem a stromy značného stáří . Odtud vede po žlutém značení docela dlouhá trasa skalním městem . Nejdříve však jdete víceméně po polní a pak lesní cestě . Minete zajímavý skalní dům s nedalekou skalní místností /byla čistá , asi tu i přespávají turisti /.Nedaleko je obec pěkná obec Vojtěchov se nejstarším pivovarem u nás/pod ním je prý nejčistší voda u nás - pramen Stříbrník /.V obci se narodila i naše první lékařka Anna Bayerová .My se vrátíme a pod domky sejdeme prudce dolů polem a jsme u skalních stěn .Tahle trasa je pěkná , ale ne pro děti - je dost dlouhá ač na mapě je to pár čar. Je zajímavá pro docela se měnící se typy a barvy skal , defacto točíte se stále do leva . Pozorný návštěvník tu najde i zkameněliny v pískovci , hlavně točité šneky. Perlou na trase je umělá skalní jeskyně s několika okny zvaná Dutý úl . Je tu schránka GPS , kterou tu našla manželka i bez přístroje , ale byl jsem tu teprve třetí návštěvník , tak je dobře ukrytá . Osobně doporučuji sejít dolů až narazíte na modré značení .Tato cesta vede hezkým údolím na kterém najdete soustavu vrtů na pitnou vodu a jednu studánku . Zdejší voda je opravdu dobrá . Pokud budete dál pokračovat jako já po žluté okolo stěn dojdete až do obce Střezivojice / pozor ze žluté přecházíte na modrou ještě před obcí/. Bylo 35 stC a jako fata morgana se objevila opravdu krásná hospůdka s dobrým mokem a jídlem . Stojí zato sem dojít.Projdete obcí a sejdete okolo domů opět do lesa po modré . Jinak tu jezdí autobus - docela dobré spojení.Cesta po modré /viz trochu výše/ hezkým údolím a návrat na rozcestí Olešno. Ubytování jsme našli až v Penzionu pod Houskou . Nedaleko je rybník - koupaliště kde se dá vykoupat . Návštěvu hradu Houska - nebudu popisovat / dost na turistice popsáno /, zanechá však opravdový dojem , je to zážitek na duchu . V penzionu teče voda která voní sirovodíkem . Usnul jsem a pak nevím jestli to byl sen nebo zjevení . Černá postava mi řekla , že pod hradem je obrovské jezero a Houska je vlastně špunt . Houska je prý rébus jako dům na vodě - nebo dům na životě, haus home dům , k na,a agua voda,ka život.Ráno jsem to probíral a opravdu tu straší černé zjevení a zřejmě i to jezero tu musí existovat ,protože mi pak jeden inženýr u pramene /který sem jezdí pro vodu až z Prahy/ řekl , že tu je tajný rezervoár vody pro celé Čechy v případě atomového napadení / sám jezero opravoval a již prý o tom může mluvit /. Velmi pěkné je okolí prvního rybníku pod Houskou - zaujal mne velmi starý náhon vytesaný ve skále na mlýn a okolní místnosti vytesané ve skále. 3den - jsme si zajeli do obce Skalka /je zde slušný penzion/.Na tohle místo jsme dostali tip od znalce Kokořínska , který tvrdil , že tohle je to nejhezčí místo. A měl pravdu . Nad Skalkou se nachází cesta po žluté na skalní útvar Husa a okolí . Jde se po víceméně rovince po lesní cestě /vhodný terén pro cyklisty - bez námahy ve srovnání s jiným v okolí/.Všude je modrý vřes - jde se moc dobře - vřes uvolňuje napětí a po 3 km jste na skalním útvaru Husa . Nádherné . Pokud máte štěstí a je po dešti, jsou železné misky na pískovci naplněny vodou . V okolí z pískovce vyrůstají hrbolečky skal a je to jakoby plastické mapy nějakých hor.Graduje to tím , že za chvíli pod Husou objevíte krásné vyhlídky na skalní stěny pod horou Vlhošť / jaký rozdíl od proklamovaných vyhlídek například u Cinibulkovy stezky - ta mně docela zklamala - je dost nadhodnocena i když pro někoho to může být zážitek , Cinibulkovu stezku jsme prošli za půl hodiny - vím kde jsou nejhezčí partie , typický turistický Václavák /.Takže jsme zůstali stát překvapením a pár stezek okolo Husyjsme prošli . Sem se určitě vrátíme. Vypravili jsme se zpět.Obloha byla černá.Za chvíli začala bouřka,kterou jsem ještě nezažil.Blesky padaly jeden za druhým.bylo stále světlo ač měla být tma . Nastal prudký vítr.Tohle tu prý nikdy nebylo a ani se o tom nikde nepsalo....

zajímavé ani fotku /jedinou sem nemohu přidat a ani článek upravit - je to rozházené - dáblík z Housky pěkně řádí ...

Krásné robené stavby domků , některé jako dvorce , pískovcové podezdívky a stavební prvky,skalní byty,rybníky, mokřady, skalní stěny a útvary.Rozhledna Nosálov, nekonečné aleje švestek , blum , ořechů , staré památné stromy,velmi Dobrá Voda ze studánek/ sem jezdí lidi z Prahy pro vodu pro kojence - tak je kvalitní - už věří i na ten rezervoár pod Houskou
Zajímavé turistické cíle v okolí: Čáp, Vlhošť, Houska , Olešno , Nosálov .

Hospůdka u nás - kvalitní strava dobré ubytování,snídaně by však mohli být lepší , Penzion pod Houskou průměr, strava však vydatná , na tu cenu by ubytování mohlo být lepší - kdo má zájem musí volat ,j inak zamčeno , otevřeno až od 19.30 !!! penzion Skalka slušná úroveň, ubytování je dost problematické zajistit tzv.na blind , musíte mít sjednáno dopředu.Doporučuji i kemp Nedamov s koupáním . Zcela nedoporučuji kemp Mšeno vedle krásného koupaliště . Jídlo - nabídka po restauracích bohatá . Jinak nákupy potravin problematické - jezdí tu prý pojízdné prodejny / já viděl jedn bus /. Občerstvení Střezojevice a Skalka/těsně před nástupem na trasu/ super !!!
Jinak jsem slyšel chválu i nechválu na Lobeč . Pěkné a levné ubytování , ale pokud tu mají svatby, tak nemáte šanci .
Bivak : dle mého i v špatném počasí či v zimě Dutý úl prostorný a čistý. Po úpravě /vystýlka /skalní místnost na Zbrázděném vrchu před Vojtěchovem.

Jak jsem již uvedl , zklamalo mně podhradí Kokořína . Je to tu ostuda . Značení tras by taky mohlo být lepší - barevné značení dobré- ale upozornění na útvary či nějaké psaní chybí . Zas ale chválím zdejší sdružení Pšovka - jejich psaní je velmi slušné - tabule.Informace o památných stromech taky vyčerpávající. V Nosálově mně mile překvapila deska na paměť zdejší 100 leté občanky. Hezky upravené chaloupky a okolí nich . Díky obsluze rozhledny, která nás nechala i po zavírací hodině se kochat okolím / zažil jsem jinde pravý opak , kdy bylo zavřeno i hodinu pře zavíračkou /.

Hospůdka u nás 380 kč jedna noc se snídaní , jinak 360 na více dní . Houska 400 se snídaní .

Kupodivu trasu na Husu doporučuji i vozíčkářům,kteří jsou zvyklí na trochu někde štěrkový - pískový terén . Na Husu by vás pak mohli dostat pomocníci - jde jen o cca 20m přenosu z vozíčku . Jinak ne. V Nosálově projížďka vhodná pro vozíčkáře . Jinak vše dost problematické.

Omluva : nemám žádné fotky ač jsem fotil o 106 ! Po 10 dnech mi fotky zahalil sám ďábel z Housky oparem až zmizely úplně. Takže něco na tom je !

Poslední aktualizace: 19.8.2011
Autor: skincarlos

Nosálov

Příspěvky z okolí Kokořínsko : Nosálov - Husa - Vrátenská rozhledna - Olešno

Turistická známka č. 1450 - Nosálov
Nosálov, položený na východní straně Vrátenské hory je připomínán již ve 14.století. Obec ležící severovýchodně od Mšena je uváděna jako příklad gotické vsi složené z "franckých dvorců". Jedná se o jedinečný soubor původních chalup z přelomu 18. a 19.století.
Jedeme autem do Nosálova, odkud půjdeme pěšky na Vrátenskou horu a Housku Auto nechváme na nevelkém parkovišti u hospody "U Nás" a odtud pokračujeme po modré turistické trase, která nás poved…
Kokořínskem z Nosálova.Je začátek dubna. Do Nosálova přijíždíme už po půl osmé Karlovým autem. Trasu jsem tentokrát vypotil já s úmyslem projít okolí Vrátenské hory, Kružský důl a dál podél Sternického potoka. Prv…
Vrátenská rozhledna, která se pyšní snad nejhezčím kruhovým rozhledem ze všech středočeských vyhlídkových věží, se nachází kousíček od vrcholu Vrátenské hory na Kokořínsku. Ze Mšena je to sem autem asi 6 km a pěšky zhruba 9 km. Na místě dnešní věže stávala rozhledna již koncem 19. století. Tehdy se jednalo o d…
Jsou rozhledny, o kterých se říká, že by stálo za to je zrekonstruovat. Jsou rozhledny, které byly zrekonstruovány. My však vyrazíme na rozhlednu nově postavenou na konci devadesátých let. Vrátenská…
Vracíme se z dovolené, ale protože to už není daleko, trochu jsme si zajeli se podívat na tuto rozhlednu na Vrátenské hoře nedaleko Mšena, která je na sever od Mělníka, na jih od Máchova jezera. Původní rozhledna na Vrátenské hoře byla 12 m vysoká hasičská dřevěná věž na sušení hadic, kterou sem hasiči ze Mšena přemístili r. 1893 a upravili. Postavili schodiště a zastřešili…
z Nosálova okolo bývalého kravína po žluté do rokle.Dojdeme na rozcestí kde jsou bývalé skalní byty. Ve skále vytesané skalní byty.Procházka zajímavým údolím.…
Pivovar je v Lobči poprvé písemně připomínán už v roce 1586, stávající stavba má zachováno rozsáhlé renesanční jádro. Současnou podobu ale získal areál na konci 19. století přestavbou v parostrojní závod, kterou charakterizuje věž hvozdu, komín strojovny a budovy sklepů v zadním traktu. Na návštěvníky čekají komentovan…
Obec Lobeč se nachází asi dvacet kilometrů severovýchodně od Mělníka a žije zde 140 obyvatel. První písemná zmínka o obci pochází z roku 1323. Ve 14. století zde byl založen kostel Povýšení sv. Kříže a roku 1654 …
Lobeč je malá obec, má asi 140 obyvatel a nachází asi dvacet kilometrů severovýchodně od Mělníka a první zmínka o ní se objevuje už před 750 lety. S Lobčí spojili své životy i některé slavné osobnosti. Byl to spis…
Popis: Obec Lobeč leží 5,5 km severovýchodně od města Mšeno, na severovýchodním okraji CHKO Kokořínsko při silnici č. 273 Mělník - Mšeno - Doksy. Zámek byl v restituci vrácen dědicům posledního majitele Josefa…
V oblasti Kokořínska je mnoho zajímavých a atraktivních míst. Některá z nich na této vycházce navštívíme a přidáme k nim i méně navštěvovaná místa, která však také  rozhodně stojí za návštěvu. Jen namátkou vyberu …
O tajemné hradu Houska, ležíci v mírné pahorkatině asi 12 km od hradu Bezděz, se toho již hodně napsalo. Hlavně proslul svou údajnou dírou do pekel v hradní kapli. Housku jsem už navštívil několikrát, z žádným pek…
Malebnou vesničku Žďár najdeme asi 7km jižně od známého letoviska Doksy na českolipsku. Obec se nachází na samém okraji Chráněné krajiné oblasti Kokořínska, kdo putuje k tajemnému hradu Houska právě přes Doksy a O…
Hradozámek Houska je krásné místo. Najdete ji v Máchově kraji, nedaleko Mělníka. Každý rok navštěvujeme Housku na podzim. Zdejší bukové lesy se vybarví a opary, do kterých se zahalí ve vás vyvolají zvláštní pocit …
Za hradem Houska… Hradů jsem navštívila docela dost, i když zdaleka ne všechny. Však jich také je spousta a ani bych je, i když za můj docela dlouhý život, nestihla všechny navštívit! Kam jsem se ale chtěla vždy podívat a nepodívala, byl tajuplný hrad Houska. To proto, že je vzdálený od veškeré dopravy, jak vlakové, tak autobusové. Pošilhávala jsem po něm už dávno, lákala mě jeho tajuplnost, kde měla být anebo je – brána do pekel horoucích, ale s čerty jsem se tam rozhodně setkat nechtěla, to ne! Sna…
Do obce Skramouš, kde náš výlet začíná, se můžete dostat tzv. mšenskou lokálkou. Modrá turistická značka nás přes Bízovou rokli zavede do Lobče, kde je pěkný zámek. Dál cesta stoupá přes les k Nosálovu. Pokud si …
  Hrad Houska se nachází v malebné krajině Kokořínska od 13. století. Můžeme se vydat z Mladé Boleslavi nebo z Doks po silnici č.38 a v obci Obora odbočíme směrem na jih do obce Okna, dále přes Ždár, Kruh do obce Houska, kde odstavíme auto a pěšky pokračujeme asi 300 m po místní komunikaci k hradu.   Hrad založil Přemysl Otakar II. v letech 1270 - 1280. Byl vystavěn v…
Hrad Houska je zpřístupněn veřejnosti relativně krátkou dobu, i za tu ovšem na sebe dokázal upoutat spoustu pozornosti. Proto nezbývá než návštěvu tohoto hradu doporučit.  K hradu Houska se nejsnadněji dostaneme …
Vítejte na hradě HouskaTajemný, magický, prokletý či pekelný. Všechny tyto přívlastky má hrad jménem Houska, který byl zpřístupněn široké veřejnosti teprve roku 1999. Přestože nepatří mezi největší či nejkrásnější…
Jedním z mála hradů (zámků) se standardním provozem v našem okrese je Houska. Jeho návštěva však není všedním zážitkem, který si můžeme odvézt z leckterého jiného podobného zařízení. K hradu…
Zámek Houska stojí na Zámeckém vrchu uprostřed lesnaté krajiny. Zámek Houska leží v jižní části Českolipska v Libereckém kraji. Masivní zámecký objekt má čtyřúhelníkový půdorys s uzavřeným středním nádvořím. Cenná je Zelená světnice s malbami ze 16. století, rytířský salonek, obdivovaná je hradní kaple s restaurovanými malbami. V areálu se uskutečňuje řada sezónních akcí, v let…
Město Mšeno (330-360 m n. m.) je vstupní branou do CHKO Kokořínsko. Leží na jeho východním okraji, na rozhraní okresů Mělník, Mladá Boleslav a Česká Lípa. Kokořínsko je lesnatý kraj, plný skalních…
Okružní stezka ze Mšena, procházející skalami severně až severozápadně od města. Pojmenovaná je po Josefu Bedřichu Cinibulkovi (1876 - 1944), místním učiteli a vyznavači turistiky na Kokořínsku. celá stezka je dlo…
Pískovcové útvary nad kokořínským dolem, západně od obce Vojtěchov. Vznikly selektivním zvětráváním pískovců, za což může vyluhování železa z třetihorních vyvřelin podzemními vodami a vysrážením hydrátu oxidu žele…
Mšenské pokličky
Asi 3 km od hradu se nad Kokořínským dolem nacházejí zajímavé geologické útvary: Mšenské pokličky. Název dostaly podle nedalekého městečka Mšena. Každý čtenář je jistě zná, protože se často stávají námětem fotog…
Hrad BezdězTento nádherný gotický hrad naleznete v blízkosti stejnojmenné obce. Těsně v jeho blízkosti se nachází přírodní rezervace, která ukrývá mnoho zajímavých rostlin a živočichů. DopravaZ Housky vede červená turistická značka (tzv. Máchova cesta) přímo na Bezděz. Připravte se asi na 11,5 km. Trocha historieHrad nechal postavit mezi lety 1265 – 1278 Přemysl Otakar II. k…
Bezděz
Hrad Bezděz, který je národní kulturní památkou, stojí na 604 metrů vysokém kopci Velký Bezděz. Hrad se nachází na Českolipsku v Libereckém kraji. Hrad Bezděz je jedním z našich nejcennějších hradů. Nejvzácnější č…
Pro milovníky přírody a turistiky nabízíme několik informací o překrásném místě, kterým je CHKO Kokořínsko - ráj turistů. Představíme vám nyní ta nejzajímavější a nejnavštěvovanější místa této oblasti: kokořínsk…
Máchovo jezero je velmi oblíbenou a navštěvovanou turistickou lokalitou. Rozkládá se v nadmořské výšce 266 m, má rozlohu 284 ha. Dosahuje hloubky 12 m. Bylo založeno v roce 1366 Karlem IV. v rašeli…