Jedlová

Jedlová - aneb jak naráz vidět vodu Baltu i Severního moře. Samozřejmě tak dobrý rozhled ze 774 metrů vysoké hory zase není, ale mezi její největší zajímavosti patří, že voda ze severních svahů teče do Baltského moře, zatímco voda z jižněji položených svahů míří do moře Severního. Nejideálnějším řešením zdá se mi použít pro náš výlet spojení vlakem. Pokud vyrazíme z České Lípy, navrhuji jet až do Jiřetína pod Jedlovou, který byl v roce 1998 vyhlášen vesnicí roku, a tak stojí za to zjistit proč. Hned u vlakového nádraží položeného na severním okraji města na to nepříjdeme, zato v centru objevíme řadu míst, která stála za trmácení se vlakem. Informační středisko zbudované z autobusové zastávky a nabízející řadu turistického sortimentu, sportovní areál vybízející k pohybu zájemce o tenis, plavání, minigolf i golf, Kostel Nejsvětější Trojice a faru, údajně nejhezčí dům v Jiřetíně a přilehlém okolí, v které je muzeum věnované těžbě různých rud v okolí. Z náměstí vyražme po zelené značce, která nás nejprve vyvede na Křížovou horu dominující pohledu na Jiřetín od vlakového nádraží snad více než samotná Jedlovka. Na její vrchol vede křížová cesta z jedenácti výklenkových kaplí. Možná není bez zajímavosti, že hora je z velké části vydolovaná, neboť se zde nacházela ložiska olova, cínu, ba i stříbra. I této skutečnosti obyvatelé Jiřetína využili a znovu zpřístupnili štolu svatého Jana Evangelisty o délce 360 metrů. Po zelené půjdeme ještě asi dva kilometry, než přejdeme na červenou. Na této trase se zpočátku dost unavíme, neboť vede přímo po sjezdovce. Poslední kilometr je už v pohodě, neboť cesta se klikatí po obvodu hory. Přitom uspěšně zjišťujeme, jaký je to krásný výhled do Německa, a marně se ptáme, proč se kopci říká Jedlová, když zde není vidět jediná jedle a většina ostatních jehličnanů je silně poznamenána imisemi. Kdyby kopce dostávaly svá jména teprve ve 21. století, leckterý by byl Holým vrchem či Lysou horou. Po letech ničení však přece jen aspoň vrcholek doznal změn a nás může příjemně překvapit už opět fungující hospůdka s rozhlednou nabízející za dobré vyditelnosti jeden z nejlepších výhledů v oblasti. Škoda jen, že daní civilizaci jsou i různá telekomunikační zařízení. Návrat lze snadno vyřešit, když sestoupíme po červené jižním směrem, kde na úpatí kopce narazíme na zelené značení, jež nás po klidné lesní cestě dovede do vlakové stanice Jedlová. (vlak, 9 km pěšky) https://www.turistika.cz/turisticke-cile/detail/vrch-jedlova

Podobné příspěvky
Jedlová

Počasí nám letos moc nepřeje, tak jsme se rozhodli vyrazit na rozhlednu Jedlovou v Lužický horách kousek od městečka Jiřetín pod Jedlovou.

Jedeme hlavně za hezkou přírodou, klidem a samozřejmě si dáme v restauraci u rozhledny zaslouženou odměnu.

Rozhledna na Jedlové byla postavena roku 1891 a je 23m vysoká. K vyhlídce vede 123 schodů, po jejichž zdolání se vám naskytne překrásný pohled do širokého okolí. Vidět můžete Sněžku, Tolštejn, Milešovku, Jiřetín, Bezděz a další.

Jak už to tak v našem státě chodí, za svou dobu měla rozhledna, která je vybudovaná z místního kamene znělce několikrát namále. Naštěstí se jí podařilo z iniciativy lidí a Jiřetína pod Jedlovou zachránit. V roce 1993 byla rozhledna přidána na seznam kulturních památek. O dva roky později byla zrekonstruovaná i zdejší restaurace ze které se po čase stal hotel.

Ubytovaní jsme zde nebyli, ale jídlo nám moc chutnalo. Protože bylo hezké počasí, seděli jsme venku, což byla výhoda i pro děti, které chvilku neposedí (raději se prali o houpačky).

Na Jedlové se mi asi nejvíce líbila cesta nahoru. Jak se dalo čekat, kopec mi dal docela zabrat (nedá se říct, že bych byla vytrénovaný člověk), o to víc mě potěšily drobné zastavení nezbytné kvůli focení okolní krajiny. Je pravda, že Jedlová již bohužel nedělá čest svému jménu (rostou zde spíše smrky, nahoře buky), ale i tak se bylo na co koukat

Na Jedlovou se můžete dostat i autem. Na vrchol vede silnice a parkoviště je přímo u restaurace. Cyklističtí nadšenci mohou vyjet cestu na kole – nebylo jich málo, ale někteří měli už v půlce cesty evidentně dost. Každoročně se tu pořádají cyklistické závody, tak to nebude snad tak strašné.

Vstup na rozhlednu je zpoplatněn – není to ale žádná závratná suma.

Pokud se vydáte podívat se na Jedlovou, neměli byste zapomenout také na zřícenu hradu Tolštejn, který je kousek od hory.

Poslední aktualizace: 16.12.2003
Jedlová na mapě
Autor: bart

Příspěvky z okolí Jedlová

Jedlová hora
Z náměstí Jiřetína pod Jedlovovou jdeme asi 2 km přes Křižovou horu…
V roce 1905 byl na vrcholu postaven pomník věnovaný velkému německému bás…
vlakem, na kolene, nebo pěšky... cílem je Jedlová hora 774 m. n. m. na…
Proč přenechávat hory v zimě jen lyžařům, když nabízejí dostatek atraktivních cílů i pro pěší turisty? K lákadlům, ke kterým je vyšlápnuta…
Tento tip na výlet nás zavede do vysoce atraktivní lokality Lužic…
Nenáročná trasa veducí na vrchol Jedlové hory ( rozhledna, horská chata s…
Lužické hory jsou neprávem dost turisticky opomíjený kus překrásné, ještě ne příliš lidskou rukou poničené přírody. Udělejme si dnes…
Další z tras, která vás provede krásami Lužických hor a konkrétně…
Ze stanice Jedlová přes hrad Tolštejn a Jedlovou horu do Jiřetína Vlak nás doveze do stanice Jedlová, odkud nás vede zelená značka Tolštejnskou…
Jedlová je rekreační osada, ležící na severním svahu hory Jed…
Mohutná znělcová kupa Jedlová (774 m) je po Luži a Pěnkavčím vrchu…
Jedlová nádraží,odtud po turistické zelené a červené lesem na Tol…
Vlakové nádraží v Jedlové, je svým způsobem unikátní. Obklopené ze všech stran lesy, široko daleko skoro žádná obývaná budova a…
Pěší výlet k rozhledně Jedlová v Lužických horách.Výšlap na vrchol jsem…
Naše několikadenní cesta do Lužických hor začínala na hradě Tolštejně. Ten…
Jedna z velmi povedených tras, vedoucí od zříceniny středověkého hradu Tolštejn (první zmínky již z první poloviny 14.století, kdy…
Hrad Tolštejn
Soutěž 2 body
Nádherná zříceni v malebném kraji, kde najdem spoustu turistickýc…
Vaším cílem víkendového či dovolenkového času může být třeba právě…
Vyjely jsme z Jiřetína pod Jedlovou kde v místním informačním centrum nám…
Jiřetín pod Jedlovou je nevelké městečko při severní části Lužických hor, dostaneme se tam po silnici I./9. Jiřetín byl založen v…