Javorníky - hlavní hřeben kontra opuštěný boční hřeben

Tipy na výlet Pro zdatnější Celodenní výlet Za sportem Do přírody Na hory

Pro prošlapávání mnoha kilometrů panenského sněhu jsou Javorníky z hlediska skialpinismu ideální. Ovšem výjimku tvoří hlavní hřeben vedoucí z Kasáren na Portaš. Tam o pustinu člověk nezavadí.

Naopak, běžkařů se v tomto úseku pohybuje mraky. Aby také ne – stopa se tam udržuje v jakžtakž přijatelném stavu a na Kasárna nebo na Portaš se dá snadno dopravit hromadnými dopravními prostředky. My se však nechceme připravit o to nejkrásnější, co Javorníky nabízí. Ze slovenské strany vybíhá z hlavního hřebene několik bočních hřebenů, kde se nám za deset let podařilo pouze jedenkrát potkat člověka.

Tradičně vycházíme ze Štiavniku. Nám, co jdeme na lyžích, je hej. Za to ti, co zvolili pro přístup na chatu pěší způsob Dopravy, si řádně dají do těla. Každý krok se boří přinejmenším do půli stehen. My na lyžích jsme výrazně rychlejší, takže než se na chatu dobrodí zbytek, máme odkopaný a odházený sníh u dveří a zatápíme.

Foto: hanakova

Ráno je jako malované. Jarní firn je namrzlý, takže se na pásech jde moc dobře. Nejprve vylezeme na nejbližší tisícový vrchol Čierne, který jsme si tak trochu přivlastnili. Budujeme na jeho vrcholu obrovského kamenného mužíka, ale protože letos je sněhu strašně moc, mužík je v něm hluboko schován. Dál míříme stále po hřebeni k dalšímu vrcholu Jaseňové. Jedinou společnost nám dělají stopy zvířat, z nichž nejvíce dominantní je stopa rysa. Podle její velikosti to musel být pořádný macek a zvláštní je, že se v délce několika kilometrů striktně držel pouze hřebene. Mezi vrcholy Jaseňové a Ustrigeľ hřeben šelma opouští a její stopy mizí někde v lese. My pokračujeme dál. Na nově vzniklých mýtinách se musíme neustále zastavovat a ohlížet se Doprava, kde se jako na dlani rýsuje celý hřeben Malé Fatry s dominantním Stohem a Velkým Rozsutcem.

Jaseňové
Jaseňové  •  Foto: hanakova

Boční hřeben se napojuje na hlavní kousek od Velkého Javorníku, z jehož vrcholu máme jako na dlani celé Beskydy, včetně Lysé hory, Smrku a Radhoště. Samotu pustiny střídají zástupy lidí, kteří se rozhodli pro javornickou hřebenovku. Z Velkého Javorníku pokračujeme na Stratenec, kde míjíme pro něj tak typický památník ve tvaru tří křížů z roku 1696. Na vrcholu relativně nedávno – v roce 2008 -vyrostla malá dřevěná rozhledna. Bohužel je plná turistů a běžkařů, takže se ani nezastavujeme a jedeme k dalšímu vrcholu. Malý Javorník, nebo-li Chotárna, leží přímo na státní československé hranici. Bohužel i tady je spousta lidí. Vracíme se asi půl kilometru zpět a napojujeme se na modrou turistickou značku vedoucí do Podjavorníku, ze které se odpojujeme na rozcestníku zvaném Odpočívadlo. Čeká nás dlouhý sjezd, bohužel na nerovném a velmi tvrdém povrchu. V Podjavorníku si za odměnu dáme jedno pivko a začneme stoupat neznačenou stezkou zpět na hřeben. Tady už jsme zase ve svém živlu. Po lidském působení ani památky a my zařezáváme naše stopy do hromad panenského sněhu. Jen občas křížíme zvířecí cestičky. U Ustrigeľu narazíme na nám z rána známé rysí stopy a společně s nimi pokračujeme zpět na chatu stejnou cestou. V závěru túry náš za odměnu čeká pár pěkných sjezdů v hlubokém sněhu.

Trasa – 27 km:

Čierne – Jaseňové – Ustrigeľ – Velký Javorník – sedlo Gežov – Stratenec – Bukovina – Malý Javorník – Odpočívadlo – Podjavorník – Ustrigeľ – Jaseňové – Čierne.

Přímo na cestě je možnost občertvení pouze v Podjavorníku.

Poslední aktualizace: 8.3.2012
Javorníky - hlavní hřeben kontra opuštěný boční hřeben na mapě
Autor: hanakova

Příspěvky z okolí Javorníky - hlavní hřeben kontra opuštěný boční hřeben

obec Štiavnik - kostol svätého Františka z Assisi
Obec Štiavnik v okrese Bytča s viac ako 4000 obyvateľmi a rozlohe 5500 hektárov je jednou z najväčších slovenských obcí. Obec sa nac…
Další z podzimních víkendů jsme se rozhodli strávit nenáročně, proto…
Tentokrát jsme se rozhodli částečně zabrousit do pro nás nových oblastí…
Koliba Papradno sa nachádza na farme v obci Papradno. Ku kolibe nás…
Obec Hvozdnica leží v Štiavnickej doline približne 10 kilometrov juhozápadne od svojho okresného mesta Bytča. Rozkladá sa v dolnej č…
Obec Brvnište sa nachádza v okrese Považská Bystrica, v Javorníkoch, v…
Obec Papradno leží v podhorskej oblasti Javorníkov v okrese Považská Bystrica a svojou rozlohou 5.596 ha je jeho najväčšou obcou.…
Kolárovice v okrese Bytča sú obcou na južnej strane Jav…
Obec Predmier leží v Bytčianskej kotline medzi Javorníkmi a Súľovskými…
Obec Jasenica sa nachádza na začiatku Papradnianskej doliny asi 12…
Bytča - kostol Všetkých svätých -pôvodný gotický kostol zasvätený Všetkým svätým pochádza z 13.storočia. Turzovci ho rozšírili a…
Půjdete-li v Bytči ulicí Sidónie Sakalovej, určitě si všimnete mezi zámke…
Klapy 654 m. n. m. je skalnaté vápencové bralo, ktoré je rozdelené na Malé…
Na tento výlet nás zlákali naši přátelé - parta zlínských horolezců…
Nalézá se ve Strážovských vrších u obce Považská Teplá, 5 km severovýchodně od Pov. Bystrice, je to státní přírodní rezervace rozkládající…
Hrad se nachází na vápencovém brale v nadmořské výšce 497 m.n.m. …
    Jedeme na Slovensko do blízkého příhraničí. Přesněji do Trenčínského…
Je nejvyšším vrcholem v pohoří Javorníky. Nachází se přibližně ve…
Súlovské vrchy jsou součástí CHKO Strážovské vrchy. Nejkratší částí jsou…
Sulovské skály,které jsou součástí Strážských vrchů najdete v Horním…