Synagoga v Bytči
Turistické cíle • Památky a muzea • Synagoga
Půjdete-li v Bytči ulicí Sidónie Sakalovej, určitě si všimnete mezi zámkem a pivovarem poměrně monumentální stavby synagogy. Připomíná přítomnost židovského obyvatelstva ve městě zvláště na konci 18. a začátku 19. století.
Zděná synagoga stála ve městě již v roce 1801. Neví se však přesně kde, protože se nezachoval žádný záznam o její poloze. Současnou novorománskou synagogu nechal postavit v 90. letech 19. století baron Leopold Popper, zakladatel místního pivovaru. Stavba byla zpočátku pouze modlitebnou, v roce 1886 se stala Synagogou. Ač je unikátním dílem, není znám její architekt.
Pohromou pro židovskou národní obec a synagogu samotnou byla druhá světová válka. Došlo k vyvražďování židů. Potomci těch, kteří přežili holocaust, dnes žijí v Izraeli. Synagoga byla vypleněná a po zbytek války sloužila jako sklad. Svoji funkci nezměnila ani po převzetí do socialistické péče. Skladoval se v ní nábytek, později hnojiva. Devastaci synagogy urychlila její přeměna ve stáj koní. Z cenného vybavení synagogy se zachovala pouze opona, která je vystavená v Malé synagoze v Žilině.
Dnes je synagoga ve značně zdevastovaném stavu. Veřejnosti není přístupná. Naposledy byla otevřená 4. června 2009, kdy se v ní konala tisková konference u příležitosti udělení grantu Ministerstva kultury Slovenské republiky ve výši 60.000 eur na rekonstrukci střechy. Jak je patrné z přiložených fotografií, střecha je již opravená. Na další opravy však chybí finanční prostředky. Ty se snaží získat formou sbírky Biblické centrum, které synagogu obdrželo darem v roce 2002. Vize nového vlastníka je vytvořit z objektu vzdělávací centrum pro veřejnost, koncertní sál a středisko cestovního ruchu.
Samotná stavba má obdélníkový půdorys na vstupní straně mírně rozšířený do tvaru písmene T. Vstupní věžovitá část je v každém ze čtyř rohů ukončená věžičkou se šesticípou hvězdou. V zadní části lodi vystupuje pětiboká apsida. Loď je chráněná sedlovou střechou s mírným sklonem a novou krytinou z pálených tašek. Tvar oken a vstupního portálu potvrzuje již zmíněný novorománský sloh.
Zvláště vstupní portál a celé průčelí jsou ukázkou mistrného díla. Vyřezávané vstupní dveře mají po stranách sloupy s typickou románskou hlavicí. Nad nimi navazuje vitrážový Světlík. V portálu zaujme také kulaté okno s hvězdicovou výplní, které osvětluje chór.
Fasáda je členitá, plastická, bohatě zdobená propracovanými reliéfy a detaily. Pro restaurátory bude oříškem především obnova výzdoby čelního štítu, složené ze čtrnácti románských sloupů a třinácti rozet v omítce. Na průčelí je možné si ještě přečíst částečně poničený hebrejský nápis. Jeho překlad po mně nechtějte.
Do interiéru jsme neměli možnost nahlédnout. Při virtuální prohlídce na http://www.bconline.sk/synagoga/prehliadka ale můžeme obdivovat lodní prostor s dřevěnými galeriemi po stranách a nad vstupem. Ženské galerie jsou podepřené čtyřbokými litinovými sloupy, typickými pro židovské synagogy a modlitebny druhé poloviny 19. století. Mužská část lodi se může pochlubit kazetovým stropem s ornamentální malbou. Apsida na konci lodního prostoru má vyvýšené pódium, na kterém stával oltář. Klenba apsidy má zvýrazněná žebra.
Za hlavními dveřmi do synagogy se nachází vstupní předsíň, teprve z té se vejde do lodního prostoru. Předsíň vyplňuje věžovitou část synagogy. Při zaklonění hlavy je vidět Křížová klenba. Na stěnách v této vstupní části jsou dvě desky. První připomíná zásluhy barona Leopolda Poppera na výstavbě synagogy. Druhá ctí padlé muže židovské obce v první světové válce v letech 1914 – 1918. Je uvedený jejich seznam.
Při virtuální prohlídce můžete nahlédnout také do boční lodě s čtyřramenným schodištěm. Přístup k němu je vedlejšími dveřmi z čelní strany synagogy.
Fotografie jsem pořídil v červenci roku 2012. Zachycují neutěšený stav této národní Kulturní památky. Kdy se podaří její rekonstrukci dokončit, dnes asi nedokáže nikdo s určitostí říct. Snad až se najde bohatý mecenáš.
Synagoga v neorenesančním slohu byla postavena na požátku 20. století na místě starší z počátku 19. Honosná trojlodní stavba s členitou dekorativní fasádou dokládá tehdejší vliv místní židovské komunity. Dnes v žalostném Stavu.