Jaro v Mikulčickém luhu

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Za kulturou Do přírody Na kole

Hlavní část cesty, tedy do Hodonína se odehrála díky vlakovému spoji. S přestupem v Olomouci to je něco přes dvě hodiny, což je vcelku snesitelná doba. Pak už nasedám na kolo. Původně jsem váhal mezi silničním a horským, ale nakonec to horské bylo myslím lepší volbou, ačkoliv v okolí Hodonína hory těžko pohledáme, ale protože k Mikulčicím jsem zčásti použil cesty s přírodním povrchem, terénní vzorek posloužil víc než dobře a nakonec i v místě hlavního zájmu, tedy v titulku Mikulčickém luhu se terénní vlastnosti stroje víc než hodily.

Hlavní atrakci jihomoravských Mikulčic (mimo vinných sklepů) je lokalita zaniklého Velkomoravského hradiště. Podle dochovaných zpráv, útržků neznámé historie i archeologických poznatků by se mohlo jednat o sídlo Rastislavovo (nebo Rostislavovo), polobájného knížete z rodu Mojmírovců, který na tehdejší Moravu povolal dva bratry ze Soluně.

Vedou se spory, jestli byl u Mikulčic hlavní sídelní hrady velkomoravských panovníků, ale dnes se spíše klaníme k názoru, že hlavní správní centrum bylo v okolí Uherského Hradiště a Starého Města (ne ovšem dnešní Velehrad). Problém je v tom, že uherskohradišťská aglomerace nebyla nikdy opuštěná, takže pokud se tady něco z velkomoravského období zachovalo, je to překryto novějšími vrstvami.

U Mikulčic je ta výhody, že po pádu Velké Moravy byla lokalita sice vypleněna, ale dál už osídlena sporadicky až nakonec opuštěna docela. A co nedokončilo plenění dobyvatelů milosrdně dokončila řeka Morava pravidelnými záplavami.

Abych tak řekl, byl jsem celkem překvapen, že na Velký pátek je na lokalitě vykopávek relativně málo výletníků. To mě trošku zklamalo, bo jsem doufal, že si tu dopřeju nějakou svačinku, ale pojízdný stánek napovídal, že je otevřenou jen So a Ne, volný pátek se neobčerstvuje.

No ještě štěstí, že v lužním lese roste zjara celkem dost medvědího česneku, tak si dám minimálně vitamínový příděl a něco vydatnějšího poskytne až další část dne.

Musím se přiznat, že k mikulčické lokalitě mám celkem vřelý vztah. Již v dětství jsme sem zavítali s rodiči i díky faktu, že jeden z matčiných spolupracovníků z Mikulčic pocházel (což se odehrávalo hlavně občasným přísunem produktů v demižonech). Rovněž slavná válečná léta jsem z části prožíval v Hodoníně (a právě při přísahové návštěvě jsme skončili v mikulčickém sklípku).

Dál už to bylo ve vlastní režii. V pracovním procesu se nám i jednou podařilo uspět v soutěži na tvorbu publikace o hradišti, takže v tomto případě jsem myslím dosti poučeným návštěvníkem.

Tentokrát ale nejsou hlavním cílem vykopávky, ale chci i trošku hlouběji nahlédnout do okolní přírody, tedy do lužního lesa i části přírodní rezervace, která nese název Skařiny. Po nezbytném výstupu na rozhlednu (když jsem byl naposled, ještě nestála) nemůže chybět malá procházka kolem vykopávek v hlavní části hradiště. Ono je to trošku zavádějící, protože, to, co je vidět na povrchu ve skutečnosti vůbec nejsou ty zachované části velkomoravských staveb. Předpokládá se, že valná část staveb v areálu hradiště byla dřevěná, takž z toho se moc nedochovalo. Jen ty nejvýznamnější stavby byl z kamene. Tím se myslí hlavně stavby kultovní tedy kostely, případně obydlí velmože (knížete). Při vykopávkách, které probíhaly hlavně v 50. letech minulého století bylo objeveno více zděných staveb a z nich se dochoval leckdy základové stěny vysoké klidně 1–2 m, po průzkum archeology bylo ale vše znovu zahrnuto zemí (jak je zaplavovala Morava). Na povrchu pak je nově naznačen nízkou zídkou tvar toho, co se ukrývá pod zemí. Kdo by chtěl vidět nějaký odkrytý kostel (jsou to většinou kostely), musí si zakoupit vstupenku do prohlídkového pavilonu, kde jsou vidět i jiné nalezené artefakty.

Foto: Bobkart

Areál hradiště volně navazuje na okolní lužní les. Sice máme podobný u nás na severu kolem Litovle, ale proč nenahlédnout ke konkurenci. Každý les je pak jiný. Každé jarní období má i svoje rostlinné dominance. Než se plně rozvine olistění stromů, musí se o své přihlásit to nízké bylinné patro. Vlastně je to dosti podobné, kde je dosti mokro. Tedy orseje, blatouchy, později vodní kosatce, plicníky, hluchavky atd. Valná část lesa je tvořena různými olšemi, osikami a nejmohutnějšími duby, kterým vlhko celkem svědčí. Celé území luhu je hlavně po vydatných srážkách dosti vlhké (až mokré). Ačkoliv současná Morava je značně kanalizovaná (prostě teče celá mezi hrázemi) tvůrci vodních úprav alespoň v náznacích ponechali některé původní meandry a napouští je i vodou, aby les jen tak nevyschl. Dnes jsou z toho spíše slepá ramena, ale občas je malý průtok ponechán, aby stojatá voda nehnila. Navíc sem přeci jen dotéká i nějaký přítok, např. ten z poetickým názvem Teplý járek...

Vlastně náklady na cestu nebyly tak hrozné, vlak sice stál tři stovky, ale díky naškudleným bodům byla laciná zpáteční cesta, v samotném hradisku jsem utratil je 20,- za rozhlednu (a něco za suvenýry). A protože dál jsem pokračoval do vedlejší republiky, tam už byla nutná Eura, ale to už je jiná kapitola.

Poslední aktualizace: 18.4.2022
Jaro v Mikulčickém luhu na mapě
Autor: Bobkart

Příspěvky z okolí Jaro v Mikulčickém luhu

Mikulčice – Kopčany – Lávka Velké Moravy
Jsou lávky užitečné, stejně tak ale se najde i lávka, o jejíž uži…
Mikulčice-Valy je největší slovanské archeologické naleziště u nás. Areál…
V přírodním parku Mikulčický luh na Hodonínsku při cestě z mikulč…
Do Mikulčic na bájný hrad knížete Rastislava. Areál vykopávek též…
Pomalu se vracíme z Lednice do Plzně a chceme cestou ještě navštívit…
Mikulčické staroslovanské hradisko, které se nachází jihovýchodně od obce v lužním lese poblíž toku řeky Moravy získalo novou dominantu. Zástupci…
Konečně jsem skončil všechny nejnutnější domácí práce a mohu vyra…
Při návštěvě Hodonína a Mikulčic jsme si udělali malý výlet za hranice na…
Nachází se uprostřed lužního lesa v lesní trati Uherská a Na Skařinách poblíž hraniční řeky Moravy při okraji přírodního parku Mikulčický…
Tento výlet začneme přímo na česko-slovenské státní hranici u mos…
Svatý Isidor není v našich končinách příliš známým svatým a to vlastně navzdory tomu, že svatí tohoto jména jsou minimálně dva. Ten starší žil na pře…
Svatá Anna chladna z rána. Tak asi dnes většina z nás zná tuto svatou. Ovšem světice je to velmi významná. V jedné populární filmové vánoční pohádce …
Pomník, který by se měl řadit do kategorie technických památek najdeme při polní cestě z Hodonína do lokality Nesyt. Jedná se o místo, kde se rozklád…
Nachází se v centru obce v blízkosti zdejšího kostela. Je součástí pensionu U Kostela. Turistické informační centrum Mikulčice U Kostela 238 696…
Prochází tudy zeleně značená turistická cesta vedoucí z Hodonína přes rozcestí Skařiny, staroslované hradiště u Mikulčic a dále lužním lesem až do L…
Rozlehlá jáma s vodou zde vznikla dlouholetou těžbou jílu, ze kte…
Tato malá městská část Hodonína se rozkládá jihozápadně od města …
Lužice jsou velkou vinařskou a ovocnářskou obcí s 2750 obyvateli a najdeme…
Dočasným uzavřením silnice mezi Hodonínem a Holíčí (rekonstrukce …
Kdo někdy projížděl jihomoravskou Lužicí, vsí nedaleko Hodonína,…