Hurá na Luž

Tipy na výlet Rodina s dětmi Celodenní výlet Do přírody

Cílem dnešního výletu bude nejvyšší vrchol Lužických hor, kterým je hora Luž (793 m.n.m.). Výlet začneme na nádraží Jedlová. Jedná se o unikátní nádraží, nacházející se uprostřed hlubokých lesů pod stejnojmenným kopcem (774 m.n.m.). Přímé vlaky sem jezdí zejména z České Lípy, Děčína a Rumburka, nicméně rychlíkem se na toto místo bez přesedání můžete pohodlně dostat i z Mladé Boleslavi, Nymburka a Kolína.

schody
schody  •  Foto: psyicho

Po opuštění vlaku se vydáme směrem na Stožecké sedlo. Můžeme se přitom vydat buď po žluté turistické značce (doporučuji v zimních měsících, pokud chceme cestovat s běžkami…J) nebo můžeme zvolit jižnější variantu kolem Jelení skály, která je značena zelenou a následně modrou turistickou značkou. Ze Stožeckého sedla budeme následně pokračovat po žluté, až dorazíme na rozcestí u Jána, v blízkosti kterého se nachází tzv. Sirný pramen. Toto místo vřele doporučuji, jelikož uvidíme pramen, ze kterého vytéká okrově zbarvená voda, která obsahuje velké množství železa. Ve vodě žije rozsivka, která je celorepublikově velmi vzácná a i vegetace obsahuje vzácné druhy rostlin.

V našem putování budeme pokračovat po zelené turistické značce, po které dorazíme až k chatě Luž. Ta nabízí širokou nabídku občerstvení a i přesto, že je velmi pravděpodobné, že tu narazíte na větší množství Němců nežli Čechů, tak ceny jsou přijatelné. Člověk se může občerstvit rovněž v nedaleké Lužické boudě.

Po občerstvení se vydáme konečně na hlavní cíl naší cesty, kterým je hora Luž. Dojdeme na ní po červené značce. Zpočátku vede cesta po rovině, nicméně zhruba po 500 metrech začínáme stoupat, abychom se za dalších 700 metrů mohli z vrcholu Luže pokochat pohledem po okolních vrcholcích Lužických hor. Zároveň se nám nabídne pohled do Německa.

zeď
zeď  •  Foto: psyicho

Poté co usoudíme, že rozhledů už máme dost, vydáme se na zpáteční cestu, opět po červené značce. Po úvodním klesání se vydáme směrem k tzv. Trojhranu. Osobně tuto trasu považuji za jednu z mála „hřebenových“ tras v Lužických horách. Od Trojhranu se dále vydáme po modré turistické značce směrem k Pěnkavčímu vrchu (792 m.n.m.), který je druhou nejvyšší horou Lužických hor. Po zhruba 3 km dorazíme zpět k Stožeckému sedlu, ze kterého je to již jen kousek zpět na nádraží Jedlová. Celková délka trasy je zhruba 17 km, takže je schůdná i pro méně zdatné turisty.

Jedeme za krásným výhledem nejen do Lužických hor

Chata Luž nabízí širokou nabídku občerstvení a i přesto, že je velmi pravděpodobné, že tu narazíte na větší množství Němců nežli Čechů, tak ceny jsou přijatelné. Člověk se může občerstvit rovněž v nedaleké Lužické boudě.

Zajímavý určitě byl Sirný pramen a výhledy z Luže byli naprosto jedinečné

Kromě jízdenky a občerstvení je tento výlet zcela zdarma

Poslední aktualizace: 1.6.2010
Hurá na Luž na mapě
Autor: chantal

Příspěvky z okolí Hurá na Luž

Kostel Matky Boží U Obrázku
Zmiňovaný kostel se nachází v příměstské části Liberce v Ruprechticích, kam se celkem snadno dostaneme z centra Liberce od termínálu MHD ve…
Léto je tu a s ním i možnost absolvovat v Zoo Liberec letní komen…
V Podhůří Jizerských hor, asi 8km severně od centra Liberce, v příměstské…
Jakmile děti dostanou pololetní vysvědčení, začnou se těšit…
Druhá série cestopisného cyklu s Alešem Hámou, který ze svého kar…
Nádherné a velkoryse udělané 18-ti jamkové hřiště. Je značně členité s…
Skutečnost, že jsem byl pověřen tím, že mám doprovázet svého nejmladšího syna Jakuba k talentovým zkouškám na učňovskou školu v…
Přehrada Fojtka na potoce stejného jména v povodí Lužické Nisy …
Naše společná cesta začíná na Exitu 26 rychlostní silnice R35(Turnov -…
Botanická zahrada Liberec
Jedna z nejznámějších botanických zahrad v republice s nově rekon…
Jeli jsme z Prahy a využili jsme autobusu Student Agency. Pokud …
Cíl výletu leží kousek pod nejvyšším vrcholem Jizerských hor, kterým je…
ZOO Liberec
V roce 1919 vznikla nejstarší Zoologická zahrada na území České r…
Turistická trasa začíná v Liberci, tudíž je možnost cestovat vlakem. Z…
Naše společná cesta začíná na Exitu 26 rychlostní silnice R35(Turnov -…
Tak babí léto nám ťuká na vrátka, a vypadá že začíná velmi hezky. Je tedy…
Už sedm let Lukáš Hejlík obráží české luhy a moravské háje a každý den nám přináší tip, kam se…
Zoo Liberec je nejstarší zoo na území bývalého Československa. V roce 2009…
Neobvyklá stavba nad městem Liberec vznikla v letech 1900 až 1901, kdy zdejší továrník Heinrich Liebig pověřil architekta Josefa…
Konečně můžeme zase cestovat po naší hezké zemičce. Tentokrát pad…