Nymburk

Nymburk leží na pravém břehu Labe u soutoku s řekou Mrlinou v téměř rovinatém terénu České tabule. Nymburk má přibližně 15 tis. obyvatel. Historické centrum města je městskou památkovou zónou. Populární je in-line a cyklostezka Nymburk - Poděbrady, která vede podél Labe.

Tip:
Tipy na výlety / Trasy / Cestopisy Poděbrady / Lysá nad Labem Ubytování Nymburk
Turistické cíle / Mapa Nymburka Zámek Poděbrady / Zámek Loučeň ZOO Chleby

Hrubý Jeseník - rozhledna Romanka

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Do přírody

Okolí rozhledny
Okolí rozhledny  •  Fotografie (10)  • Foto: milans

Krásného a slunného počasí jsme využili ke krátkému, ale nádhernému výletu do Polabské nížiny. Výlet k rozhledně zde již byl popsán (možná i několikrát), ale každý cíl má i své způsoby zdolání. My jsme v tomto případě nevolili cestu osobním automobilem, autobusem, ani na kole, ale využili jsme služeb Českých drah. Z vlaku jsme vystoupili v železniční stanici Oskořínek a dál jsme již putovali pěšky po neznačených, ale velice příjemných cestách. Od stanice jsme se vydali po silnici směrem k obci Hrubý Jeseník, ale hned po cca 200 m jsme odbočili vlevo. U sportovního hřiště ještě jednou odbočíme, tentokráte vpravo a pak již jdeme pouze Rovně po polní cestě až na asfaltovou cestu, která vede z Hrubého Jeseníku k rozhledně.

Pnna Maria Immaculata - 1

O rozhledně a její stavbě zde již bylo mnoho popsáno a tak se tomu na tomto místě věnovat nebudeme, ale v každém případě jsme se vypravili za nádhernými výhledy z nejníže postavené rozhledny v našich krajích. Z vyhlídkové plošiny je rozhodně na co koukat a ze své vlastní zkušenosti mohu uvést, že leckterá rozhledna postavena na kopci takovýmto rozhledem rozhodně nedisponuje. Bližší informace ke stavbě samotné potom naleznete v odkazech Turistické cíle v okolí.

Cestou k rozhledně ovšem neopomeňme v polích alespoň na chvíli spočinout ve stínu nádherné barokní sochy Panny Marie Immaculaty, která nám přípomíná existenci, dnes již zaniklého, zámku Nový Ronov.Socha je v současné době zahrnuta do seznamu nárosních kulturních památek ČR.

Zároveň si můžeme připomenout, rovněž již zaniklou, řepnou drážku, která v těchto místech vedla. Její pozůstatky najdeme v blízkém i širém okolním kraji (např. v Oskořínku, Hrubém Jeseníku a jinde).

Panna Maria Immaculata - 2

Vzhledem ke krátkému výletu jsme měli malou svačinku s sebou, ale díky všudypřítomnému vedru jsme se museli zchladit alespoň zmrzlinou a nápojem. Pak jistě zkuste místní hospodu U pytláka, která je v Hrubém, Jeseníku nedaleko od rozhledny a nápoje mají chlazené a zmrzlinu mraženou ..... A milá paní u výčepu Vás rozhodně nenechá příliš žíznit a ještě navíc Vám poradí, kde co v okolí najdete či kdy se v okolí koná jaká akce.

Počasí nádherné, cesta příjemná, lidí celkem málo a příjemná obsluha, jak na rozhledně, tak v hospodě – myslím, že není nač si stěžovat.

Rozhledna je otevřena od dubna do října do 17.00 hodin o víkendech a o prázdninách denně.

Parkování pro osobní automobily tu přímo řešené není, ale myslím, že před hospodou se zastavit dá a pak už jen malá procházka k rozhledně.

Poslední aktualizace: 6.7.2010
Autor: milans

Hrubý Jeseník

Příspěvky z okolí Hrubý Jeseník - rozhledna Romanka

Hrubý Jeseník - Socha Panny Marie (IMMACULATY)
Jedná se o jeden z pozůstatků již zaniklého zámku Ronov (pravděpodobně na okraji obce Oskořínek), který v době své největší slávy byl obklopen barokními sochami. Do současné doby se dochovaly pouze dvě a jednou z nich je socha Panny Marie – IMMACULATY, kterou nalezneme při polní cestě severně od obce Oskořínek. Socha pochází z 18. století a i díky ní si dnes můžeme udělat obrázek, kde byl původně umístěn Zámecký park. Nyní je…
V okolí Nymburka byste marně hledali nějaké výraznější kopce, které by nabízely výhled do kraje. Přesto zde u obce Hrubý Jeseník stojí rozhledna s překrásným výhledem. Stavba vznikla jako další telekomunikační …
Rozhledny jsou naším oblíbeným cílem. Když někam jedeme, snažíme se vždy naplánovat trasu přes co nejvíce rozhleden. Z Poděbrad proto míříme do Hrubého Jeseníku. Hrubý Jeseník leží zhruba 18 km na sever od Poděbrad. Zhruba uprostřed cesty je okresní město Nymburk. Hrubý Jeseník je jedna z nejstarších obcí na Nymbursku. Byl založen ve středověku. První zmínka je z r. 1088,…
Nedejte se zmást názvem. Tentokrát nepojedeme na Moravu a  nenavštívíme druhé nejvyšší pohoří u  nás. Zůstaneme v české kotlině a to ve Středních Čechách. Nedaleko města Nymburk leží obec Hrubý Jesník, kde v roce …
Hrubý Jeseník je jedna z nejstarších obcí na Nymbursku, původu ranně středověkého. První zmínka o Jeseníku je z roku 1088, kdy podle základní listiny Kapituly Vyšehradské daroval král Vratislav II. téže kapitul…
Již pošesté připravujeme pro všechny táty, taťuldy, tatínky, otce a taťky, kteří se rozhodnou vyrazit se svými ratolestmi v neděli 19. června za společným zážitkem na zámek Loučeň, dárek:…
ZOO se nachází v obci Chleby v těsné blízkosti kostela sv. Panny a sv. Vavřince cca 8 km severovýchodně od Nymburka. Vznik této kouzelné ZOO se datuje do roku 1997. V té době byli v ZOO k vidění zejména bažanti, n…
Dneska se vydáme do ZOO Chleby u Nymburka.Jeli jsme vlakem z Hlavního nádraží do Nymburka,kde jsme přestoupili na vlak do Oskořínku a pak šli pěšky po silnici cca 2 km,za železničním přejezdem je ukazatel na Chleb…
Zoo v Chlebech je nejblíž našeho bydlište a proto byla první zoologickou zahradou kterou jsme navštívili. Nejlíp se sem dostanete z Ml.Boleslavy nebo Nymburka.Z Ml.Boleslavy po silnici č.38 směrem na Nymburk.Za obcí Všechlapy na první odbočče zahněte vlevo.Je tam šipka s nápisem ZOo Chleby.Pak vesnicí Bobnice do Chlebů asi 5km.Cesta je značena šipkami.Od Nymburka je to zase nejjednoduhší silnicí č.38 na Ml.Boleslav a přez…
Kostel se nachází v obci Chleby (okr. Nymburk) cca 8 km SV směrem od Nymburka. Jedná se o barokní kostel postavený v letech 1780 - 1782 jako jednolodní stavba s pravoúhlým presbytářem. Při západním průčelí kostela byla v letech 1855 - 1856 přistavěna hranolová věž, která byla ještě roku 1889 zvýšena. Na přilehlém hřbitově lze nalézt náhrobky přibližně ze stejné doby jako je…
Nepřehlédnutelnou dominantou u Křince je vrch Chotuc. Jedná se o přírodní památku na jejímž vrcholu se začala psát historie místního osídlení již na přelomu 5.-6. století před n.l., kdy toto místo obýval lid popel…
Jde již o třetí Evangelický kostel, postavený v tomto místě. První stavba byla dřevěná. Základní stavba dalšího, již zděného kostela, vznikla někdy okolo roku 1787 a stavitelem byl pan Petr Mšenský z Dobrov…
Kostel Nanebevzetí Panny Marie je vjádru gotický, postavený pravděpodobně před rokem 1362 jako farní. V osmnáctém. století byla loď a věž barokně přestavěná. Báň věže byla dostavěna ještě později, okolo roku 1761. Rozsáhlé úpravy zaznamenal kostel v letech 1782 a1784, následně potom v devatenáctém století. Budova je jednolodní, zařízení kostela je vesměs pseudorenesanční z osmdesátých let devatenáctého století. Na hlavním oltáři je obraz od J. Hellicha, v lodi je obraz Nanebevzetí Panny Marie na …
Krchleby patří svojí polohou do úrodné Polabské nížiny a hlinito-písčitá půda odedávna předurčovala místní obyvatele k zemědělství. Zemědělský ráz obce je zachován dosud. Krchleby jsou velmi dobře dostupné, nebo…
Vesnické sídlo určované protáhlým návesním půdorysem středověkého původu. Při západní komunikaci je na nejvýše položeném místě barokní areál s kostelem s gotickým jádrem. Samot…
Křinec leží ve Středních Čechách, severním směrem od města Poděbrady. Město se rozkládá v mírně zvlněné krajině patřící do oblasti České tabule. Městečko je postaveno mezi dvěma vodními toky, na západní straně K…
Barokní Kostel sv. Jiljí se nachází severovýchodně od náměstí u silnice k zámku. Původní kaple sv. Jiljí stávala na náměstí v místě, kde dnes stojí socha sv. Jiljí. V pol. 17. stol., při přestavbě staré tvrze na barokní zámek Augustem Pavlem Morzinem, byla v místě dnešního kostela sv. Jiljí, na východním okraji nově vybudovaného anglického parku postavena v r. 1669 zámecká…
Architektonicky hodnotný barokní zámek se nachází v Městečku Křinec na Nymbursku ve Středočeském kraji. Zámek je dvoupatrový trojkřídlý objekt, k němuž na severovýchodní straně přiléhá velký dvůr. Stavebníka zám…
V relativně nenápadném městysi Křinci najdeme pozoruhodnou technickou památku. Přes říčku Mrlinu vede silniční most, spojující Křinec s osadou Zábrdovice. Samotný most je dlouhý 24m, širo…
Pěkný barokní zámek je dominantou Městečka Loučeň na Nymbursku ve Středočeském kraji. Zámek je patrová trojkřídlá budova na půdorysu písmene U s bohatě členěným průčelím. V části východního křídla je zámecký koste…
Barokní zámek Loučeň se nachází ve středních Čechách v okrese Nymburk. Je otevřen po celý rok, což se u ostatních zámků moc nevidí. Prostory zámku jsou nově zrekonstruované, opravou prošel…
Na dnešní výlet se vydáme metrem na Hlavní nádraží, vlakem do Nymburku hl. nádraží a odtud jedeme autobusem č. 499 do zastávky Loučeň. Zámek se nachází pár metrů Rovně od zastávky . V zámeckém areálu se nachází i …
Nymburk byl založen jako královské město kolem r. 1257 Přemyslem Otakarem II. a byl důležitou oporou královské moci, které chránilo od severovýchodu přístup do Prahy polabskou nížinou. V r. 1310 se stalo útočištěm…
Nymburk leží ve Středních Čechách, východním směrem od Prahy. Město se rozkládá na pravém břehu Labe u soutoku s řekou Mrlinou. Okolí města tvoří téměř rovinatý terén České tabule. Na…
Na Náměstí Přemyslovců v Nymburku stojí barokní mariánský sloup z r. 1717 od F. M. Katterbauera, připisovaný také Janu Jiřímu Schlanzovskému z Prahy. Na stojanu po obvodě jsou sochy Sv. Václava, Josefa, Floriána a…
Vydáme se do Nymburka, významného centra Polabí, města s bohatou historií a mnoha památkami, které se rozvíjí a pulsuje současným moderním životem. Do významného železničního uzlu se lze pohodlně dopravit vlakem…
Zámek, který stojí při pravém břehu řeky Labe, je dominantou města Poděbrady na Nymbursku ve Středočeském kraji. Původní stavba zde stála již roku 1108. Po rozpadu mocného Slavníkovského rodu a po záhubě Vršovců vzniklo na opukové skále nad řekou Labe opevněné sídlo. Za doby panování krále Otakara II. byly Poděbrady připojeny ke královské komoře. Tehdy zde byl zbudován kamenný vodní hrad. Zde občas pobýval i panovník s celý…
Poděbrady leží ve Středních Čechách, východním směrem od Prahy. Poděbrady jsou známé a vyhledávané lázeňské město. Město se rozkládá na pravém břehu řeky Labe v jižní části České tabule. V…
Dětenice
Barokní zámek Dětenice byl přestavěn z renesanční tvrze v letech 1762 - 1765. V historických zámeckých interiérech stojí za pozornost štuková a malířská výzdoba, sbírka barokních obrazů a dobového nábytku. Zajím…