Hrad Opárno, hora Lovoš a pomník Přemysla Oráče

Tipy na výlet Pro zdatnější Celodenní výlet Za kulturou Do přírody

Do obce Opárno přijíždíme autem, zde navštívíme zříceninu gotického hradu. Dál budeme pokračovat asi 3,5km pěšky k vrcholu hory Lovoš z převýšením 300m. Zpět do obce Opárno se vrátíme stejnou cestou. Při návratu domů se ještě zastavíme u památníku Přemysla Oráče poblíž Stadic a také u Královského pramene.

Hrad Opárno je zřícenina gotického hradu z přelomu 13. a 14. století založená Smilem z Vichnic. Hrad stojí v Opárenském údolí, kterým protéká Milešovský potok a najdeme ho v nadmořské výšce 275m. Vznikl na místě staršího opevnění nazývaného Hrádek, připomínaný již roku 1278. Byl to typ ostrožného hradu s plášťovou zdí. V držení pánů z Vichnic byl až do počátku 16. století. Dalšími majiteli se stali páni z Vřesovic a Bořitové z Martinic. Od roku 1536 je udáván jako pustý. Dodnes se zachovaly pouze obvodové hradby obdélníkového tvaru,severní část vstupního paláce a ochranné příkopy.

Z hradu se vydáme po modré k vrcholu hory Lovoš. Lovoš je čedičová hora a jeho vrchol je v 570 m.n.m. Samotný vrch je tvořen dvěma kužely ,Velkým a Malým Lovošem. Malý je nazýván Kybička a jeho vrchol je 489 m.n.m. , tento vrch je znělcový. Lovoš stojí na hranici mezi Českým středohořím a Polabím. Jižní a jihozápadní svah hory zaujímají skalnaté a suťovité partie s travnatými stepními a křovinnými porosty. Severozápadní a severovýchodní stranu zaujímá suťový les. Najdeme zde mnoho druhů chráněných rostlin. Turistická chata na vrcholu se začala stavět už roku 1881 a otevřena byla roku 1892. Uvnitř kamenné rozhledničky vysoké pouhé 4m se prodávalo občerstvení a na střeše byla vyhlídková plošina. Vstup na rozhlednu byl po dřevěných schodech z boku stavby. Roku 1912 byla turistická chata poškozena. Roku 1924 byla pod záštitou Johana Schwarzenberka postavena chata nová. Za druhé světové války sloužila Němcům jako pozorovatelna a po válce začala chátrat. Roku 1981 byla po rekonstrukci uvedena do částečného provozu a dnes je možno v ní o víkendech i nocovat. Na ploché střeše je zhotovena vyhlídka. Chata je také využívána jako telekomunikační objekt. Zpátky do Opárna jsme se vrátili stejnou cestou.

Autem pokračujeme asi 16 km směrem na Stadice a zaparkujeme poblíž pomníku Přemysla Oráče u Královského pole. Podle legendy byl z tohoto pole povolán Přemysl Oráč kněžnou Libuší na Český trůn. Pomník vznikl roku 1841 a nechali ho postavit Nosticové architektem F. Staumannem. Desky s reliéfy vytvořil sochař Josef Max. Rozměry pole sloužily ve středověku jako základ české polní míry. Vydáte li se od pomníku po červené dojdete asi po 1,5 km ke Královskému prameni . Ve středu obce Stadice můžete také vidět Barokní most přes řeku Bílinu. Cesta od pomníku k prameni a zpět zabere tak jednu hodinu.

Občerstvení nabízí penzion Oráč v Opárně nebo chata Lovoš na vrcholu hory.

Krásný výhled z Lovoše na České středohoří a údolí Labe.

Vstupné se neplatí nikde.

Penzion Oráč v Opárně má v letní sezoně otevřeno denně od 8 – 22 hodin s možností ubytování.

Chata Lovoš má otevřeno o víkendech od 10 – 18 hodin, zde je po domluvě možnost ubytování 8-12 osob.

Ten kdo cestuje vlakem se k hradu dostane z asi 500m vzdálené vlakové zastávky Opárno.

Poslední aktualizace: 12.5.2010
Hrad Opárno, hora Lovoš a pomník Přemysla Oráče na mapě

Příspěvky z okolí Hrad Opárno, hora Lovoš a pomník Přemysla Oráče

Víkend v Českém středohoří 1. díl
Tak rok se sešel s rokem a já jedu s dcerami do oblíbeného Sředohoří .…
Pondělí 24. 6. 2019 Na spaní jsme včera nemohli zvolit lepší místo. Pod…
Když jsme plánovala, co vše navštívit v Českém středohoří, zaujalo mne…
České Středohoří je kraj známý svými vrcholy sopečného původu, kterým…
Jedeme vlakem do zastávky Opárno v Českém Středohoří. Já jedu z Kladna,…
Zřícenina gotického hradu Oparno stojí na Ostrohu nad stejnojmenn…
Historie hradu, založeného před rokem 1344 pány z Vchynic a opušt…
Obec Oparno je místní částí obce Velemín v okrese Litoměřice v Ústeckém…
Tento článek, s černobílými fotografiemi v…
Nedaleko obce Oparno, která je místní částí obce Velemím v okrese…
Den druhý, pondělí  - po probuzení a částečné očistě jdeme v 9 hod. na…
Autem dojedeme do Opárna, zkusíme zaparkovat u pensionu Oráč. Pokud se to…
K myšlence a tedy i uskutečnění procházky Opárenským údolím v zimním…
Autem dojedeme do Opárna, zkusíme zaparkovat u pensionu Oráč. Pokud se to…
Císařské schody, jsou někdy také uváděné jako Psí schody. Jde o část žlutě značené turistické cesty, která vede z Opárenského údolí…
Pod rekreačním střediskem Jordán /bývalý Císařský mlýn/ stojí u cesty křížový kámen. Kamenná deska s křížem a nápisem DENEN A 1680 IN DER PEST GESTORBENEN UND HIER GEGRABENEN…
Konečně nastal den, který byl ideální na pozorování východu slunce. Žádná…
Tak nám opět nastal nový rok, tentokrát s letopočtem…
Toto třídenní putování bylo v další krásné části Čech - v Českém …
Tak jsem se dostal k tomu, abych si udělal opět procházku Opárenským…