Hořiněves

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Celodenní výlet Za kulturou Za sportem Do přírody Na kole

Při cestě do Podkrkonoší, na Zvičinu, nebo do ZOO ve Dvoře Králové nad Labem se můžeme zastavit v obci Hořiněves, která se nalézá na pomyslné hranici Hradecka a Podkrkonoší.

Hořiněves zřejmě nejvíce zviditelnil její rodák, spisovatel, bohemista, básník a velký vlastenec, Václav Hanka, „objevitel“ Rukopisu Královédvorského. Rodný dům Václava Hanky je v Hořiněvsi dochován, jedná se o roubený lidový dům, který byl postaven kolem r. 1720 jako zájezdní hospoda. V čelní straně předsunuté komory je umístěn oválný reliéf s podobiznou Václava Hanky odhalený, za přítomnosti Františka Palackého a F.L. Riegra, v roce 1862. V prostoru před domem je umístěna Hankova socha, v nadživotní velikosti, od hořického sochaře Černila z roku 1890. Prohlídku v Hankově domě je možno domluvit na obecním úřadě na tel: 495 426 107. Návštěvník se dozví info o díle Václava Hanky, historii domu a navíc obdrží info o Naučné stezce bitvy Prusko-rakouské války r. 1866.

V Hořiněvsi se nalézá i zámek, jeho historie sahá do roku 1410, kdy je v obci připomínána tvrz, kterou František Gallas kolem roku 1669 přestavěl na barokní zámek. V dalších staletích byl zámek několikrát přestavován, naposledy v roce 1775, kdy byl zámek snížen o jedno patro a zcela byla odstraněna severní věž. Tato podoba zámku je téměř totožná se současností. Od roku 1790 byl zámek v majetku Habsburků, kteří ho vlastnili až do roku 1918. V dalších letech už sloužil po většinou potřebám statku, což se na jeho stavu výrazně podepsalo. Po roce 1989 byl zámek vydán jako náhradní restituce a následně částečně rekonstruován. A nyní zase chátrá…

Mezi památky Hořiněvse zcela jistě patří kostel sv. Prokopa. Historie kostela sv. Prokopa v Hořiněvsi je dokládána rokem 1384, kdy je prvně zmiňován. Pohromou pro původní gotický kostel byli Husité, kteří ho roku 1425 vypáli a zničili. Současný barokní kostel byl vystavěn hrabětem Ferdinandem Leopoldem Šporkem v roce 1707 v místech kostela původního. V okolí kostela jsou hroby a pomníky bitvy Prusko-Rakouské války r. 1866, "památkou" na bitvu jsou i dělové koule, které jsou zaraženy ve zdech kostela. To, že Hořiněves byla postižena zmíněnou bitvou dokládají pomníky na hrobech v okolí obce.

V Hořiněvsi zastavíme zřejmě při cestě k jiné známější památce a tak se pravděpodobně nadlábneme jinde. Ale cyklisté při velké žízni mohou navštívit místní Hospodu u Šafrů.

No co se nám nelíbilo je jasné….. bohužel stav zámku.

Jižně od centra obce se nachází chráněné Hořiněveské lípy jejichž stáří bylo odhadnuto na 500 let, více zde: https://www.turistika.cz/mista/horineveske-lipy

Poslední aktualizace: 15.1.2012
Hořiněves na mapě
Autor: Martens

Příspěvky z okolí Hořiněves

Hořiněves - pomníky bitvy r. 1866
Připomínkou bitvy Prusko-rakouské války dne 3.7.1866 jsou pomníky na okraji obce. Soubor tvoří pomník 2 mysliveckého praporu a…
Tento pomník se nachází za bývalým panským dvorem při silnici do Máslojed a má být připomínkou toho, že v těchto místech krváceli a …
Barokní zámek se nachází ve vsi Hořiněves v Královéhradeckém kraji. Zámek…
První hřbitovy byly původně zřízeny daleko za obcí, a to mezi ně můžeme rovněž zařadit pravěké nekropole na Rejdišti a jinde v okolí…
Hořiněves zřejmě nejvíce zviditelnil její rodák, spisovatel, bohemista,…
Historie kostela sv. Prokopa v Hořiněvsi je dokládána rokem 1384, kdy je…
Původně na tomto místě Hoříněvse stávala středověká kamenná tvrz z doby…
První zmínka o zdejší škole, i když pouze nepřímá, pochází z roku 1717.…
Tento rybník, který měl být údajně pojmenován na paměť sv. Barbory (podle…
Zdejší lokalita byla osídlena již v pravěku. Důkazem toho může být např.…
Dějiny Tumplacu (roku 1713 zaznamenán jako „Na tom place“, z čehož později…
Téměř každý zná z prusko-rakouské války roku 1866 krvavé události z bojů o…
Hořiněveské Lípy, památné stromy, které se nachází jihovýchodně od…
Tato lokalita, v níž se nikdy žádná vodní plocha nenacházela, čehož…
Příslušnost obce Máslojedy k bojišti prusko-rakouské války r. 1866 dokládá vojenský hřbitov, který se nachází v severozápadní části…
Říman - nádherný pomník věnovaný rakouskému 12. pěšího pluku. Najdeme ho u…
Tento vzhledově až zvláštní pomník, který se nachází ve stráni skoro na půli cesty mezi bývalou školou čp. 57 a stavením čp. 27, při…
Svědkem jedné z nejděsnějších částí bitvy prusko-rakouské války dne 3.7…
Tato obec, jež byla osídlena již v době kamenné (v 19. století se našel u…
Při putování po bojišti prusko-rakouské války r. 1866, severně od Hradce…
Les Svíb - místo jedněch z nejprudších bojů mezi Prusy a Rakušany, v lese…
U východního vstupu do lesa najdeme dva monumentální pískovcové obelisky. Levý pomník je věnován na paměť padlých rakouského 11.…
Benátky - obec na okraji bojiště Prusko-rakouské války roku 1866. Památkou…
Alej mrtvých - místo posledního odpočinku tisíců vojáků obou…
Obec Želkovice se nalézá nejen na pomyslné hranici Hradecka a Podkrkonoší, ale i na hranici bojiště prusko-rakouské války roku 1866…
Les Svíb - vyrážíme k lesu jenž byl svědkem jedněch z nejprudších bojů mezi Prusy a Rakušany dne 3.7.1866. K lesu je nejlepší…
Baterie mrtvých.  Pomník rakouské jízdní dělostřelecké baterie č. 7. - M…
Areál bojiště bitvy u Hradce Králové (u Sadové) ze dne 3.7.1866 se nachází…
Ke konci 19. století, kdy na bojišti vzniklo větší množství pomníků nechal dobřenický statkář Karel Weinrich roku 1894 postavit na…