Grossglocknerstrasse – RETRO 2005

Tipy na výlet Romantika Pro zdatnější Celodenní výlet Do přírody

Městečko Zell am See najdeme v Rakouských Alpách v pohoří Vysoké Taury a z Prahy je to necelých šest set kilometrů pokud jedeme přes Plzeň a Mnichov, což je asi nejrychlejší a nejobvyklejší cesta. Rozhodně to není výlet na jeden den, ale vyplatí se zde strávit minimálně týden. Nádherné okolí rozhodně za to stojí a to nejen v zimě, ale i v létě. My jsme zde strávili dva nádherné letní týdny s našimi všemi dětmi a to včetně v té době našeho nejmenšího, kterému byli čtyři měsíce a jak jsme se přesvědčili už od nejútlejšího věku s námi zvládal cokoliv a to mu vydrželo do dnešních dnů. Do Rakouska jsme se přesunuli auty (množné číslo je na místě, neb do jednoho všechny naše dítka nedostaneme), ubytovali se a pak už jen poznávali krásy místa a okolí.

Ze Zell am See se vydáme autem cca 20 kilometrů jižním směrem na Fusch, kde je jeden z výchozích bodů pro cestu vyhlídkovou vysokohorskou silnicí Grossglocknerstrasse.

Vysokohorská silnice je unikátní technické dílo, které vzniklo především díky nezměrnému úsilí více než 3 000 dělníků a inženýrů v době kdy mechanizace byla ještě v plenkách. Již v roce 1922 přišla první myšlenka na výstavbu silnice v krásném prostředí a tím přilákat do Rakouska turistický ruch. V roce 1924 byl pověřen korutanský inženýr Franz Wallack pověřen výstavbou panoramatické silnice přes Hochtor. Ale trvalo dalších šest let než byla stavba opravdu zahájena a největším impulzem bylo zajištění práce pro tisíce nezaměstnaných postižených světovou hospodářskou krizí. Stavba byla zahájena 30.srpna 1930 výbuchem dynamitové patrony ve Ferleitenu. Úžasnou práci odvedl hlavní inženýr Wallack, kterému se podařilo nenásilně posadit silnici do terénu, která sleduje jeho linii.

V průběhu stavby se zjistilo, že náklady na stavbu jsou nižší než se uvažovalo, tak bylo rozhodnuto o vybudování odbočky na vrchol Edelweissspitze. V posledním roce stavby panovali zvlášť nepříznivé klimatické podmínky a posledních sedm kilometrů silnice prověřilo odolnost 2 200 pracovníků, co na posledním úseku pracovali. Průměrná teplota v létě se ve výšce 2 400 m.n.m. pohybuje kolem bodu mrazu, ale tento rok byli i v létě třeskuté mrazy a téměř dennodenní sněhové bouře. Navzdory tomuto byla silnice dle plánu 3.srpna 1935 slavnostně otevřena.

Silnice nás provede jedním z nejkrásnějších částí Vysokých Taur, a po cestě nás kromě úžasných výhledů na okolní horské masivy, čeká několik zastavení seznamujících nás s historií, s faunou a florou a se spoustou dalších zajímavostí. Nemá smysl tu všechno vyjmenovávat je to potřeba vidět. Nás zaujali především dvě místa, vyhlídka Edelweissspitze, kde jsme si dali i dlabanec a v úžasu koukali co je schopné vyjet až na vrchol a pak expozice Fuscherské pleso věnované stavbě silnice, tam si teprve člověk uvědomí co je krize a za jakých podmínek je člověk ochoten pracovat aby uživil sebe a svoji rodinu.

Otočku na cestu zpět jsme absolvovali u ledovce Pasterze na Výšine císaře Františka Josefa kde se mrňouskovi hrozně líbili vlajky ve větru a řechtal se od ucha k uchu.

Hochtor
Hochtor  •  Foto: Marfi

V Alpském městečku Zell am See na břehu jezera Zeller See jsme strávili krásných a pohodových letních 14 dní v malém rodinném hotelu Seehof café a denně podnikali výlety do blízkého i dalekého okolí. Ochutnali spoustu především místních jídel a rozhodně můžeme doporučit především horské samoty a místa mimo turistická centra.

Těžko říci co se nám líbilo, byli jsme nadšeni prakticky ze všeho a rozhodně je to místo kam se chceme vrátit.

Otevřeno od začátku květen do konce října, tedy pokud to počasí dovolí, hlavně otevření silnice je dané sněhovými podmínkami.

Poplatek za vjezd automobilu 29 euro, za motocykl 19 euro, na kole zdarma. Všechny ostatní vstupy jsou zdarma.

Poslední aktualizace: 2.5.2012
Grossglocknerstrasse – RETRO 2005 na mapě
Autor: Marfi

Příspěvky z okolí Grossglocknerstrasse – RETRO 2005

Památník výstavby vysokohorské silnice Großglockner Hochalpenstraße.
Vysokohorská silnice Großglockner Hochalpenstraße vede …
Edelweissspitze je nejvyšším vrcholem a zároveň vyhlídkovým místem na…
Horská silnice Grossglockner Hochalpenstrasse je chlouba rakouské…
  Za  návštěvu  Rakouských Taur  vděčíme našim známým.…
Fuscher Törl je jeden z prvních vrcholů (2428m n.m.) na trase horské…
Vypravili jsme se na horské etapy Gira d´Italia. Ale po cestě jsme si…
    Grossglockner Hochalpenstrasse - vysokohorská…
 Stejně  jako jsme neúspěch na Hitlerově Orlím hnízdě,…
Sedlem Hochtor prochází ve výšce 2 504 m tunelem vysoko…
Opravdu snadná cesta v oblasti Glocknergruppe vede od parkovišť z vyhlídky…
Jak nadpis napovídá, naučná stezka se nachází nad unikátní horskou silnic…
V roce 1998 byla u vyhlídky Kaiser Franz Josef Höhe ve skupině Glockner ve Vysokých Taurách postavena vyhlídková věž ze skla a dřeva ve tvaru krystalu křišťálu. Stavba byla…
Vyhlídka Kaiser Franz Josef Höhe dostala svůj název pod…
Široká, upravená vyhlídková cesta vede od Vyhlídky Kais…
Grosses Wiesbachhorn, čtvrtá nejvyšší hora Vysokých Taur, nepatří mezi silně navštěvované rakouské vrcholy. Měří 3564 m a normální…
Wildpark Ferleiten je umístěn v čarokrásném údolí s výhledem na vrcholky…
Vesnice Heiligenblut leží na úpatí Grossglockneru, je obklopená nádhernými…
Městečko Zell am See najdeme v Rakouských Alpách v pohoří Vysoké Taury a z…
Na konci kaprunského údolí stojí dvě přehrady. Na hořej…
Velice zajímavým zážitkem je návštěva přehradních nádrží na konci kaprunského údolí. Přehrada Mooserboden je v nadmořské výšce 2036m. Nabízí nejen nádherné výhledy do kouzelné…