Expozice Lidé a peníze v České národní bance

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Za kulturou

Ve druhém podzemním podlaží České Národní banky Na Příkopě v Praze se nachází velice pěkná a důmyslně připravená expozice s názvem Lidé a peníze. Návštěvník se při její prohlídce seznámí s vývojem měny a financí na našem území, s historií České Národní banky a prohlédne si platidla od pazourků až po dnešní peníze.

Na komentovanou prohlídku je potřeba se přihlásit předem telefonicky nebo osobně v budově České Národní banky.

Hned po vstupu do budovy procházím bezpečnostním rámem. Zvukový signál uvádí ochranku v bdělost. Ta mne kontroluje detektory kovů. Ani moje aktovka nezůstává bez povšimnutí. Projíždí rentgenovým zařízením. Obrazovka odhaluje její obsah.

Po důkladné bezpečnostní kontrole si vyzvedávám v pokladně rezervovanou vstupenku. Po chvíli nás průvodce odvádí do suterénu, kde si v šatně odkládáme svršky, zavazadla, mobilní telefony, fotoaparáty a další předměty. Odevzdání fotoaparátu mne příliš netěší, protože k článku nepřiložím jediný snímek ze samotné expozice.

Ještě před prohlídkou expozice shlédneme v malém kinosále krátký vtipně zpracovaný kreslený film o historii a významu České národní banky.

Do expozice vcházíme mohutnými trezorovými vraty vážícími několik tun. Protože je budova České národní banky památkově chráněná, zachovalo se v prostorách expozice přibližně tisíc bezpečnostních schránek, které dříve sloužily klientům Živnostenské banky k uschování svých cenností.

Expozici ale tvoří především 65 chronologicky seřazených vitrín.

Období do roku 1918 dokumentují vitríny č. 1 až 10. Léta 1918 - 1939 vitríny č. 11 až 14, 16 až 24 a 30 až 31.

Určitě vás zaujme vitrína č. 15, ve které je naskládaná jedna tuna zlata v hodnotě …. zkuste si spočítat sami. Jedna oz (troyská unce) je 31,103496 g. Cena zlata se dnes pohybuje okolo 1.607 USD za 1 oz a kurz kolem 20,30 CZK/ USD .…….. vyšla vám také částka přes jednu miliardu? Přesněji 1.048.824.222 koruny české? Potom jsme trojčlenku ještě nezapomněliSmile. Světová cena zlata se vyhlašuje dvakrát denně na Londýnské burze. A protože se tak děje v amerických dolarech, důležitou roli hraje i kurz naší koruny právě k americkému dolaru.

Peníze jsou i výtvarným dílem. To dokládají vitríny č. 25 až 29.

Období let 1939 – 1945 je soustředěné ve vitrínách 32 až 35. Léta 1945 až 1948 potom ve vitrínách 36 až 38.

Pokud vás zajímá padělání peněz, zastavíte se u vitrín č. 39 až 42.

Mnozí z nás si pamatujeme peníze z doby socializmu z let 1948 – 1989. Povědomé bankovky, státovky a mince si připomeneme ve vitrínách č. 52 až 64. Poslední vitrína č. 65 je věnovaná tématu Česká republika a Evropská unie.

V expozici jsou dále vystavené zabavené zdařilé i méně zdařilé padělky bankovek. Můžete si zahrát na detektiva a rozpoznávat padělky od pravých bankovek.

Hned vedle si můžete obtěžkat stejně velké cihly - dřevěnou, železnou, olověnou a zlatou. U té zlaté jsme byli překvapeni. Tak malá a váží 12,5 kg. Prostě zlaté cihly nebereme doma do rukou každý den, nemáme ještě ten odhadSmile.

Je nutné si však uvědomit, že objemová hmotnost zlata je 19.320 Kg/ m3. Pro porovnání objemová hmotnost dřeva je cca 700 kg/ m3, železa 7.870 kg/ m3 a olova 11.340 kg/ m3.

Na podrobnou prohlídku expozice je v letních měsících vymezený čas 60 minut, mimo letní měsíce 90 minut. Za tak krátkou dobu si nestihnete všechny vitríny podrobně prohlédnout a přečíst. Ale i tak informací slyšených i viděných získáte víc než dost. Jen si je všechny pamatovatSmile. Co si nezapamatujete, to si dodatečně přečtete ve velice pěkně zpracovaném a na křídovém papíře vytištěném katalogu, který na konci prohlídky dostanete. V katalogu je popsáno všech 65 vitrín.

Česká Národní banka se snaží svojí expozicí zvýšit finanční gramotnost veřejnosti. Za to budiž pochválená. Expozice je poutavá, poučná a po předchozí rezervaci dostupná každému, kdo o ni projeví zájem. Vstup je volný.

Poděkování a obdiv patří panu průvodci za jeho fundovaný výklad. Tolik znalostí z historie i současnosti peněz svědčí o jeho odbornosti a celoživotním zájmu o numizmatiku.

V centru Prahy je možností ke stravování a občerstvení víc než dost. Vybrat si můžete podle času a tloušťky svojí peněženky.

Pokud jsem sám a nemám mnoho času, poobědvám v restauraci U Rozvařilů v 5. patře Bílé labutě. Najíte se zde rychle a levně. Viz www.rozvarilovi.cz.

Expozice se mi velice líbila. Vřele doporučuji.

Ve skupině s námi byly i děti. Zdálo by se, že je svět peněz nemůže v jejich věku zajímat. Ale věřte, že si expozici užily a odcházely spokojené.

Uvádím několik odkazů:

O expozici Lidé a peníze se dočtete na:

Jak se na prohlídku expozice přihlásit a kdy ji navštívit zjistíte na:

Podívejte se na virtuální prohlídku expozice:

Poslední aktualizace: 16.8.2012
Expozice Lidé a peníze v České národní bance na mapě
Autor: dupis

Příspěvky z okolí Expozice Lidé a peníze v České národní bance

Venkovní střelba s Ranger Prague shooting
Tým Ranger Prague Vám zajistí příjemné odpoledne ve venkovním are…
Nezvyklá pamětní deska na nezvyklém místě, kde si jí málokdo všimne. Deska je umístěna na Café Imperial na rohu ulice Zlatnické až…
Obchodný dom Paládium prekvapí ( aspoň mňa ) výraznou ružovou farbou a svojím architektonickým…
V Soukenické ulici nalezneme dům č.p.13, na kterém nám pamětní deska a busta významného českého barokního rytce a kreslíře připomene…
Na dnešní výlet jedeme metrem na Náměstí republiky, vystoupíme směr…
Bez ohledu na to, jestli jsme příznivci barokního sochařství nebo ne, tato socha prostě zajímavá je. Když už ne nadpozemskou krásou …
Předvánoční Praha získala novou přitažlivou atrakci. Je jí monumentální…
K méně známým – i když poměrně nepřehlédnutelným – pražským památkám patří…
Tadeášek od sv. Josefa je vysoce kvalitní barokní pískovcovou sochou,…
Kostel sv. Klimenta se nachází v Klimentské ulici v Praze 1.  Je to původní románský kostel, který byl postaven počátkem 11.…
Obchodní dům Kotva Obchodní dům Kotva na Náměstí Republiky v Praze byl…
Vážení přátelé Turistiky i turistiky,tentokrát Vás pozvu k návštěvě…
Druhá pamětní deska na Paláci Ferona. Krom profesí uvedených na desce byl Zemlinsky i pedagogem. Ke jménu si přidával i šlechtické…
                                     Vánoční jarmark Blesku 9.12.…
Náměstí Republiky se nachází v prostoru mezi křižovatkou u Prašné brány a…
Kdysi zde stával jednopatrový dům se zájezdním hostincem, kterému se říká…
Sídlo Poštovního muzea je umístěno v barokním domě ze 17. století, který…
Prašná brána, jedna z nejvýraznějších památek pozdně gotické Prahy, byla …
Obecní dům je určován nosnou myšlenkou - jako Národní divadlo. Myšlenka s…
Vážení přátelé Turistiky i turistiky,tentokrát spolu navštívíme další pražskou věž,Prašnou bránu.Dostanete se sem velice jednoduše…