Czermna - pohyblivý betlém (Ruchoma Szopka)

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Za kulturou

Z lázeňského města Kudowa Zdrój se vydáváme po zelené značce přes Parkovou horu (Parkowa Góra, 475 m n. m.) do obce Czermna. Tato příhraniční obec se dříve nazývala Velká Čermná (také Německá Čermná) a s naší Malou Čermnou na Náchodsku tvořila jednu vesnici. Po poválečném uspořádání si obyvatelé Malé Černé oddechli, když jejich část vesnice zůstala česká a nepřipadla Polsku. Ještě dnes někteří lidé v obci Czermna obstojně hovoří česky, jak se naučili od svých předků.

V centru obce Czermna jsme si prohlédli unikátní kapli lebek (Kaplica Czaszek) založenou v poslední čtvrtině 18. století a na začátku 19. století a pokračovali dál po zelené směrem k obci Pstrążna. Přibližně po kilometru a půl přicházíme k zeleně natřené sudetské chalupě. Ta by nebyla kromě nápadného zbarvení ničím výjimečná, kdyby v ní nebyl umístěný mechanický dřevěný Betlém (Ruchoma Szopka), dřevěné varhany a další dnes již muzejní exponáty.

Vcházíme do velké síně vlevo. V tu chvíli paní domácí se synem rozsvěcují a uvádějí do pohybu Betlém umístěný vpravo podél delší stěny. A je co obdivovat. 250 oživlých figurek představuje scény ze života pastýřů, řemeslníků a narození Ježíše Krista. Figurky putují po určené dráze nebo konají různou pohybovou aktivitu.

Jen s fotografováním je trochu problém. Betlém je za sklem, které výtečně zrcadlí. Blesk nelze použít a zachytit pohybující se figurky v daném světle není jednoduché. Šinou si to dopředu nebo se otáčejí rychlým tempem a je jim naprosto jedno, že budou na fotografii rozmazanéSmile.

A jak toto poutavé divadlo vzniklo? Všechny figurky vyřezal z lipového dřeva a rozpohyboval český umělec–samouk pan František Štěpán. Narodil se v roce 1881 v obci Czermna. Žil a tvořil v chalupě, kde je jeho pohyblivý betlém vystavený. Už odmala si František Štěpán hrál se dřevem a měl rád hudbu. V patnácti letech začal pomocí kapesního nože vyřezávat první figurky budoucího betléma. Vůle postavit celý berlém mu vydržela. Po dvaceti letech trpělivé a tvořivé práce převážně po večerech a ve volných chvílích se mu dílo podařilo dokončit. Zpočátku byla mechanika betléma poháněná ručně. Ale v roce 1927, po připojení k elektřině, se figurky v betlému začaly pohybovat pomocí této energie.

František Štěpán nevydržel být dlouho nečinný. V letech 1930 – 1938 sestavil další pozoruhodné dílo, a to dřevěné varhany s 270 píšťalami a 10 rejstříky. Varhany jsou vystavené v téže síni jako pohyblivý betlém.

Pan František Štěpán zemřel v roce 1953 ve věku 72 let. Zanechal po sobě dílo, které zpočátku obdivovali jen jeho sousedé a lidé z vesnice a blízkého okolí. Dnes je přístupné všem zájemcům a turistům, kteří do kraje zavítají. Uvádí se, že pohyblivý betlém a varhany vidělo již mnoho návštěvníků z různých koutů světa.

Betlém
Betlém  •  Foto: dupis

Potomci pana Františka Štěpána síň v chalupě vyčlenili a zřídili v ní malé muzeum, aby dílo svého dědy (dziadka, jak říkají Poláci) ukázali všem zájemcům. A nemusíte se bát na cokoliv zeptat. Paní, která se vám bude věnovat, mluví plynule česky. To jsem zjistil záhy, když na moji pracně sestavenou polskou větu, odpověděla po našem.

Možností občerstvení jsou v lázních Kudowa Zdroj včetně české restaurace, Viz www.czeska-restauracja.pl. Potraviny si nejlépe nakoupíte v jedné ze dvou prodejen Biedronky (Berušky). Nejlevněji potom na tržnici.

Obdivovali jsme vytrvalost a trpělivost, se kterými pan František Štěpán tvořil. Zůstalo po něm dílo, které je již téměř sto let plně funkční a stále přitahuje návštěvníky.

Parkovat lze za chalupou. Místa je tu však velice málo. Více ho je na parkovišti v centru obce Czermna. Vstupné je dobrovolné. Otevírací dobu mají domácí každý den. Pokud však chcete mít jistotu, můžete zatelefonovat na číslo 074 86 63 717. To jsem našel na internetu, ověřené ho nemám. Když tak mi nenadávejteSmile.

Ne ve všech mapách chalupu s pohyblivým Betlémem najdete. Například v nové mapě Broumovsko, Adršpach vydavatelství SHOCart jsem ji nenašel. Chalupa se nachází, jak píšu výše, přibližně 1,5 km od středu obce Czermna v místě, kde zelená značka opouští silnici a míří do lesa. Určitě ji nepřehlédnete. Když tak se ptejte na Ruchomu Szopku, slovo betlém Poláci neznají.

Poslední aktualizace: 8.1.2013
Czermna - pohyblivý betlém (Ruchoma Szopka) na mapě
Autor: dupis

Příspěvky z okolí Czermna - pohyblivý betlém (Ruchoma Szopka)

Czermna – pomník tří kultur (Pomnik Trzech Narodów)
Obec Czermna leží v Kladsku na česko-polském pomezí zvaném Český koutek.…
Když jsme procházeli obcí Čermná v Českém koutku, upoutala naši pozornost…
Kousek za česko-polskou hranicí, v údolí potoka Czermnica, se tyčí nad…
Konec světa na kopci, za kterým už je jen les a pak lvi, ... teda…
Obec Czermna leží v Polsku za hraničním přechodem Běloves nedaleko lázeňského města Kudowa Zdroj. Kaple Lebek, Svatostánek…
Mimo centrum lázní Kudowa Zdrój, u výpadové silnice 1. Maja vedoucí na Karlów, stojí po levé straně stará dřevěná venkovská zvonička…
Do lázeňského města Kudowa Zdrój jezdí Češi především na místní tržnici s…
Pokud máte rádi starou lidovou architekturu, neváhejte navštívit skanzen …
Z lázní Kudowa-Zdrój mnozí znají ke své škodě pouze velkou tržnici při si…
Pokud vám nepostačí procházka lázeňským parkem a budete se chtít podívat …
V lázeňském parku, několik desítek metrů severozápadně od zámečku, uvidít…
Sem tam se mi při plánování tras stane, že koukám do mapy mně…
Malá zvonička stojí uprostřed osady Závrchy poblíž česko-polské hranice. Je u ní rozcestí tří turistických cest - červené z Machova do Hronova, mod…
Kudowa Zdrój patrí k jedným z najstarších kúpeľných miest v Európe.…
Kudowa Zdrój je pre väčšinu ľudí známa ako pohraničné mestečko s Českou…
Do  lázeňského města Kudova Zdrój jsme se vypravili na výlet, …
V centru lázní Kudowa Zdrój v ulici Zdrojowa se nachází největší muzeum…
Kudowa Zdrój je v Česku známá hlavně pro své tržiště. Je ale také lázněmi,…
U křižovatky ulic Zdrojowa a Jana Pawla II v lázních Kudowa Zdrój se nach…
Přes to, že městečko je zajímavé z mnoha důvodů (lázně, aquapark, lázeňský…