CHRÁNĚNÝ PARK - JABLUNKOV

Tipy na výlet Rodina s dětmi Celodenní výlet Do přírody

Jeli jsme z Orlové autem do Chráněného parku u Plicního sanatoria v Jablunkově.

Tento výlet jsem podnikla se svými rodiči už 21.6.2011 a dodnes na něho ráda vzpomínám, proto bych se chtěla o tento zážitek podělit. wink

Ústavní chráněný park u Plicního sanatoria Jablunkov z 30. let 19. století, je veřejnosti dostupné arboretum s velkou sbírkou vzácných dřevin a sochami umělců Vincence Makovského (Odpočinek, Sedící žena, Dvě ženy) a Jana Třísky (Humanita). Přečetla jsem si na internetu a zatoužila jsem se tam podívat.

Plícní sanatorium a chráněný park se nachází po pravé straně u výjezdu z Jablunkova směrem na Dolní a Horní Lomnou. Naproti vstupu do sanatoria je malé nehlídané parkoviště.

Foto: Alilka

Chráněný park je unikátní parkovou sbírkou dřevin. Léčebna vznikala u soutoku říčky Lomné ( která protéká 800 metrů parkem a patří dodnes nerozlučně k jeho ozdobám) a potůčku Ošetnice. Plicní léčebna má výhodnou polohu. Nejvýš pět kilometrů v jejím okruhu se zvedají vrcholy překrásných hor porostlých lesy, které zásobují léčebnu svěžím horským vzduchem. Je zde k vidění půvabná skupina dekorativních dřevin s mimořádně urostlým bukem s převislými větvemi a jilmem rovněž převislého typu, jehož kaskáda větví vytváří korunu hřibovitého tvaru. Překrásné průhledy nabízejí v každé roční době odlišnou podívanou na zajímavě seskupené cizokrajné dřeviny kolem rozsáhlých luk. Pravou stranu volného prostoru před hlavním vstupem do léčebny lemují převážně různé barevné druhy Smrků. Vidět v parku můžeme i vodní kaskádu nebo rybníček.

Park jsme navštívili v rámci celodenního výletu, takže ubytování nebylo potřeba. Malou svačinku jsme si vezli z domova. Smile

Park je velmi pečlivě udržovaný a vzhledem ke svému umístění i snadno pro každého dostupný. Zajela jsem se do parku podívat se svými rodiči a i když byla maminka na vozíčku, neměli jsme problém projet parkem a kochat se jeho krásou.

Více o pohnuté historii jak parku a také Plicního sanatoria Jablunkov se můžete dočíst na tomto odkazu:

řeka Lomná
řeka Lomná  •  Foto: Alilka

Plícní sanatorium je na seznamu kulturních památek v Jablunkově a to jmenovitě budova plicního sanatoria, park, socha sedící ženy, sousoší sedících žen, socha Humanity, socha odpočívající ženy, a vodní tok. Památkově chráněno od 3. května 1958.

V 90. letech 20. století proběhly výrazné zásahy do vzhledu arboreta. Byly vykáceny desítky stromů, vytvořeny nové vycházkové chodníky, lavičky a přístřešky. Jednotlivé významné botanické druhy jsou označeny tabulkami s popisky. Ještě před pár lety byl park pro veřejnost uzavřen. V současné době je park volně přístupný na vlastní nebezpečí.

Otevírací doba : 7:00 – 19:00 hod. (v době naší návštěvy)

Vstupné : bez vstupného

Poslední aktualizace: 15.7.2014
CHRÁNĚNÝ PARK - JABLUNKOV na mapě
Autor: Alilka

Příspěvky z okolí CHRÁNĚNÝ PARK - JABLUNKOV

Jablunkov - Chránený park u pľúcneho sanatória
V obci Jablunkov neďaleko hraníc so SR a Poľskom sa nachádza pri pavilone pľúcnych chorôb krásny park. Celý areál má rozlohu cca 37 …
Vycházka do velice pěkné přírody - do parku založeném v…
Orientační místo a rozcestí na zelené turistické značce v severní části…
Výchozí bod: BocanoviceCílový bod: Horní Lomná, SalajkaZnačení: Trasa…
V Jablunkově, podhorském městě Moravskoslezských Beskyd je krásný a…
Bocanovice leží jihozápadním směrem od města Jablunkov v blízkosti státní…
Do Jablunkova jsem jela na Gorolski Swieto. Vyjela jsem ráno vlakem z Dět…
Mezinárodní folklorní setkání Gorolski Swieto v Jablunkově se letos konalo ve dnech 2.-4. srpna. Byl to 66. ročník tohoto již…
Přesto, že v městě Jablunkov na Frýdecko-Místecku žije jen asi 5…
Jablunkovskou kašnu se sochou Immaculaty najdeme stylově na…
Poslední den naší beskydské anabáze jsme krátce po snídani…
Pondělí 22. 8. 2022 Konečně se spalo dobře. V noci pršelo asi jen …
                 Park u Sanatoria Jablunkov, arboretum 12.10.2019…
Začátek této pěší tůry byl v Mostech u Jablůnkova - poslední větší město…
Ve čtvrtek 7.9.2017 jsem si zajela do Jablunkova na vernisáž výstavy o Petru…
Již několik desítek let jezdím z Návsí do Horní Lomné a autobus projíždí ko…
Z arboreta od sanatoria v Jablunkově jsem šla na výstavu o Petru Bezručovi do infocentra. Jelikož jsem měla dost času, šla jsem pěšk…
V letošním roce jsem se rozhodla porovnávat vánoční jarmarky ve svém okolí. Třetí…
Většinou se snažím spojit příjemné s užitečným. V létě jsem si všimla, že…
                        Světové muzeum a knihovna Bible15.10.2019…