Cestou necestou na Oblík

Tipy na výlet Romantika Celodenní výlet Do přírody Na hory

Hlavním a nejvyšším cílem túry je vrchol Oblík. Není to ovšem jen Oblík, který nás cestou zaujme. Tato krásná šumavská trasa vede přes skvosty jako je poutní místo Hauswaldská kaple, Vchynicko-tetovský plavební kanál, Tříjezerní slať, Rybárna... Trasa měří 23 kilometrů.

Ze Srní vyrazíme po modré turistické značce přes Staré Srní. Toto je jediný krátičký úsek, který nás vede po hlavní silnici. Po zhruba 2 kilometrech na rozcestí Pod Kostelním vrchem odbočíme na zelenou a po necelém kilometru dojdeme k Hauswaldské kapli, teda spíše k pozůstatkům této kaple. Na zemi je zvýrazněn původní půdorys staveb.

Okolí Srní
Okolí Srní  •  Foto: Tanik

Dále je možné pokračovat po zelené a napojit se na Hakešickou cestu, ovšem doporučuji vrátit se na rozcestí Pod kostelním vrchem (Odbočka ke kapli) a pokračovat 2 kilometry po modré, abychom nepřišli o příjemnou cestu podél Vchynicko-tetovského plavebního kanálu. Na rozcestí Hakešická cesta pokračujeme po modré a půjdeme konečně trochu do kopečka (2 km). Dojdeme na rozcestí Pod Oblíkem. Opět si cestu na Oblík můžeme zkrátit, pokud budeme pokračovat po modré, ale to bychom přišli o krásnou Tříjezerní slať a Rybárnu, které rozhodně stojí za to, pokud jste je ještě nikdy navštívili. Po žluté se tedy vydáme na Tříjezerní slať. Dále pokračujeme nikoli po žluté, nýbrž po neznačeném krátkém úseku na Rybárnu (1 km), okolo které se klikatí Roklanský potok. U Rybárny se napojíme na červenou směr Javoří pila a Oblík. Podél Roklanského potoka a Rybárenské slatě si po rovince užijeme krásnou šumavskou přírodu. Na Javoří pilu dorazíme po 3 kilometrech, po ní následuje Tmavý potok. Odtud odbočíme na modrou značku a na rozcestí Za Oblíkem se ocitneme po necelých dvou kilometrech mírného stoupání. Odbočíme na žlutou, která nás dovede k vrcholu Oblíku – k cílu naší cesty.

Protože nerada chodím zpět stejnou cestou, ani zde jsem to neplánovala. Sejdeme z vrcholu zpět na rozcestí Pod Oblíkem a napojíme se na modrou ve směru Vaňkova cesta, tam přejdeme na zelenou na Zelenohorské chalupy.  Opět sejdeme z turistické zelené na žlutou a vydáme se k Plavebnímu kanálu, který jen přejdeme a pokračujeme po žluté do Starého Srní a poté do Srní. Cesta zpět z Oblíku je dlouhá 7 km, ovšem pěkně z kopce.

Poustní místo Hauswaldská kaple

Toto mystické místo je opředeno mnoha legendami. Vyhledáváno bylo dokonce lidmi až z dnešní Itálie. Lidé sem kdysi přicházeli s vírou v zázrak uzdravení, neboť existuje mnoho příběhů o zázračných věcech, které se zde lidem přihodily.

Aby lidé dokázali svůj vděk tomuto zázračnému místu i možnosti věřit, postavili v roce 1820 onu první kapli, v roce 1860 byla postavena kaple větší, ta však nebyla příliš stabilní a pevná a byla postavena třetí, poslední kaple v roce 1902. Ta byla v roce 1957 při vznikajícím vojenském prostoru podminována a odstřelena. Jako zázrakem se přes silný výbuch zachránila soška Panny Marie Lurdské, která je dodnes jako relikvie uchovaná v kostele v Srní. V blízkosti božích muk je silné energetické místo a i všudypřítomná čistá pramenitá voda měla jistě blahodárné účinky na lidský organismus. Patronka Panna Marie Lurdská (které je kaple zasvěcena) je patronka zázraků uzdravení, patronka lidí tělesně postižených, všech mrzáků. Proto se toto místo považuje za malé šumavské Lurdy. U půdorysu kaple je přivedena ona zázračná voda z pramene v ručně tesaných vantrokách, které jsou uloženy na 59 bludných kamenech, představujících korálky na růženci. (Zdrojem článku o kapli je www.sumavanet.cz s povolením jej použít.)

Oblík

Vrchol Oblík leží 1225 metrů nad mořem a vzhledem k jeho kamenitému vrcholu bez vysokých stromů si užijete nádherný výhled na všechny světové strany – Poledník, Boubín, Velký a Malý Roklan, Luzný, Srní…

Zelenohorské chalupy

Zelenohorské chalupy je jedna z mnoha zaniklých šumavských obcí. Leží ve více než 1000 m n. m. Po obci tu zbylo pár kamené, nějaké základy a zbytky starých cest. Tento úsek trasy je ale opravdu překrásný a tak klidný. Po cestě jsou občas rozesety křížky, boží muka, které umocňují klidnou a mírnou náladu těchto míst...

Po cestě je mnoho dřevěných odpočívadel (Hauswaldská kaple, Pod Oblíkem, Tříjezerní slať, Rybárna). V obci Srní naleznete ubytování i restaurace. My jsme se stravovali z vlastních zásob na odpočívadlech a nebo prostě na travnatém paloučku :)

Nejvíce mě zaujalo asi poutní místo Hauswaldské kaple, protože jsem o něm neměla ani potuchy. Napili jsme se ze studeného zázračného pramene a plni síly jsme pokračovali vstříc vrcholu :)

V průběhu cesty se nikde neplatí vstupy.

Poslední aktualizace: 22.6.2020
Cestou necestou na Oblík na mapě
Autor: Tanik

Příspěvky z okolí Cestou necestou na Oblík

Rozcestí Tmavý potok
Rozcestí Tmavý potok leží v údolí za soutokem Tmavého a Javořího potoka a…
Nezapomenutelný nocleh v tomto perfektním seníku nelze vymazat z pam…
Rozcestí Pod Oblíkem protínají cyklostezky i pěší trasy. Můžeme se odsud…
Asi 3 km severozápadně od Modravy se na ploše 5 ha rozkládá…
Rozcestí turistických a cykloturistických tras leží asi 70 m od vchodu na okruh Tříjezerní slati. Prochází tudy žlutě značená turistická trasa (zár…
Tříjezerní slať je malé vrchovištní rašeliniště pojmenované podle tří…
Turistický rozcestník najdeme přímo na břehu Vchynicko-tetovského kanálu. Prochází tudy modře značená trasa z Čeňkovy pily u Vydry a ze Srní pod Tř…
Nedaleko obce Srní, v hlubokých hvozdech Šumavy, na úbočí Kostelního vrchu…
Autem jsme vyrazili k obci Srní, kde jsme zaparkovali na parkovišti před…
Zázraky, legendy a procesí poutníků v lesním zákoutí pod Kostelním vrchem.…