Bytča

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní

Jedeme na dovolenou na Slovensko. Konečně jsme oba v důchodu, máme spoustu času, tak jsme si na to vyhradili 5 - 6 týdnů. Chceme se zastavit tam, kde je něco zajímavého a kde to neznáme. Chceme si udělat nějakou túru v horách, prohlédnout si hrady, zámky i typické dřevěné slovenské kostelíky, zastavit se v historicky zajímavých městech. Právě město Bytča je prvním slovenským městem, které nás zaujalo, že si ho chceme trochu prohlédnout.

První písemné zmínky o majetku Bytče jsou již z počátku 13. století. Z té doby byl také gotický hrad, který Thurzovové v letech 1571 – 1574 přestavěli na honosný renesanční zámek, který je národní kulturní památkou. Patřil mezi nejvýznamnější šlechtická sídla v Horním Uhersku. Později jej vlastnili Esterházyové a nakonec ho odkoupila rodina velkopodnikatele Poppera. Dnes již není v soukromém vlastnictví. Od r. 1960 probíhá dlouhodobá rekonstrukce.

Lze říct, že celý zámek je tvořen 4 samostatnými objekty. Dominantou byla pravděpodobně cenná budova renesančního zámku s Vysokou vstupní věží, která je bohužel nyní v nejhorším stavu. Stále čeká na rekonstrukci. Nádherně opravený je Svatební (Sobášský) palác s bohatou sgrafitovou výzdobou, který je v návštěvních hodinách přístupný veřejnosti. Proti němu určitě zaujme i vstupní brána se správní budovou. Dnes tam sídlí slovenský Státní oblastní archiv. Ze čtvrté strany areál uzavírají pravděpodobně dřívější hospodářské budovy, dnes je tam otevřena restaurace. Na rozích byly oválné bašty. Zámek byl opevněn, v parkánové zdi byly střílny, okolo byl hluboký příkop se dvěma padacími mosty. Bytča tak byla významnou pevností horní částí Pováží.

Velice zchátralá je synagoga v novorománském slohu na rohu ulic Sidonie Sakalovej a Štefánikové (nedaleko zámku). Byla vybudována na počátku 20. století na místě starší synagogy z přelomu 18. a 19. století. Ještě stále je vidět velmi dekorativní a členitá fasáda. Snad i ta se dočká rekonstrukce.

Jen kousek je to na zajímavě řešené náměstí Slovenskej republiky, který protéká kanál. Dominantu náměstí je římskokatolický kostel Všech svatých. Původní gotický kostel z konce 13. stol, byl stejně jako zámek v 2. pol. 16. stol. renesančně přestavěn. Po požáru r.1904 byl moderně přestavěn. Tím bohužel zanikla je historická renesančně barokní podoba.

Ve městě jsme se pouze zastavili. Je vše skoro pěkně pohromadě, tak jsme neměli potřebu zde ani nic k jídlu shánět. Občerstvit se určit nechá v restauraci v areálu zámku.

Jednoznačně nejkrásnější je Sobášský palác.

Pivaře musím upozornit, že nedaleko synagogy je podniková prodejna zdejšího pivovaru Popper (je vidět, že velkopodnikatel Popper se do dějin města skutečně zapsal). Není to minipivovar, ale stejně jsme neodolali a na radu paní si zakoupili lahvové pivo - světlou dvanáctku a černou desítku. Nejvíc nám však večer chutnalo řezané. Myslím, že tam měli i vlastní nealkoholické pivo a Radlera. To jsme však neochutnali.

Poslední aktualizace: 20.9.2015
Bytča na mapě

Příspěvky z okolí Bytča

Bytča - Drak v Zámockej studni
Raz za čas keď schádzame pri Bytči z diaľnice a pokračujeme na Kysuce, je…
V Bytči sa nachádza synagóga, ktorá je v žalostnom stave. Verím ale že v…
Půjdete-li v Bytči ulicí Sidónie Sakalovej, určitě si všimnete mezi zámke…
Bytča - sobášny palác je súčasťou známeho zámockého areálu.Patri medzi…
Bytča - Pivovar Prvá písomná správa o pivovare v Bytči sa…
Bytča - kostol Všetkých svätých -pôvodný gotický kostol zasvätený Všetkým svätým pochádza z 13.storočia. Turzovci ho rozšírili a…
Hrabové ležiace na ľavej strane rieky Váh, v doline Hrabovského potoka, východne od Súľovských skál, je od roku 1971 súčasť mesta By…
Hrabové vo východnej časti Súľovských skál a toku Hrabovského potoka je od roku 1971 mestskou časťou Bytče. Samotné Hrabové sa po pr…
Krásne počasie začínajúcej sa jesene, modrá obloha a dobrá viditeľnosť nás…
Židovský cintorín v Hliníku nad Váhom pri Bytči Židovský cibtorín sa…
Obec Predmier leží v Bytčianskej kotline medzi Javorníkmi a Súľovskými…
Na tento výlet nás zlákali naši přátelé - parta zlínských horolezců…
Obec Hlboké nad Váhom vzdialená približne 15 kilometrov od Žiliny je najmenšou obcou v okrese Bytča. Najskôr došlo v roku 1960 k spo…
Zaujímavým, aj keď pre okolitý lesný porast už nie moc viditeľným útvarom, je Hričovská skalná ihla. Ide o  viac ako 10 metrov vysok…
Kotešová v Bytčianskej kotline na pravom brehu rieky Váh je obcou v okrese…
Ideme na zrúcaninu hradu Hričov,ktorá je ukážkou stredovekého staviteľského umenia vo veľmi ťažko prístupnom mieste.Pri pohľade z…
Kedže bolo pekné počasie, rozhodli sme sa po dlhšej dobe opäť navštíviť…
Obec Hričovské Podhradie sa nachádza v doline Závadského potoka pod…
Slovensko – Súľovské vrchy (1): Súľovské skaly (09/2014) Súľovské…
V článku popíši jednu krásnou, velkou a světe div se i veřejně přístupnou…