Z Verneřic přes Pohorský vrch do zaniklé osady Starosti.

Trasy Pěší trasa Malá náročnost

číslo 1 Verneřice Asfalt 0,0 km
číslo 2 Bývalé verneřické nádraží Šotolina 0,7 km
číslo 3 Pohorský vrch Šotolina 3,0 km
číslo 4 Pohorsko Šotolina 4,0 km
číslo 5 Zaniklá osada Starosti Šotolina 6,9 km
číslo 6 Verneřice. Asfalt 10,9 km

Město Verneřice se rozkládá v kopcovitém terénu náhorní plošiny jižně od Bukové hory v Českém středohoří.
Rozvoj města souvisel s rozvojem textilního a strojírenského průmyslu, s těžbou hnědého uhlí a vybudováním železniční trati. Začátkem 20. století nastává úpadek průmyslu a do popředí se dostává zemědělství. Po II. světové válce došlo k odsunu původního německého obyvatelstva a tím také k likvidaci místního průmyslu. Vycházím z náměstí ve Verneřicích. První zastávkou je bývalé verneřické nádraží.
V roce 1890 byl zahájen provoz na 19 kilometrů dlouhé trati z Velkého Března do Verneřic. Trať byla zrušena v roce 1978. Z nádražní budovy je nyní obytný dům. Polními cestami přes rozsáhlé louky jsem došel k Pohorskému vrchu. Vrch býval v první polovině minulého století velice oblíbeným výletním místem. Vedly sem značené cesty z Bukové hory a Mukařova. Bývala zde Hundorferova bouda s triangulační věží, která se využívala jako rozhledna. Z okraje zalesněného vrcholu je výhled do Verneřické kotliny.
Po polních cestách jsem sešel do horské obce Pohorsko. Odtud jsem pokračoval polními a lesními cestami přes vrch Starosti do míst, kde stávala osada Starosti.
Po odsunu německých obyvatel osada zanikla. Dochovaly se zde mohutné ruiny asi deseti domů.
Po pastvinách scházím do obce Loučky a proti proudu Bobřího potoka se vracím do Verneřic.

Poslední aktualizace: 5.1.2020
Z Verneřic přes Pohorský vrch do zaniklé osady Starosti. na mapě
Autor: Hribal

Příspěvky z okolí Z Verneřic přes Pohorský vrch do zaniklé osady Starosti.

Boží vrch
Nenápadný zalesněný pahorek u Verneřic. V minulosti to bylo vyhledávané…
Zřícenina zvonice.
Na okraji vesničky Mukařov, v areálu neudržovaného hřbitova stojí torzo…
V Českém středohoří se dochovalo několik milníků. Jeden z nich stojí u autobusové zastávky na křižovatce hlavní silnice vedoucí z Lovečkovic do Verneřic a odbočky do Mukařova.…
Míříme do Českého Středohoří, konkrétně do obce Verneřice, kterou protéká…
Víťovu rozhlednu nalezneme nedaleko obce Náčkovice, tyčí se v nadmořské výšce 616 m.n.m a z jejího Ochozu se nám naskytne krásný…
Jedeme autem, jedeme z Litoměřic do Krkonoš. Tuto rozhlednu nedaleko vsi Náčkovice u Lovečkovic v Českém středohoří severovýchodně…
Rozhledna se nachází na bezejmenném kopci nedaleko Náčkovic u…
Nízké zalesněné návrší, které ohraničuje Verneřickou ko…
Minipivovar s výborným pivem v Ústí n.L. ještě v době naší návš…
Buková hora je čedičového původu a byla osazená buky, duby a jehličnatými…
Buková hora patří mezi nejvyšší hory pravobřežní části Českého středohoří. Známá je přitom zejména svým televizním vysílačem, kteří…
Do Bobří soutěsky jsme se šli podívat, když jsme byli na výletě v Úštěku. Jeli jsme do obce Verneříce, otamtud je to kousek. Mapka…
Malebná chráněná část Bobřího potoka se nachází asi 4 km východně od Verneřic ve východní části Českého Středohoří. Bobří potok vytvořil hloubkovou e…
Jedna z nejznámějších přírodních památek východní části Českého s…
Vrch Matrelík je sedmnáctým nejvyšším vrcholem Českého středohoří.V mírně zvlněné krajině severozápadně od Verneřic je to nevýrazný holý kopec obklopený pastvinami. Na druhé…
Ruiny kostela Svatého Havla, Bílý Kostelec, Litoměřicko, Ústecký kraj. Kostel byl postaven roku 1733 z financí hraběnky Šporkové. Dnešní podobu…
Do severočeského městečka Verneřice, které se nachází na pomezí Ústeckého…
Mezi Žandovem a Verneřicemi na hranicích bývalého českolipského a děčínského okresu se nachází rozhledna, která svojí stavbou patří mezi ty…
Východní část Českého středohoří je krásná část naší země, ovšem ne tak…
Konojedy leží na hranicích okresů Litoměřice a Česká Lípa. Jde o…