Z České Lípy údolím Pekla do Starých Splavů

číslo 9 Novozámecký rybník Asfalt 10,8 km
číslo 10 Rozcestí Karasy 13,3 km
číslo 11 Staré Splavy nádraží 20,9 km

Dnešní trasu jsme si zvolili proto, abychom navštívili krásný kout Českolipska a to Národní Přírodní památku Peklo a jeho naučnou stezku. Musím upozornit, že na naučnou stezku se s kolem nesmí a tedy je nevhodná pro cykloturisty.

Protože, jsme byli ubytovaní ve Starých Splavech jako výchozí bod jsme určili místní nádraží a lokálkou jsme pohodlně dojeli až na nádraží do České Lípy.

Z nádraží v České Lípě se již vydáváme pěšky zpět do Starých Splavů. Trasa je lehká až středně náročná a většinou po rovinatém úseku. Celková délka trasy je cca 20km. V teplých dnech, doporučuji vzít sebou hodně tekutin, neboť moc občerstvovacích stanic po cestě nenalezneteJ

Jak jsem uvedl, z nádraží se vydáváme do města Česká Lípa, která i samotná stojí za procházku, ale naše kroky vedou po červené turistické značce směrem do části České Lípy zvané Dubice. Je to v celku nezáživný kus cesty po ul. Litoměřická, jakmile se však dostaneme do Dubice je již na co se dívat po pravé straně je zatopená pískovna s přírodním koupaliště a nalevo stejnojmenný rybník jako tato část obce tedy Dubice.

Zde také nalézáme rozcestník, který nás vede dále po červené turistické značce směr Peklo. Podél rybníku Dubice odbočujeme vlevo a pak již míříme k Pekelským rybníkům po Naučné stezce Peklo. Pomalu se začíná údolí zužovat, až dorazíme ke skalnímu útvaru nazývaného Skautská skála. Tu pak začíná Národní Přírodní památka Peklo.

Celá naučná stezka vede překrásným údolím Robečského potoka a i ve velmi teplých dnech ze skal na vás dýchá chlad a název Peklo je tu touto temnější procházkou plně umocněné. Je to však nádherná příroda, která vás na tomto místě hřeje u srdce. Stezka vede po povalových chodnících v těsné blízkosti skal spadlých stromů a již jmenovaného potoka.

Zhruba v polovině údolí je pomník Ladislava Lise a odbočka k jeho samotě, ke zbytkům prevděpodobně ostrožského hradu Zahrádky ze kterého se zachovaly jen malé zbytky u altánu Nového Dvora na místědnešní Kozí farmě, která stojí zřejmě na místě původní vsi.

Dále pokračuje po červené značce údolím, kdy se již potok trošičku rozšiřuje a údolí se rozestupuje přecházíme přes mosty, ale stále podél skal. Na konci údolí skály ustupují a potok v tomto místě má dvě ramena a na samém konci údolí se tyto ramena spojují naše cesta vede přes mosty tohoto soutoku a vycházíme z chráněného území.

Po několika metrech jsme narazili na odbočku k občerstvení, která vede po kamenných schodech k místnímu stavení - statku s názvem KRBY. Zde jen chvilku posedět ve stínu a dat kávu.

Po občerstvení jsme pokračovali dále po červené až do usedlosti KARBA kde jsou malebné domky přilepené ke skále a není jasno kdo, koho podpírá. Opouštíme i toto krásné místo abychom se pod starým železničním mostem z konce 19.stol. dostali do obce Zahrádky.

Zde je k vidění zámecký park a zámek Zahrádky, který bohužel před několika lety vyhořel, respektive jeho střechu zachvátil požár a do dnes není opraven. To již je zhruba polovina dnešní trasy za námi a dá se říci, že určitě ta krásnější.

Nyní nás čeká cesta již po žluté turistické značce a to vesměs po asfaltových cestách podél Novozámeckého rybníka, který je hnízdištěm mnoha druhů ptactva a stojí to za to se zde zastavit. NA cestě také potkáváme chlupatý skot, tedy ne přímo na cestě ale u cesty, tak je to příjemnější. Po cestě se nám nabízí výhled na hrad Bezděz a do okolí tohoto Máchova kraje.

Asi po 4 km dojdeme k rozcestníku žluté a modré turistické značky kde je také odpočívka toto místo se nazývá rozcestí Karasy, po občerstvení se vydáváme po modré značce směr Provodín – Jesřebí, tato cesta je již příjemnější neboť prochází lesem. Z Provodína se již vydáváme do startu naší cesty Do Starých Splavů cestou kolem dančí obory.

Byl to jeden z krásnějších výletů, zvlášť procházka Peklem je nezapomenutelná a jistě se tam opět vrátíme.

Poslední aktualizace: 28.6.2013
Z České Lípy údolím Pekla do Starých Splavů na mapě
Autor: josale

Příspěvky z okolí Z České Lípy údolím Pekla do Starých Splavů

Okolo Holanských rybníků
Trasa nás provede krásnou přírodní scenerií jihozápadní části českolipska.…
Pojďme se vydat na cestu podhůřím Lužických hor, krajinou malebných…
V další části putování Českolipskem si projdeme východní část tohoto…
Okolí České Lípy je bezesporu plné lákavých a zajímavých míst. Každá část…
Nachází se na jižním okraji města a je umístěno v těsné blízkosti…
Tato trasa je sice trochu náročnější co se týká délky i terénu, ale o to…
Z České Lípy směr Děčín.Mezi Starým Šachovem a Františkovem  odbočit směr Verneřice.Asi tak v půli Valkeřic budou po pravé straně dvě stejné světlé bytovky,zajeďte za ně,Vede t…
Od nádraží v České Lípě se vydáme po červené značce. Ta nás povede kolem…
Půjčovna kol Českých drah - Česká Lípa
Všechny půjčovny kol ČD jsou vybaveny kvalitními…
V cyklu poznávání cyklistického Ráje v okolí České Lípy se vydáme na další…
Tento jez na řece Ploučnici ve městě Česká Lípa byl postaven v roce 1910…
Kostel svaté Máří Magdaleny se nachází v České Lípě na Smetanově nábřeží na břehu řeky Ploučnice. Byl vystavěn v polovině 13. stolet…
Pár zajímavostí o nekrásnějším domě v České Lípě, o renesančním l…
Z Českolipského nádraží se vydáte po červené až dojdete do údolí…
Pátek 31. 7. 2020 Večer i v noci bylo teplo, až k ránu se trochu ochladilo…
Klášterní zahrada vznikla jako součást Augustiniánského kláštera…
Vlastivědné muzeum a galerie se nachází na náměstí Osvobození v prostorách…
Na nádvoří vlastivědného muzea v České Lípě stojí dva středověké smírčí kříže, které původně stávaly ve městě. První je nízký poškozený kříž, na přední straně má vysekaný…
Městské slavnosti se v České Lípě pořádají s přestávkami od roku 1973. Od…
Vodní hrad Lipý
Soutěž 2 body
Vodní hrad Lipý, respektive jeho zřícenina, se nachází v centru České…