Přes Skryjská jezírka na Týřov a oklikou přes Slapnici zpátky

číslo 1 Hájovna Slapy (280 m) Šotolina 0,0 km

Výchozí místo se nachází na silnici, spojující obec Podmokly s obcí Broumy. U Zbirožského potoka  je malé parkoviště, odpočivadlo a také rozcestník, takže ideální místo pro začátek naší cesty.

Na rozcestníku se dočtete, že ke Skryjským jezírkům  je to 1,5 km, do obce Skryje 4,5 km. A tak vyrážíme.

číslo 2 Skryjská jezírka (270 m) Šotolina 0,8 km

Cestou téměř po rovině se dojde ke Skryjským jezírkům. Je to skalní průrva na Zbirožském potoce – součást CHKO Skryjské Kambrium.

Ve středním kambriu byl v okolí dnešních Skryjí a Týřovic mělký mořský záliv. Žili zde měkkýši, ramenonožci, ostnokožci, nejznámější jsou však trilobiti. Zaujali především Joachima Barranda, který údolím Berounky vyměřoval koněspřežnou trať (ta se nikdy z nedostatku prostředků nestavěla). Na konci kambria došlo k ústupu moře.

Cesta pokračuje dál zpočátku podél potoka, později mírně do kopečka až do obce Skryje.

číslo 3 Skryje (332 m) Asfalt 2,7 km

Je to malá obec. První písemná zmínka pochází z roku 1229. Je zde  však památník Joachima Barranda, který se sice narodil  ve Francii, ale cestoval intenzivně většinou pěšky středními Čechami, aby mohl mapovat území, které v prvohorách pokrývalo mělké moře. Je  zde muzeum věnované jeho zdejším výzkumům

Zajímavý je i kostel Archanděla Michaela.

Obcí projdeme po značené cestě až k mostu přes řeku Berounku.

číslo 4 Skryje - most Šotolina 3,8 km

Ještě  před mostem však odbočujeme vpravo po žluté značce na Týřov. Cesta měří 2 km. Nejdříve kousek chatovou osadou podle Berounky, po chvíli  vcházíme do lesa a pokračujeme úzkou cestičkou ve svahu nad řekou. Kousek za polovinou cesty značka odbočuje  do boční rokle podél Oupořského potoka. Po chvilce vidíme mostek a za ním cesta prudce stoupá vzhůru.

číslo 5 Zřícenina hradu Týřov Šotolina 5,1 km

Týřov je zřícenina jednoho z nejvýznamnějších hradů Českého království. Nachází se v rezervaci Týřov – CHÚ vzniklo r. 1984 na ploše 418 ha sloučením dvou přirodních rezervací – Týřovské skály a Týřovské tisy, původně vyhlášené r. 1933. Byl vystaven nad pravým břehem řeky Berounky - nad brodem důležité zemské stezky.

Hrad založil na počátku své vlády Václav I. Od počátku měl hrad dvě jména, jedno české a druhé německé Angerbach. První zmínka o Týřově je ze září 1249, kdy zde král zajal předáky vzpoury, kterou  vedl jeho syn Přemysl (budoucí Přemysl Otakara II.). Ten byl na Týřově také po svém zatčení vězněn, což do budoucna předurčilo jeho negativní postoj k tomuto hradu.

Týřov byl jedním z prvních hradů, které Karel IV. po svém návratu do Čech vykoupil zpět ze zástavy ke koruně. Těšil se velkému zájmu českých králů pro své mimořádné vojenské kvality.

Ve zdejší věži byl držen od října 1315 do dubna 1316 Jindřich z Lipé kvůli svému sporu s králem.

Za husitských válek byl hrad v zástavním držení Aleše Holického ze Šternberka, předního přívržence císaře Zikmunda, ale vzhledem k jeho výjimečnému obrannému systému se Týřova jako jediného hradu v širokém okolí bouřlivé události této doby nedotkly. Postupně začal význam hradu upadat. Poslední výraznější opravy byly na počátku 16. století. Postupně ale zchátral a roku 1575 se již uvádí jako pustý.

Jedná o zcela unikátní kastel francouzského typu s mnoha obrannými flankovacími věžemi, (umožňují křížové postřelování okolí i paty hradby, a jsou schopny se i krýt navzájem). V Čechách lze za čistý francouzský kastel označit mimo Týřova již pouze hrad Konopiště z konce 13. století a částečně hrad Džbán, vzniklý patrně téměř současně s Týřovem.

Zbytky  hradu určitě stojí za shlédnutí. Navíc je odtud nádherný výhled na Berounku.

A nyní již stejnou cestou zpátky. Bohužel jiná cesta sem nevede.

číslo 6 Skryje - most Asfalt 6,3 km

Od mostu pokračujeme do obce Skryje, tentokrát se budeme držet červené  značky, i když v obci vedou obě barvy společně.

číslo 7 Skryje (332 m) Šotolina 7,2 km

V obci odbočíme vpravo kousek  po silnici z kopečka. U kapličky odbočíme ze silnice vpravo, abychom došli opět na chvilku k Berounce - k jezu. Cesta se od Berounky po chvíli vzdaluje, pokračuje okolo kempu Na Slapnici  a  dál k obci Čilá.

V době sucha se snad nechá z kempu dojít podél Zbirožského potoka až k hájovně Slapy. Ale to jsme raději nezkoušeli.

číslo 8 Čilá Asfalt 9,0 km

Došli  jsme sem zhruba po 3,5 km ze Skryjí. A zbývá nám cca 2,5 km po silnici vlevo.

číslo 9 Hájovna Slapy 11,0 km

A jsme v cíli naší nádherné procházky.

Odpolední procházka - dlouhá zhruba 16,5 km, pro cyklisty nevhodná. Cestou navštívíte přírodní zajímavost Skryjská jezírka na Zbirožském potoce a zříceninu hradu Týřov, jednoho z nejvýznamnějších hradů Českého království. Je k tomu bohužel zapotřebí vozidlo, protože dostupnost hromadnou Dopravou je dost špatná.

Poslední aktualizace: 28.12.2009
Přes Skryjská jezírka na Týřov a oklikou přes Slapnici zpátky na mapě

Příspěvky z okolí Přes Skryjská jezírka na Týřov a oklikou přes Slapnici zpátky

Skryjská jezírka
Naše cesta začíná na dálnici D5 Exit 41 Cerhovice, odbočíme směrem na…
Máte-li cestu na Rakovnicko, určitě byste neměli vynechat návštěvu Skryjského Jezírka, které se nachází zhruba 25 kilometrů jižně od…
Známá přírodní rezervace Jezírka poblíž Skryjí. Leží mezi Skryjem…
Nacházíme se nad pravým břehem Berounky, v obci Skryje, která je krásným…
Vážení přátelé turistiky i Turistiky, tentokrát vás pozvu na krásný výlet…
Jižně od Rakovníka v údolí řeky Berounky se zachovala spousta zka…
Dostanete-li se do obce Skryje na Rakovnicku, doporučujeme každému alespoň…
Byl zase začátek května, svátky nějaké, a my jsme měli v plánu další…
Naše cesta začíná na dálnici D5, exit 41. Odtud pokračujeme do Zbiroha …
Vyhlídka Na Plazích
Vyhlídka Na Plazích. V katastru obce Kostelík byla nedávno postavena…