Podél Prudkého potoka pod Králický Sněžník a do Starého Města

Trasy Pěší trasa Velká náročnost

číslo 1 Vysoké Žibřidovice, vlaková zastávka Asfalt 0,0 km
  Podařilo se vystoupit z vlaku (foto 1 - 3), vyrážíme po červené.
číslo 2 RS Úsvit (foto 4) Asfalt 0,4 km
  Odbočíme z hlavní silnice a po lesní silničce začínáme pomalu stoupat (foto 5).
číslo 3 Odbočka do Vysokých Žibřidovic Asfalt 1,5 km
číslo 4 Za Pasínkami Asfalt 3,3 km
  Tak tady na té louce jsme měli ten náš tábor (foto 6). Dál už je jen les. Stoupáme stále mírně do kopce.
číslo 5 Bystřiny (foto 10) Asfalt 4,6 km
  Rozcestí s modrou značkou (foto 7 a 8), studánka (foto 9) a pár domků. Pokračujeme dále po červené.
číslo 6 Pod srubem 6,4 km
  Opouštíme silničku a hurá do divočiny (foto 11 - 32). Stále vzhůru a vzhůru.
číslo 7 Mokřiny, rozcestí (foto 33 a 34) Šotolina 8,7 km
  Hlavní dobrodružství končí, dál sice do kopce, ale pohodlně s prvními výhledy do kraje (foto 35).
číslo 8 Sušina 10,7 km
  Konec červené, kousek modré hřebenovky (foto 36) přes Černou kupu (foto 37 - 39) a Stříbrnickou (foto 40 - 42).
číslo 9 Stříbrnická, sedlo 13,5 km
  Odtud je možné vyrazit vlevo na Králický Sněžník a pak se vrátit. Jinak klesáme celkem pohodlnou cestou s výhledy (foto 44 - 48).
číslo 10 Pod Ludmilou, rozcestí 14,4 km
  Stále ještě nás zajímá červená značka.
číslo 11 Nad Adéliným pramenem Šotolina 15,6 km
  Přeskočíme na značku žlutou a stále z kopce.
číslo 12 Horská chata Návrší (foto 49) 17,1 km
  Možnost občerstvení, pokračujeme po modré značce dolů přes sjezdovky (foto 50 - 52), kterou zpočátku provází i značka žlutá.
číslo 13 Strakovy školky, rozcestí (foto 53) Šotolina 18,6 km
  Rozcestí se žlutou značkou, té si nevšímáme.
číslo 14 Štvanice, rozcestí (foto 54 - 56) 19,3 km
  Přejdeme na zelenou značku, která nás se spoustou výhledů (foto 57 - 65) dovede až do Starého Města pod Sněžníkem.
číslo 15 Nad Štěpánovem Asfalt 22,0 km
  Zbytek cesty je po asfaltu.
číslo 16 Staré Město, nádraží (foto 67) Asfalt 25,1 km
  Konec trasy. Pokud byste chtěli do centra (foto 66), dovede vás tam od nádraží modrá značka.

Už loni, když jsem stál po mnoha letech na vrcholu Králického Sněžníku, jsem se rozhodl, že další navštívenou lokalitou tohoto kraje bude Prudký potok. Inspiraci jsem měl pro toto rozhodnutí dvojí. Jednak tento článek Aleše Matějíčka s nádhernými fotografiemi a jednak..., to vám napíšu až po popisu trasy, abych někoho nezdržoval textem, který není úplně k věci.

Takže kudy a jak půjdeme. Vyjdeme od vlakové zastávky ve Vysokých Žibřidovicích. Ta leží na trati Hanušovice - Staré Město pod Sněžníkem a kromě dřevěné Boudy tu není široko daleko nic. Vlastně ano - rozcestník červené a žluté značky. Vlaky tu jezdí o víkendu každé dvě hodiny a nemají průvodčího. Jízdenku si buď koupíte u strojvedoucího nebo si označíte u dveří tu, co už máte. Vlaky zastavují jen na znamení, čili "pro výstup stiskněte tlačítko signalizace".

Od zastávky vyrazíme po červené značce směr Sušina, 11 km. Od prvního metru začínáme stoupat, zprvu neznatelně, postupně čím dál víc a mohu vás ubezpečit, že celých 11 km to jinak než nahoru nebude. Ale zatím dobrý, prvních skoro 6 km je lesem po asfaltu a sklon takový, že podřazovat určitě nemusíte. Cesta po celou dobu sleduje Prudký potok, občas v louce u něho uvidíte nějaký tábor, taky potkáme na Bystřinách studánku, čili žádná nuda se nekoná. Na rozcestí Pod Srubem teprve ale začíná to pravé, kvůli čemu se sem chodí. Značka odbočuje do vyšlapané pěšinky, klikatící se množstvím borůvčí a maliní, občas nás donutí přejít potok na druhou stranu po kamenech nebo kládě a přitom neustále nabízí pohledy na spoustu peřejí, vodopádků, tůněk a kaskád Prudkého potoka. Být tu místo borůvek azalky, budete si připadat jako někde v Alpách. I když upřímně, těm borůvkám dám čistě pragmaticky přednost.

Potok se postupně zužuje, stoupání je čím dál prudší a skoro až nahoře v Mokřinách, kde Prudký potok postupně vzniká, nás čeká ještě jedno úskalí. Suchou nohou tu nejspíš neprojdete. I v suchém období to tady totiž čvachtá - no, jako v mokřinách. Chce to zkrátka kvalitní boty a nebo jako já, boty sundat a naboso.

Z Mokřin to je ještě kousek do kopce na Sušinu a zde červená značka končí. Vyměníme ji tedy za modrou a po ní přejdeme dva kopečky - Černou kupu a Stříbrnickou. Spadneme do sedla s rozcestím, odkud je možné se vydat po červené značce tradiční trasou kolem Slůněte a pramene Moravy na Králický Sněžník (viz např. trasa zde). Je to nahoru ještě asi 2 km a zpátky se pro změnu můžete vrátit trochu kratší polskou zeleně značenou hraniční stezkou.

Ze sedla začneme pro změnu klesat zpátky do civilizace červenomodrou kombinací značek až na rozcestí Nad Adéliným pramenem. Zde začíná žlutá značka a ta nás pohodlným klesáním dovede k chatě Návrší. Odtud se většinou pokračuje po žluté dál nejkratší cestou směr Stříbrnice k autobusu, protože všechno hezké už jsme přece viděli, že? Kdepak, zkuste změnu, vemte to po modré směr Hynčice pod Sušinou. Křížení s další žlutou značkou na Strakových školkách si nevšímejte, zbystřete až na rozcestí se zelenou na Štvanici. Tahle zelená značka nás dovede až do Starého Města a je plná dalekých výhledů, jeden krásnější než druhý. Opravdu lahůdka. No a když dorazíte do Starého Města, takový jedenáctistupňový Šerák, to je po těch dosti náročných 25 km taky lahůdka.

Mimochodem, nebýt dvojice, která se mnou vystoupila v Žibřidovicích, nepotkal bych až na Sušinu ani človíčka. Jen kousek pod kaskádou jsem potkal vola. Šel proti mě, špinavý, potrhaný a do krve rozedřený a na rameni nesl něco, co vzdáleně připomínalo kolo. Nejsem škodolibý, ale já mu to fakt přál. Sem, do téhle oázy nádherné divoké přírody vyrazit na kole... Jo, máte pravdu, taky to tu mohl sjíždět čtyřkolkou...

Tak, a jaký že to byl ten druhý důvod, proč jsem na ten Prudký potok nutně musel? V červenci roku 1968 jsem na palouku vedle něho absolvoval svůj první skautský tábor. Úžasné tři týdny. Přijeli jsme na louku a tam jeden hangár a hromada krajinek (prken). První dva dny jsme si stavěli stany, pak bránu, ohradu atd. Skvělá průprava do života. Jeden z tehdejších výletů byl právě i výšlap podél potoka na Králičák, tehdy ještě s rozhlednou, kde jsme přežívali bouřku. Tenkrát jsem si psal táborový deník a popis výletu mi zabral dvě nadšené stránky ("...a my co jsme šli rychle jsme se pod tím vodopádem mohli vykoupat. To byla ledárna, že nohy brněli eště až nahoře." "Po tý bouřce to tu bylo nějaký rozbahněný a všude spousta vody a Sekyra uklouz a rozplácnul se v borůvkách, tak jsme ho vymáchali v potoce." - přepsáno i s pravopisnými chybami). V deníku jsem měl nejen nákres tábora, ale i dokonalý popis a nákres, jak se na tábor dostat. A mě popadla přímo neodolatelná chuť to místo najít. Věřte nebo ne, našel jsem, je to tam pořád stejné a i tábor tu opět stál. Jen latrínu měli trochu jinde.

Poslední aktualizace: 15.7.2015
Podél Prudkého potoka pod Králický Sněžník a do Starého Města na mapě
Autor: HonzaC8

Příspěvky z okolí Podél Prudkého potoka pod Králický Sněžník a do Starého Města

Na Králický Sněžník Prudkým potokem
Že je Králický Sněžník stále populárnější jako samostatná hora, i celé pohoří (které se nazývá podle svého hlavního vrcholu), je celkem všeobecně zn…
Malá vesnička Habartice spadá pod obec Jindřichov nedaleko Hanušo…
PP Chrastický hadec (2.9631 ha) se nachází asi 1 km jihovýchodně…
Železniční trať Hanušovice – Staré Město (pod Sněžníkem) sice nepatří k…
Stručný úvod v Národním registru památek by celkem stačil: „Nádherná barokní architektura – dílo jednoho z liechtenštejnských architektů.“ I svou polohou na m…
Ačkoliv byl papír v Číně vynalezen již někdy v 3. tisíciletí př.n.l., do…
Pozoruhodná rokoková socha Krista na hoře Olivetské se nachází „na půli ce…
Tento tip na výlet nás zavede do půvabné podhorské osady na…
Typově ojedinělá socha Kristus na hoře Olivetské se dá najít nedaleko…
Původní název Valteřice (něm. Waltersdorf) do r. 1949. Od r. 1964 přidružen k Vysokým Žibřidovicím, 1976 k Hanušovicím. Připomínán r.…