Trasy Pěší trasa Malá náročnost

číslo 1 Kiry Asfalt 0,0 km
  - parkoviště
číslo 2 Stanoviště„goraských“koňských drožek Asfalt 0,1 km
  – hned na začátku trasy je stanoviště„goraských“koňských drožek (v zimě – saní), které za poplatek nabízejí svezení přes větší část trasy.
číslo 3 Jarcowa Skałka Asfalt 0,4 km
  - Hned na začátku trasy u okraje lesa je tzv. Jarcowa Skałka – vápenec zde obsahuje zkamenělé schránky živočichů – dírkovců rodu neuliti.
číslo 4 Brama Kantaka Šotolina 0,5 km
  - Po 500 merech – první zúžení – Brama Kantaka
číslo 5 Wyżnia Kira Miętusia Šotolina 1,0 km
číslo 6 Ústí Doliny Miętusiej Šotolina 1,3 km
  - Po 1,3 km a 0:20 hod – ústí Doliny Miętusiej – doleva odbočují dvě turistické trasy: o - Červená trasa přes Polanę Upłaz a Chudą Przełączkę na Ciemniak (Temniak) v Czerwonych Wierchach (Červených vrchoch) (asi 3:25 hod). o - Černá trasa nazývaná „Ścieżka nad Reglami“ přes sedlo Przysłop Miętusi do Doliny Małej Łąki na Wielką Polanę Małołącką (1:05 hod)
číslo 7 Cudakowa Polana Šotolina 1,3 km
  – dřevěné lavice a stůl pro turisty.
číslo 8 Odbočení černé trasy - „Ścieżka nad Reglami“ Šotolina 1,7 km
  - Po 1,5 km – odbočuje doprava černá trasa „Ścieżka nad Reglami“ přes Niżnią Polanę Kominiarską (0:40 hod) a déle do Doliny Chochołowskiej (2:00 hod).
číslo 9 Stare Kościeliska Šotolina 1,9 km
  - Po 0:30 hod – polana Stare Kościeliska s kapičkou (kapliczką zbojnická)
číslo 10 Rozcestí turistických tras. Šotolina 2,2 km
  - Po 2,3 km a 0:35 hod – z konce polany odbočují dvě trasy: o - Černá jednosměrná trasa ke vchodu do Jaskinii Mroźnej, přes tuto průchozí jeskyni a po dřevěném schodišti zpět do doliny ke skále Sowa (celá jednosměrná trasa včetně průchodu jeskyní – 1:15 hod) o - Modrá trasa na vyhlídkový vrchol Stoły (1428,1 m) (1:10 hod)
číslo 11 Lodowe Źródło Šotolina 2,3 km
  – vyvěračky na levé straně silnice.
číslo 12 Brama Kraszewskiego Šotolina 2,3 km
  – druhá, půlkilometrová skalnatá soutěska
číslo 13 Pod skálou Sowa. Šotolina 3,1 km
  - Po 3,2 km a 0:50 hod - Skała Sowa – napravo chrakteristický skalnatý blok na úpatí masívu Stołów. Na opačné straně je dřevěné schodiště od východu z Jaskini Mroźnej.
číslo 14 Polana Pisana Šotolina 3,8 km
  - Po 4 km a 1:05 hod - Polana Pisana – polana s občerstvením a konečná „goraských“koňských drožek.
číslo 15 Wyżnia Kościeliska Brama Šotolina 4,0 km
  - nazývaná též Raptawicką Bramą – poslední zúžení doliny dlouhé asi 700 m.
číslo 16 Odbočení žluté jednosměrné trasy Šotolina 4,0 km
  - Po 150 metrech od polany odbočuje žlutá jednosměrná trasa k jeskyni Smoczą Jama, do soutěsky Wąwoz Kraków a poté zpět do doliny na Polanę Pisaną (0:50 hod)
číslo 17 Skała Pisana Šotolina 4,1 km
  - Po 4,3 km - Skała Pisana. Na levé straně jsou vápencové skály s podpisy turistů i slavných umělců. Napravo masív Raptawickiej Turni.
číslo 18 Odbočení dvou tras. Šotolina 4,2 km
  - Po 4,4 km – 100 m za masívem Skała Pisana odbočují doprava dvě trasy: o - Černá trasa k Jaskini Raptawickiej (0:15 hod). o - Červená trasa k Jaskini Obłazkowej a přes průchozí jeskyni Jaskinię Mylną s napojením o kousek zpět v dolině na Hali Pisanej (0:50).
číslo 19 Ústí Doliny Smytniej Šotolina 4,8 km
  - Po 4,8km - ústí Doliny Smytniej a tzv. Krzyż Pola.
číslo 20 Stara Polana Šotolina 5,0 km
  – konec soutěsky, dolina se začíná rozestupovat.
číslo 21 Rozcestí turistických tras. Šotolina 5,4 km
  - O asi 70 metrů výše, po překročení potoka odbočují doleva dvě turistické trasy (my pokračujeme dále dolinou po žluté trase!): o - Černá trasa k plesu Smreczyński Staw (0:30 hod) o - Zelená trasa přes Dolinę Tomanową do sedla Chudą Przełączkę (2:50 hod) a dále na Ciemniak (Temniak) (3:40 hod)
číslo 22 Odbočení ze žluté trasy k chatě. Šotolina 5,5 km
  - Žlutá trasa pokračuje přes sedlo Iwaniacka Przełęcz (1:10hod) a do Doliny Chochołowskiej (2:00 hod. My odbočíne doprava k chatě(schronisku).
číslo 23 Schronisko PTTK na Hali Ornak Šotolina 5,6 km
  - Po 5,5 km a 1:35 hod - Mała Polanka Ornaczańska (část Hali Ornak) – zde stojí turistická chata - schronisko PTTK na Hali Ornak.

Pěší trasa Kościeliskou dolinou.

Přírodní krásy Doliny Kościeliska viz.:

Přístup do doliny (na začátek trasy):

Příjezd od Zakopaného do „brány doliny“ osady Kiry (927 m n.m.) je možný mnoha autobusovými linkami. Zde před ústím doliny je několik placených parkovišť pro osobní vozy i autobusy. Vjezd dále do doliny je motorovým vozidlům zakázán. Dolinu je můžeme projít pěšky nebo její část projet pronajatou koňskou „goraskou“ drožkou (v létě), na koňmi tažených saních (v zimě).

Dolina je považována za jednu z nejpěknějších tatranských dolin. V turistické sezóně a za příznivého počasí zde bývá až ohromující množství turistů - dolina jedním z nejnavštěvovanějších míst v Tatrách a možná i v celém Polsku. Leží na území tatranského národního parku (TNP). U jejího ústí se proto platí vstupné parku (několik zlotých na osobu a den). Z doliny po, celé její délce vychází několik turistických tras. V horní části doliny na Hali Ornak je oblíbený cíl návštěvníků – turistická chata (schronisko turystyczne „Ornak”- 1100 m n.m.).

Popis páteřní turistické trasy dolinou (od ústí v osadě Kiry) viz.

• Kiry – parkoviště
  • hned na začátku trasy je stanoviště„goraských“koňských drožek (v zimě – saní), které za poplatek nabízejí svezení přes větší část trasy..
  • Hned na začátku trasy u okraje lesa je tzv. Jarcowa Skałka – vápenec zde obsahuje zkamenělé schránky živočichů – dírkovců rodu neuliti.
  • Po 500 merech – první zúžení – Brama Kantaka
  • Wyżnia Kira Miętusia  - za branou je rozšíření doliny a polana a kousek dál salaš (prodej žinčice a sýrů). Nalevo je vidět Kończysta Turnia, napravo Kościeliskie Kopki.
  • Po 1,3 km a 0:20 hod – ústí Doliny Miętusiej – doleva odbočují dvě turistické trasy:

o   - Červená trasa přes Polanę Upłaz a Chudą Przełączkę na Ciemniak (Temniak) v Czerwonych Wierchach (Červených vrchoch) (asi 3:25 hod).
               o    - Černá trasa nazývaná „Ścieżka nad Reglami“ přes sedlo Przysłop Miętusi do Celá Doliny Małej Łąki na Wielką Polanę Małołącką (1:05 hod)

• Cudakowa Polana – dřevěné lavice a stůl pro turisty.
  • Po 1,5 km – odbočuje doprava černá trasa „Ścieżka nad Reglami“ přes Niżnią Polanę Kominiarską  (0:40 hod) a déle do Doliny Chochołowskiej (2:00 hod).
  • Po 0:30 hod – polana Stare Kościeliska  s kapičkou (kapliczką zbojnická)
  • Po 2,3 km a 0:35 hod – z konce polany odbočují dvě trasy:

o   - Černá jednosměrná trasa ke vchodu do Jaskinii Mroźnej, přes tuto průchozí jeskyni a po dřevěném schodišti zpět do doliny ke skále Sowa (celá jednosměrná trasa včetně průchodu jeskyní – 1:15 hod)

o   - Modrá trasa na vyhlídkový vrchol  Stoły (1428,1 m) (1:10 hod)

• Lodowe Źródło – vyvěračky na  levé straně silnice.
  • Brama Kraszewskiego – půlkilometrová skalnatá soutěska
  • Po 3,2 km a 0:50 hod - Skała Sowa – napravo chrakteristický skalnatý blok na úpatí masívu Stołów. Na opačné straně je dřevěné schodiště od východu z Jaskini Mroźnej.
  • Po 4 km a 1:05 hod - Polana Pisana – polana s občerstvením a konečná „goraských“koňských drožek.
  • Wyżnia Kościeliska Brama, nazývaná též Raptawicką Bramą – poslední zúžení doliny dlouhé asi 700 m.
  • Po 150 metrech od polany odbočuje žlutá jednosměrná trasa k jeskyni Smoczą Jama, do soutěsky Wąwoz Kraków a poté zpět do doliny na Polanę Pisaną (0:50 hod)
  • 4,3 km - Skała Pisana. Na levé straně jsou vápencové skály s podpisy turistů i slavných umělců. Napravo masív Raptawickiej Turni.
  • 4,4 km – 100 m za masívem Skała Pisana odbočují doprava dvě trasy:

o   - Černá trasa k Jaskini Raptawickiej (0:15 hod).

o   - Červená trasa k Jaskini Obłazkowej a přes průchozí jeskyni Jaskinię Mylną s napojením o kousek zpět v dolině na Hali Pisanej (0:50).

• 4,8km - ústí Doliny Smytniej a tzv. Krzyż Pola.
  • Stara Polana – konec soutěsky, dolina se začíná rozestupovat.
  • O asi 70 metrů výše, po překročení potoka odbočují doleva dvě turistické trasy (my pokračujeme dále dolinou po žluté trase!):

o   - Černá trasa k plesu Smreczyński Staw  (0:30 hod)

o   - Zelená trasa přes Dolinę Tomanową do sedla Chudą Przełączkę (2:50 hod) a dále na Ciemniak  (Temniak) (3:40 hod)

• Po 5,5 km a 1:35 hod - Mała Polanka Ornaczańska (část Hali Ornak) – zde stojí turistická chata - schronisko PTTK na Hali Ornak.
  • Žlutá trasa pokračuje přes sedlo Iwaniacka Przełęcz (1:10hod) a do Doliny Chochołowskiej (2:00 hod).
Poslední aktualizace: 8.1.2011
Pěší trasa Dolinou Kościeliska (z osady Kiry k chatě Schronisko PTTK na Hali Ornak) na mapě
Autor: 11965

Příspěvky z okolí Pěší trasa Dolinou Kościeliska (z osady Kiry k chatě Schronisko PTTK na Hali Ornak)

Kiry
Kiry – osada v ústí Doliny Kościeliskiej (927 m n.m.). Vstupní brána do t…
Túra do jedné z nejkrásnějších a nejnavštěvovanějších dolin polských Tater…
Pěší trasa Chocholovskou dolinou. Přírodní krásy Doliny Chochołowskiej v…
Schronisko na Polanie Chocholowskiej sa nachádza v Doline Chocholowska…
jeskyně ve východní stěně Doliny Kośceliskiej v Tatrách v masívu Organow (Varhan). Byla objevena v r. 1934, a turistům je přístupn…
Dolina Kościeliska - je jednou z hlavních dolin polských Západních Tater…
Ideme do Poľských Vysokých Tatier do Doliny Kościeliska neďaleko…
- dolina v polských Tatrách o délce o 5,4 km a ploše přibližně 5,7 km ². …
Jaskinia Raptawicka – jeskyně v Dolinie Kościeliskiej v polských Západních…
Krakovská rokle (Wąwóz Kraków) je boční odnoží Doliny Kościeliska v polských Tatrách. Hluboko se zarývá do vápencového masivu hor Te…