Slovensko - Súľovské vrchy (1): Súľovské skaly

Turistické cíle Skalní útvar

Slovensko – Súľovské vrchy (1): Súľovské skaly (09/2014)

Súľovské vrchy tvoří samostatný horský celek, který se nachází přibližně mezi městy Povážská Bystrica a Žilina. Súľovské vrchy se dále dělí na 3 podcelky: Súľovské skaly, Skalky a Manínská vrchovina. Převážná část Súľovských vrchů je součástí Chráněné krajinné oblasti Strážovské vrchy. Mapa oblasti na mapy.cz: Súlovské vrchy (mapy.cz/turisticka)

Dnešní výlet nás zavede do oblasti nádherných Súľovských skal. Jejich základním stavebním kamenem e tzv. súľovský slepenec, což je sedimentární hornina tvořena úlomky hornin, především vápence, slepených vápnitým tmelem. Skály pak vypadají jako by byly z hrubého betonu. Vytvořilo se zde zvláštní, krásné skalní město ze špičatých věží, soutěsek a skalních oken. Na jednom z vrcholů se nachází zřícenina hradu Súľov.

Auto necháváme na parkovišti, které je přímo u silnice pod skalami kousek před obcí Súľov. Je zde rozcestník s názvem Súľov, parkovisko. Normálně se tu vybírá 1,50 Eura za automobil, ale dnes je září, všední den a nikdo tu není. Vydáváme se do skal po zelené značce, která je až po rozcestí Lúka pod hradom zároveň naučnou stezkou.

Rozcestník nám říká, že z parkoviště na Súľovský hrad je to cca 1,25 hod. Jdeme do kopce lesem a asi po 1 km přijdeme k odbočce na vyhlídku, ze které je možné vidět známé skalní okno Gotická brána. Dříve vedla turistická stezka přímo oknem, dnes je již značení zrušeno a nenajdeme ho ani ve slovenských turistických mapách na internetu. Zkoušíme to a původní stezkou lze pořád dobře projít. Zůstaly tu také na několika místech kovové úchyty a zábradlí. Kousek za Gotickou bránou se opět napojujeme na zelenou turistickou značku.

Jdeme dále labyrintem skal ke zřícenině hradu. Po cestě se otvírají krásné výhledy do krajiny. Zbytky hradu Súľov se nacházejí v nadmořské výšce 652 m n. m. Od parkoviště sem tedy převýšení dělá cca 270 metrů výškových na přibližně 2 kilometrech. Vyplatí se vylézt po žebříku a vysoukat se dírou do nejvyšší části hradu, je odkud krásný rozhled do krajiny.

Z hradu vidíme Súľovské skály jako na dlani, především krásnou dvojitou skálu Brada a hřeben protějších vrchů Roháč – Kečka – Žibrid. Na druhé straně zase vrcholy Strážovských vrchů. Na hradě je možné vidět pamětní tabulku, která připomíná tragickou událost, která se zde stala v roce 2008. V hradní jeskyni pak nalezneme fotografii mladé ženy s dítětem.

Slovenská rodina se dvěma dětmi se zde ukryla před bouřkou. Blesk sjel po mokré stěně jeskyně a zasáhl matku, která držela v náručí dvouletého syna. Ti byli na místě mrtví. Otec ztratil vědomí a ani později po události si nic nepamatoval. Čtyřletý chlapec se sám vypravil v prudkém dešti do vesnice pro pomoc ....

Z hradu scházíme po prudším chodníku jištěném zábradlím po zelené turistické značce do sedla Lúka pod hradom. Kousek pod sedlem je studánka. Od sedla pokračujeme lesem po červené značce směrem k sedlu Pod Bradou a odtud stále po červené k sedlu Roháč – Čiakov. Po cestě je několik vyhlídek, ze kterých je možné pohlédnout především do údolí nad obcí Súľov a skály pod Roháčem. Skalní město pomalu zarůstá vegetací a tak jsou výhledy o něco horší než v minulosti.

Ze sedla Roháč – Čiakov pak máme v plánu jít zpět po žluté. Rozhodneme se však nejprve popojít ještě kousek dál po zelené přes sedlo Roháč k vyhlídce na mapě označené jako Kostol. Značka k vyhlídce nevede, ale vyšlapaný chodníček ano. Odtud jsou krásné výhledy na vrchol Brada, Súľovský hrad, údolí pod Súľovem, Manínskou vrchovinu, Žibrid. V dálce vidíme také zříceninu hradu Lietava. Sedíme tu na skále a vyhříváme se na sluníčku. Nikdo tady není.

Vracíme se zpět do sedla Roháč – Čiakov a odbočujeme na žlutou značku. Míjíme Obrovskou bránu, další ze skalních oken Súľovských skal. Odtud pak je stezka dosti příkrá, kloužeme lesem dolů a následně procházíme soutěskou se žebříky k rozcestníku Lúka pod Roháčom. Tady je odbočka k jeskyni Šarkania diera. Tam ale nejdeme, máme příšernou žízeň a už žádnou vodu.

Přesto nás ještě k fotografování zláká pohled z louky pod skalami a tak odbočujeme ze žluté a po louce scházíme směrem k obci Súľov. Z louky jsou snad nejkrásnější záběry na skály, které jsou teď osvětleny odpoledním podzimním sluncem. Přes areál poľnohospodárského družstva přijdeme do Súľova, kde v nás v místní hospodě zmizí vychlazené pivo a točená kofola. Odtud je to už jen kousek po asfaltové silnici zpět k autu.

Vycházka Súľovskými skalami je na celý den. Pokud rádi fotíte, budete tu mít bezpočet příležitostí. Vezměte si hlavně pití a také svačinu, možnost občerstvení byla pouze v obci Súľov. O této oblasti se v průvodcích píše, že je na Slovensku jedinečná. To je bez debaty pravda.

Mapa Súľovské skaly na mapy.cz: Súľovské skaly (mapy.cz/turisticka)
Mapa Súľovské skaly na hiking.sk: Súľovské skaly (mapy.hiking.sk)

Text: Alexandra Prejdová
Fotografie: Jan Prejda

Další články z oblasti Súľovských skal:
Další naše články z cest do hor Západního Slovenska:
Poslední aktualizace: 9.1.2023
Nadmořská výška:
816 metrů nad mořem
Slovensko - Súľovské vrchy (1): Súľovské skaly na mapě

Příspěvky z okolí Slovensko - Súľovské vrchy (1): Súľovské skaly

Hlboké nad Váhom - Výlet k Hlbockému vodopádu
Obec Hlboké nad Váhom vzdialená približne 15 kilometrov od Žiliny je najmenšou obcou v okrese Bytča. Najskôr došlo v roku 1960 k spo…
V článku popíši jednu krásnou, velkou a světe div se i veřejně přístupnou…
Ukřižovaný je pozoruhodný skalní útvar, který je součástí jednoho z mistrovských uměleckých děl Matky Přírody, tedy Súľovských skal. Je sice pravda,…
Na tento výlet nás zlákali naši přátelé - parta zlínských horolezců…
    Náš dnešní výlet podnikáme opět se zlínskými horolezci. Protože…
Súľovské skaly sú morfologický zaujímavo stvárnený komplex…
Jeden z nejvýraznějších a nejznámějších skalních útvarů celé…
O Súľovských skalách, označovaných občas jako slovenské Dolomity,…
Kedže bolo pekné počasie, rozhodli sme sa po dlhšej dobe opäť navštíviť…
1.5.2009 - cesta tam, Súlovské skály Probuzeni do svěžího prvomájového jitra vyrážíme úderem osmé hodiny ranní na cestu k našim východním sousedům.…
Západoslovenskou obec Súľov – Hradná obývá přibližně tisícovka…
Po čase jsme se vrátili do Súlovských skal a opět je na co se dívat a užít…
Súľovský hrad bol strážny hrad nachádzajúc sa v Súľovských skalách.Súľovský hrad je azda najneprístupnejším a nejneznámejším hradom…
 Psát o Súlovských skalách je už tak trochu nošením dříví do lesa, ale…
Hrabové ležiace na ľavej strane rieky Váh, v doline Hrabovského potoka, východne od Súľovských skál, je od roku 1971 súčasť mesta By…
Hrabové vo východnej časti Súľovských skál a toku Hrabovského potoka je od roku 1971 mestskou časťou Bytče. Samotné Hrabové sa po pr…
Hornopovážská dvojobec Suľov – Hradná, ležící v Žilinském kraji a …
Východiskem do Súlovských skal je parkoviště před obcí Súlov. Je vzdálené asi 5 km směrem na východ od hlavní silnice Bytča - Pováž…
Ideme na poznávací výlet,ktorý začneme v Súľove a budeme pokračovať po náučnom chodníku na zrúcaninu hradu Súľov.Pri výstupe na hrad…
Tentokrát jsme se rozhodli vydat do jihovýchodní…