Skály Hostýnských vrchů - 6. Skalný

Turistické cíle Příroda Skalní útvar

Malebná valašská obec Rusava byla založena v 17. století knížetem z Rottálu, jemuž tehdy patřilo panství Holešov a Bystřice. Ten sem za trest přemístil valašské vzbouřence ze Vsetínska. Valaši zde po svém hospodařili a stavěli si tady svoje typické roubené domky a stodoly. Řada z nich se nám zachovala až do dnešní doby a jsou hezkým kontrastem k současné moderní tváři obce. Dědina Rusava se rozprostírá na velikém katastru . zabírá hned dvě dlouhá údolí a kromě chalup domorodců je tu i velice rozsáhlá zástavba chat, chalup a moderních ubytovacích zařízení. Krásná krajina okouzlila v minulosti i řadu umělců - působil tu např. spisovatel F.Táborský a malíři A.Kašpar, F.Ondrúšek a L.Schneiderka. My přicházíme k turist. rozcestí na tzv."Dolňácku" a pro další chůzi volíme modrou značku. Jen tak mimochodem - údolí vpravo se jmenuje Ráztoka a našli bychom tam veliké Koupaliště ohřívané solárními panely, dílnu známé Rusavské keramiky a na konci údolí i menší přehradní nádrž, využívanou k rekreaci. Cestou přes obec kráčíme kolem potůčku, podle něhož dostala osada svůj zvukomalebný název a míjíme moderní stavbu Obecního úřadu s Muzeem. Za Evangelickým kostelem procházíme úzkým hrdlem mezi kopci na "Horňácko". Strohý katolický kostel je raně barokní. Za obchůdkem vpravo už nás čeká stoupání, napřed silnicí a pak modrá vyběhne do strmého svahu louky a do lesa. Chvilku to bolí, ale každý kopec má svůj konec a my zanedlouho vystoupáme k cestě a dalšímu turist. rozcestí.

Nad námi vidíme srázný vrchol Skalného, na němž se nacházejí nejvýznamnější skály. Nejlépe se k nim dostaneme, když se dáme vzhůru loučkou až na její nejvyšší bod a odtud už nás vyšlapaná pěšina dovede pod více jak 15 m vysokou stěnu úžasné skály Orel, o kus dál najdeme skály Zub, Koně a Žábu. Skály nebudu blíže popisovat, protože tak učinili mnozí přede mnou a nejlíp pan M.Janoška - chtěl bych jen podotknout, že všechny tyto nádherné útvary mají velmi přiléhavé názvy a byly by ještě nádhernější, kdyby nám ve výhledu na ně nebránilo listoví stromů - skály jsou bohužel zcela zarostlé lesem. Po průzkumu se vrátíme loukou zpět na rozcestí a tentokrát si vybereme chodník, vedoucí do lesního porostu směrem k jihu. Pěšinou míjíme skalisko Nevěstčí převisy, strmou odbočkou dolů ze svahu bychom mohli obdivovat bizarní skalní věž Bezejmennou a přijdeme až ke skále Vyhlídka, kde prohlídku skal ukončíme...

(Skupina skal a útesů odtud přerušovaně pokračuje velmi strmým svahem až dolů k potoku, takže celková délka útvarů na Skalném podstatně překračuje délku 1 km!)

Rozloučíme se s krásnými skálami a vracíme se k turist. orientaci a vybereme si ze dvou možností, jak dnešní vycházku ukončit : 1.varianta - vpravo po zelené 1 km na rozcestí na Velké louce s vyhlídkou na Obřany a odtud 2km po červené na Pardus ( 672m), ze kterého se nám otevře nádherný panoramatický pohled na celou obec Rusavu a okolní vrchy a kopce. Dál po značce na "Dolňácko" k autobusu je to 3 km...

Anebo můžeme zvolit druhou možnost - tou je návštěva známého poutního místa na vrcholu hory Hostýn, odkud na nás pomrkává kopule chrámu a které je jen 3 km daleko...

Poslední aktualizace: 7.9.2014
Nadmořská výška:
698 metrů nad mořem
Skály Hostýnských vrchů - 6. Skalný na mapě
Autor: Franta

Příspěvky z okolí Skály Hostýnských vrchů - 6. Skalný

Skalný - Prostřední skály
Rozcestí Skalný je křižovatkou nejen tur.cest - (končí tu zelená od Tesáku…
 Vrch Skalný (709 m) se vypíná z hřebene Hostýnských vrchů na dohled od…
 Troufám si tvrdit, že o těchto skalních útvarech na Skalném ví kromě domo…
Hrady Hostýnských vrchů - Skalný
    „Král je mrtev, ať žije Král!“ zvolal asi nadšený (amatérský) badat…
Skalný - Žába
   Širší turistické veřejnosti není známo, že skály na Skalném patří k…
Tento, na první pohled, docela obyčejný kopec je docela zajímavým…
V tu dubnovou sobotu, kdy jsem kráčel cestou necestou po hřebeni z Tesáku na Hostýn, jsme si víc jak třetinu cesty připadal jako na Š…
Rusava je rekreační obcí poblíž svatého Hostýna, jejíž stavení jsou rozlo…
Naše cesta začíná na nádraží v Bystřici pod Hostýnem, kde jsme nechali…
Pěší trasa dlouhá 16 km začínala v centru obce Rusava od rozcestníku KČT,…