Radotín
Turistické cíle • Města, obce, vesnice • Městská část
Centrum Radotína se nachází přímo u řeky Berounky, najdete zde Kostel Sv. Petra a Pavla, místní úřad a školu. Jedná se o velikou čtvrť rozkládající se na samém jihozápadním okraji Prahy. Radotín zabírá celý prostor roviny při Berounce, ale nezastavuje se pod strmými svahy okolních kopců, naopak jeho zástavba stoupá i po nich a aby toho nebylo málo, zabíhá také daleko od Berounky údolím Radotínského potoka, kde ji ukončuje veliká cementárna, s níž hlouběji v údolí sousedí rozlehlé lomy. Přímo na okraj Radotína zasahuje chráněná krajinná oblast Český kras, většinu zástavby Radotína pak obklopuje hranice přírodního parku Radotínské údolí - Chuchelský háj, jehož součástí je i pražská část Českého krasu; v rámci tohoto přírodního parku se v okolí Radotína nachází spousta významných maloplošných chráněných území i lokalit doporučitelných k návštěvě pro jejich na pohled krásnou přírodu. Centrální zastávkou v Radotíně je Nádraží Radotín s přilehlou železniční stanicí; v posledních letech se hlavní Dopravou do Radotína stal vlak trati 171 (Praha - Černošice - Beroun), na niž bylo přidáno mnoho posilových spojů, ve špičkách pracovních dnů dokonce také pouze v úseku Praha HLN - Pha-Radotín; v souvislosti s touto změnou však byly zkráceny k nádraží autobusy od zastávky Sídliště Radotín (z jihozápadní části čtvrti), tedy zrovna z oblasti jejíž obyvatelé na posílení vlaků vůbec nevydělali; došlo tak na teorii sebezáchovy v Dopravě - jedno z nejzákladnějších dopravně-teoretických pravidel, jež jsem zde asi poprvé viděl ve větším rozsahu v praxi - ROPID zde svou hloupě provedenou změnou dosáhl toho, že jinak celkem liknavý Radotín rázně zareagoval a do roka po změně již autobusová Doprava v Radotíně velmi připomínala stav před inkriminovanou změnou a na Sídliště Radotín dnes jezdí linky 172 a 244 od metra B Smíchovské nádraží, přičemž 172 nahradila původní 204 lišíc se dnes od ní jenom tím, že zajíždí do Velké Chuchle. Na centrální zastávku se nejlépe dostanete také těmito dvěma linkami a vlakem od hlavního a smíchovského nádraží, dále v centru Radotína končí jižní tangenciální dálková spojka 165 - jedna z tradičních pražských linek a také linka MHD, již tradičně neprovozuje DP, ale ČSAD Vršovice, dnes v majetku nadnárodní Veolie transport; ojedinělé spoje této linky pokračují dále k cementárně. Zatímco do jihozápadního prostoru Radotína tradičně jezdí nejvýznamnější radotínské autobusové linky od Smíchova, severovýchodní část je především odkázána na docházku od nádraží a ze zastávky U Jankovky, zároveň sem však lze dojet autobusem; dříve tuto oblast projížděla velkým okruhem linka 256, jíž se tím však neúměrně prodlužovala jízdní doba, i když zase tato oblast měla přímé spojení na metro B Nové Butovice; dnes sem jezdí linka 245 začínající u radotínského nádraží a od jisté doby vyjíždí i nahoru na Lahovskou; takové prodloužení 256 by již bylo zcela nemyslytelné. Radotínské údolí obsluhuje zejména linka 246 ke Smíchovskému nádraží a také linka 256 spojující Radotín s Novými Budovicemi a obsluhující především především osady hluboko proti proudu Radotínského potoka, Zadní Kopaninu a Zmrzlík, spojující zároveň oblast Řeporyj, Malé Ohrady a N. Butovic s tratí na Beroun v Radotíně stejně jako naopak Radotín se západní částí metra B. Nádraží Radotín je ovšem - a bylo již dlouho před posílením vlaků - významným přestupním místem nejen pro cestování po Radotíně a nejbližším okolí, ale také na autobusové linky na Kosoř, Třebotov a další obce v tomto směru; jeho nevýhodou však je celkem velká vzdálenost většiny autobusových zastávek od železniční stanice; přestupním bodem se před časem stalo i Sídliště Radotín, odkud byla vyvedena nová autobusová linka 315 do Černošic.
Nejvýznamnější radotínskou historickou památkou je Kostel Sv. Petra a Pavla stojící přímo u lávky přes řeku Berounku. Okolo kostela prochází červená turistická značka od Zbraslavi a dále po hřebeni Českého krasu až na Karlštejn, odkud pokračuje do Berouna a dále v Křivoklátsko; značka ovšem v Radotíně nejde přes žádnou autobusovou zastávku, takže je vhodné vědět, odkud na ni nejlépe dojít: když z Českého krasu prudce sklesáte na ulici Otínskou, kde značka zatáčí vlevo, vy půjdete přímo Jelenovskou vedoucí rovnou k zastávce Otínská jsoucí naprosto dokonalým východištěm právě pro celkem dobrou obslouženost a blízkost vstupu do lesa; na opačnou stranu je nejlepší jít z Nádraží Radotín přes Horymírovo náměstí a ulicí Balého ke kostelu a lávce. Zároveň však vřele doporučuji alespoň jednou nevynechat spojovací úsek obou přípojných bodů na značku zde v Radotíně. Kromě těchto dvou značených směrů ale Radotín nabízí mnoho dalších, jimiž se lze za uspokojením vydat; jedním z nich je cyklotrasa podél Berounky, na niž lze bez problémů sejít od lávky a vyrazit k Černošicím. Úplně tou nejúžasnější, a přitom poměrně neznámou, lokalitou u Radotína je Slavičí údolí chráněné jako přírodní rezervace; na vstup do něj poukazuje název ulice Slavičí, jedná se ovšem o určení matoucí, neboť Slavičí je slepá ulička, z níž vstoupíte akorát tak na soukromou zahradu; pro cestu do údolíčka vskutku opusťte nepříjemně frekventovanou osu Radotínského údolí K cementárně vpravo ulicí K Edenu (to při cestě od centra čtvrti, pro větší pohodu můžete také využít zastávku Safírová - z ní snadno projdete na ulici K Edenu) vedoucí podél Malého háje; vstupní stezka do Slavičího údolí vede vpravo podél potůčku vycházejíc hned u začátku zahrad, ještě před odbočkou ulice Slavičí; po chvíli narazíte na malé rozcestí, kde se dáte doleva a za zahradou dojdete pěšinkou do hladaného krásného údolí; v jeho horní části se musíte rozhodnout, zda jít vpravo či vlevo - doleva vede cesta do Lochkova, zatímco pěšina doprava prudce stoupá na osadu Lahovská, odkud lze samozřejmě jet autobusem 245 do Radotína a domů, ale také pokračovat dál, kupříkladu do Velké Chuchle.
Text je přejatý z Průvodce k průvodci I - https://www.turistika.cz/cestopisy/show/pruvodce-k-pruvodci-i-okoli-prahy.html.