Modřany

Turistické cíle Města, obce, vesnice Městská část

Pokračujeme-li stále k jihu tramvajovou tratí od Palackého náměstí, musíme se bezesporu konečně dostat do Modřan. Zatímco dnes se jádrem oblasti starých Modřan zdá být Obchodní náměstí při tramvajové zastávce Nádraží Modřany, v minulosti byl hřbitovní kostel nad tímto náměstím spíše na severním okraji zástavby. Centrem, a to i dopravním, dnešních modřan je spíše bezejmenná oblast křižovatky Kolarovovy a ul. Československého exilu, neboť obě jsou dopravními osami Modřan; na této křižovatce se nachází zastávka MHD Poliklinika Modřany. Hlavní dopravní spojení pro Modřany samozřejmě znamená ona již mnohokrát zmíněná tramvajová trať od centra, kde na ni lze nastoupit především na zastávce Palackého náměstí příslušné k vestibulu stanice metra B Karlovo náměstí - tato trať vede podél Modřanské ulice až k Obchodnímu náměstí a železniční zastávce, kde Modřanská končí a trať oddálivší se od ní najíždí stáčejíc se k východu na most přes Komořanskou (směřující dále k jihu) do ulice Kolarovovy, jejímž středem a napravo od níž vede přímo až k zastávce Sídliště Modřany, kde se nachází výstupní, avšak trať pokračuje ještě několik set metrů dále na obratiště Levského, v němž však naleznete pouze nástupní tramvajovou zastávku, avšak autobusy pokračující na Libuš zde staví obousměrně; na zastávce Poliklinika Modřany se tato trať kříží s autobusovými linkami vedenými po ulici Československého exilu, z níž mnohé odbočují Doprava a obsluhujíce severovýchodní části Modřan směřují ke stanici metra C Kačerov a také A Želivského, zatímco BUS 253 pokračuje na Braník a dále přes Barrandovský most ke smíchovskému nádraží se stanicí metra B. Ač by to nikdo soudný snad nemohl předpokládat, začínjí v Modřanech, a sice na zastávce Belárie, příměstské autobusové linky 341 a 342 nahradivší původní linky z BUS nádraží Roztyly, samozřejmě k malé radosti obyvatel dotčených obcí; nyní už tyto linky projíždějí kolem Obchodního náměstí po obchvatu podél tramvajové trati a autobusová zastávka Nádraží Modřany se přiblížila tramvaji i železnici; není zde bez zajímavosti, že dnešní zastávka Obchodní náměstí určená již jen linkám pokračujícím do ulice K Vltavě, je pouze přejmenovanou částí zastávky Nádraží Modřany potom, co byl postaven obchvat a na něm zřízeny dnešní zastávky Nádr. Modřany. Při zastávce tramvaje, jak zřejmo i řečeno, se tady nachází železniční zastávka Praha-Modřany zastávka na trati k Čerčanům a Dobříši, jižněji odtud pak leží železniční stanice Praha-Modřany, jež už dneska slouží jen jako nákladové nádraží, tedy aspoň snad - pokud vůbec slouží.

Jakkoliv jsou Modřany velké, jedinou historickou památkou v nich bude asi kostel Nanebevzetí P. Marie nad centrální zastávkou Nádraží Modřany, viditelný zejména za zvýšené průhlednosti (na podzim a v zimě) také z tramvaje. Hlavně však Modřany sousedí s přírodním parkem Modřanská rokle - Cholupice a v rámci ní s přírodní památkou Modřanská rokle umožňující nádherné procházky, přitom vstup do ní vede přímo od tramvajové a autobusové zastávky Poliklinika Modřany, a to z jižní strany podchodu pod Kolarovovou ulicí a tramvajovou tratí se zastávkami; vyjít z Modřanské rokle můžete na sever nejdříve údolím odbočujícím od hlavní rokle k severu a stáčejícím se vpravo, z koncové části tohoto údolí vede pěšinka ke straré skládce, kde narazíte na staré zapomenuté schody a podél oplocení skládky dojdete na Kolarovovu, po níž davše se vlevo se dostanete k zastávce Levského na začátku tramvajové tratě; za přehradou se dostanete do blízkosti Libuše a zde můžete vyjít buď doleva k zastávce Sídliště Libuš, nebo přímou cestou hlouběji do Libuše; pokud byste se dali u přehrady Doprava, můžete dojít do Cholupice, nebo do chatové osady Cholupický Vrch a když odbočíte vpravo o trošku později, dovede vás cesta do písnické ulice Ke březině, jíž můžete projít na stejnojmennou autobusovou zastávku. Přírodu okolo Modřan naleznete i na severní straně, a to konkrétně údolí Zátiší vytvořené Zátišským potokem; z Modřan tam vede ulice V lučinách od zastávky Zátišská, ve Lhotce odbočuje přístupová cesta z ulice Ve Lhotce nedaleko zast. Sídl. Lhotka, z Hodkoviček sem přichází ulice V mokřinách a od sídliště Novodvorská ulice Na dlouhé mezi. Pokud byste snad v okolí Modřan chtěli navštívit ještě nějakou méně známou část zeleně, vydejte se stezkou podél Lhoteckého potoka rozdělujícího modřanské sídliště na dvě části; po skončení tohoto lesoparčíku můžete pokračovat k obratišti Levského, ale zajímavější možná bude jít Lhoteckým lesem do Kamýka, kde můžete skončit na zastávce Cílkova, nebo Lhotecký les.

Text je přejatý z Průvodce k průvodci I - https://www.turistika.cz/cestopisy/show/pruvodce-k-pruvodci-i-okoli-prahy.html.

Poslední aktualizace: 6.3.2012
Nadmořská výška:
195 metrů nad mořem
Modřany na mapě
Autor: okalis

Příspěvky z okolí Modřany

Přívoz Nádraží Modřany - Lahovičky
Přívoz se sezónním provozem nesoucí označení P6 spojuje vltavské břehy…
Tato přírodovědná lokalita se nachází na pravém břehu Vltavy na ú…
Pokud se vydáte na výlet do okolí Modřan nebo Braníka,určitě se Vám…
Máme rádi rozhledny a vlastně všechny možné vyhlídky. Tentokrát musíme…
Na dnešní výlet jedeme autobusem č. 139 na Obchodní náměstí. Přejdeme na…
Modřany jsou část obce a katastrální území hl. města Prahy. A právě vlevo…
Příměstský park Soutok by…
Jedinečná stálá expozici o rozloze 1500 m2. Najdete zde přes 40 p…
Pokud se chcete vžít do situace, v jaké jsou muži soutěžící v rodeu,…
Na dnešní výlet se vydáme ze zastávky Lhotecký les, autobusem č. 117, do…