Frankfurt nad Mohanem – pěší lávka Železný most (Frankfurt am Main - Eiserner Steg)
Turistické cíle • Technické zajímavosti • Most
Přechodová lávka pro pěší přes řeku Mohan vlastně spojuje Altstadt, tedy Staré Město, s nábřežím frankfurtské „muzejní“ čtvrti. Nebo chcete-li Römerberg se Sachsenhausenem. Jedná se vlastně o historický most z nýtovaných ocelových příhradových nosníků, postavený na dvou proudových mostních pilířích v letech 1868 a 1869. Celková délka tohoto mostu je 173,6 metru, šířka 5,4 m a světlá výška 8 metrů. Vznik této lávky má zajímavou historii a mnohé jistě potěší, že i v tomto případě pokrok vyvolala obyčejná lidská žízeň nebo přesněji řečeno chuť na pivo.
Občané města se totiž v 19. století dožadovali u frankfurtského primátora výstavby nového mostu, protože spojení centra Frankfurtu s jeho jižními okrsky jedním mostem bylo prostě nedostatečné. Nešlo jen o dostupnost vlakového nádraží, ale také – a to hlavně - o přepravu piva. Primátor však stavbu nového mostu tvrdošijně odmítal. A tak frankfurtští občané - zejména obchodníci - založil roku 1867 sdružení, jehož cílem bylo postavit železnou lávku přes řeku Main. Byl zahájen prodej mostních certifikátů v hodnotě 100 zlatých a po tomto zajištění financování projektu byl návrh městskou radou přijat. Stavba začala v roce 1868 podle plánů inženýra Petera Schmicka a trvala približně jeden rok. Bylo při ní použito asi 500 tun oceli. Svého času se zde platilo mýtné a ocelovou konstrukci firmy JS Fries a syn zdobily neogotické vrcholky u podpěr, které zmizely při rekonstrukcí v letech 1911 a 1912. Ta byla vyvolána původní nízkou světlou výškou, která silně komplikovala lodní Dopravu a jeden transportér zde dokonce uvízl.
Jednu dobu most sloužil také jako železniční, což ho čekalo i po roce 1945, kdy všechny významné mosty ve městě byly zničeny. Od roku 1979 tudy také projížděly historické parní vlaky ... zřejmě i Frankfurt měl své jízdy nostalgie. V každém případě však byl most tímto využitím velmi silně poškozen a své vykonala rovněž koroze. Most musel být proto uzavřen a znovu otevřen byl nakonec až po celkové rekonstrukci z roku 1993, která přišla na více než 16 milionů marek. V současné době má tento most pro pěší také dva výtahy a je bezbariérový.
Na závěr si neodpustím jednu poznámku. Svého času bychom Frankfurt nad Mohanem museli označit jako město západoněmecké, abychom vzápětí mohli opěvovat bratrský vztah s Frankfurtem nad Odrou, tedy tím východoněmeckým. Toto dělení již dnes naštěstí neplatí, protože v opačném případě bych se – a jistě nejen já – po této krásné lávce nikdy neprošel.