Z Neuhausu do Veldenu

Neuhaus an der Pegnitz. Malé městečko v údolí říčky Pegnitz.(2880 obyvatel). Přiznám se, že kdyby mě sem nezavály pracovní povinnosti, tak bych sem asi programově nikdy na výlet nejel. Ale je pravda, že je tu toho na objevování a turistiku hodně. Pro nás je asi nejdůležitější, že sem jezdí přímý vlak z Chebu (trať Bayreuth – Norimberk). I když jízdenka Egronet končí v Pegnitz (150 Kč za osobu www.egronet.de), dále do Neuhausu stojí cesta 3,90 €. Na nádraží končí dále vlaky z Norimberka, a lze se přepravovat i na jízdenky Norimberského dopravního svazu.

Městečku vévodí hrad Veldenstein, i když samotný Velden je ještě 5 km daleko. Přesné datum založení hradu není známo, chvíli nesl název „Nový dům“, dle toho dnešní název městečka, nebo podle našich měřítek spíše městyse, až z roku 1323 je první zmínka o Veldensteinu. Od 15 století je hrad v držení biskupů a Phillip von Henneberg hrad rozšířil. V jejich držení byl hrad ještě dlouhou dobu a roku 1708 byl zničen bleskem. Zříceninu biskupové opustili a ta byla prodána do soukromých rukou , posledním majitelem byl Hermann Göring, který tu v roce 1942 vybudoval bunkr. Od roku 1950 je hrad ve vlastnictví státu Bavorsko, a ten je dále pronajímá. Jsou tu soukromé byty, hradní restaurace místního pivovaru a každoročně se tu koná hudební festival.

Vstupné do hradu je v současné době 1 Euro a přístupná je věž, kaple a bunkr, a platí se buď v pokladně u brány (v sezóně), jinak v hradní restauraci.

Dole pod hradem v obci je i supermarket, kde lze nakoupit, a několik hospůdek (malé pivo 1,5€). Kousek od supermarketu je papírnictví, které zajišťuje i služby pošty, dají se tu koupit pohledy, známky i místní průvodci.

A teď k samotné trase. Od nádraží se vydáme po tvarové modré značce v bílém poli, která trochu připomíná finskou vlajku. Po stezce vystoupáme na ulici Oberer Markt a po ní stoupáme vzhůru. Asi po 400 metrech je odbočka k hradu.

Pokračujeme dále vzhůru kolem posledních rodinných domů Neuhausu, cesta se posléze mění v lesní cestu. Mineme odbočku k „čerstvým vejcím“, jak hlásá nápis na stromě a odbočíme vpravo. Z lesa vyjdeme na louku a u kapličky odbočíme vlevo a pokračujeme zhruba po vrstevnici nejprve lesem a posléze loukami. Z levé strany se k nám ještě připojuje „Kohlweg“ a společně přicházíme silničce vedoucí k místnímu zemědělskému podniku. Po ní celkem znatelně klesáme a napojíme se na silnici, z Pfaffenhofenu a po ní přicházíme do samotného Veldenu. Cesta vede kolem místního hřbitova (jinak ve zdejším kraji se zachovávají ještě místní tradice, pohřbívá se v pátek a v sobotu, zvoní zvony a vypravují se zdobené pohřební průvody) až na náměstí.

Velden leží taktéž v údolí říčky Pegnitz, na které v létě panuje čilý vodácký ruch. Zároveň leží v srdci oblasti FrankenPfalz, kde je pro milovníky skalního lezení spousty možností provozování tohoto koníčka (skály jsou obvykle přímo u silnic, s parkovištěm, WC, infotabulemi (a to i v češtině)) a v infocentrech (jedno z nich je i ve Veldenu) lze získat propagační materiál ke skalnímu lezení. Ve Veldenu můžeme vidět i krásné typické hrázděné stavby.

Z náměstíčka se dáme po hlavní silnici vlevo kolem kostela, asi po 500 metrech přicházíme k odbočce k železniční zastávce (vlaky směr Nürnberg nebo Neuhaus). My ale pokračujeme dále po silnici, pozor na auta, je zde docela čilý provoz a Ostré zatáčky, po této silnici se musíme dostat minimálně za místní lom, a teprvě za ním je lávka přes říčku Pegnitz, která nás převede na stezku (i cyklostezku) kopírující tok řeky. Po ní se dostáváme do obce Engenthal, a místní silnici do Rothenbrucku. Odtud máme několik možností. Buď přes most se vrátit na hlavní silnici a po ní (resp. už po chodníku) podél srázu se skalami a vyhlídkou do městečka Neuhaus k nádraží, nebo pokračovat po místní silničce dále do místní části Fünstermühle a zde vlevo k hospůdce a přes řeku po polní cestě (vyjdeme za nádražím), a nebo ještě stále rovně k rozcestí turistických cest a zde vlevo (a opět se dostaneme k nádraží, tentokrát z druhé strany).

Trasa se dá projít volným krokem cca za 3 hodiny, jsou zde jednak výhledy na údolí říčky Pegnitz, jednak se jde přímo údolím této řeky. Pozor v některých měsících zde probíhá těžba dřeva, těžaři při tom prostě cestu uzavřou a dají tam zákaz vstupu, ale při husté síti cest v této oblasti lze tato místa celkem bez problémů obejít. Vzhledem k blízkosti České republiky návštěvu těchto míst vřele doporučuji.

Poslední aktualizace: 25.12.2012
Z Neuhausu do Veldenu na mapě
Autor: petrkl

Příspěvky z okolí Z Neuhausu do Veldenu

SCHWANDORF
Schwandorf je poprvé připomínána od roku 1006 písemně v dokumentu kláštera…
Klášter založený v r. 1118 markrabětem Diepoldem III. Z Vohburgu…
Hornofalcký les (Oberpfälzer Wald) se rozprostírá ve východní části…
Středisko Bavorského Falcka leží na cestě od Rozvadova do Norimberka. Je…
Umělý kopec z bílého písku,vysoký 150m vznikl jako vedlejší produkt těžby…
Nedaleko přechodu Železná Ruda leží Bodenmais, který…
Po návštěvě Řezna je možné navštívit nedalekou Walhallu. Památná síň Wal…
Zhruba 15 km od českých hranic, mezi městy Bärnau a Floss, v obla…
V dnešní trase navážene na cyklostezky prvního dne jen jedinou stez…
Město Weiden leží v Horním Falcku v Bavorsku, 35 km západně od České republiky. Počet obyvatel města je 300000. Po roce 1989 byl…
Nejstarší Kamenný most Bavorska. Postaven v r. 1135-46 k přemo…
Chrám v Regensburgu (česky Řezno) je jednou z nejvýznamnějších duchovních památek v Německu. Stavební práce ve…
Vydáme se přímo z českých hranic třemi známými cyklostezkami Německem…
Slevomat nabízel za velice zajímavou cenu zájezd na adventní trhy (r. 2014)…
Letos byl na řadě při výběru cíle naší výpravy Vašík. Už někdy v listopadu, měsíc před plánovacím setkáním (vždy mezi Vánocemi a…
Milujeme rozhledny. Když už jsme se rozhodli si trochu užít Chodsko, chtěli jsme se zajet podívat i na rozhlednu do Německa, která je jen kousek od hranic – na kopci Ebene.…
Sobota 24. 10. 2020 Spali jsme v bývalé obci Václav. V noci bylo zataženo,…
Objevte kulturní dědictví UNESCO v Regensburgu a nechte se okouzlit jeho…
Zábavní park Churpfalzpark v Loiflingu u Chamu Je to pěkný zábavní park,…
Zvu Vás k návštěvě historického města, jehož historie je v mnohém spjata …