Z Kasprova vrchu přes Giewont do Zakopaného.

Túra na jeden z nejnavštěvovanějších vrcholů polských Tater. Impozantní štít tyčící se nad městem Zakopané.

Ze Zakopaného, kde jsme byli ubytováni, jezdí levné taxíky k lanovce do Kužnic. Také je využíváme a jsme mezi prvními u lanovky. Ta jezdí mimo sezonu až od 8 hodin.

Za 12 minut jsme na vrcholu Kasprového vrchu a překonali jsme převýšení přes 930 metrů. Za slunečného počasí se vydáváme červenou hřebenovou magistrálou přes Červené vrchy. Na jedné straně nádherný výhled do obrovské Tiché doliny a majestátní Kriváň, na druhé straně pohled do doliny Kondratowé a Goryczkowé a na horu Giewont, náš dnešní cíl.

Giewont
Giewont  •  Foto: Hribal

Postupně přecházíme Suché sedlo, Prostřední Goričkový vrch, Goričkovu kopu, Kondracké sedlo a vystoupali jsme na Kondracku kopu. Vrchol s nádherným kruhovým výhledem. Počasí se prudce změnilo. Najednou jsme byli v mlze a tak delším sestupem scházíme do sedla Kondracká Przelecz, které je o 300 metrů níže. Toto sedlo odděluje masiv Giewontu od Červených vrchů. Mírným výstupem se dostáváme do dalšího sedla Wižnia Kondracka Przelecz. Rušná křižovatka turistických tras. Vede odtud výstupová cesta na nejznámější a nejnavštěvovanější štít v Polsku, na Giewont. Je to také nejvyšší hora, která leží celá v Polsku. Je proslulá svou 600 metrů vysokou severní stěnou spadající do Malej doliny.

Na vrchol vede jednosměrná exponovaná cesta jištěná řetězy. Cesta bývá často ucpána velký davem turistů. Ošlapaná vápencová skála je velice kluzká. Na vrcholu je 15ti metrový kovový kříž. Je odtud nádherný výhled na Zakopané, které se rozkládá přímo pod horou, na vrcholky Roháčů, Červené vrchy, Swinici, Orlí Perč a Rysy.

Také sestupová cesta je jednosměrná a také je jištěna řetězy. Sestup po kluzké skále je ještě náročnější než výstup. Nedoporučuje se pobyt na vrcholu při bouřce. Velký kovový kříž a řetězy působí jako ideální hromosvod. Bylo zde bleskem zabito již několik turistů.

Scházíme zpět na Wižniu Kondracku Przelecz a po červeném značení sestupujeme pod rozeklanými vápencovými skalami Grzybowce do doliny Stražyská. Dlouhý a náročný sestup na planinu Stražyska. Je zde salaš s možností občerstvení a vede odtud krátká odbočka k vodopádu Siklawica. Hezký dvojstupňový vodopád vysoký 23 metrů. Za vodopádem se tyčí monumentální severní stěna Giewontu.

Zpět na polanu a dál již širokou lesní cestou k ústí doliny, k parkovišti na okraji Zakopaného. Také odtud jezdí taxíky do centra Zakopaného. Po silnici to také není daleko.

Poslední aktualizace: 17.9.2014
Z Kasprova vrchu přes Giewont do Zakopaného. na mapě
Autor: Hribal

Příspěvky z okolí Z Kasprova vrchu přes Giewont do Zakopaného.

Mały Giewont
Malý Giewont - jeden z vrcholů v trojvrcholkovém masivu Giewontu v polský…
– je nejvyšší hora v Západních Tatrách, která leží celá v Polsku. Tyčí s…
– sedlo v polských Západních Tatrách, v hřebeni spojujícím masiv Giewontu…
Vápencový masiv Giewont tyčící se devět set metrů nad městem Zakopane…
– se nachází v polských Západních Tatrách, v nadmořské výšce 1725 m. Oddě…
Giewont to masyw w Tatrach Zachodnich, wys. 1894 m n.p.m., położony jest między Doliną Bystrej,…
(Dlouhý Giewont) – dlouhý a úzký hřeben v masivu Geiwont, v polských Záp…
  Wielka Turnia (Wielka Turnia Małołącka) - impozantní skalní útes spojen…
Grzybowiec – hřeben v polských Západních Tatrách v oblasti tzv. „Reglí“ …
Nedaleko od Zakopaného, v dolině Stražyskiej je vodopád Siklawica. Je pod šest set metrů vysokou severní stěnou hory Giewont na…