Víkend v Horažďovicích

Vyloženě oddychový jarní víkend jsme se letos rozhodli strávit v Horažďovicích.
Do města v podhůří Šumavy vyrážíme již v pátek dopoledne a cestou navštěvujeme i jedno zajímavé místo na trase, obec Kadov. V Kadově si můžeme, bohužel jen zvenčí, prohlédnout renesanční tvrz ze 14. století a také jeden z největších viklanů na našem území.
Krátce po poledni přijíždíme do Horažďovic a po ubytování v hotelu Zlatý jelen, který se nachází přímo na horažďovickém Mírovém náměstí, vyrážíme na prohlídku města.

Horažďovice byly na levém břehu řeky Otavy založeny v polovině 13. století a již v roce 1292 získaly od krále Václava II. městská práva. Po jejich získání je město opevněno hradbami. Z bývalého hradebního opevnění se do dnešních dnů zachovali dvě vstupní brány, Červená a Jihovýchodní a také unikátní hradební branka Kocour. Na mírném návrší nad řekou je v době vzniku města vystavěna gotická tvrz, později přestavěná na hrad. Na přelomu 15. a 16. století je hrad rodem Švihovských z Rýzmberka přestavěn na renesanční zámek. Současně se založením města je vystavěn i gotický kostel sv. Petra a Pavla, který je do dnešních dnů dominantou zdejšího náměstí. Největší rozvoj města nastává za vlády rodu Šternberků. V této době je postaveno dnešní historické jádro města i s unikátními masnými krámy, zámeckým mlýnem a pivovarem.

Páteční procházka po historickém centru Horažďovic, které je od roku 1992 vyhlášeno městskou památkovou zónou je u konce a v sobotu nás čeká výlet do nejbližšího okolí města.

Z horažďovického náměstí jsou naznačeny tři turistické pěší okruhy, na kterých lze navštívit vše zajímavé v okolí města. My si vybíráme trasu červeně značenou, dlouhou asi 10 kilometrů. Hlavními turistickými zajímavostmi na této trase je vrch Prácheň, kde se nalézá zřícenina stejnojmenného hradu a kostelík sv. Klimenta a dále pak kaple sv. Anny s léčivou studánkou.

Zřícenina hradu Prácheň
Vrch nad řekou Otavou byl podle archeologických nálezů i písemných listin osídlen již v 1. polovině 11. století, kdy zde bylo založeno hradiště. Po jeho vysídlení na témže místě začíná v roce 1315 Bavor III. ze Strakonic se stavbou mohutného kamenného hradu. Ten je ještě přestavován na počátku 16. století Půtou Švihovským z Rýzmberka, ale brzy na to je hrad opuštěn a od roku 1588 uváděn jako pustý.

Kostel sv. Klimenta na vrchu Prácheň
Nachází se nedaleko zříceniny hradu a jeho vznik je úzce spjat se založením hradiště. Podle písemných dokladů se jedná o v pořadí devátý křesťanský svatostánek v Čechách, který byl vysvěcen pravděpodobně samotným Metodějem.

Kaple sv. Anny
Původní kaplička u léčivého pramene v lokalitě zvané Svaté pole byla v roce 1667 přestavěna na barokní poutní kapli. Pramen léčivé vody vyvěrá přímo pod kaplí. V roce 1752 zde město Horažďovice vybudovalo malé lázně, které zanikly počátkem 19.
století.

Sobotní odpoledne pak věnujeme poznávání té části města, která se nachází mimo městské centrum, za bývalými městskými hradbami.

Hřbitovní kostel sv. Jana Křtitele byl postaven v roce 1598 při zakládání nového městského hřbitova.

Klášterní kostel Panny Marie byl postaven v roce 1550 na místě bývalé kaple sv. Michala jako součást areálu minoritského kláštera založeného Půtou Švihovským. Sám zakladatel kláštera je v klášterním kostele pochován.

Husův sbor - novorenesanční budova patřící Československé církvi husitské vznikla přestavbou přízemního domu v 20, letech minulého století.

Kaple sv. Vojtěcha - barokní kaple, jejíž vznik je datován do roku 1738.

V neděli, ač jsme měli ještě něco naplánováno, nás zaskočilo počasí. Od rána silně prší, takže se balíme a odjíždíme směrem k domovu.
Ač jsme v Horažďovicích strávili celý víkend, je jasné, že vše jsme vidět nemohli. Město i jeho nejbližší okolí nabízí množství velice zajímavých turistických cílů, kvůli kterým se vyplatí do tohoto kraje zase někdy znovu vyrazit.

Poslední aktualizace: 25.6.2019
Víkend v Horažďovicích na mapě
Autor: neratovak

Příspěvky z okolí Víkend v Horažďovicích

Mariánský sloup na náměstí v Horažďovicích.
Sloup je umístěn na východní straně náměstí Míru, nedaleko Radnic…
Pošumaví je krásný kraj plný starobylých měst, městeček a vesnic jako z …
Masné krámy se nacházejí na menším prostranství v Hradební ulici, nedaleko…
Malá geologická expozice byla vybudována nedaleko horažďovického náměstí.…
Městské muzeum Otevřeno pro veřejnost od června do září, Út až Ne…
Původně raně gotická bazilika sv. Petra a Pavla patří mezi nejvýznamnější památky Horažďovic. Toto téměř šestitisícové západočeské město, jehož…
V jihozápadní části horažďovického náměstí Míru stojí nejcennější…
Horažďovice byly původně trhovou osadou, která vznikla pod hrade…
Na levém břehu řeky Otavy se rozkládá městečko Horažďovice – Perl…
Jednou z hezkých sakrálních staveb města je i kaplička sv. Jana z…
A rovnou s programem - vždy druhý den po příjezdu vyrazíte společně s našim průvodcem na celodenní tématický výlet... A další dny už je program na…
Socha se nachází při severním vstupu do zámku. Kamenný podstavec nesoucí…
Zcela výjimečnou památkou města Horažďovic je Červená brána. Byla…
V některých turistických příručkách je také zvána jako brána Jižn…
Doprava do Horažďovic je poměrně jednoduchá. Je jedno zda použijete kolo, motorku, vlastní automobil, autobus či vlak. V prvních…
Městské informační centrum je pod správou…
K počátkům tohoto zajímavého objektu se musíme vrátit až do 13. s…
Horažďovice jsou město v okrese Klatovy v západních Čechách. Leží…
Dosti výrazná stavba, která je již mimo staré město, byla postavena v době…
Horažďovice perla Otavy. Videoprocházka po Horažďovicí…