Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Itálie

V Itálii je vždy co objevovat

palio dell'assunta
palio dell'assunta  •  Fotografie (5)

Fermo, Ascoli Piceno, Monti Sibillini – atraktivní destinace v regionu Marche

Existují v podstatě tři typy poutníků po Itálii. Jedni ji proletí od Lugana či Bolzana až k Neapoli a jsou s tím hned hotovi. Druzí se upnou na jedno z větších měst, povětšinou na Řím, vždy znovu se tam vracejí a vždy znovu si umiňují, že brzy navštíví i to či ono jiné město a kraj, nikdy však k tomu nedojde. Pro třetí…je sice ideálem poznat celou Itálii, ale z pohodlnosti se na vlastní pěst prokousávají koláčem tak pomalu, že s tím nemohou být nikdy hotovi….. postupně jsem dospěl k takové zamilovanosti do Itálie, která už po ničem nepátrá….ale vždy se spokojí s tichým shledáním" (Hermann Hesse, *1877 v Calw veWürtembersku , †1962 v Montagnole u Lugana, nositel Nobelovy ceny za literaturu).

teatro
teatro  •

Dovolím si tvrdit, že je tu příležitost ještě pro čtvrtý typ turistů - a to takové, kteří nevynechají jedinou příležitost pro sebe Itálii stále dál objevovat. Její bohatství je po této stránce prakticky nevyčerpatelné a zklamání rozhodně neriskujeme. Našinec vzhledem k tomu, že nejčastěji cestuje autem, dává sice přednost cílům, ke kterým se za volantem propracuje za jediný den, bez stresu i navzdory sezónním návalům. Mezi takové patří na Jadranu například Grado, Lignano Sabbiadoro, či Bibione, na opačné straně Itálie pláže u moře Ligurského, poblíž Janova. V módě jsou teď tzv. zážitkové dovolené - zkusme tedy změnu: dejme se k cestě za objevy zlákat dálnicí "Strada del Sole" – "Cesta slunce", která nás zavede třeba až na italský střední Jadran, do regionu Marche. Na náš cestovatelský deník tu čeká mnoho atraktivního, co jinde nenajdeme…

campofilone

Pláže tu rozhodně nechybí
Cestou autem je nutno odolat tak "otřelým" letoviskům, jako Rimini, Riccione, Pesaro, či Fano a věřit, že zamýšlený cíl nezklame. Jakmile mineme mezinárodní přístav Ancona, zanedlouho už čteme signál, že se blíží cílová destinace: míjíme Civitanovu Marche, takže už jsme v regionu, o který nám tentokrát jde. Jsme-li současně vyznavači moře a jeho radostí, můžeme k pobytu volit kterékoli místo, nesoucí ve svém názvu slovo Lido. Máme tak jistotu, že se tu nabízí i pláž. Na pobřeží regionu Marche je jich výběr, avšak první, na které narazíme, je Lido di Fermo. Jak název napovídá, příjemné bělostné pláže, obklopené ubytovacími i stravovacími kapacitami všech kategorií, jaksi patří k 6 km vzdálené metropoli pouhých 10 let staré stejnojmenné provincie Fermo, která se oddělila od sousedící - Ascoli Piceno. Pláže od středu města dělí 15 minut jízdy autobusem.

Fermo spojuje všechny přednosti regionu
Brzy tu plně pochopíme, proč stojí za to putovat až sem. Prohřáté pláže podél mnohotvárného pobřeží, malebné pahorky, často na vrcholu zdobené osadami, po značnou část roku zasněžené vrcholy alpského typu v Národním parku Monti Sibillini, architektonické skvosty minulých staletí uprostřed měst, atraktivní tradice, folklor i místní vynikající gastronomie, to vše pohromadě - něco takového nemá hned tak obdoby. Místní dokonce tvrdí, že sníh v horách leží tak dlouho, že je možné koupání v moři kombinovat s výlety na lyže. Je-li to pravda, o tom se lze příležitostně přesvědčit na webových stránkách, najdeme tu jak sněhové zpravodajství, tak přehled počasí na pobřeží (weby viz níže). Pro milovníky extra zážitků to může být výzva…

cured mits
cured mits  •

Fermo nás okouzlí jako dokonalý reprezentant půvabu italských měst. Se svými objevy můžeme začít na rušném náměstí Piazza del Popolo, kde se nejvíce odrážejí architektonické etapy minulosti a kde je vždycky živo. Na fasádě paláce Palazzo dei Priori spatříme sochu Sixta V., zdejšího biskupa v letech 1571-1577 (bronz od Accursia Baldi z r. 1590). Palác kromě toho hostí tzv. Civilní galerii, vystavující m.j. díla významných italských umělců středověku a archeologickou expozici s předměty z doby předrománské. Nahlédneme i do výstavného divadla Teatro del´Aquila, jež patří mezi největší, ale i nejhezčí v celé Itálii. Z první poloviny 16. stol. jsou nedaleké paláce Azzolino a Vitali Rosati. Oba vznikly dle projektu Sangalla il Giovane. Katedrála s románsko-gotickou fasádou nás v interiéru zaujme sugestivními mozaikami a pozůstatky někdejší pohanské svatyně. Sarkofág ze 4. stol., nádherně dekorativní mohutné okno ve tvaru růžice a ikona Panny Marie z 11. stol. jen dokreslují hodnotu památky. Chrám Sant´Agostino románsko–gotického stylu ze 13. stol.ukrývá o sto let mladší fresky, oratorium sv. Moniky, gotický relikviář z r. 1374 a fresky V. Paganiho. Expozice výsledků různých vědeckých oborů nám nabízí ke shlédnutí Villa Vitali. Mimořádně pozoruhodné jsou tzv. Římské cisterny. Jde o tři řady celkem třiceti komor, vzájemně propojených, jejichž účelem byla filtrace a zadržení zásob vody. Dílo vzniklo v v 1. stol. n.l. a je naprosto unikátní v celé Itálii. Pokud nám energie ještě vystačí, navštívíme i kostely sv Augustina, sv. Zenona , sv. Marie "na moři", či Diecézní muzeum s bohatou sbírkou sakrálních předmětů.

Letovisko i východisko k výletům
Pokud bychom se neubytovali hned v Lidu di Fermo, pak necelých 50 km jižněji se nabízí větší stanoviště – San Benedetto del Tronto. Je jak turisticky atraktivní, tak pro výlety podél pobřeží i do vnitrozemí výhodně položené. Poznáme ho podle přímé, více než dvoukilometrové pobřežní promenády, stíněné a provoněné palmami, borovicemi a oleandry. Se svými téměř 50.000 obyvateli se řadí mezi hlavní střediska provincie. Turistům tu slouží dlouhé, čisté pláže, s velkým výběrem přilehlých pohostinských zařízení, místním rybářům pak především přístav s loděnicemi. Jejich každodenní úlovky se ve městě nejen čerstvé na tržišti prodávají, ale i dále zpracovávají. Je nasnadě, že bohatá rybí nabídka nechybí ani na jídelníčcích zdejších restaurantů…

Co tu objevovat? Město má dvě odlišitelné části – té vyšší, skýtající vyhlídky do okolí, dominuje Torre dei Gualtieri, věž, připomínající někdejší pevnost. Níže položená část s ulicemi lemovanými stromořadím a tzv. bránou Svobody už na pohled prozradí své určení jako turistický rezort.V ulici Viale De Gaspari nemineme Museo delle Anfore, kde nás zaujmou sbírky amfor z manufaktur, roztroušených podél moře od dob Féničanů až po období Říma. V areálu přístavu, poblíž rybího trhu, objevíme Museo Ittico "Augusto Caprotti", tedy rybářské či civilního námořnictví, které návštěvníci prostřednictvím webu hodnotí bez výjimky pěti hvězdičkami.

Atraktivní provincie v sousedství
Ze San Benedetta del Tronto 4 km jižně a pak 20 km západně po dálnici dorazíme do metropole stejnojmenné provincie – města Ascoli Piceno. Je o poznání větší, než Fermo a chlubí se také větším počtem turistických atraktivit. I tak se vše dá postihnout pěším okruhem.

Východiskem nám bude náměstí Piazza Arringo. Stojí na místě někdejšího Římského fora, obklopeno paláci a budovami různých stylů a dob vzniku. Stojí zde i katedrála, zasvěcená křesťanskému mučedníku Emidiovi. Krypta katedrály uchovává římský sarkofág s jeho ostatky. Raně středověká stavba byla koncem 15. stol. rekonstruována a o století později opatřena dodnes nedokončenou fasádou. Interiér uchovává řadu cenných uměleckých děl různého stáří. Po levé straně katedrály stojí baptisterium z 12. stol., osmiboká stavba na místě bývalého římského chrámu. Delší stranu náměstí zaujímá Palazzo Comunale, kde můžeme spatřit velmi zajímavou kolekci uměleckých děl z celé oblasti střední Itálie. Sousední Palazzo Vescovile pak nabízí tzv. Diecézní muzeum s pozoruhodnou sbírkou religiozního umění. Na protější straně náměstí pak Palazzo Panici hostí Státní archeologické muzeum s expozicemi prehistorie a doby římské. Pokračujeme podél Piazza del Popolo, zastavíme se v chrámu San Francesco. Via Trivio nás vede dál směrem k řece Tronto, která se na východním okraji středu města stéká s jižním přítokem Castellano a vytváří z něj poloostrov. Via Solesta nás pak zavede k tzv. Římskému mostu, odtud zamíříme k Pizza Ceco d´Ascoli. Poblíž objevíme bránu Porta Gemina, další stavbu z doby římské. Pak vystoupáme po Corso Mazzini až na vrchol pahorku Anunciata, odkud je výborný rozhled do okolí. Tady si podle toho, co se nám zalíbí, můžeme naplánovat výlety do okolí. (Obvykle zvítězí po značnou dobu roku zasněžené vrcholky národního parku Monti Sibillini). Okruh nás vede kolem nejzajímavějších objektů, ať už církevních, či civilních – postačí vybírat si podle svého zájmu.

K vrcholům nad 2.000 m
Když přibližně stejnou vzdálenost, jakou jsme absolvovali od moře do Ascoli Piceno, prodloužíme západním směrem po silnici SS4, kopírující proti proudu tok řeky Tronto, staneme na úpatí pohoří Monti Sibillini. Po levé straně zanecháme Národní park Gran Sasso, tvořený pohořím Della Laga a před námi se vztyčí imponující vrcholy až do výše 2476 m n.m. (Monte Vettore). Toť zdejší unikát – něco kolem půlhodiny autem tu dělí nadmořskou výšku 0 m n.m od výšky nad 2000 m n.m. Pro ty, kdy by v úvodu zmíněnou "výzvu" přijali – lyžařské vleky jsou pod Monte Bicco nad osadami Calcara či Nócreia, popř. v okolí osady Villa Pépoli či Pintura di Bologna pod vrcholy Monte Amandola, či Monte Sasso Tetto. Národní park však nabízí mnohem více zážitků: řada míst je opředena tajemnými mýty, např. jediné ledovcové jezero regionu - Lago di Pilato v souvislosti s Pilátem Pontským, či sám název pohoří Sibillini, či vrcholu Monte Sibilla v souvislosti s věštectvím a pohanskými kulty…Realitou zůstává, že toulky po svazích rezervace nás vedou kolem staromilských osad s románskými kostelíky zdobenými freskami. Připomínají historii regionu, často v překvapivé symbióze s moderními zařízeními pro turistiku a sport. O atraktivitě zdejší přírody – jak flory, tak fauny – nehovoře. Cestou zpět do Ascoli Piceno se můžeme na půli cesty zastavit v příjemném prostředí lázeňského městečka Acquasanta Terme. Zdejší lázeňská tradice sahá – jak jinak – až do dob římských, kdy pod názvem Vicus ad Aquas už místo bylo známo pro léčivé účinky jodo-bromidového složení zdejších pramenů.

Tradice, folklor a gastronomie
Fermo, stejně jako Ascoli Piceno žijí pestrým společenským životem. Výraznou roli v něm hrají jak tradice, tak folklorní zvyklosti. Během celého roku se odehrávají různé slavnosti, festivaly, kostýmované hry apod. Některé z nich spadají do ročního období, kdy tu můžeme právě pobývat na letní dovolené, nabízí se tak možnosti zpestřit si program originálními zážitky. Od června dozáří probíhají akce projektu Gusta Fermo – Léto pod hvězdami. Každý čtvrtek července a srpna otevírají tržiště řemesel a starožitností. Vždy 15. srpna se každoročně koná "Cavalcata e Palio dell´Assunta" – průvod v dobových kostýmech, evokující historický akt uvedení prvního zákoníku do života. Historické hry jsou zpravidla provázeny skupinou praporečníků, kteří s historickými barevnými praporci předvádějí doslova akrobatické kousky. Určitě stojí za vidění. Den poté pak patří sportovcům – startuje amatérský cyklistický závod Capodarco.

Enogastronomia – to je pojem, vyjadřující fakt, že Italové povýšili gastronomii na vědu. Odráží se to svým způsobem ve všech regionech. Fermo slaví festival místních specialit pod názvem Campofilone. Jeho prvních deset dnů poslední dobou náleží těstovinám, zvaným Maccheroncini. Jde o vaječnou těstovinu, připravenou výlučně ručně obratnými a zkušenými místními ženami. Do tenoučka vypracovaná placka se nakonec nakrájí na nudle a servíruje na listech papíru. K místním specialitám se řadí i Galantina – kuřecí roláda s originální náplní – tzv. bílá, dle receptury z vesnice Monte San Pietrangeli, nebo tmavá, dle receptu z okolí Falerone. Zdejší chloubou a skutečnou originalitou jsou různě plněné olivy, smažené v trojobalu, či jinak originálně upravené. Ve zdejší kuchyni nechybějí ani lanýže a samozřejmě přepestré úpravy a kombinace zeleniny a ovoce. Jsme v Itálii, další samozřejmostí jsou skvělá vína, např. bílé Falerio dei Colli, nebo červené Rosso Piceno. Další zdejší originalitou je anýzový likér Meletti, samozřejmě nechybí místní, kvalitní grapa. Kdykoli a kdekoli v regionu pak nezklame pravé espreso…

Pár rad na cestu...

Kudy pojedeme

Autem od Ancony ze severu, či – jsme-li na delší toulce po Itálii, která nás zavedla i níže na jih, než je Marche, tedy od jihu – vždy po dálnici, zvané Strada del Sole. Z domova jedeme po trase Plzeň-Rozvadov-Mnichov-Innsbruck-Bolzano-Trento-Vicenza-Bologna-Rimini-Ancona- Fermo, nebo (dle výchozí polohy) po trase Vídeň-Graz-Villach-Udine-Benátky-Ravenna-Rimini-Ancona-Fermo.

Letecky buď do Ancony, nebo Pesary, poté stejnou cestou, třeba vypůjčeným autem.

Ubytování

Zcela bez problémů, je tu výběr všech typů zařízení, různých cenových kategorií. Pro klid mysli můžeme rezervovat z domova online.

Cesta autem

Pravidla se neliší od našich, dáme pozor na rychlostní limity – pokuty jsou bolestné… Pro Rakousko nezapomeneme na dálniční známku (prodává se jak u nás v Autoturistu, tak při přestupu hranic ve viditelně označených stáncích či na čerpacích stanicích). Vyplatí se mít cestovní připojištění, v případě využití uschováme doklady o platbách, doma uplatníme u pojišťovny, kde jsme připojištění uhradili.