Loading...

Putování za mechanickými závorami- díl 2.

Cestopisy

Po delším čase jsem se opět dostal k tomu, abych napsal další díl o mém putování za mechanickými závorami- technickými unikáty, jichž už docela radikálně ubývá kvůli modernizaci tratí, konkrétně přejezdů. Tentokrát v tomto cestopisu napíši o těchto technických unikátech nacházejících se na Slovensku. Zde to s nimi ještě donedávna vypadalo docela dobře, ale žel už i tu přejezdy dohnala moderní doba a to znamená, že v ní mechanické závory moc šancí nemají. Ale abych nesmutnil nad pomalím zánikem ,,mechanik“, tak se s vámi podělím se zážitky z dvou míst, kde se ještě mechanické závory nacházejí- jmenují se Hačava a Chvatimech. Tyto dvě staničky se nacházejí obě na středním Slovensku, to jen tak pro upřesnění. Tentokrát už znovu nebudu popisovat detaily o závorách. Stačí si o nich přečíst první díl Putování za mechanickými závorami- díl 1.

Vydal jsem se ráno dne 1.5.2013 vlakem z Tisovce do první jmenované staničky jménem Hačava. Toto místo je pro člověka, který se zaměřil na mechanické závory, úplným rájem. V obvodu Hačavy se nacházejí hned troje ,,mechaniky“. To víte, že jsem byl jak uvytržení, aby se u jedné staničky nacházelo tolik unikátů, to se jen tak nevidí. Abych nezapomněl upřesnit polohu staničky Hačava. Nachází se na železniční trati Tisovec- Rimavská Sobota. Je to třetí stanice od Tisovce. Vystoupil jsem tu a hned, ještě než vlak odjel, sem si ho vyfotil. Pak už jsem začal fotit závory. Při této činnosti jsem se pustil do rozhovoru z příjemnou paní závorářkou. Ta když viděla můj zájem o zdejší mechanické závory, tak mě i nasměrovala, kde se nacházejí i ty další unikáty. Po rozhovoru z takto příjemnými lidmi má člověk hned lepší náladu. Z příjemností z té záporné strany jsem se ale setkal na Chvatimechu, ale o tom až později. Teď jsme na Hačavě.

Po nafocení závor hned u domku a rozhovoru z paní závorářkou jsem se vydal k dalším závorám a to směrem dolů na Rimavskou Sobotu. Po asi 100 metrech se od samotné staničky nacházeli (a doufám, že se dále nacházejí) další mechanické závory. Prohlédnul a nafotil jsem si je tedy ze všech možných míst a vydal jsem se na zpáteční cestu ke staničce a dál pak k třetím závorám nacházejí se na opačné straně, tedy směrem na Tisovec. Zde jsem uskutečnil tu samou činnost, jako u předchozích, s tím rozdílem, že jsem počkal, až pojede vlak, abych si natočil video jeho průjezdu kolem mechanických závor. Po průjezdu vlaku jsem se po kolejích vydal na cestu na horu do Tisovce.

Druhá návštěva mechanických závor patřila staničce Chvatimech, nacházející se na železniční trati Brezno- Banská Bystrica. Je to druhá stanice od Brezna. Navštívil jsem ji dne 2.5. 2013. Zde se nacházejí jedny mechanické závory, na rozdíl ale od Hačavských z části dvojramenné. Co jsem se ještě zapomněl zmínit, jak mechanické závory na Hačavě, tak i na Chvatimechu mají jeden výrazný rozdíl od těch z prvního dílu o těchto unikátech a to je, že nemají předzvaněč, jinak jsou to celkem podobné, až na pár detailů, například složitější kladkové převody na Hačavě. Opět jsem se pustil do focení závor a potom jsem se rozhodl, že si z mostu kousek od závor udělám snímek i z vlakem, ale jejda. To jsem ještě netušil, jaké ,,vzrůšo“ mi nastane. Z domku vyběhla závorářka už na mě dost nepříjemně spustila, ať z toho místa rychle zmizím. Já jsem ji ale opětoval že nestojím v profilu jízdní dráhy vlaku, tak že by neměl být problém, ale paní závorářka byla doslova jako fůrie a už mě začala vyhrožovat i policií. Tak jsem se raději stáhnul za drátovody a už bylo vše v pořádku. Snímky vlaku se závorami jsem stejně pořídil, i když ne takové, jak jsem si představoval.

Můžu říct, že za dobu, kdy se věnuji všemu možnému týkající se železnice, tedy i focení, jsem snad nezažil takový odpor zaměstnance dráhy, jako zde na Chvatimechu. Většinou se právě naopak zaměstnanci dráhy snaží vyhovět lidem, kteří jeví zájem o železnici, to je příklad i paní závorářky na Hačavě. Za to ji dodatečně děkuji. Jak je ale vidět, nacházejí se i výjimky v podobě nepříjemných zaměstnanců železnice. S tím ale šotoušové musí počítat.

Tak jsem se propracoval na závěr dalšího článku o putování za mechanickými závorami. Další opět napíši někdy příště, nejdříve ale musím další mechanické závory objevit a zdokumentovat.

Poslední aktualizace: 19.10.2014
Putování za mechanickými závorami- díl 2. na mapě
Kvalita příspěvku:
hodnotit kvalitu příspěvku | nahlásit příspěvek redakci
Sdílet s přáteli
Byl jsem zde!
Zapamatovat

Příspěvky z okolí Putování za mechanickými závorami- díl 2.

Dobrodružná výprava na horu Ostrá
Dobrodružná výprava na horu Ostrá
Cestopisy
Jak jsem slíbil v mém článku o přírodě kolem Tisovce, že se vypravím na…
3.5km
více »
Obadovo očko
Obadovo očko
Kopec
Jedná se o jeden z méně výrazných vrchů u města Tisovec v pohoří Slovenské…
4.8km
více »
Tisovec
Tisovec
Hrad
Nepříliš významný hrad vystavěný v druhé polovině 13. století na…
5.6km
více »
Výstup na horu Tŕstie
Výstup na horu Tŕstie
Cestopisy
Na horu Tŕstie jsem vyrazil 28.4.2012. Cestu jsem začal na náměstí v…
5.7km
více »
Město Tisovec
Město Tisovec
Město
Město Tisovec se nachází na středním Slovensku, v krásné krajině…
5.7km
více »
Zasněženým Tisovcem a jeho okolím.
Zasněženým Tisovcem a jeho okolím.
Cestopisy
Zima umí opravdu někdy vykouzlit takovou krásu, až z ní…
5.8km
více »
Objevování tajemství hory Hradová.
Objevování tajemství hory Hradová.
Cestopisy
Hradová, hlavní dominanta města Tisovec, už mi za ty roky, co sem jezdím,…
5.9km
více »
Hora Hradová ve Slovenském rudohorí
Hora Hradová ve Slovenském rudohorí
Tipy na výlet
Na horu Hradová vede jediná cesta a to z města Tisovec z náměstí Dr.…
6.1km
více »
Zubačka Tisovec- Pohronská Polhora
Zubačka Tisovec- Pohronská Polhora
Technická památka
V tomto článku vám představím jednu unikátní železniční trať, nacházející se na středním Slovensku, v malebném Slovenském rudohorí.…
6.8km
více »
Cestou necestou na horu Tŕstie.
Cestou necestou na horu Tŕstie.
Cestopisy
Při mé druhé výpravě na jednu z nejvýraznějších dominant v okolí města…
7.3km
více »
zavřít reklamu