Švédsko

Švédsko je země ležící v severní Evropě. Švédsko je království, ve kterém naleznete pravou severskou přírodu. Hlavním městem Švédska je Stockholm. Mezi další turisticky zajímavá města patří např.: Göteborg, Malmö, Uppsala, Trelleborg . Švédsko má přibližně 9 mil. obyvatel.

Tipy na výlet / Trasy / Södertälje - skanzen / Tjolöholms Slott Ubytování Švédsko
Turistické cíle / Mapa Švédsko Mys Kullaberg / Vasa muzeum Skalní malby Tanum

Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Švédsko

PUTOVÁNÍ LAPONSKOU PŘÍRODOU – ŠVÉDSKÝ NÁRODNÍ PARK ABISKO

Fotografie (32)  • Foto: trek

Nejznámnější švédský národní park Abisko, založený již v roce 1909 se nachází přes 200 kilometrů severně od polárního kruhu, ve švédské části Laponska.

Do tohoto krajinářsky zajímavého a trochu odlišného rozlehlého koutu přírody, plného obrovských jezer, kaňonů a husté vegetace se přesouváme naším expedičním vozidlem silnicí ze Svolværu přes celé Lofoty až do Narviku na pevnině. Na chvíli zastavujeme u památníku námořní bitvy z II. světové války na kopci nad fjordem a poté pokračujeme silnicí E 10 směrem na Kirunu. Kilometry ubíhají, kolem silnice se míhá rozlehlá severská krajina plná jezírek, až se pak odpoledne konečně před námi objeví rozlehlé jezero Torneträsk. Kolem jeho břehu přijíždíme do osady Abisko, která dává jméno stejnojmennému národnímu parku.

Foto: trek

Po levé straně na okraji osady je návštěvnické centrum NP Abisko a hotel, jenž nabízí k pronájmu i pětilůžkové chatky za 1150 SEK. Naproti přes silnici je železniční viadukt, za nímž se nachází volné parkoviště před rozcestníkem turistických cest do národního parku. Po pravé straně silnice je pak odbočka k železniční stanici, u níž má být další možnost ubytování v chatkách. Dále se tu nachází benzinová čerpací stanice s prodejnou rozličného zboží a kousek nad ní Laponský market – prodejna se širokým spektrem potřebného vybavení i potravin. Zaujaly nás tu stánky s výrobky domorodých Laponců a tak zakupujeme nějaké suvenýry místní provenience. Jelikož je problém sehnat v Abisku v tomto termínu ubytování, zkoušíme něco rozumného sehnat jinde. Vracíme se po silnici asi 8 km zpět do osady Björkliden a vyjíždíme nahoru do kopce k hotelu Fjellet. V recepci domlouváme na tři noci pronájem pětilůžkové chaty ve svahu pod hotelem za 1150 švédských korun na noc. Nutno poznamenat, že se jedná o luxusní chatu se dvěma pokoji, kuchyní vybavenou el.redukčním sporákem, mikrovlnkou, Lednicí i myčkou. Samozřejmostí je WC s koupelnou a teplovzdušným boxem k sušení oděvů, který jsme prvně považovali za velkou mrazničku. Je uvařena vydatná krmě a v očekávání zítřejšího výšlapu laponskou krajinou jdemě na kutě.

K VRCHOLU NJULLA ZA VÝHLEDY NA LAPONSKOU BRÁNU

Laponská brána (Lapporten), která je i logem Národního parku Abisko, je obrovská proláklina mezi dvěma horskými masívy, vyčnívajícími z rozlehlé severské KRAJINY. Má tvar písmene „U“ a domorodým Laponcům odedávna sloužila jako důležitý orientační bod v krajině.

Foto: trek

Chtíc si pořádně prohlédnout tento zajímavý přírodní výtvor, přesouváme se ráno opět k osadě Abisko, na parkoviště za železničním viaduktem po pravé straně. Nachází se tu i vstupní brána známé Královské stezky – Kungsleden. Vpravo pokračuje makadamová silnička mírně do kopce, ke spodní stanici lanovky, vedoucí na vrchol Njulla. Lanovka je v provozu od 9.30 do 16.30 hodin a jízda nahoru přijde na 155 SEK, obousměrná pak 195 SEK. My se vydáváme samozřejmě pěšky kousek dolů po silničce, až k rozcestníku vpravo na okraji lesa. Přecházíme na povalový chodník označený symbolem květiny a po něm se vnoříme do severského lesa. Po zhruba půl kilometru chůze se pak u dalšího rozcestníku stáčíme Doprava na stezku, stoupající po levém břehu horského potoka vzhůru hustým severským porostem. V lese u cesty se objevují první oranžově zbarvené hlavičky krásných křemenáčů a houbařská horečka u noviců severských expedic povážlivě stoupá. Jsme na začátku dnešního výstupu, a tak je vedením expedice sbírání hub zatím ještě zamítnuto. Zprvu pozvolné stoupání se při dosažení kamenitého koryta potoka Rihtonjira mění na výraznější. Rovněž výrazněji zesilují i ataky komářích letek a proto rychle rozvinujeme chemickou obranu. Na terase nad potokem ukazuje po chvíli označník stezky s květinou Doprava a tak přecházíme potok a vrstevnicově pozvolna ukrajujeme poslední metry z pětisetmetrového převýšení k horní stanici lanovky s vyhlídkovou věží. Počasí je od rána mlhavé, takže slibované výhledy z vrcholku Njully na Laponskou bránu se prozatím nekonají. V útulné kavárně horské chaty vedle lanovky zkoušíme počkat, zda-li se mlha zvedne. Příjemně tu posedíme ve výšce 900 metrů nad mořem při dobré kávičce za 25 SEK s panoramatickými výhledy do mlhy. Vzhledem k tomu, že Laponská brána v dáli je stále v mlze, tudíž našim pohledům zavřená, je rozhodnuto sestoupit po značené zimní cestě pozvolna, avšak o to dál do doliny Kårsavagge. Zimní značení ve tvaru jednokolejného železničního přejezdu začíná kousek nad chatou; nejprve se vydáme po značce k vrcholu Njulla a směru na Björkliden. U budky WC nad chatou se pak zimní značení stáčí vlevo pozvolna dolů přes svahy, plné vřesu, trávy i mokřadních úseků. Mlha se místy díky větru protrhává, a tak můžeme při pauze na skalním hřebínku pozorovat rozlehlou severskou krajinu, s rozlehlým jezerem Torneträsk i částečně se odkrývající Laponskou bránu – Lapporten. Luděk, jakožto dnešní kuchař výpravy mezitím vytahuje výtečné zavařené domácí klobásky a večer upečený chleba a rozděluje příděly. Sestup je náročnější na místy silně podmáčený terén, kdy je třeba vážit každý krok; důkladná impregnace bot se vyplatila. Po zhruba tři a půl kilometrech sestupu se opět vnořujeme do osikovo-březového lesního porostu na okraji doliny, v níž se zimní značení připojuje na letní značenou stezku do Abiska. Místy po povalovém chodníku prochází stezka zvlněným terénem a tady již houbařská horečka graduje; křemenáči malých, větších i trofejních velikostí plní všechny možné přepravní nádoby. Výprava je nyní kromě batohů a fotoaparátů ověšena i taškami, plnými krásných hřibů. Dnešní večeře je ve znamení hub, které přidáváme do všeho, snad kromě čaje…

KRÁLOVSKOU STEZKOU (KUNGSLEDEN) K JEZERU ÁBESKOJÁVRI

Přechod Královské stezky patří mezi nejkrásnější treky ve Skandinávii. Stezka, vedoucí z Abiska na severu Švédska prochází na své více než 400 kilometrové trase horskými masivy národních parků Abisko, Padjelanta, Sarek a Stora Sjöfallet.

Foto: trek

Na okraji lesního porostu u nám známého parkoviště za železničním mostem stojí dřevěná brána, která je vstupem na Královskou stezku. Zajímavější začátek cesty, nabízející kouzelné pohledy na dílo přírody je kousek vpravo odtud. Ze stezky, vedoucí po levém břehu divoké říčky Abiskojåkka sledujeme masy křišťálově čisté vody, řítící se v několika kaskádách úzkou kamennou soutěskou. V kamenných prazích a plotnách tu dravá řeka vytvořila bizarní přírodní výtvory. Po asi půl kilometru vystoupá stezka výš nad břeh řeky a nám se otevírají náramné výhledy na tuto řeku, protékající rozlehlou divokou laponskou krajinou. Po dalších dvou kilometrech vystoupáváme k označenému meditačnímu místu na vrcholku skalního ostrohu nad řekou, kde si dáváme příjemnou přestávku a kocháme se krajinou. Z levé strany se sem připojuje nástupní část Královské stezky, po níž už poté pokračujeme dál a po závěsném kovovém mostě se dostáváme přes potok Nissonjohka, vtékající tu zleva do řeky. Při putování Královskou stezkou výborně poslouží slušně vybavené tábořiště, ležící v lese na břehu řeky nedaleko odtud. Dřevěný přístřešek, vybavený kovovými kamny a pilami na dříví zn. Fiskars, vedle WC jsou navíc i bedny na Odpadky. Kilometr odtud pak přecházíme další závěsný most; od stezky se u rozcestníku ve svahu odpoutává pěšina, vedoucí tři kilometry až k bivakovací chatce Tätlägret, ve svahu nad horní hranicí lesa. Královská stezka pokračuje dál podél řeky a spojuje se s vyznačenou zimní cestou pro sněžné skůtry. Přes místy silně podmáčené úseky se po devíti kilometrech dostáváme k jezeru Ábeskojávri, na jehož okraji stojí na vyvýšenině původní laponské obydlí, seskládané z trsů hlíny. Ještě zhruba tři kilometry zbývají k horské chatě Abiskojaurestugorna. Slušný 18 kilometrový výšlap ukončíme zpáteční cestou do Abiska.

Nyní nás na cestě domů, na jih, do střední Evropy čeká přejezd 1300 kilometrů nejprve po E10 na Kirunu a Luleu a dál E4 přes Umeu stejnou cestou do přístavu Nynåshamn. Po cestě zastavujeme u švédského polárního kruhu na patřičné fotografování a zakoupení do kůže vypáleného certifikátu o překročení Polárního kruhu. Již na trajektu domlouváme termín oslavy „návratu do tmy“, neboť půlnočního slunce jsme dosyta nabaženi a už se těšíme, jak bude zase v noci pořádná tma.