Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Svět

Prodloužený víkend v Českém ráji

Prachovské skály
Prachovské skály  •  Fotografie (5)  • Foto: hynna

pátek 3.7.2009 - odejzd do ráje, kemp Sedmihorky, koncert Blackmore´s night na zámku Sychrov

Chvilku před polednem vyzvedávám u bran bohunické nemocnice Lucku a vydáváme se na cestu na severozápad. Ve směru na Svitavy totálně zacpané Brno objíždíme raději přes Bystrc a Jinačovice a po vydatném obědě na Lipůvce na Formance již nám nic nebrání vyrazit. Cesta na Svitavy a Hradec Králové docela ubíhá, provoz je krátce po obědě ještě ucházející a tak za necelé dvě hodinky projíždíme východočeskou metropolí a pokračujeme dále směr Jíčín a Turnov. Ve čtyři odpoledne jsme v cíli naší cesty, v kempu Sedmihorky nedaleko Turnova. kemp Sedmihorky Bleskově vyřizujeme ubytování a stavíme stan v dosud příjemně poloprázdném kempu. Dá se však čekat že se to s blížícím se večerem změní. Jdeme ještě na jednu točenou Kofolu a pak opět osedláváme našeho plechového oře a míříme k zámku Sychrov na večerní koncert skupiny Blackmore´s night. Za Turnovem trošku kufrujeme a nechtíc najíždíme na placenou silnici pro motorová vozidla z čehož skutečně nemám dobrý pocit, neboť jedinou dálniční známku kterou máme je již propadlá a navíc slovenská :-) Naštěsí první sjezd na sebe nenechal dlouho čekat a to jsme již téměř na dohled k zámku Sychrov. Jsme tu chvilku po šesté, koncert má začínat v osm, ovšem vypadá to, že většina návštěvníku už přijela před námi. Nakonec přece jen nacházíme vhodné místo k parkování asi půl kilometru od zámku, byť místní se na kolony parkujících aut tváří všelijak a pán jemuž stojíme před domem by snad pohledem i vraždil. Večerní koncert v příjemném prostředí zámecké zahrady byl moc pěkným zážitkem. Teď náš čeká rébus v hledání nejrychlejší cesty zpět do kempu při jehož řešení využíváme místní komunikace takové úrovně, že by se za ně neodvážil svou techniku poslat leckterý zemědělec. Nakonec přes několik vesniček na konci světa šťastně dorážíme do Turnova a určitě to bylo rychlejší než se táhnout v koloně původní trasou. Do kempu přijíždíme až před půlnocí, ale naše obavy abychom náhodou nerušili noční klid jsou naprosto liché. Naopak ještě dost dlouhou dobu nám do uší místo ukolébavky zní opilecká moudra a výkřiky do tmy.

sobota 4.7.2009 - Hruboskalské skalní město, Turnov

Prachovské skály

Při takové koncentraci lidí jako je tento víkend v kempu v Sedmihorkách nemůže člověk počítat s tím, že by si snad ráno pospal. Na druhé straně proč taky, když z mlhavého jitra se klube nádherný skoro letní den. Hruboskalsko Po sedmé hodině jdu koupit snídani do dobře zásobeného krámku přímo v kempu a před osmou už vyrážíme do Hruboskalského skalního města, jehož skalní věže jsou vidět i přímo z kempu. Z lázní sedmihorek kam je to z kempu asi deset minut pomalé chůze stoupáme nejprve místy dost rozbahněnou lesní stezkou a později se již začínáme proplétat mezi prvními pískovcovými věžemi. Postupně vystoupáme až na červenou značku, procházející skrz celý Český ráj. Odsud děláme krátkou odbočku k pozůstatkům hradu Valdštejn abychom se stejnou cestou vrátili a pokračovali dále po červené kde již potkáváme o poznání více lidí. Hruboskalsko Cestou navštěvujeme několik vesměs parádních vyhlídek na skály vůkol. Postupně se dostáváme až na Mariinu vyhlídku odkud obdivujeme mezi skalami zasazený zámek Hrubá Skála. Na cestu dále k zámku se už ale nevracíme, jelikož nás dostihla v posledním měsíci již tradiční časně odpolední bouřka. Před nejprudším deštěm Hruboskalsko se aspoň částečně schováváme v lese a poté míříme dolů do Sedmihorek, kde dáváme zasloužený pozdní oběd v jediné z místích restaurací. Déšť již sice ustal, ale obloha zůstává šedivá a tak po návratu do kempu rušíme plánovaný odpolední výlet na Trosky a vydáváme se to nedalekého Turnova, kde o tomto víkendu probíhají slavnosti "Kámen a šperk". Příjíždíme po čtvrté odpolední, parkujeme v pohodě nedaleko centra a jdeme mrknout na hlavní náměstí kde má probíhat jarmark a Hruboskalsko ukázky šperkařské výroby. Asi i vzhledem k nepříliš pěknému počasí je však již většina stánků sbalena, takže jen chvíli bloumáme po náměstí a jeho okolí, kupujeme něco málo na večeři a vracíme ze zpět do kempu. Počasí se lepší až se soumrakem, kdy nebe nad kempem vyčaruje krásné červánky.

neděle 5.7.2009 - Prachovské skály, Kost, Trosky

Nedělní ráno náš vítá slunečními paprsky, takže po blekové snídani sedáme do auta a vyrážíme na Prachovské skály. Jsme tu chvilku po Prachovské skály osmé hodině ranní, teprve jako druhé auto na placeném parkovišti (50 Kč) u turistické chaty. Po zaplacení vstupného (50 Kč) Vyrážíme v příjemně vlahém ránu do skal, nejprve na hlavní (velký) prohlídkový okruh. Prozatím je tu krásné ticho a klid a tak ještě než se cestičkou Prachovské skály dostáváme do skal samotných můžeme na stromech mezi nimiž procházíme pozorovat dva krásné datly černé. Poté již vstupujeme do světa pískovcových věží a postupně navštěvujeme několik vyhlídek. Některé jsou docela zarostlé, z některých je naopak krásný výhled. Nicméně procházka je to parádní, Prachovské skály včetně průchodů úzkými mezerami mezi skalami. Škoda jen že někteří lidé mají potřebu i v tak krásném prostředí pokřikovat na sebe svá moudra, takže božský ranní klid vzal bohužel brzy za své. Velký okruh se dá v pohodě zvládnout do dvou hodinek i s focením. Po návratu k turistické chatě se rozhodujeme projít si i druhý (malý) prohlídkový okruh, který zčásti vede po stejné trase, ovšem míří také na některá pěkná místa, který velký okruh vynechává. Prachovské skály Malý okruh je méně náročný, vlastně jen jedno stoupání na začátku a nakonec klesání Císařskou chodbou, projít se dá za něco málo více než půl hodinky a určitě to taky stojí za to. Z Prachovských skal máme namířeno na hrad Kost, tam se i přes nepříliš dobré značení dostáváme, nicméně na hradě dnes probíhají jakési slavnosti, šermířská a divadelní představení a čtyři stovky za vstupné se nám kvůli tomu opravdu dávat nechce. Prozkoumáváme tedy hrad Kost pouze z venku a pokračujeme ke včera kvůli počasí nenavštíveným Troskám. Výstup si značně usnadňujeme, když parkujeme až na placeném parkovišti (50 Kč) kousek po hradem. Odsud už je to opravdu jen kousíček do kopce a jsme u vstupní brány hradu, nebo lépe řečeno jeho pozůstatků. Zde jsme zkasírování (50 Kč) a vpuštěni dovnitř. Procházíme si nepříliš rozsáhlý areál zříceniny včetně obou vyhlídek. Počasí je docela slušné, ovšem viditelnost bohužel žádná sláva. Trosky Po návštěvě Trosek směřujeme opět do Turnova, dnes je pěkně, takže jarmark běží v plném proudu. Chvilku bloumáme kolem, koukáme na prazvláštní divadelní přestavení uprostřed náměstí a s přicházejícím podvečerem míříme zpátky do kempu. Večer se jdeme ještě projít po okolí kempu.

pondělí 6.7.2009 - ZOO Dvůr Králové, cesta domů

ZOO Ráno vstáváme o chvilku později než předchozí dny, v pohodě posnídáme, balíme stan a vyrážíme na cestu domů. Rozmýšlíme se mezi opětovnou návštěvou hradu Kost nebo ZOO ve Dvoře Králové a nakonec vítěží zvířátka :-) No a po návštěvě u zvířátek již jen cesta domů, naštěstí docela ubíhá, jen těch volů kdyby bylo na cestě trošku míň ;-)