Pohodové cesty hotelbusem 4 - Krásy jižního Norska
- Den Odjezd z Prahy přes Drážďany do Rostocku na trajekt do Gedseru na dánském ostrově Falster a pak na další ostrov Sjælland do Tappernøje, kde byl 1. nocleh při úplňku. Dle informací posádky z Českých Budějovic najeto 848 km, tzn. z Prahy asi 700 km.
- Den Pokračujeme po ostrově Sjælland do Kodaně na krátkou prohlídku. Vystupujeme na parkovišti před letištěm a metrem jedeme na zastávku Kogens Nytorv v centru města. Máme na prohlídku jen 3 hodiny, takže míříme k Malé mořské víle, přes Amalienborg, kde zrovna probíhala výměna stráží. Po zhlédnutí Malé mořské víly jdeme do blízké pevnosti Kastellet, která je obehnána hvězdicovými hradbami a vodním příkopem. Dnes je zde ukázka kasáren. V parkové části je také pěkně zachovaný větrný mlýn. Z Kastelletu jdeme k Mramorovému kostelu a pak k radnici. Pro nedostatek času nemůžeme vystát frontu na věž a vracíme se k metru a pak zpět na letiště odkud odjíždíme ve 14 hodin na trajekt Helsingør – Helsinngborg do Švédska. Večeřeli jsme v 18 hodin u golfového hřiště v Himle. Měli jsme svíčkovou s knedlíkem. Odjížděli jsme v 18:40 hodin a most ve Svinesundu, kde je hranice do Norska jsme přejeli bez kontroly ve 21:50 hodin. Na nocleh ve Vestby jsme dojeli po 632 km ve 23 hodin.
- Den Ráno v 8:00 po snídani odjezd do Lillehammeru po A6. Po krátké procházce po městě odjíždíme nad olympijské skokanské můstky z roku 1994. Zde si dáme oběd – čínu s rýží. Po obědě scházíme po 954 schodech kolem velkého můstku k doskočišti. Měli jsme štěstí na trénink skokanů. Pak jsme odjeli ke skanzenu Maihaugen, ve kterém je asi 180 staveb převážně z okolí Lillehammeru, včetně krásného dřevěného kostela. Ze skanzenu pokračujeme po E6, 257 a 51 do kempu Maurvangen u jezera Gjende, kde dojedeme v 19:10 hodin. Dnes najeto 402 km.
- V 9:00 hodin odchod do Gjendesheimu u jezera Gjende. Je zde přístav a východiště turistických cest. Část osádky vyrazila už ráno lodí do Memurubu a odtud pěšky kolem jezera nebo trekem přes Hory hřebenem Bessengen s výškou 1743 m n. m. zpět do Gjendesheimu. My jsme se vydali k jezeru Bessvatnet ve výšce 1373 m n. m. a pak zpět do kempu s návratem v 16 hodin za deště. K večeři máme špagety s omáčkou. Barča stojí.
- Den V 8:05 odjezd z kempu přes Dombås s kostelem, který má střechu z hnědé břidlice, ke Stěně trolů - Trollveggen. Je to nejznámější norská stěna vysoká 1042 m s pravděpodobně nejobtížnějšími výstupy v Evropě. K obědu jsme si dali uzené kuřecí stehno s bramborovou kaší a okurkem. Odtud jsme jeli Cestou trolů – Trollstigvegen, která překonává mnoha serpentinami skoro 900 m převýšení kolem mnoha vodopádů, z nichž nejznámější je Stigfossen vysoký 180 m. Nahoře je několik vyhlídkových plošin a obchody se suvenýry. Po vyhlídkách na Cestu trolů a vodopády pokračujeme cestou dolů kolem peřejí Gudbrandsjuvet na řece Valldøla. Po přejezdu východního konce Storfjordu trajektem pokračujeme Cestou orlů do Geirangeru k ubytování v kempu, kam jsme dojeli v 18:15 po 316 km.
- Den Ráno výlet lodí po Geirangerfjordu, kolem vodopádů 7 sester, Nevěstin závoj, Nápadník a dalších. Je to nejkrásnější z norských fjordů a je zapsán do seznamu světového přírodního dědictví UNESCO. Fjord je 16 km dlouhý a 360 m hluboký. Proto zde mohou vplouvat velké turistické zaoceánské lodě s tisíci turisty na palubě, které pak autobusy rozvážejí po okolí a ucpávají silnice. Na plavbě nám chybělo jen slunce a skákající delfíni, kteří bývají občas vidět. Po návratu z lodního výletu jsme vyjeli na horu Dalsnibba kde je ve vrcholové fázi placený výjezd až na parkoviště ve výšce 1476 m n. m. Cesta nahoru je podobná cestě trolů nebo cestě orlů. Vyhlídky nebyly nic moc, protože začalo pršet a foukal vítr. Naštěstí už nebyly na cestě závěje sněhu, které zde bývají až do začátku léta. Cestou zpět jsme se zastavili na oběd společně s ovcemi a kravami na parkovišti u farmy. K obědu čočka s uzeným a chlebem. Cestou jsme se zastavili u dřevěného kostela v Olden. Do nejkrásnějšího kempu Melkevoll Bretun pod ledovcem Briksdalsbreen, který je součástí největšího pevninského ledovce v Evropě Jostedalsbreen a nachází se ve stejnojmenném národním parku o rozloze 1310 km2 jsme dorazili v 16:15. Procházky v okolí, kolem vodopádu Volefossen s výškou 355 m a nejvyšším stupněm 185 m. Bylo zde také množství borůvek. Po večeři jsme si společně zazpívali v jeskyni při vínečku a pivu s heligonkou. Tento den byla nejkratší cesta jen 123 km plných serpentin a tunelů.
- Den Ráno po uzené polévce výlet k ledovcovému splazu. Pěší túra za mírného deště, kdy nás předjížděly výletní autovláčky s asijskými a španělskými turisty, kterých je v Norsku jak máku. Po návratu do údolí, které bylo ještě před 20 000 lety pod 2 km ledu jsme poobědvali hamburskou vepřovou kýtu s knedlíkem a odjeli směr Bergen. Z Vossu do kempu Lone Camping u Bergenu je silnice E 16 s 37 tunely. Kemping je vedle silnice 580. K večeři jsme měli rizoto. Cesta 340 km.
- Den Ráno v 8 hodin odjezd do Bergenu 2. Největšího norského města, kde prší 275 dní v roce. Výsadek byl u rybího trhu, kde jsme si prohlédli úlovky místních rybářů a farmářů. Pak jsme pokračovali do čtvrti Bryggen kde jsou známé hanzovní domy zapsané v seznamu světového kulturního dědictví UNESCO a pevnost Bergenhus s Rosenkrantzovou věží a obřadní síní krále Hakona z roku 1261. Prohlídli jsme si ještě několik kostelů a pokračovali na parkoviště na oběd. Pochutnali jsme si na rajské omáčce s hovězím a těstovinami. Po obědě pokračování k nejnavštěvovanějšímu norskému vodopádu Vøringfoss. Tato silnice je výjimečná, neboť je zde spirálový tunel dlouhý 1650 m a překonávající výšku 150 m a také kruhový objezd v tunelu, kde se setkávají silnice č. 7 a 13. V Norsku je asi 900 tunelů a nedovedu spočítat, kolik jsme jich za těch pár dní projeli my. Po dojezdu na parkoviště u hotelu Fossli, jsme šli na vyhlídky na vodopád Vøringfoss. Samotný vodopád na říčce Bjoreio je vysoký 182 m a jeho nejvyšší stupeň má 163 m (145 m) a je 83. nejvyšší vodopád v Norsku, ale je nejznámější a nejnavštěvovanější. Nachází se na okraji největší náhorní plošiny v Evropě Hardangervidda o rozloze 3500 km2. Od vodopádu jedeme zpět po silnicích 7 a 13 na Oddu. Večer si dáme fazole s masem a chlebem a čekáme po 386 km u řeky na výstup na Preikestolen.
- Den Odjezd z odpočívky u řeky na trajekt a pak na horní parkoviště pod Preikestolen. Výstup za občasného deště s tisíci turisty v obou směrech. Nahoře na skále, která se v tom davu nedala zvládnout za méně než 2 hodiny stovky turistů. Po nezbytných fotografiích cesta dolů za trvalého lijáku, což nevadilo dalším stovkám lidí proudících nahoru. Dole na parkovišti nefungující toalety. Byli jsme rádi, že jsme to zvládli bez úrazu. K večeři španělský ptáček s rýží a pak odjezd přes Stavanger po E39 směr Oslo. 329 km.
- Den Odjezd z parkoviště u pumpy v 8 hodin. Příjezd do Osla na poloostrov Bygdøy, kde po prohlídce muzea Vikingů byl oběd kuře na paprice s kolínky a pak přesun kousek vedle k muzeím lodí Fram, voru Kon-Tiki a rákosového člunu Ra. Po prohlídce přejezd do Frogner parku známějšího jako Vigeland park, kde je dvacetileté dílo Gustava Vigelanda, který zde vytvořil 192 žulových a bronzových soch se 650 postavami. Ujeto 313 km a nocování v kempu Bogstad.
- Den Odjezd z kempu v 8:30 hod do Osla k radnici. Přijeli jsme těsně před otevřením, takže jsme si mohli prohlédnout obrovskou halu, dlouhou galerii a ostatní prostory téměř v soukromí. V této Radnici se každoročně předávají Nobelovy ceny míru. Nedaleko Radnice je muzeum Nobelových cen míru. Z oken Radnice na přístav je vidět pevnost Akershus s hradem a válečným muzeem, tak jsme vyrazili na prohlídku. Pevnost je dost rozsáhlá, takže jsme pak proběhli staré město s katedrálou konečně za slunečného počasí a pak jsme spěchali zpět k radnici k nalodění do hotelbusu. Pak už nás čekala cesta do Švédska, cestou jsme poobědvali vepřo-knedlo-zelo a opět v Himle u golfového hřiště na E6 povečeřeli guláš. Pak se nám podařilo chytit trajekt z Helsingborgu do Helsingøru v 21:07. Nocleh byl po 555 km u Lyngby-Tarbæk v Dánsku.
- Den Odjezd z odpočívky u L-T v 7:40. V 9.40 dojezd do přístavu trajektů v Gedseru. Tady nám už štěstí nepřálo. Trajekt v 10 hodin byl plný a ve 13 měl hodinu zpoždění. Nalodili jsme se tedy až ve 14 hodin a do Rostocku přijeli v 16 hodin. V 18:15 jsme měli poslední večeři – párky. Pak už nás čekal dlouhý noční přejezd až do Klíčan u Prahy 1208 km.
- Den Krátký přejezd z Klíčan do Chodova k metru Opatov 27 km a pak cesta metrem a vlakem domů. Země hor, vodopádů, ledovců a tunelů nás nezklamala, stejně jako stará Barča s posádkou a fajn lidmi. Barča najela z Prahy do Prahy 5331 km a ještě má dost sil na další cesty, na které se těšíme, tak jako další účastníci expedice.
Poslední aktualizace: 15.8.2016
Byl jsem zde!
Zapamatovat