Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Francie

Nejvyšší bod Korsiky - Monte Cinto, 2706 m.n.m.

Fotografie (14)  • Foto: kozusek

MONTE CINTO - 2706 M.N.M.

Osmý den strávený na ostrově Korsika nás v rámci itineráře zájezdu cestovní kanceláře ALPINA (www.alpina.cz) čekal výstup na nejvyšší horu již zmiňovaného ostrova - Monte Cinto (2706 m.n.m.). Přesto že tato hora není nejvíce navštěvovaná na ostrově, jelikož neleží na dálkové trase „GR 20" každý však může tuto horu považovat za svůj „skalp" zdolání nejvyšší Hory vzemi.

Foto: kozusek

Jako jeden z průvodců stanovuji odchod z kempu nad obcí „Lozzi - 1040 m.n.m." docela brzy, jelikož samotný výstup a sestup zpředmětné Hory je docela časově náročný. Odchod je stanoven na 5:30 hodin. Délka návštěvy Monte Cinta se udává na cca 10-11 hodin. Je dobré vyrazit takto brzy zdůvodu dosažení vrcholu ještě před polednem a vyhnout se tak při výstupu největšího žáru. Na „Monte Cinto" se rozhodlo vystoupit celkem 10 klientů.

Cesta vede hned ze začátku kolem ohrady, kde se pasou krávy. Dle mapy je to cca 8km kchatě „Erco - 1650". Čeká nás tedy na začátek cca 600 m převýšení, které postupně nabíráme po štěrkové cestě, která má nekonečný počet zatáček. Cestu si lze zkrátit pomocí spojnic nacházejících se mezi jednotlivými zatáčkami. Vprůběhu výstupu nás míjí dva offroady, které jsou plné klientů, kteří si zaplatili výjezd téměř až kchatě „ergo". Po cca 30 minutách chůze se nám již vplné kráse ukazuje celý skalnatý masív vč. nejvyššího bodu - Monte Cinto. Hory nám velice připomínají charakter našich hodně dobře známých „Vysokých tater". Pomalu ale jistě svítá a my fotíme východ slunce. Počasí nám však moc nepřeje, začíná se hned zrána trochu kazit. Je 7:30 hodin a my se ocitáme na naší první delší pauze u chaty „Erco - 1650", která nabízí vše, na co si turista vzpomene. Vchatě se nacházejí palandy na spaní pro cca 15 osob, lze si zde i zatopit a usušit tak případně mokré věci. Hned vedle chaty se nachází „sociální zařízení", které mělo vysokou úroveň. Nachází se zde WC na které jsme zvyklí v kempech a mnohdy i lepší, umývárna, ve které voda do umyvadla (umyvadlo má i sifon) teče stále.... Využívá se zde horského potůčku, který stále zurčí. Dáváme si něco na posilnění, doplňujeme zásoby vody a po cca 30 minutách vyrážíme směr vrchol. Počasí se kazí více a více....:o( Hned nad chatou začíná výstupový chodník, který je veden vsuti. Stoupání po něm je velice nepříjemné a zdlouhavé. Po cca hodině se dostáváme kprvním skalám. Pod námi jde vidět chata „Erco" a začínají se nám otevírat pohledy směr jihovýchod až knašemu výchozímu místu - kempu. U skalního začátku si dáváme krátkou pauzu a zdůvodu zhoršeného počasí vyrážíme co nejdříve nahoru. Na začátku skalních bloků se nám objevuje i první turistické značení, které bylo do tohoto místa obtížné hledat. Značení je však vdosti zuboženém stavu, místy vidíme nějaké ty mužíčky, ale více jak na značení se spoléháme na náš orientační smysl. Během dalších dvou hodin po několika lehčích lezeckých partiích (stačí znalost tří základních bodů) se ocitáme na vrcholu, kterého zdobí podivný dřevěný kříž, který zde drží silou vůle. Hodinky nám ukazují 11:10 hodin. Počasí je vtuto chvíli průměrné, na chvíli se nám otevírají pohledy do okolí na sousední vrcholy, kterým dominuje velice známý a oblíbený vrchol Korsiky - Paglia Orba - 2525 m.n.m. Směrem na jih jde vidět i přehradní nádrž „Calacuccia". Ještě pár fotek a pomalu směřujeme dolů. Cesta dolů vede po stejné linii jako nahoru, člověk však musí být při jeho sestupu velice opatrný. Suť se v tomto případě stává velice nebezpečnou. U chaty „Erco" nás zastihl již déšť, rozhodujeme se vtomto případě nějakou dobu počkat zda-li se počasí alespoň částečně umoudří. Po vynucené pauze cca 40 minut vyrážíme směr kemp. Cesta dolů od chaty „Erco" - kemp je velice příjemná a kolem 15:00 hodiny se ocitáme již v kempu plni zážitků a spokojenosti.

Závěrem bych chtěl podotknout, že výstup na „Monte Cinto" nepatří určitě mezi ty jednoduché, už vzhledem k jeho délce výstupu a sestupu. Je nutné se také obrnit trpělivostí při hledání možné cesty výstupu při nedostatečně označeném úseku značení. Výhledy jsou však zvrcholu nádherné a za jasného počasí lze shlédnout východní i Západní pobřeží krásného ostrova zvaného Korsika.