Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Německo

Na kole a pěšky za krásami písečného ostrova Norderney

Příjezd k ostrovu
Příjezd k ostrovu  •  Fotografie (9)  • Foto: katafr
Krajina na ostrově

Mohlo by se zdát, že pobyt u Severního moře nebude pro milovníky slunce a tepla to pravé ořechové, natož aby se v moři dalo koupat. Vždyť tradiční a osvědčená letoviska, kam nejčastěji jezdíme si užít slunce a moře, se nacházejí u Středozemního moře. Zdání ale klame. Nejen, že při projížďkách na kole krajinou východofríských ostrovů můžeme zahlédnout třeba i tuleně, ale slunce tu pálí, moře je příjemně teplé a zdravý, čistý vzduch je prosycen vůní písku a mořské soli. A Němci to vědí a rádi si jezdí k Severnímu moři odpočinout. Pojďme se podívat na jedno takové krásné a klidné místo, jakým je východofríský ostrov Norderney.

Norderney je se svou délkou 14 km a šířkou 2 km druhým největším východofríským ostrovem. Svým tvarem by někomu mohl připomínat velrybu. Velkou část jeho povrchu tvoří bílé písečné duny porostlé travinou a křovinami.

Na ostrov se lze dostat z pevninského lázeňského městečka Norddeich Mole trajektem, který vyplouvá z přístaviště co hodinu a půl. Na rozdíl od ostatních ostrovů není Doprava závislá na přílivu a odlivu, který je na východofríském pobřeží nepřehlédnutelný. Za odlivu ustoupí moře daleko od pevniny a obnaží bahnité dno.

Ostrov Norderney vznikl z nánosů bahna a písku asi 5 km od pobřeží. První lidé se tu usadili na přelomu 13. a 14. století a na západě založili stejnojmenné městečko. Hlavní obživou jim byl až do 18. stol. rybolov. Od 18. stol. se začíná rozvíjet lázeňství a již v 19. stol. se Norderney stává oblíbeným lázeňským letoviskem. Rekreovat se sem jezdil státník Otto von Bismarck, básník Heinrich Heine, nebo Franz Kafka. Letní sídlo si na ostrově nechala postavit i hannoverská královská dynastie. Během první světové války byl Norderney významný strategicky, o čemž svědčí množství bunkrů ukrytých v písečných dunách a zbytky letiště na západním okraji ostrova.

V současnosti je Norderney opět jedním z nejoblíbenějších lázeňských letovisek s osmdesátikilometrovou sítí cyklistických a turistických stezek a s golfovými hřišti v dunách. Od roku 1986 je ostrov součástí národního parku Niedersächsisches Wattenmeer.

Na kole a pěšky po ostrově

Maják
Maják  •  Foto: katafr

Abychom stihli procestovat celý ostrov, měli bychom nasednout na trajekt brzy ráno (nebo si na ostrově zajistit nocleh). A teple se obléci, pokud chceme plavbu strávit na horní palubě a pozorovat okolí a drzé racky, kteří loď pronásledují až k ostrovu s nadějí, že dostanou něco k snědku. I když trajekt pluje pomalu, na palubě fouká až mrazivý vítr.

Po hodině plavby na Norderney, během níž nás kapitán může upozornit na možnost sledovat slunící se tuleně, zakotvíme v malém přístavišti na jihozápadě ostrova. Přímo v kiosku v přístavišti si můžeme za 7 € na den zapůjčit kolo. Zde je také dobré zakoupit si mapu ostrova s vyznačenými cyklostezkami.

Na kole se vydáváme kolem přístavu směrem na východ. Prvním vytyčeným cílem je maják. Po vydlážděné stezce projíždíme kolem ptačí rezervace, kempu, golfového hřiště v dunách až k červenému cihlovému majáku. V oficiálním průvodci je uvedeno, že na maják je přístup jen od 14 do 16 hodin, ale za pěkného počasí se nahoru dostaneme i mimo tuto dobu. Pohled z výšky stojí opravdu za tu energii, kterou vydáme při výstupu po točitém schodišti. Za jasného počasí přehlédneme celý Norderney. Na východě se rýsuje ostrov Baltrum a na západě ostrov Juist. Na jih od ostrova je pevnina posetá větrnými elektrárnami a na severu jen širé moře, s proplouvajícími obchodními loděmi.

Druhým cílem výpravy je vrak rybářské lodi na východním cípu ostrova, který tu „kotví“ již od roku 1968. Od majáku vyjíždíme dál středem ostrova, až dorazíme k boudě strážců národního parku. Odtud je již jízda na kole zakázaná. Kolo zamčeme na parkovišti před boudou a vydáme se kamenitou cestou mezi duny. Kamení se mění v travinatý měkký povrch. Pokud by někdo doufal, že po cestě potká skupinky lidí, je na omylu. Během putování zvlněnou krajinou, kde se střídají rašeliniště s písečnými dunami, skoro nepotkáme živáčka. Jen dřevěné kůly nám ukazují směr cesty. Jen se svými myšlenkami pochodujeme krajinou a občas sledujeme hodinky, abychom zjistili, jak dlouho by nám mělo ještě trvat, než dorazíme na konec ostrova. Cesta by nám měla totiž zabrat hodinu a půl.

A opravdu, po půldruhé hodině ráznějšího pochodu se před námi objevuje tisícem mušliček posetá písečná pláž a v ní „zaparkovaný“ a zčásti zasypaný zrezivělý vrak lodi. A na protějším břehu se z vody zvedá ostrov Baltrum. Slunce praží, moře láká k vykoupání, ale jelikož poslední trajekt na pevninu vyplouvá v 18 hodin, není příliš času na dovádění ve vlnách (proto je lepší si zajistit ubytování na ostrově). Vyrážíme zpět, tentokrát podél mořského břehu severozápadním směrem. Před námi je dvouhodinová cesta rozpáleným pískem. Snad neexistuje člověk, který by odolal šplouchání moře a alespoň nesmočil v osvěžující vodě nohy.

Po dvou hodinách svěží chůze sluncem rozpálenou krajinou dorazíme zpět k boudě, kde na nás čeká zamčené kolo. Vyjíždíme zpět k majáku. Zde máme několik možností, kam se vydat. Buď hned zamíříme po silnici do města, nebo se rozhodneme ještě prozkoumat krásy písečného ostrova a vydáme se stezkou mezi duny, která nás oklikou zavede do města. Po cestě můžeme vyšplhat na některou z vyhlídkových dun.

V každém případě si ale před celou výpravou po ostrově nesmíme zapomenout vzít dostatek tekutin, protože někdy si můžeme opravdu připadat jako v poušti. A také nesmí chybět opalovací krém s dostatečným UV faktorem.

Město Norderney

Většina stálých obyvatel ostrova žije v městečku se stejnojmenným názvem Norderney. Město je především lázeňským střediskem. Díky biedermaierovým a klasicistním budovám si město zachovalo atmosféru doby, kdy bylo Norderney letním sídlem krále Jiřího V. Hannoverského. Za povšimnutí stojí bílý lázeňský pavilon, evangelický kostel nebo budova pošty. Ulice Jann-Berghausstraße, která je ve své západní části obklopena krámky se suvenýry, nás dovede k jednomu ze symbolů města i ostrova, k Marienhöhe. Kruhovou stavbu na vrcholku duny nad mořem nechala na počest básníka Heinricha Heineho postavit v 1.polovině 19. stol. královna Marie Hannoverská.

Vydáme-li se podél pobřeží směrem na severovýchod, dojdeme kolem lázeňských rezidencí k dalšímu vyhlídkovému místu, k Georgshöhe, které původně sloužilo jako stanice upozorňující vyplouvající lodě před blížící se bouří. Během druhé světové války byla Georgshöhe signálním bodem pro námořnictvo a v letech 1947 – 1981 jako meteorologická stanice. V jihozápadní části města nabízí muzeum Fischerhaus milovníkům historie expozici přibližující, jak se dříve na ostrově žilo.

Město i ostrov nabízí bohatou nabídku volnočasových aktivit. Kromě jízdy na kole to je tenis, golf, jízda na koni, pouštění draků a samozřejmě chytání bronzu na některé z písečných pláží (pro vyznavače nudismu je na severovýchod od majáku FKK pláž). Norderney je vynikajícím místem pro ty, co hledají klid, odpočinek a čistou přírodu. Pak už jen stačí zavřít oči a zaposlouchat se do uklidňujícího šplouchání moře. A hlavně, nezapomenout se natřít opalovacím krémem.