Malé Karpaty (SK)

Sobota

Ráno jsme odjeli autobusem z Blavy do Smolenice. Tam už byl čas na brzký oběd (stejně to mělo být nadlouho poslední jídlo) do bufáče. Dali jsme výtečný guláš a vyrazili.

Cesta pohodlně a pozvolna stoupala příjemným lesem, pročež jsme udržovali docela slušné tempo. Zanedlouho Petr prohlásil: „Eště se můžem vrátit.“ To jsme neudělali. Zanedlouho se sklon cesty radikálně změnil – to jsme začali šplhat na Záruby, nejvyšší to vrchol výpravy. I tak nám ale stoupání připadalo celkem pohodové, zapotili jsme se, to je pravda, ale nahoře jsme byli v polovičním čase, než hlásala značka. Tedy Jirka a já. Na ostatní jsme čekali tak dlouho, že naše košile bezmála uschly. Cesta pak vedla nádhernou vlhkou bučinou po hřebínku, který, když se les otevřel, nám poskytl výhled na Ostrý Kameň. Na tento hrad se šlo nadále po skalnatém hřebínku a s kopce! Celou cestu jsme vychutnávali nezapomenutelný rozhled.

Hrad Ostrý Kameň nás ohromil svou malebností, zejména obytná věž, ale i čelní dělostřelecká bašta stály za to. Prudce jsme pak sklesali na pohodlnou, nepříliš zajímavou cestu vedoucí do Plaveckého Mikuláše. Do vsi jsme se pak rozhodli jít po pěšině, která vedla přes hřebínek s nádhernými bílými skalami a výhledem na Mikuláš, okolní kopce a Plavecký hrad. Do Mikuláše jsme došli, když už bylo slunce nízko a všechno se barvilo dozlatova. Byli jsme příjemně líní a doufali jsme, že se budeme moci rozložit v krčmě. To se povedlo a my jsme na zahrádce strávili příjemnou hodinu. Slunce bylo těsně nad obzorem, když jsme se zvedli a zamířili polní cestou k lesu, kterým jsme hodlali dojít k Plaveckému hradu. V lese už bylo šero, cesta, na kterou jsme sázeli, zmizela, tak jsme šli přímo mokrým lesem. Méně zkušení jedinci propadali beznaději a chtěli spát v bahně, ale bylo jasné, že dřív nebo později narazíme na cestu, která vede k hradu. To se také stalo a po chvíli jsme už nad sebou v měsíčním svitu viděli obrovitý hrad. Vedle věže Jirka našel sklepení, jako stvořené pro pět lidí, co potřebují zalehnout.

Neděle

Noc byla opravdu teplá, ráno bylo celých 15°C. Dohodli jsme se, že se rozdělíme, Jirka a já půjdeme původní trasu, vodáci pak nejkratší cestou přes hory do Modry. Jirka mě vzbudil těsně po východu slunce, kdy byl celý hrad zalitý oranžovým sluncem. Něco tak nádherného se hned tak nevidí. Prolezli jsme ho a před sedmou se vydali na Baborskou, což byl prudký krpál, ale proti všemu očekávání se nahoře otevřel super výhled na Klokoč a Vápennou. Na Klokoč vedla pohodlná cesta lesem, jen v závěru trochu prudší. Tento kopec patřil k tomu nejhezčímu, co jsme v Karpatech viděli. Porostlý starými křivolakými duby a lánem kvetoucích divizen. A zase pěkný rozhled.

Vápennou jsme zdolali celkem pohodlně. Je to takový asi kilometr dlouhý skalnatý hřeben se srázem směrem k jihu a s nezapomenutelným rozhledem (a rozhledničkou na vrcholu). Nedaleko jsme viděli Vysokou, na kterou nepůjdeme, a na jihu pak hřeben, obsahující Homoli, na kterou pro změnu půjdeme. Nějakou dobu jsme se odtamtud nemohli hnout, ale pak jsme se obrátili zpátky a na nejbližším rozcestí odbočili k jihu. (Původní trasu, která vedla několik set metrů dolů a pak zas nahoru, jsme zavrhli. Cesta byla celkem nudná, dlouho zcela po rovině, ale aspoň jsme se nevyčerpali.) Teprve pod Skalkou se cesta začala vlnit, místa až moc (Tarické skály) a to už bylo i dost teplo.

Cesta pak vedla pohodlně až pod Veľkou homoli, kde stojí Vysoká dřevěná rozhledna s úžasným kruhovým rozhledem na celé Malé Karpaty. Odtud jsme sešli do Modry, kde jsme si v první hospodě museli dát pivo a na náměstí se pak sešli s ostatními, kteří před chvílí dorazili.

Vinař z nedaleké Šenkvice, u kterého Jana domluvila degustaci vína, nás postupně odvezl k sobě do sklípku a vypukla pohoda. Ochutnávka byla velkolepá a zadarmo! Po ní jsme se v příjemné náladě rozložili u něj na zahradě a zcepeněli.

Pondělí

Ráno jsme se nasnídali a vinař nás odvezl na vlak. Byla to po všech směrech podařená výprava.

Sobota:       20,5 km

Neděle:       37 km

Poslední aktualizace: 6.1.2011
Malé Karpaty (SK) na mapě

Příspěvky z okolí Malé Karpaty (SK)

Dvojdenný zimný prechod Malých Karpát,2. časť
Po nocľahu pod Vápennou budeme aj naďalej pokračovať po Štefánikovej…
Múr Pod Vápennou v Malých Karpatoch začína pod Malou Vápennou,tiež…
Haviareň je prírodná pamiatka na území NPR Roštún v masíve vrchu Vápenná 752,2 m n.m.,ktorej sa taktiež hovorí Roštún.Haviareň je 80…
Malé Karpaty leží nedaleko za hranicí, přibližně 30-40 km jižně od Hodonína. Pojedeme autem do vesničky Sološnica. Zde zaparkujeme a…
Jaskyňu Haviareň nájdeme v Malých Karpatoch pod tretím najvyšším vrchom…
Vrch Klokoč nájdeme na hrebeni Malých Karpát neďaleko Vápennej 752 m n.m.Je to trávnatý vrch s pozoruhodným pohľadom na okolité…
Národná prírodná rezervácia Roštún bola vyhlásená v roku 1953 a obnovená v roku 1988.Rozloha rezervácie je 333 ha.Nachádza sa okolo…
Pôjdeme na rozhľadňu,ktorá stojí na vrchole Vápennej pod obcou Sološnica.Do Sološnice sa dostaneme autom alebo autobusom napríklad z…
Medzi hlavné pamiatky obce Doľany ležiacej na úpätí Malých Karpát patrí farský kostol sv. Kataríny. Ide o pôvodne gotický farský kos…
Pri našom putovaní po okolí Trnavy sme sa vydali k hradu Červený Kameň,…
V obci Doľany na úpätí Chránenej Krajinnej oblasti Malé Karpaty majú niekoľko sakrálnych pamiatok, hlavnou je farský kostol sv. Kata…
Plavecká jaskyňa sa nachádza na území NPR Pohanská pri modro označenom…
Plavecké Podhradie sa nachádza na úpätí Malých Karpát neďaleko Sološnice a…
Doľany sú menšou podkarpatskou obcou na upatí Kalých Karpát v Bratislavskom kraji a v okrese Pezinok. Najstaršia písomná zmienka o o…
Zrúcanina Plaveckého hradu, ktorý vznikol okolo roku 1260.Dá sa…
V Doľanoch, malej obci na úpätí Malých Karpát medzi Modrou a Smolenicou,…
Krásne jesenné počasie láka do prírody ale napríklad aj na hrady. Dnešným…
V Doľanoch na úpätí Malých Karpát je množstvo sakrálnych pamiatok. Neďaleko kostola sv. Kataríny je významné pútnicke miesto Kalvári…
Kostolík sv. Leonarda vo vinárskej obci Doľany je gotickou stavbou s…
V katastrálním území Plavecké Podhradí a Sološnice se táhné výrazný braln…