Lugano, pýcha jihu Švýcarska.

Největší město švýcarského kantonu Ticino se rozkládá na břehu jezera Lago di Lugano v okolí prostřední zátoky mezi horami San Salvatore a Monta Bré. V dávné historii si toto místo vybrali Galové, Etruskové, ocenili je i Římané, Langobardi a Frankové. Až v roce 1512 sem přišli Švýcaři a založili zde vlastní fojtství. Dnes každého návštěvníka zcela jistě okouzlí dlouhá pobřežní promenáda vedoucí od Paradisa do Cessarate. Nepřetržitá parková výsadba z mnoha subtropickými druhy rostlin a vzorně udržovanými květinovými záhony je ojedinělá. V samém centru promenády stojí Radnice z roku 1845. Staré město kolem je vlastně velkou pěší zónou s množstvím obchodů, kaváren a hospůdek. Z církevních památek poutá pozornost turistů katedrála S.Lorenzo, která pochází z roku 818. Má románské základy a byla rozšířena ve 14. století. Konec 17. století jí dal dnešní podobu. Stavba má nádhernou fasádu ve stylu lombardské renesance a vnitřek je vyzdoben freskami. Výjimečné renesanční fresky se nachází v klášterním kostele Sta. Maria degli Angioli, který byl postaven v roce 1515. Okouzlující je městský park s množstvím starých nádherných stromů. Parku dominuje stavba Villi Ciani, ve které je dnes muzeum vystavující umění kantonu Ticino od baroka po současnost. Velmi slavná sbírka je umístěna ve Ville Favorita v Castagnole nad Luganem. Jsou v ní mistrovská díla evropského umění od středověku do 20. století. Město je velmi působivé. V jeho uličkách je stále co objevovat. Citlivě se zde snoubí stará zástavba s novou výstavbou. Je jisté, že se ve městě snoubí italská hravost se švýcarskou pečlivostí a v tom je asi jeho půvab. Zcela zde chybí ona pozlátka, která známe z mnoha měst. Tady skutečně vyzařuje noblesa se vším všudy. Trochu unaveni se usazujeme v hospůdce na promenádě u jezera a prožíváme poslední chvíle ve městě. U pozdního oběda a šálku kávy se chystáme objevovat další krásy této malé země.

Poslední aktualizace: 8.7.2009
Lugano, pýcha jihu Švýcarska. na mapě
Autor: Bohumir

Příspěvky z okolí Lugano, pýcha jihu Švýcarska.

Muzeum čokolády Alprose
Muzeum čokolády Alprose se nachází ve Švýcarsku v kantonu Ticino, v…
Díky podobnosti se slavnou homolí cukru nad Rio de Janeirem přinesla městu…
Švýcarsko se vyžívá v zakládání a udržování botanických parků. Jedním z…
Jezero Lago di Garda je se svojí rozlohou skoro 370 km² největším italským jezerem a patří k turisticky nejoblíbenějším cílům Itálie…
Příjezdové místo: Capolago 274 m u Lago di Lugano. Placené parkoviště u…
Vesnice či spíše malé městečko v jižní zátoce jezera Lago di Lugano jsme…
Příjezdové místo:   horské sedlo  Alpe di Neggia 1395 m v Ticinu, které je…
Ascona jistě patří nejen mezi nejznámější místa Švýcarska, ale i celé…
Bývalá rybářská vesnice Ascona se nachází nedaleko Locarna ve švýcarském kantonu Ticino. Leží na slunném severozápadním břehu jezera…
V severní části jezera Lago Maggiore leží jedno z nepřitažlivějších měst…
Konečně jsme na konci přes šest kilometrů dlouhého tunelu pod průsmykem…
Městečko Avegno se nachází ve švýcarském kantonu Ticino mezi horami a jezerem v údolí Valle Maggia asi 7 km severně od Locarna.…
Vydali  jsme se na letní putování po kantonu Ticino ve Švýcarsku, který se…
Vypravili jsme se do kamenného srdce Ticina, do údolí Verzasca (Valle…
Po dobré snídani v hotelu jsme se vydali obdivovat krásy údolí Valle Maggia a Valle Bavona s půvabnými vesničkami, kostely a…
Údolí Centovalli neboli "Údolí sta údolí" s hlubokými roklinami, vodopády a dřevěnými vesničkami se rozprostírá mezi švýcarským…
Jezero Lago Maggiore je druhým největším z hornoitalských jezer. Jeho…
Skupina tří ostrovů patří mezi nejvíce navštěvované turistické cíle v…
Je neuvěřitelné kolik různých map a turistických prospektů člověk během…
Náš pobyt u jezera Lago Maggiore se blížil ke konci. Poznali jsme několik…