Lednicko-valtickým areálem na kole

Letos jsme se rozhodli po delším váhání - bylo třeba nejdříve sehnat patřičné náležitosti jako nosič na kola - vyrazit na kolách na jižní Moravu. Protože jsme trochu zhýčkaní, doplnili jsme vše lázeňskou péčí. Suma sumárum - týden pobytu v Lázních Lednice a pět cyklotúr po Lednicko-valtickém areálu.

Nejprve chci říci, že jsme si vše omrkli již vloni na podzim, kdy počasí cykloturistice nefandilo, takže jsme už věděli, že po lednickém parku se na kole nesmí a že některé stezky vedou po silnici – podle toho jsme se zařídili. A co bych vám doporučila?

Tak například trasu z Lednice Kolem Lednických rybníků. Je nenáročná, jen nesmíte zapomenout doma repelent. Moc se nenašlapete – cesta vede většinou po lesních cestách a pěkně po rovince – stoupání je minimum a podklad je příjemně měkký, takže s sebou můžete klidně vzít i menší děti. A co uvidíte cestou? Například Apollonův chrám, který se vypíná nad jedním z rybníků a je z něho krásný rozhled. Dalším může být zámeček Randez-vous, neboli Dianin chrám stojící na nejvyšším místě Bořího lesa na cestě do Valtic. Připomene vám pařížský Vítězný oblouk a dávali si tam rande myslivci s dámami.

Randez-vouz
Randez-vouz  •  Foto: indrja

Cestou k němu jste ovšem museli jet kolem napodobeniny gotické kapličky Svatý Hubert, kde se dřív konávaly bohoslužby po skončení honů. Po cestě od rybníků do Valtic ještě minete další zámeček, tentokrát empírový s názvem Tři grácie – ty ostatně stojí (sochy, samozřejmě) před ním na podstavci dodnes. Cestou zpátky se ještě stavte u Rybničního zámečku a máte je skoro všechny. A když se vám bude chtít, vezměte to za Gráciemi ještě dál po cyklostezce až k Hraničnímu zámečku, který označoval česko-rakouskou hranici a jeden čas se ocitl dokonce v sousedním Rakousku. Dnes je v něm krásný hotel, má příjemné okolí s rybníčkem (jak jinak), ale poněkud vyšší ceny.

V samotné Lednici budete muset s kola sesednout a po parku se pohybovat pěšky – je tam totiž zákaz jízdy na kole. Ale i tak to stojí za to. Určitě si prohledněte Maorskou vodárnu, před ní můžete nasednout na lodičku a nechat se dovést na Janohrad – napodobeninu zříceniny starého hradu, kde se hosté scházeli v době honů a který byl přísně rozdělen na pánskou a dámskou část… My jsme tam ovšem dojeli na kole: je to z Lednice kousek a ještě cestou uvidíte další zámeček – Lovecký, který byl takovou luxusní myslivnou a dnes je soukromým objektem.

Minaret
Minaret  •  Foto: indrja

V parku můžete dále obdivovat akvadukt, umělou jeskyni a samozřejmě se musíte vyšplhat na věž lednického minaretu. Mecenáš, který nevěděl, co s penězi, prý původně plánoval kostel, ale nějak to nedopadlo J, tak máme v Lednici opravdový minaret. A že je na něj vidět téměř odevšad, poznáte aspoň, kudy se máte dát. Navíc je krásně zrestaurovaný a stojí přímo naproti zámku. Cestou zpět zajděte do skleníku – je to na svou dobu skvělé technické dílo a v něm se ocitnete rázem v jiném světě. Jen škoda, že vzácné rostliny nejsou (prý schválně, aby to nerušilo) popsané, tak nevíte, co vlastně obdivujete. Přivítala bych třeba průvodce, který by na dotazy odpovídal.

Samotný lednický zámek, letní sídlo rodu Luichtenštejnů, je nádhernou ukázkou mistrovství českých rukou a až bude dokončena oprava, pak to teprve bude nádhera. Totéž bohužel musím říci i o druhém konci areálu – platí to i pro „zimní“ sídlo Lichtenštejnů Valtice. I ten je opravený jen zčásti. Přesto vám podobnou dovolenou mohu vřele doporučit. Přidáte-li k tomu jako my pár procedur v lázních, třeba vám v podvečer zahraje pravá jihomoravská cimbálovka s takovými zpěváky jako nám, není co řešit. A kdybyste náhodou využili kola a chtěli se jen tak zajet vykoupat, i to je možné. Kousíček od městečka Zaječí je štěrkovna, kde vzniklo krásné koupaliště „Štěrkáč“ - letos ještě zadarmo. Voda čistá, vaří tam kafe, ohřejou párky a můžete i rybařit!

Tak pěknou dovolenou.

Poslední aktualizace: 23.8.2010
Lednicko-valtickým areálem na kole na mapě
Autor: indrja

Příspěvky z okolí Lednicko-valtickým areálem na kole

Zahrajte si hru Skryté příběhy v místě Lednice.
Trasa je dlouhá 5 km. Trasa vede od překrásného zámku Lednice kolem historického skleníku do…
Vinarská obec s približne 2 350 obyvateľmi leží v juhomoravskom k…
V nově otevřeném sklepení v Lednicko-Valtickém areálu naleznete nevšední expozici mučení a útrpného práva. Rozličných mučicích…
1) LEDNICKO-VALTICKÝ AREÁL Sobotní trasa nás zavedla do Lednicko…
Když jsme v dubnu vyrazili na Moravu, hlavním naším cílem byla Lednice,…
Lednice se nachází na jihu Moravy vzdálená 12 km od Mikulova a 7 …
Rozvojem cestovního ruchu v době První republiky dochází i k výst…
Výstava Písečný svět říkají pořadatelé zvláštní atrakci…
V nově otevřeném lednickém vinařství, vystavěného také z místního …
Celý Lednicko–valtický areál doslova miluji, často jsme tam projížděli, až…
Jak je z názvu vidět, toto je pokračování našeho červnového cestování po…
Zámek  Lednice  a Lednicko valtický areál, kdysi sídlo Lichtenšt…
Vážení přátelé Turistiky i turistiky.Ve dnech 2.-3.10.2010,jsem měl…
Zámeček Minaret je nejvýraznějším objektem Lednického parku. Stojí na břehu Zámeckého rybníku a vypíná se do výše více jak 60 m. Na jeho vrcholu je…
Rozcestí Lednice - náměstí
Šipky rozcestníku umístěného na okraji Zámeckého náměstí v Lednici ukazují směry několika turisticky značených tras, které se zde na…
Z kempu Apollo se po silnici dostáváme do obce Lednice, láká nás …
Přestavba lednického zámku, jeho zahrad a parků v pol. 19. stol.…
Při přestavbě lednického zámku, jeho zahrad a parků v pol. 19. stol.,…
Za romantickým Lednickým Zámkem,od Brna můžeme historickým vláčkem Zámek…
Trasa výletu začíná v Lednici na náměstí a pokračuje obecním parkem po červené značce ke zdejší železniční stanici (provoz silně…