Knihovnická expedice Protivanov

Naše další knihovnická expedice se vydala do rukou knihovny Protivanov, která se také stala Venkovskou knihovnou roku.

Sraz účastníků je v knihovně v Prostějově na Skálově náměstí. Leží sice v centru města, ale trochu zasunuta za  zámek. Knihovna byla velkoryse rekonstruována a knihy se sem vrátily a pro veřejnost byla znovu otevřeno 19. září 2011. Přivítání bylo milé, prošli jsme krásně opravené prostory knihovny. Pak jsme se vydali na prohlídku centra města. Tolikrát jsem byla v Prostějově a nikdy jsem si nevšimla zajímavých znamení na domech. Asi je to tím, že jsem tu byla jako student a pak s malými dětmi, to se člověk dívá více po nich. No a možná to také dělají ty opravené fasády domů, že to více vynikne a neztrácí se v šedi. Obešli jsme celé centrum. Je tu zachovalých dost domovních znamení např. U zlaté studny, U tří kohoutů, U modrého lva a také jsme  obdivovali historické domy. Prohlédli jsme si novou radnici s mohutnou věží vysokou 66m, starou radnici - dnes Muzeum Prostějovska, což je krásná budova ve stylu italské renesance. Nejkrásnější a nejpozoruhodnější stavbou, kterou jsme navštívili je Národní dům - secesní skvost od Jana Kotěry s výzdobou od jeho přátel, kolegů a spolupracovníků. Ten nás všechny zaujal a obdivovali jsme každý propracovaný detail - světlo, lištu, okýnko. Vznikl jako národní reprezentativní sídlo pro spolkovou a kulturní činnost, také díky odkazu mecenášů Karla a Karly Vojáčkových. Karel Vojáček byl lékárníkem a také šest let starostou města. V velkém sále - divadle zkoušel zrovna Hradišťan, tak nás jeho hudba provázela prohlídkou budovy. A pak jsme přišli  k zámku, který je ze 16. století, postavený Perštejny, pak se dostal do držení Lichtenstejnům. Zámek nebyl zrovna v nejlepší kondici. Nyní však byl dík eu fondům opraven a je přístupný. To jsem trochu odbočila. Po prohlídce jsme byli pozváni na divadelní představení alternativního divadla o Jiřím Wolkrovi. Večer, po divadle, odjíždíme do Protivanova, kde nás přivítali hudbou, chlebem a solí a štamprlkou jako nějakou delegaci. To nás rozveselilo!

Další den jsme prošli obcí Protivanov, navštívili kostel a skončili jsme v knihovně. Knihovna tady dělá hodně akcí pro děti a také zajímavé výstavy. Dověděli jsme se, že půjdeme na exkurzi do větrné elektrárny, tak jsem se dost těšila. Navštívili jsme základní školu, kde byl pro nás připraven program od žáků ze zdejší školy. Navečer jsme v místní restauraci  s kulturním domem pokračovali v různorodé zábavě. Měli jsme možnost vyzkoušet si malbu na textil, dodnes mám památku s podpisy účastníků, následoval hudební program a tradičně připravili video Bláhovi z knihovny Kostomlaty pod Milešovkou. Tito manželé si ve svém domě zřídili místní knihovnu a dělají tam program pro celou obec a hlavně pro děti, když jsou rodiče v práci. Z knihovnických expedici dělají video a vtipně ho doplňují. Jsou to obdivuhodní lidé Kostomlatští!

Další den ráno jsem se hned těšila na větrnou elektrárnu. To jsem neměla dělat. Jedeme do obce Malé Hradisko, kde navštívíme knihovnu s výstavou řezbáře Michala Patakiho. Odtud jsme pak šli procházkou na místo Staré Hradisko kolem kraviček za krásného sluného počasí.  Staré Hradisko - keltské oppidum- jedno z nejvýznamější a nejzajímavějších z keltského období na Moravě. Bylo významným místem na Jantarové stezce, která tudy vedla. Svědčí o tom i nálezy jantaru. Rozloha 37 ha. Nás zaujal mimo rozlohy a krásného místa, dokonatý výhled do okolí, také díky krásnému počasí. Obloha byla opravdu jak vymetena. Bohužel se k nám dostala zpráva, že na větrnou elektrárnu nemůžeme, protože chystají vše na den otevřených dveří a my jsme tím pádem přes čáru. Tak nám zůstaly dveře zavřeny. Co se dá dělat. I tak jsme viděli mnoho zajímavého a potkali zajímavé lidi!

Poslední aktualizace: 31.10.2020
Knihovnická expedice Protivanov na mapě
Autor: annafr

Příspěvky z okolí Knihovnická expedice Protivanov

Protivanov
Protivanov je poměrně velkou obcí se 1080 obyvateli a najdeme ji západním…
Nejstarší písemný záznam o kostele a faře v městysi Protivanově na Boskovicku se dochoval z poloviny 16. století. Zmíněný kostel…
Do kopců Drahanské vrchoviny jsme vyjeli z Prostějova ranním autobusem…
Minulý víkend jsme se i přes dosti teplé počasí vydali prověřit kondici na…
Tuto krásnou udržovanou kapličku nalezneme v srdci Drahanské vrchoviny, n…
Turistické rozcestí Repechy
Turistické rozcestí Repechy se nachází na Drahanské vrchovině, u silnice, spojující Malé Hradisko a Drahany, u odbočky k obci…
Toto turistické rozcestí leží v horní části obce Malé Hradisko na Drahanské vrchovině. Setkává se zde zelená a žlutá, modrá zde…
Kapli Panny Marie Růžencové nalezneme v obci Malé Hradisko asi 3 km před větší obcí Protivanov na silnici Prostějov - Boskovice.…
Obec Malé Hradisko leží v severní části Drahanské vrchoviny v…
Obec Malé Hradisko leží západním směrem od města Prostějov a pod východními vrcholky Drahanské vrchoviny. V okolí obce se…
Na Drahanské vrchovině 3 km od Protivanova, v obci…
Knihovna v obci je současně výstavní prostorem řezbáře Michala Patakiho. Výstava je přístupná za provozu knihovny. V době…
13. 6. 2021 Vlastně jsem uvažoval, jestli poslední den, tedy v podstatě nějaký ten návratový výlet stojí za samostatný článek, nebo to popsat, jak ně…
Buková je nevelká obec s 350 obyvateli a najdeme ji severozápadním směrem od města Prostějov v Drahanské vrchovině. V nedalekém okolí obce se zvedají…
2 díl - první část naleznete zde : https://www.turistika.cz/trasy/ze…
Keltské oppidum Staré Hradisko se nachází u obce Malé…
Toto opravdu velké turistické rozcestí 4 značek leží na okraji místní části Skřivánkov obce Malé Hradisko na Drahanské vrchovině.  …
Pokud výletník objeví rozhlednu, nebrání-li tomu nějaká mimořádná událost, vždy zastávka u takového místa potěší. Obzvlášť za vydatně krásného počasí…
Tak a nacházíte se kousek pod vrcholem Skály ( 723 m.n.m. ), jedním z…
Turistické rozcestí Pod Sečí leží na jižním okraji obce Seč na Drahanské …