JESENÍKY 2007 - 2.Karlova Studánka, Praděd a lázně Jeseník

V překrásném ránu odjíždíme busem přes Karlovu Studánku na Hvězdu a odtud po chvilce notně natřískaným veřejně dopravním prostředkem nahoru na Ovčárnu. Už cestou přes koruny stromů vidíme, že jsou hory - a zvláště věž na Pradědu - perfektně nasvíceny. Je to boží, my ale napřed míříme do samoobslužného bufetu na pohlednice a kafé, které si smíme vynést ven. Kromě božského moku si můžeme vychutnávat neméně "božský" pohled na tajemné skaliska Petrových kamenů vysoko nad námi...

Za absolutně azurové oblohy a výborné viditelnosti - ( ještě že jsem si sebou vzal dalekohled )- zvolna vystupujeme po silničce k vrcholu Pradědu a nevíme, co máme obdivovat a nad čím jásat dřív ... Obří pradědská věž ukrývá ve své "raketové" základně dokonce i hotel, restauraci s bufetem a odpočívárnu. Zde pojídáme náš oběd, který zestává z chleba se salámem. Potom si na veřejném počítači prohlížíme krásy jesenické přírody. Výlet výtahem na vyhlídkoou plošinu se nekoná - 50 korun za jednoho se nám zdá dost ! Po odpočinku opět pomalu stejnou cestou zpět. Počasí se nám "trošičku" pokazilo : už není tak dokonale ostrá viditelnost a je více mraků. Krajina okolo Medvědího vrchu a Orlíku, Plošiny a Žárového vrchu se skalními městy lze ale pozorovat přes okuláry dalekohledu výborně !

Foto: Franta

Busem dolů do Karlovy Studánky a napřed si jdeme na spodní zastávku zjistit spoj zpět. Pak pomaličku těmito překrásnými lázněmi kolem lázeňských empírových budov a kolem fontán k pitnému pavilónku. Nabíráme si ji do Petky a ochutnáváme - vodička je to výborné chuti, fakt perfektní ! Velikou atrakcí je pro nás Geologické muzeum. Jeho "tunové" exponáty jsou volně přístupné za plotem ve volné přírodě - ( bez použití autojeřábu si tady žádný zloděj ani neškrtne). Vidíme tu balvany a kameny, které jsou vzorovou ukázkou hornin a nerostů, jaké bychom v tomto čarokrásném pohoří našli. Počet jednotlivých exponátů převyšuje číslovku 300 a je s podivem, co se tu v Jeseníkách vedle sebe všechno vyskytuje ! Najdeme tu žulu vedle vápence, amfibolity, ruly, svory, kvarcity, fylity ...etc... etc... Uvnitř v kryté pokladně je moc hezká výstavka šperků z nerostů a spousta polodrahokamů k prodeji jako suvenýry ...

Po prohlídce přecházíme okolo trosek hotelu Hubertus - ( lehl popelem) - k bufetu na parkovišti a při kafíčku si vychutnáváme "řev" umělého vodopádu a pohled na jeho splazy nad námi. Zároveň pozorujeme ukázky z ptačí fauny těchto hor : ti nádherní hnědí a pak taky modře zbarvení ptáčci, sbírající drobky zpod stolů, vrabci určitě nejsou ... Ke spodní zastávce se vracíme kolem toku Bílé Opavy, hádáme, v kterém sanatoriu byl s Dášenkou ubytován exprezident Václav Havel a ve kterém se točily scény z komedie " S tebou mne baví svět". Neodoláme svodům cukrárny a Jana mne zve na moc dobrý zmrzlinový pohár. Pak už odjezd do Jeseníku...

Tady nás napřed čeká menší nákup v blízkém Albertu - musíme doplnit zásoby - a mají tady čerstvé, hrozně dobré ( a levné) zákusky a pečivo !!

Foto: Franta

Pak pod sprchu a půl hodiny po 18. odjíždíme Ecobusem okolo nádherného městského koupaliště nahoru na kopec do lázní Jeseník. Vlastní centrum těchto překrásných lázní se nachází na podvrcholu Studniční hory, která už nepatří k Hrubému Jeseníku, ale k Rychlebským horám. ( Tato informace je ale důležitá jen pro geografy, pedanty a hnidopichy. Pro nás dva "sahají" Jeseníky od Svatého kopečku nad Olomoucí až po polské hranice a jsme moc vděčni "vyšší moci", že u nás na Moravě stvořila takové fantastické pohoří, které má tisíce podob a tváří a kde si na to "své"přijde opravdu každý tuláček či turista !!!)

Vedle Priestnitze v lázních najdeme i rybníček tvaru ryby s vodotryskem a nad lázněmi pak lučinatý Jižní svah s vynikajícím výhledem na masív Hrubého Jeseníku i s jejich vládcem Pradědem. Další zajímavostí svahu je sochařská expozice s "rozpracovanými" torzy a díly, která vrcholí vysoko ve stáni BRÁNOU ŽIVOTA a věřte nám, že to tady opravdu stojí za vidění !!! Zkoušíme teplotu vody ve volně přístupném "napajedlu" pro turisty a málem dostáváme omrzliny ! Vracíme se k rybníčku, já se pak jdu podívat do "foajé" hlavní budovy lázní,opravdu to tam vypadá jako ve Vídeňské opeře ! ( Sice jsem v ní ještě nikdy nebyl, ale píšou to ve všech turistických informacích a pro tentokrát jim to vyjímečně věřím)... Pak se jdeme správnou alejí projít po vrstevnicové cestě na vyhlídku. Překvapivý výhled bohužel ruší dráty el.vedení ! Výhledová výseč nám nabídne pohled na celé údolí Bělé s městem Jeseníkem pod námi až po hranice s Polskem a z protějšího kopce nad městem nám na pozdrav kyne hradní věž s cimbuřím - rozhledna na Zlatém Chlumu ...Vracíme se zpět, prohlížíme si další lázeňské budovy a do Ecobusu nastupujeme o zastávku níž... Poblž našeho hotelu si vybíráme restauraci s příjemnou zahrádkou, pijeme ochucenou mattonku a sledujeme jesenické smrákání. Pak už "dom", pod sprchu a honem spat, ať jsme čerství na zítřejší výlet ...

Ani už nevím, kdo napsal, že jsou Luhačovice nejkrásnější lázně na Moravě. Ano, jsou hezké a máme je moc rádi, ale když si z nich odmyslíme geniální Jurkovičovu úpravu, jaké by asi byly ? Lázně Jeseník sice nemají tak "malebnou" architekturu, ale leží vysoko ve svahu hory a co se týká rozhledů a okolní přírody, tak si myslíme, že s nimi nemohou soupeřit žádné jiné lázně v Česku !! ! My jsme jimi byli přímo okouzleni ...)

Poslední aktualizace: 24.7.2011
JESENÍKY 2007 - 2.Karlova Studánka, Praděd a lázně Jeseník na mapě
Autor: Franta

Příspěvky z okolí JESENÍKY 2007 - 2.Karlova Studánka, Praděd a lázně Jeseník

cykloturistické rozcestí - Kóta
Cykloturistický rozcestník, který se nachází v sedle Kóta při silnici mezi Karlovou Studánkou a Vidly ukazuje cyklistům cestu po…
Turistické zančení: Trasa vede mimo značené turistické trasy. Ze…
O vodopádech Bílé Opavy i o stezce, která při nich vede, jsem slyšel už…
Kóta 1003 by se spíš měla jmenovat 1004 podle pomníčku, který zde najdeme. Jedná se o sedlo mezi vrchem Lyra (1092) a Ostrým vrchem (1229) což je…
Protože nemám všechny oblasti Jeseníků prolezlé detailně, pořád…
   Slovo Lyra není jen názvem pro krásný hudební nástroj. Stejné jméno nese i hora v Hrubém Jeseníku, která se nachází poblíž známých lázní Ka…
                          Den druhý     Po dlouhé době perfektně vyspaní vycházíme ráno z hotelu Praděd do modravého rána. Nastupujeme do dálko…
                         Den druhý    Ráno po snídani odjezd buse…
K vodopádům Bílé Opavy se chodí z Karlovy Studánky. Podél jejího toku vede žlutá značka. Je lepší jít tuto cestu nahoru kvůli…
Rolandův kámen je vysoký skalní útvar, který najdeme severním směrem od K…
Rezervace Bílé Opavy je rozcestí modré a žluté turistické značky a nachází…
Autem přijíždíme do Karlovy Studánky, malebné horské lázeňské obce. Lázně…
Atrakce v Karlově studánce - umělý vodopád
Pokud se ocitnete v Karlově Studánce, oblíbeným místem pro turisty a atrakcí pr…
Umělý vodopád, který je jednou ze zajímavostí Karlovy Studánky, byl…
Náš dvoudenní výlet začínáme už brzy po ránu - vstáváme o půl 4. a…
Bílá Opava je říčka pramenící pod vrcholkem Praděd a tvoří přítok Střední…
  Naše dvoudenní expedice do "Království divočiny" začíná velmi ne…
Rozcestí je umístěno u křižovatky hlavních cest na okraji lázeňské obce…
Ráno na autobus směr Rýmařov, přestup na linku Přerov-Jeseník, vý…
Karlova Studánka - pitný pavilon
Dřevěný pitný pavilon byl postaven v roce 1862 a společně se Slezským domem to jsou nejvýraznější dominanty Karlovy Studánky. Ve…