Středa 1. 9. 2021 - odpoledne
Po obědě, který jsme si uvařili pod Novinským železničním viaduktem, přejíždíme do obce Kryštofovo Údolí. Rozkládá se v hlubokém údolí říčky Rokytky a patří mezi jedno z našich skutečně moc hezkých míst. Centrum bylo vyhlášeno vesnickou památkovou zónou. Podle neoficiálních zpráv bylo založeno již v 15. století, ale to zde bylo pravděpodobně jen pár domků uprostřed lesů. Podle jiných informací obec založili uhlíři v letech 1518 – 1528.
První písemná zpráva je až z r. 1581, kdy je prodáváno celé panství. Těžila se zde převážně železná a olověná ruda, a to až do r. 1750. To se již dosahovalo jen malého výnosu. Po 1. pol. 18. století se obyvatelstvo živilo výrobou troudu ze zetlelého smrkového dřeva, které se pálilo v pecích. Z popelu byl vyhrabáván troud, který se používal v bělírnách. Zemědělství se zde příliš nedařilo. Bylo tu studené a drsné počasí, velké množství sněhu tady leželo od pozdního podzimu do časného jara. Když byla r. 1826 postavena textilní továrna pod Hamrštejnem, mnoho obyvatel tam našlo práci.
Spojení se světem jim umožnila až v letech 1852-1858 vybudovaná silnice. V létě r. 1900 byl zahájen i provoz na železniční trati z Liberce do Děčína a Teplic, která vedla jen asi 60 metrů nad údolím.

Projít pěšky celou obec by nám trvalo hodně dlouho. Navíc je tu poměrně velký provoz a chodník žádný. Parkujeme tedy jen v centru na poměrně velkém parkovišti. Hned tady nevím, kam se dřív podívat, co si přečíst. Již tady jsou tabule s informacemi o tom nejzajímavějším z obce.
Nejdřív se jdeme podívat ke zdejšímu kostelu. Přes říčku Rokytka přecházíme po kamenném barokním mostku z r. 1832. Tento rok byl uveden na středovém klenáku v klenebním oblouku, který byl při rekonstrukci odstraněn. Na mostě ke kopie sochy sv. Jana Nepomuckého.
Pokračujeme do kopečka, nejdřív vidíme dřevěnou zvonici na vysoké zděné podezdívce. Střecha zvoncového tvaru je kryta břidlicí. Byla postavena r. 1754 při barokních úpravách kostela. Cestu vzhůru hlídá socha sv. Václava z r. 1763. Na vysokém podstavci jsou reliéfy sv. Ludmily a sv. Václava.
Ještě dřív než kostel vidíme zdejší barokní faru s mansardovou střechou, která byla postavena r. 1768 - v té době se obec stala samostatnou farností.
​Roubený raně barokní kostel sv. Kryštofa nás překvapil svou velikostí. Byl postaven v letech 1683 - 1686, kdy nahradil na protějším svahu stojící luteránský kostelík ze 16. století. V letech 1760 – 1761 byl upravován a o 20 let později byl rozšířen o zděnou sakristii. Od r. 1893 je celý pokryt břidlicí. Kostel je přístupný jen o bohoslužbách. Krásný dřevěný interiér s kazetovým stropem a dřevěnou kruchtou je však možno vidět z dřevěné malované předsíně, která je otevřena do 18 hodin. V presbytáři se zachovaly zbytky původních ornamentálních raně barokních maleb.
U hřbitovní zdi je raně barokní márnice z konce 17. století. Na stěnách je osm rokokový dřevěných štítů z období kolem roku 1760, kde jsou vyobrazeny výjevy Tance smrti.
Celý areál byl v 90. letech 20. století důkladně opraven.

Do obce se vracíme po silnici, která vede od vlakové zastávky. Otevírá se nám tak další krásný pohled na obec - na snad dva nejkrásnější domy. Vpravo kolmo stojící k silnici je čp. 64 - roubený dům z r. 1834. Má hrázděné patro a sedlovou střechou  V domě bývala pekárna, pekařská pec je ještě ve světnici. Sklep má valeně klenutý strop. Po celkové rekonstrukci je nyní v domě penzion.
Jen kousek vlevo od něj byl na přelomu 18. a 19. století postavený roubený dům čp. 75 s hrázděným patrem. Tyto dva domy jsou památkově chráněné, ale krásných domů je zde víc. Dokonce i autobusová zastávka je malý hrázděný domek.
Bude 16 hodin - už spěcháme k zdejšímu orloji, který vznikl v letech 2007 - 2008 přestavbou staré trafostanice, která 50 let dělala obci ostudu. Pak se místní domluvili - Martin Chaloupka dostal nápad, majitel zámečnictví František Budák se k němu přidal a zajistil materiál i zámečnické práce. Samozřejmě to nebylo tak jednoduché, ale orloj stojí a je chloubou obce. Vždy v celou hodinu (od 8 do 22 hodin) činnost orloje zahajuje ponocný zvedáním trubky k ústům, okolo něho obíhá pejsek. Nad ním se otevřou dvě okénka, ve kterých vždy vykoukne celkem 12 vyřezaných figur apoštolů. Některé z nich mají své patrony, např. moderátorku Marcelu Augustovou, herce Jiřinu Bohdalovou, Martina Dejdara, Jiřího Lábuse, ale i řadu dalších osobností a podnikatelů. Nad okénky jsou věžní hodiny, řízené přes satelit. Úplně nahoře pod střechou jsou vlevo a vpravo výklenky se sv. Barborou a sv. Kryštofem. Pod ponocným je pohyblivá reliéfní luneta se 4 pohyblivými figurami, které představují život na vesnici, tzv. krmení - to celou produkci ukončí.
Roku 2011 byl orloj doplněn dvěma kruhy - v jednom jsou znamení zvěrokruhu, ve druhém fáze Měsíce. Na boční straně trafostanice směrem k parkovišti jsou sluneční hodiny. Vpravo vedle vstupu do trafostanice je umístěna pamětní deska, která je trvalou vzpomínkou na Martina Chaloupka, zakladatele orloje, který 17. července 2015 zemřel. Mají to skutečně moc hezky udělané.
Vedle trafostanice je v malém domku prodejna Kryštofoúdolské keramiky. Naproti přes silnici je hospůdka U Kryštofa, jejíž součástí je Muzeum betlémů. O jeho založení se také zasloužil p. Chaloupka. Je tam výstava vánočních artefaktů, starých hraček a informace o historii obce a vývoji školství.
Je tady moc hezky, ani se nám nechce odjíždět. Chvilku se ještě procházíme, ale pak pomalu obec opouštíme. Ještě cestou se kocháme. V obci je celá řada nádherných podstávkových roubených domů, kamenná výklenková kaplička se sousoším Piety z r. 1692 a pozdně barokní kaplička z r. 1768 s obrázkem Panny Marie Pomocné s Ježíškem.

Ceká nás přejezd do Liberce, resp. do její části Krásné Studánky, kde je minipivovar Studánka. Potřebujeme doplnit zásoby. Víme, že otevírají dnes v 16 hodin, tak nám to vychází perfektně. Vrata jsou otevřená, šipky nás směřují k výčepu. Tento rodinný minipivovar byl založen v dubnu 2009 a již v květnu 2010 začali s vařením piva. Je tady i příjemné venkovní posezení. Láká nás to, jenže spát se tu nedá, musíme pryč. Kupujeme Antala - světlou 10, Flika - polotmavou 11 a Gallase - světlou 12, Ota získává tácek a kupuje etikety. Jsme spokojeni a odjíždíme.
Původně jsem chtěla zajet ke zbytkům skalního hradu Jezdec u Liberce, kde je i pěkná vyhlídka. Tedy aspoň si to myslím. Nemělo by to ani být daleko. Jenže přemýšlíme, kde budeme spát a já navigátor jsem na odbočku ke své velké škodě úplně zapomněla. Snad se sem ještě někdy dostaneme.
Tím pádem jedeme přímo k pivovaru Kousek piva, který je v liberecké městské části Jeřáb - jen kousek od nádraží. Doma se mi zdálo, že tam někde u garáží by se snad mohlo přespat a zajít na točené do pivovaru. Jenže v reálu se nám tam nelíbí. Jedeme se aspoň podívat k pivovaru. Tento rodinný restaurační pivovar byl vybudován r. 2018 v areálu starého mlýna a točí ho v restauraci Beer Warenhouse a přilehlém hudebním klubu Club Warenhouse. Vjíždíme do velkého areálu a jedeme podle ukazatele k restauraci. Nejdřív vidíme dřevěné posezení, kde je nedopité pivo. Ale nikde nikdo není. Restaurace se rekonstruuje, v pivovaru už nikdo není. Na okně pivovaru si bereme aspoň nové tácky. Mají tu dva druhy, tak aspoň něco. Ale pivo k tomu by bylo ještě lepší.
V areálu objevujeme pekárnu, kde nabízí i pivo pivovaru, ale je otevřeno jen od 7,30 do 15 hodin. Za pekárnou sedí v přátelském hovoru u kávy dvě děvčata. Jinak tady nikde nikdo není a je tady spousta volného prostoru. Odvážně děvčata vyrušuji s dotazem, zda tady na parkovišti můžeme přespat, abychom si ráno mohli koupit pivo a pečivo. Samozřejmě jí to tady nepatří, ale myslí si, že tu nikomu nemůžeme vadit. Máme vyhráno. Máme kde spát. Lepší by to bylo někde v přírodě, ale ne vždy to vyjde. Máme i před chvílí koupené pivo z minipivovaru Studánka, takže máme i co pít. I když ráno tady asi klid nebude. Ale to uvidíme zítra. To teď neřešíme. Zatím jsme tu sami a je tu klid. Tedy na našem parkovišti. V rekonstruované restauraci je asi živo. Viděli jsme tam vejít pár lidi. V 8 hodin se tam rozsvěcuje světlo. Nikoho však tady nezajímáme.
Dnes konečně nepršelo, večer se i studený vítr trochu uklidnil. Sedíme u auta a je nám tady fajn. V 9 hodin je ještě 19 stupňů, to jsme už dlouho nezažili. Bude zítra hezky? Chtěli bychom vyrazit na Ještěd.
Poslední aktualizace: 12.2.2022
Jedeme do našich severních hor - 22. den - odpoledne: Kryštofovo Údolí - vesnická památková zóna (orloj, dřevěný kostel s dřevěnou zvonicí, roubenky), Liberec - minipivovar Studánka a pivovar Kousek piva na mapě

Příspěvky z okolí Jedeme do našich severních hor - 22. den - odpoledne: Kryštofovo Údolí - vesnická památková zóna (orloj, dřevěný kostel s dřevěnou zvonicí, roubenky), Liberec - minipivovar Studánka a pivovar Kousek piva

Muzeum betlémů, hraček a historie obce - Kryštofovo údolí
Informace: Muzeum se nachází přebližně 11 km od Liberce v obci…
Výchdiskem trasy pro automobilisty je parkoviště u slavného orloje.Pokud…
Kryštofovo Údolí dříve nazývané "Údol svatého Kryštofa" (německy…
Kryštofovo Údolí je půvabná vesnička kousíček od Liberce.…
V památkově chráněném podstávkovém domě v malebném Kryštofově Údolí je od…
Jedeme se podívat na orloj do obce Kryštofovo Údolí  nedaleko Liberce. Jedeme autem z Janova nad Nisou, kde jsme byli na dovolené.…
Nedaleko Liberce, spadajícího již téměř do Frýdlantského výběžku naší republiky, se tyčí krásná hora Ještěd a právě pod ní můžete na…
V době vánočních svátků se nabízí příležitost navštívit Muzeum betlémů v Kryštofově údolí na liberecku. Na místo se lze dostat různými způsoby.…
Kryštofovo údolí najdeme jihozápadně od Liberce.https://www.krystofovoudoli.eu/turisticke-informace/zajimavosti/historie-obce/Než…
Dva dny za různými památkami – KRYŠTOFOVO   ÚDOLÍ Kryštofovo údolí je obec…
Z vlaku jsme vystoupili v Novině, jednu stanici před Kryštofovo údolím.…
V nejvyšším bodě Křižanského sedla, v místě, kde se kříží silnice s červeně značenou turistickou cestou směřující od Ještědu až k…
To co mají v Tatrách, na Ještědu máme také... Respektive občas máme, ne na…
Zalesněný kopec severozápadně od nejvyššího vrcholu Ještědského…
Středa 1. 9. 2021 - dopoledne V noci asi už nepršelo, ale zima byla zatím…
Zřícenina hradu Hamrštejn stojí na ostrohu západně od Liberce, jihozápadn…
Po dlouhé odmlce se opět vracím ke psaní článků a z hlediska toho, že jsem…
Krkavčí skály, známější jako Vajoletky u Křižan, jsou pískovcovým skalním útvarem nalézajícím se asi 0,5 km severně nad o…
Malá víska v údolí Lužicé Nisy nedaleko Chrastavy, severozápadně od Liberce.…
Zřícenina hradu Roimund stojí na strmé skalnaté ostrožně Vápenného vrchu …