Znojmo

Znojmo se rozkládá na levém břehu řeky Dyje v západní části Dyjsko-svrateckého úvalu. Okolí Znojma je známé pro  značné množství vinic, ovocných sadů a také je město považováno za bránu do národního parku Podyjí.  Mezi nejdůležitější památky Znojma patří: rotunda Sv. Kateřiny, chrám Sv. Mikuláše, historické podzemíLoucký klášter a Znojemský hrad.

Tipy na výlety / Trasy   Zámek Vranov nad Dyjí Mapy Znojmo
Turistické cíle / Cestopisy Vranov přehrada Chaty a chalupy Znojmo
Jižní Morava
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Jižní Morava

Lesná - kostel sv. Terezie
Lesná - kostel sv. Terezie  •  Fotografie (66)  • Foto: jircak
Lesná - hasičská nádrž s plastikou

Sobota 6. 5. 2023

V noci pršelo, pršet má občas i přes den. Na programu však nic neměníme. Vstáváme tak, abychom stačili autobus v 9,45 hod. do Onšova, kde jsme včera naše cestování ukončili. Dnes tam začneme.
Opět přestupujeme v Lesné, ale dnes tam máme chvilku času. Jdeme se podívat ke kostelu sv. Terezie z r. 1867. Naproti je betonová hasičská nádrž se zajímavou plastikou.

Za chvilku už jedeme do Onšova. Z autobusové zastávky jdeme již nám známou cestou do vsi. U barokní kaple sv. Anny z r. 1754 odbočujeme vlevo po naučné stezce Karla Claryho, jejíž 1. část jsme si prošli včera. Ani dnes ji nedokončíme. Místo abychom po ní po relativně pohodlné cestě pokračovali, na rozcestí Onšovský vrch  odbočujeme vpravo po naučném okruhu Josefa Dorého. To byl malíř kameniny ve vranovské továrně. Okruh je dlouhý 2,5 km – jedna část vede společně s naučnou stezkou Karla Claryho horem, my klesáme po náročnější trase podél Stříbrného potoka a vodopádů na něm.

Daleko jsme nedošli, najednou jsme v listí zahlédli mloka skvrnitého. Je málo oblastí, kde se vyskytuje, ale právě v listnatých lesích v oblasti Dyje je prý možné je často vidět. To jsme samozřejmě netušili a proto jsme měli radost, že ho vidíme. Snad jsme ho viděli v životě 2x.
Dál klesáme poměrně náročným terénem. Na jeho náročnost jsme byli v brožuře upozorněni, proto jsem čekala trasu ještě náročnější, skoro jsem přemýšlela, zda tam vůbec půjdeme. Ale zvědavost vyhrála, ostatně jako vždy. Když jsem to zvládla já, tak to tak moc náročné být nemůže. Do pohodlné cesty však chybí dost. Sestup je poměrně prudký, často kamenitý, občas je cesta zpevněná kládami. Pohled do hluboké kamenné rokle potoka nám cestu zpříjemňuje. Nemohu však jít a kochat se. To bych se asi brzy přerazila. Škoda, že není víc vody. Pak by to byla neskutečná nádhera. Občas zahlédneme malé peřeje nebo pramének, jak stéká ze skály. Tak dnes vypadají i ty Stříbrné vodopády, z nichž nejvyšší je vysoký 6 metrů.
Cestu nám vylepšil další zážitek. Do rokle vedou 3 schůdky a pak se nechá slézt dolů po řetězech. Právě u těchto schůdků jsme zahlédli dalšího mloka. Tentokrát se nám chtěl schovat pod kládu. Šetrně jsem tomu hůlkou chtěla zabránit. Jenže jak jsem vzala do ruky foťàk, hůlku jsem upustila a ta se klouzala svahem rokle až k potoku. Naštěstí tam byly ty řetězy a tak se tam Ota vypravil. Ani mi nenadával. Jak se říká, vše špatné je k něčemu dobré. Dole ve vodě viděl dalšího mloka. Je nadšený. Vidět 3 mloky za jeden den, to je skvělé.

Stříbrný potok se vlévá do Dyje. Tam klesáme i my. Přesto jsme od řeky ještě daleko. Jen ji slyšíme, jak si hezky bublá. Chvilku jdeme po rovině, ale pak zase musíme trochu do kopečka k barokní kapli Nejsvětější trojice. Dnes stojí těsně nad serpentinami silnice, která klesá k Dyji. Ta byla vybudována r. 1893. Dříve tudy vedla podstatně méně pohodlná stará formanská cesta a tuto kapli, dřív známou jako Kaple výběrčího, nechal postavit vranovský výběrčí daní Johannes Bäcke r. 1746. Tady se prý zastavovali formani se svými povozy, aby se pomodlili při náročném zdolávání prudkého vranovského kopce.
Na druhé straně oblouku současné silnice byla 1. července 1894 odhalena pamětní deska - pomník výstavby silnice r. 1893. Text je uveden v němčině, v překladu to zní: Na místě kamenné cesty do kopce bylo s podporou země moravské v roce 1893 dokončeno toto přeložení silnice. Za desku tehdy uložili pět stránek dokumentu o stavbě serpentiny. Text byl psaný rukou, byl opatřen dvěma pečetěmi a podpisy starostů sousedních obcí. Byla tam uložena i pozvánka na slavnostní odhalení této desky 1. 7. 1894. Tyto písemnosti byly odhaleny při opravě desky 23. 5. 2017.

Naučný okruh Josefa Dorého se vrací horem na Onšovský vrch, my pokračujeme po naučné stezce Karla Claryho za silnicí na Křížový vrch, kde je Mniszkův kříž. Tento masivní kovový kříž, který je upevněn na kulatém sloupu na čtverhranném soklu s nikami, nechala postavit r. 1846 hraběnka Helena z Mniszku-Lubomirská na památku svého zesnulého manžela hraběte Stanislava z Mnizsku na jeho oblíbené vyhlídce. V jedné nice je litinová deska s polsko-německým nápisem: Žena nejlepšímu z mužů. Děti nejlaskavějšímu z otců. Jeho Excelenci hraběti Stanislavu Mniszkovi. Odtud je i pěkná vyhlídkda - na údolí Dyje, vranovský zámek i podhradí.
Konečně klesáme, ale ještě si musíme kousek vystoupat k vyhlídce u Švédského příkopu. Je to skalnatá rokle, která vznikla odtěžením kamene. Podle pověsti se tady snažili během třicetileté války Švédové vykopat kanál, kterým chtěli odvést Dyji od hradu, který pomocí dodnes zachovaných vodních věží čerpal vodu z řeky. To byl na hradě jediný zdroj vody. To se jim nepovedlo, hrad od vody neodřízli a ani po několikaměsíčním snažení ho nedobyli.

Scházíme k řece a také do městyse Vranov nad Dyjí. Jeho vznik souvisí s hradem, o kterém je zmínka již r. 1100. Od té doby se samozřejmě vše změnilo. My tam přicházíme od východu a začínáme prohlídkou dvou snad nejstarších staveb města. Kaple sv. Ondřeje je malá rotunda, která pochází ze 13. století. I když v pol. 18. století proběhly barokní úpravy, její románský původ je stále viditelný. V podzemí kaple je kostnice plná lebek, vchod je však zazděn.
Hned vedle je kostel Nanebevzetí Panny Marie, který byl pravděpodobně postaven na poč. 13. století, dost možná i dřív. Později byl rozšířen. Po vydrancování Švédy zbyly jen základy, na kterých vznikl r. 1685 současný kostel. Nová zděná věž byla postavena r. 1720.

Za chvilku jsme na Náměstí, kde je dominantou morový sloup z r. 1713, který nechal postavit tehdejší majitel vranovského panství hrabě Michal Heřman Althann jako upomínku na epidemii moru r. 1680.
Na druhé straně Náměstí – za silnicí je hotel Pod Zámkem. Původní dům pochází podle datace ve štítu z r. 1524. Tam jsou i dva druhotně osazené erby. Kolem r. 1615 zde žil panský služebník – Michal Peitner (Pointer). Proto se dům jmenoval Pitourův dům. Později se stal panskou hospodou. Před válkou tu byl hostinec U Černého orla. R. 1934 byla provedena půdní dostavba a dům získal současnou podobu. V domě jsou zaklenuté sklepy. V přízemí a v 1. patře mají některé místnosti křížovou klenbu. R. 1945 se stal vlastníkem domu pan Otakar Pitour. Dnes je v domě penzion a restaurace.
S hotelem sousedí Pážecí dům. Původní středověký dům byl v 18. století přestavěn do současné pozdně barokní podoby.

My směřujeme k zámku. Po silnici jdeme přes Dyji a hned za mostem vlevo stoupáme. Po včerejších mých zkušenostech jdeme raději hladoví. Je to zase prudký kopec. Tentokrát sice také funím, ale statečně jdu jen kousek za Otou. Vpravo míjíme historickou budovu základní školy. Na ohradní zdi visí Komenského mravoučné desatero a školní řád snad právě z doby J. A. Komenského.
Když přicházíme ke vstupu do zámku, začíná poprchávat. Domluvili jsme se, že na prohlídku zámku nepůjdeme. Ota tam jako malý kluk musel chodit s tatínkem pravidelně, dnes tam tedy už nemusí. Mne prohlídka zámků zase tolik neláká. Interiéry jsou sice zajímavé, ale stejně za chvíli zjistím, že si nic nepamatuji. Víc mne baví hrady a ještě víc jejich zříceniny. Byla jsem ráda, že jsme se dostali na obě nádvoří. Ten exteriér mne zajímá víc.
Jak jsem výše psala, na místě dnešního zámku stával již před r. 1100 pohraniční, zřejmě dřevěný hrad. Někdy během 14. a 15. století zde byla postavena gotická pevnost, jejíž součástí byla patrová věž s kaplí a obytný palác majitele. Z té doby se dochovala i část střední hradby, která vede na východ k samostatně stojící Vraní věži, dnes nepřístupné.
Nový majitel hrabě Michal Jan II. z Althannu začal po r. 1687 s přestavbou hradu na zámek. Začal v letech 1687 - 1695 stavbou monumentálního sálu předků, který má neobvyklý oválný půdorys. V letech 1699 – 1700 byla postavena zámecké kaple Nejsvětější Trojice s podzemní althannskou hrobkou. Po smrti Michala Jana II. r. 1702 se přestavby ujímá jeho nejstarší syn Michal Heřman Althann a po r. 1722 jeho půvabná snacha Marie Anna Pignatelli. Vzniká mimo jiné i trojkřídlá zámecká budova s dvouramenným barokním schodištěm a se dvěma sousošími.
Další úpravy, převážně však interiéru, provádí v poslední čtvrtině 18. století Althann Michal Josef. V 1. patře se dodnes zachovaly štukové a tapetové dekorace a nástěnné malby. U sálu předků upravuje zahradní terasy, kam umístil antikou inspirované vítězné oblouky s bustami Sokrata a Pallas Athény. Na jeho práci navazuje i další majitel a dotváří krajinářský park - nepravidelně zalesněný terén s cestičkami a vodoteči, antickým chrámkem, altánky, umělými jeskyněmi, kamennými lavičkami a jezírkem s vodopádem. Zakládá bažantnici, oboru pro vysokou zvěř s loveckým letohrádkem, ale i nové vsi a buduje silnice.
Po r. 1799 se vlastníky stávají polské rody Mniszků a později s nimi spřízněný rod Stadnických. Stavební úpravy na zámku nedělají, ale rozšiřují nástěnné malby v interiérech západního křídla, rozšiřují knihovnu. Za zmínku stojí určitě i to, že koupili vranovskou továrnu na výrobu kameniny a vybudovali z ní prosperující velký závod.
Na začátku války, kdy se stal Vranov součástí Hitlerovy Říše, jim byl veškerý majetek zabaven a prodán německému baronovi. Na konci války byl zámek opět zabaven a zpřístupněn veřejnosti.
Během rekonstrukce byl na středověké hranolové strážní věži ze 14. století vybudován ve výšce 24 m vyhlídkový ochoz, na který vede 111 schodů. Věž je přístupná jako samostatný okruh, pouze však za hezkého počasí. Dnes je uzavřena.

Do centra se vracíme stejnou cestou, to už jsem vyndala i deštník. Ve městě jsou otevřené potraviny, mají dokonce i chleba. Tak to je skvělé.
Na opožděný oběd jsme vytypovaly restauraci Pod zámkem. Hlavně proto, že tam točí Bernarda. Jenže tento výběr nebyl nejlepší. Je 14,15 hodin, terasa je skoro plná. Sedáme si ke stolku, kde na nás nebude pršet. Sedíme dost dlouho, personál se ani nesnaží uklidit špinavé nádobí. Jídelníček je na stole, vypadá zajímavě, levně tu však není. Přesto máme vybráno, ale zbytečně. Po další době se od sousedního stolku dozvídáme, že už nevaří, že snad ještě mají polévku, ale je lepší si to objednat vevnitř. Mají bramboračku s houbami, tak si dáme aspoň polévku a pivo. Nemají k ní ani rohlík nebo chleba. Polévku zapíjíme pivem. Já vytahuji ještě sušenky. Jdu platit. Karty neberou, nejsou schopni vydat ani účtenku. Prý jim to nefunguje. Tak by mne zajímalo, co tady funguje.

Po další přeháňce odcházíme. Scházíme k silničnímu mostu a pokračujeme podle Dyje, zpočátku městem, pak lesem. Ve městě se nám řeka zdála líná, tady docela divoce teče. Na řece jsou ostrůvky, na druhém břehu vysoká skaliska. Je to tady úžasné. Současně si uvědomujeme, že města a stavby jsou zajímavé, ale příroda nás čím dál víc uklidňuje.
Podle Dyje jsme došli až k visuté Hamerské lávce. Na území národního parku Podyjí jsou celkem tři visuté lávky. Šobeskou a Lipinskou lávku jsme přecházeli vloni, když jsme byli na vinici na Šobesu. U třetí jsme teď. Lávky si postavila vojska pohraniční stráže, po revoluci sloužily turistům. Velká povodeň r. 2002 je však zničila. Za rok však už zase po nich turisté mohli přecházet.

Přecházíme na druhou stranu a jdeme po červené. Čeká nás poslední prudké stoupání. Nahoru vede i cyklotrasa – ta bude určitě pohodlnější. Vede šikmo přes vrstevnice, čekala jsem to výrazně horší. Poměrně to zvládám, i když Ota mi mizí v dálce. Čeká na mne na rozcestí Mostek hraběnky Heleny Mniszkové. Ten je na červené náročnější trase, takže ten jsme minuli. Ale to asi přežijeme. Červená k nám přichází shora, my ji přecházíme a pokračujeme po cyklotrase až na rozcestí se žlutou značkou, po které odbočujeme vlevo. Konečně nás čeká rovinka, příp. i malé klesání. Do Lesné na autobus je to 2 km, to bychom mohli pohodlně zvládnout autobus v 17,26 hod.
Přicházíme k loveckému zámečku Lusthaus. Tento letohrádek čtvercového půdorysu byl postaven r. 1780 na křížení několika cest tehdejší kančí obory. V patře je ochoz, který je podpírán dřevěnými vyřezávanými sloupky. V nikách v přízemí je malířská výzdoba s rostlinnými prvky. Původní letohrádek vyhořel, dnešní podoba je po opravě ve 2. pol. 19. století. Jehlancová střecha nahradila tehdejší mansardovou. Malířská výzdoba je původní.
Tady se utvrzujeme v tom, že autobus zcela v pohodě stačíme. Raději však nezpomalujeme, radši tam počkáme.
Vyšlo to perfektně. Čekáme necelých 10 minut.

Doma naše cesta vede už tradičně do pivovaru, dáváme pivo, petku kupujeme s sebou na večer. Já si ještě koupila dortík. Včera jim dovezli nové zboží a je problém si vybrat. Všechny vypadají moc pěkně a ve srovnání s plzeňskými jsou skutečně levné.
Na pokoji jsme si dali studenou večeři, to nám stačí. K televizi dáváme pivo.
Venku je zataženo, ale už neprší a pršet by nemělo ani zítra. To by bylo skvělé. Mohli bychom si užít další výlet bez deště.
Poslední aktualizace: 8.6.2023

Vranov nad Dyjí

Příspěvky z okolí Jaro na Bítově–4.den-cca 12 km po NS Karla Claryho a Josefa Dobrého: Onšov–Stříbrné vodopády–Vranov n.D.(kaple Nejsvětější Trojice a sv.Ondřeje,Mniszkův kříž,Švédský příkop,kostel Nanebevzetí P.M.,zámek)–Hamerská lávka–lovecký zámeček Lusthaus-Lesná

Rozcestí Vranov nad Dyjí - zámek
Rozcestník Vranov nad Dyjí - zámek stojí při hlavní silnici u místní odbočky a vstupu do areálu zámku. Rozcestím prochází několik turistických tras a okruhů. Modrá turistická trasa sem přichází z Vranova nad Dyjí a pokračuje směrem na Podmiče a dál k česko-rakouské státní hranici. Žlutě značená turistická trasa, která rozcestím u zámku také prochází, tvoří uzavřený okruh z…
Zámek Vranov nad Dyjí ležící na jižní hranici českého státu asi 110 km od Vídně patří k nejpozoruhodnějším světským stavbám středoevropského baroka. Vznikl přestavbou ze zeměpanského románskogotického hradu, který je poprvé připomínaný k roku 1100. Současnou podobu mu vtiskli po ničivém požáru v roce 1665 hrabata Althannové. Ti na sklonku 17. století - podle projektu…
Některé hrady a zámky můžeme obdivovat i dnes v plné kráse, jiné proměnil čas v romantické zříceniny. Tak je tomu i na jižní Moravě, kde jsme navštívili hrad Vranov, Bítov, zříceniny Cornštejn a Frejštejn. …
Monumentální zámek Vranov nad Dyjí se zalíbil vrápencům a netopýrům
Barokní zámek, který v dobách největší slávy navštěvovaly i takové osobnosti, jako byl nositel Nobelovy ceny Henryk Sienkiewicz, dnes hostí nezvyklé obyvatele z řádu letounů. Každé léto přivádějí na půdě zámku na svět svá mláď…
Národná kultúrna pamiaka zámok Vranov nad Dyjí s monumentálnou barokovou architektúrou  a pozostatkami pôvodného stredovekého hradu svojím bohatým interiérom umožňuje návštevníkovi zoznámiť…
Vyjíždíme z Vranova n/Dyjí přes Lančov na hrad Cornštein,dále po mostě přes Vranovskou přehradu do obce Bítov a na hrad Bítov který je však otevřen pouze o víkendech.Dále objíždíme přehradu přes Popelnou,Chvalatic…
Nejkrásnější pohled na Vranov nad Dyjí se bezpochyby otevírá z vyhlídky, která se nachází ve stěně Vranovské skály pod zámkem. Je přístupná modře značenou odbočkou z turistické cesty…
Trasa začíná na náměstí ve Vranově a vede po místní modré ke kostelu a dále svahem nad obcí, kolem Kumpovy kaple až do obce Onšov. Dále pokračuje cestou a pak lesní pěšinou až na vyhlídku ke Claryho kříži. Odtud klesne do Granátové zátoky a končí u lávky přes Švýcarskou zátoku. Turistická mapa KČT 1:50 000 č.81 Podyjí a Vranovská přehrada
Vyjíždíme z Vranova podél Dyje přes Zadní Hamry po cyklotr.č.5122  dále do stmějšího stoupání lesem na Čížov a odtut následuje sjezd asi 5 km k hraničnímu mostu přes Dyji do Rakouska-Hardegu.Je zde stejnojmenný za…
Nachází se v rohové části náměstí. Tato pozdně barokní patrová budova pochází z roku 1720. V tehdejší době sloužila nejenom k ubytování pážecímu služebnictvu ze zámku, ale i pro jejich společenské a kul…
Informační centrum se nachází ve střední části obce na zdejším náměstí. Kontakt: Informační centrum, Náměstí 47, 671 03 Vranov nad Dyjí telefon: 515 296 285 Turistické mapy: KČT 1:50 000 č.81 P…
Vranov nad Dyjí je známy predovšetkým svojím zámkom vypínajúcim sa na vysokej skale. Druhou, najväčšou a umelecky najvýznamnejšou pamiatkou Vranova je farský kostol Nanebovzatia Panny Marie. Ide o najväčší nekláštorný a nekatedrálny kostol na Morave. Postavený bol pravdepodobne v prvej polovici 13. storočia v romanskom slohu. V roku 1645 švédske vojská začali obliehať vranovský…
Vranov nad Dyjí je malé městečko s 880 stálými obyvateli a najdeme je jižním směrem od přehradní hráze Vranovské přehrady a severozápadním směrem od města Znojma. Vranov je vyhledávaným turistickým centrem na Ji…
Vyjíždíme z Vranova po silnici na Onšov,Lesnou, a Horní Břečkov a dále na Lukov kde se napojíme na příhraniční  trasu č.48 a  a za Novou Vsí odbočíme na Nový Hrádek po č.5002. Nový Hrádek je zřícenina která sestáv…
Jedná se o hřbitovní kapli, která se nachází v areálu farního kostela. Základem je v jádru pozdně románský karner z první čtvrtiny 13. století s kostnicí, která je pravděpodobně ještě staršíh…
Původně se jedná o pozdně románskou stavbu z poloviny 13. století, přestavěnou a rozšířenou v gotice a renesančním období. Barokní přestavbou prošel kostel podle návrhu J. B. Fischera z Erlachu kolem roku 1717. Úpravy fasád a interiérů pocházejí pak z první poloviny 19. století. Dominantní věž kostela je z počátku 18. století. V kostelním areálu se nachází ještě v jádru románský karner, přest…
Krásná vyhlídka na Vranov nad Dyjí se vám naskytne ze serpentiny silnice č. 398 spojující Vranov a Jevišovice. Kromě moc pěkného výhledu na městskou část Benátky a vranovský zámek na skál…
Hamerské údolí se nachází východně od Vranova nad Dyjí a vytváří zde romantické údolí. Dominuje mu mohutná Hamerská skála, která rozděluje domky v údolí na Přední a Zadní Hamry. Trasa začíná u láv…
Rozcestník Vranov nad Dyjí - lesopark stojí asi 500 metrů od vranovského náměstí na modré turistické trase z Vranova nad Dyjí přes Podmyče k česko-rakouské státní hranici. Směrové šipky zde označují směr modře značené odbočky k Hallamasskově vyhlídce s nádherným výhledem na Vranov nad Dyjí.
Barokní zámek se vypíná na skalním ostrohu nad řekou Dyjí ve Vranově nad Dyjí. Zámek se nachází v Jihočeském kraji. Zámek je přístupný od června do září každý den kromě pondělí a v říjnu pouze o víkendech. Dominan…
  Po snídani jsme za krásného počasí zabalili pár drobností a ze Štítar vyrazili k pevnostnímu muzeu. Obec Štítary se nachází cca na půl cesty mezi Jemnicí a Znojmem(silnice 408), nedaleko Vranova nad Dyjí.  Troc…
Výchozím bodem tohoto okruhu je centrální rozcestník pěších tras u hlavní autobusové zastávky ve Vranově. Vydáme se po modře značené místní pěší trase (modrý a bílý trojúhelník), projdeme kolem kostela, vystoupáme…
Neďaleko nad Vranovským zámkom, u cesty v smere na Šafov je muzeálny areál ľahkého opevnenia, ktoré vzniklo v roku 1998. Pokiaľ sa od zámku vydate pešo, je to vpravo u autobusovej zastávky Vranov - statek. Od polo…
Návštevník Vranova nad Dyjí okrem jeho dominanty zámku môže navštíviť aj budovu s obrovskými akváriami sladkovodných rýb, ktorá sa nachádza neďaleko zámku, dole, oproti parkovisku pod zámkom. V budove bývalej škol…
Nachází se na výrazné serpentině silnice stoupající z údolí Dyje nad Vranovem směrem na Onšov. Při rekonstrukci komunikace byl svah pod silnicí vyčištěn od náletových dřevin a  byla zd…
Skalní útvar na levém břehu Dyje mezi Vranovem a osadou Zadní Hamry. Chráněný přírodní výtvor. Geologická lokalita se silně zklikacenými (ptygmatickými) vrásami jako doklad horotvorných pochodů při injekci migm…
17.8.2013 Letošní cyklozájezd (jak někteří známí říkají s učitelkami) byl nasměrován do oblíbené oblasti Podyjí, konkrétně přímo do Vranova. Přestože už mám alespoň základní atrakce navštívené, cel…
Poslední den našeho pobytu na Znojemsku jsme měli v plánu navštívit zámek Vranov nad Dyjí. I když ranní obloha neslibovala den s modrou oblohou, přesto jsme se rozhodli, že pojedeme. Dobře…
Jedná se o hluboké zpočátku široké a později skalnaté údolí řeky Dyje které se rozkládá východně od Vranova nad Dyjí. Na dně při levém břehu řeky se nacházejí dvě idilické osady Přední a Zad…