Národní park Jökulsárgljúfur se nachází v severovýchodní části Islandu – v oblasti kolem řeky Jökulsá á Fjöllum. Před 8000 lety vybuchla sopka přímo pod řekou. To způsobilo změnu krajiny i obrovské záplavy. Nyní je tam zajímavý, hodně členěný kaňon s horami sopečného původu.
Trasa je dlouhá přibližně 14 km s převýšením 500 metrů. Tábořiště je o kousek výš, takže se klesne jen 400 metrů. Vyráží se na ní z parkoviště v severní části parku, které je na silnici 861, jen kousek od křižovatky s silnicí 85. Je zde nevelké informační centrum, kde jsou zdarma toalety, možnost koupení upomínkových předmětů i teplých nápojů. V druhé části jsou stolky a židličky. Tady, uprostřed divočiny je k dispozici i wifi.
Trasa je značená žlutými puntíky na tyčkách nebo kamenech. Obchází golfové hřiště a stoupá na skaliska. Jde se po vnějším okraji kaňonu, který je pro zdejší oblast Asbyrgi typický. Má tvar podkovy, která je přibližně 3,5 km dlouhá a přes 1 km široká. Strmé stěny jsou vysoké až 100 metrů. Předpokládá se, že tudy tekla před 8 – 10 tisíci lety řeka. Dnes uvnitř kaňonu rostou břízy, vrby, ale i jehličnany - smrk, modřín a borovice.
Když opouštíme skalní podkovu, vidíme dole jezírka Botnstjörn s vodopádem, kde je domov různých druhů ptactva. Přecházíme další jezírka s vodopádem a pomalu se loučíme s kaňonem. Po skalní náhorní plošině se blížíme k ledovcové řece Jökulsá á Fjöllum. Chvilku ji vidíme hluboko pod sebou.
Po chvíli se žlutá rozděluje. Vlevo vede k červenému vulkánu Rauðhólara. Půda i kameny zde hrají všemi barvami, červená převažuje. A dál pokračuje křivolakou cestou s mnoha vyhlídkami na řeku. Přímější cesta vede rovně. Vzhledem k dešti a mlze jsme zvolili tu kratší a přímější cestu.
Mezi oběma cestami se rozkládají čedičové ozvěnové skály Hljóðaklettar. Známe čediče jako šestihranné sloupy, které jsou kolmé k zemi. Tady je vidět, jak se krajina měnila, tyto čedičové sloupy jsou vrstvenné všemi směry. Jsou zde jeskyně i skalní hrady. Nechá se sejít až téměř k řece Jökulsá á Fjöllum, která zde proudí úzkým korytem. Okolní skály z různých tvarů čedičových sloupů zkreslují ozvěnu natolik, že se těžko určuje, kde přesně voda teče. Proto dostala lokalita pojmenování „ozvěnové skály“. Tyto skály se v takovém množství na Islandu vyskytují jen zde.
Těmito skalami vedou různě dlouhé okruhy. Značené nejsou, ale občas narazíte na šipky. Je tedy nutno si zapamatovat, kam se potřebujete vrátit. Ty jejich názvy jsou však nezapamatovatelné.
Ze skal je to k tábořišti Vesturdalur už jen kousek přes louku. Je na nádherném místě. Velká rovná travnatá plocha, jsou tu i stolky s lavičkami. V blízkosti se nechá zaparkovat. Je zde jedna dřevěná bouda. Z jedné strany jsou dřezy na mytí nádobí, z druhé strany jsou splachovací toalety, kde je i umyvadlo. Dokonce sem pravidelně zajíždí uklízet a doplňovat mýdlo i toaletní papír. To je tedy v takovéto divočině skoro přepych. Jen teplá voda tu neteče.
Tábořiště leží zhruba uprostřed parku Jökulsárgljúfur, je tedy zcela ideálním místem pro výlety. Druhý den se pokračuje pěšky dál podle řeky Jökulsá á Fjöllum.
Výlet by to byl perfektní, kdyby bylo lepší počasí. My jsme šli celou cestu v dešti. Proto není ani moc fotek. Další fotky skal jsem nafotila druhý den ráno - na ten dlouhý výlet jsem nešla.
Poslední aktualizace: 29.1.2020
Island - výlet v parku Jökulsárgljúfur - z Ásbyrgi přes Červenou horu Rauðhólar a Ozvěnové skály Hljóðaklettar do tábořiště Vesturdalur na mapě

Příspěvky z okolí Island - výlet v parku Jökulsárgljúfur - z Ásbyrgi přes Červenou horu Rauðhólar a Ozvěnové skály Hljóðaklettar do tábořiště Vesturdalur

Ásbyrgi
Ásbyrgi - mohutná ledovcová řeka postupně rozrušovala povrch země…
Z tábořiště Vesturdalur, které je v severovýchodním vnitrozemí ostrova,…
Vodopád Hafragilsfoss se nachází na severním Islandu na ledovcové…
Vodopád Dettifoss je podle mnohých pramenů nejmohutnějším…
Letiště Kopasker (OPA) spadá pod město Kopaske…
Krafla je sopka v severním Islandu. Název se používá i pro celý v…
Leirhnjúkur se nachází v severní části Islandu nedaleko sopky Kra…
Při návštěvě Islandu jsme se byli podívat v geotermální…
Sprcha nabízí příjemně teplou vodu, takže odvážlivec si může dát venkovní…
Námafjall je geotermální oblast nedaleko jezera Mývatn na Islandu,…
Reykjahlídarkirkja - kostel v městečku Rejkahlíd, ležícího na…
Infocentrum v městečku nebo lépe ve vesnici Reykjahlíd je situováno ne…
Kráter Hverfjall se nachází poblíž slavného sklaního města Dimmub…
Na zhruba 11 km dlouhou trasu s převýšením…
Od jezera Mývatn jedeme jen pár minut do oblasti lávových skulptur do…
Mývatn a sopečná aktivita v jeho okolí je stále patrná.
Předposlední den po snídani jedeme z Akureyri nejdříve k jezeru M…
Pondělí 12. 8. 2019 Projíždíme severem ostrova. Ze západní části…
S cestovkou jsme na dovolené na Islandu. Během 14 dnů objedeme celý ostrov…
Dimmuborgir je zvláštní oblast v severní části Islandu na březích…