Dobřečov - Janovice - Sobotín

Před 6 hod jedeme ranní vlakem ze Zlína do Otrokovic na rychlík do Olomouce a zde bleskový přestup na spěšný vlak na Uničov. Ve vagonu se nachází nějaké zvláštní luxusní WC, ale chybí tu příručka k použití: když si chci umýt ruce, tak voda z kohoutku neteče a když pootočím trubkou a zmáčknu jakýsi čudlík, tak z ní voda začne stříkat na zem ! No nazdar !! Zase si připadám jak sedlák na cestách - s pomocí papírových ručníků likviduji mini potopu na podlaze a vracím se provinile za Janou.

V Uničově si v pohodě vypijeme kafé v bufetu u autobusového nádraží a pak už busem přes četné objížďky a zajížďky -( cesta trvá 40 min ) - z Uničova přes dlouhou obec Oskavu do Bedřichova. Souvislá zástavba i ojedinělé shluky domů leží v hlubokém a zalesněném údolí, předurčeném k rekreaci a je to tu všude moc pěkné...Vyloďujeme se na rozcestí u bývalé pily. Napřed nás čeká prudší výstup serpentinami kolem kaskádovitého potůčku nahoru lesem. Pak přicházíme k pastvině a musíme podlézt el.ohradník a dál už je stoupání mírnější. Kolem moc hezkých chat s okrasnými zahradami - ( a dokonce i rybníčku s vodníkem) - mnohokrát křižujeme silničku z údolí, která stoupání zdolává nesčetnými zákruty, až konečně zdoláváme nejvyšší bod obce Dobřečov, kterým je prostranství před větší kaplí či spíše už kostelíkem.

Foto: Franta

Nacházíme se 400 metrů nad údolím Oskavy, nad námi nádherná fotogenická oblaka se šmolkově modrým nebem a my vyrážíme po hřebenové rozpadlé silničce vstříc Dobřečovským skalám. Všude kolem velikánské louky, pastviny a lesíky. Předbíhá nás parta mladých horolezců v čele s holkou s rozevlátým rusým vlasem, kteří přes louku chvátají k lesíku se skálami a tak alespoň vidíme, kudy se tam jde...

My ale tak nespěcháme, protože musíme vyfotit tu krásu okolo nás a já dnes využívám dalekohled na 120 procent !!! Za námi rovina Hané, vlevo obdivuju skály na Volyni a Smrčníku, Rabštejn a Černé kameny. Před námi celý masív Hrubého Jeseníku a vpravo máme Jeseník Nízký a zdáli nám kyne na pozdrav kužel sopky Velký Roudný od Slezské Harty. Nalevo od Rabštejna vidím velikou paseku s bílou hradbou skal a umiňuju si, že se tam musím příště vydat !! To samé Maliník - vrcholová skála vypadá, jako by tu byla přesazena z Českosaského Švýcarska !!!

To skály za Dobřečovem jsou mnohem menší: skalní hradba není delší jak 70 m a její výška může být max 15 metrů, ale je tu tu velmi zajímavé a fotogenické a navíc je k nim velice dobrý přístup. Zafotili jsme si, tiše pozorovali jeden horolezecký výstup a pak už zase dál...

V dalším sedélku pod lesem potkáváme osamělého postaršího turistu a já se ho ptám na skály u Ferdinandova. Bodrý Hanák se s námi dává do řeči a dozvídáme se, že už je druhý den na cestách a přespal nahoře na hlavním hřebeni u Jelení studánky - při řeči je to samé: " tade", "bode" a tak podobně a nejvíc mne dostává následující větou, " ...a také mam rád Bílé Karpaty a nejvíc městečko Brumov - Bylnice..." A já mu říkám: " No a vidíte, jak je ten svět malučký - já su rodák z Brumova a žil sem tam až do svojích 42 roků, než sem poznál tady Janu..."

Foto: Franta

Loučíme se, přejeme si navzájem vše hezké a jdeme podle jeho rady ku skalám u Ferdinandova. Ty ale nenacházíme, protože se mají nacházet ve vzrostlém lese a my nemáme na dlouhé průzkumy čas. Přicházíme k silničce, níž pod námi se nachází jediný zachovalý objekt ze zaniklé osady Ferdinandov - je to kaplička. Za silničkou je obrovská ohrada a v ní nemotorně poskakuje osamělé telátko se zlomenou zadní nožkou a nám je ho moc líto - který nelida ho tady nechal ?!!? ( Přitom se v dáli pod kopcem pase veliké stádo světlých krav...)

Cesta dál je opět fantastická a my se můžeme ufotit. Zato " Kamenná sfinga" nebo také " Ovčí skála" není nic moc - nižší skála z vrstevnaté ruly je zarostlá, ten strom, který vyrůstá u jejího úpatí, jí na romantice taky moc nepřidává a úplně nejhorší je postavení turist. odpočívadla hned vedle skalního útvaru - nyní se tam nachází u menší" vatry" ječící matka se dvěma uřvanými syny puberťáky a tak pár fotek na památku a pryč !! A já cestou dál vzpomínám na starou fotografii, kdy to tu bylo tak krásně romantické a lidé se chovali ke krásným přírodním útvarům s větší láskou, porozuměním a citem...

Pokračujeme dál po zelené na Výhledy, na rozcestí svačina a pak po žluté dolů po silničce do Janovic. Kráčíme mezi hezkými loukami a otevírá se nám čím dále tím víc výhledů na příměstskou část města Rýmařova. Na cestě vidíme přejetou hnědou zmiji ! A já se moc divím, že Janička vůbec neječí, ale ona už je tůrou a horkem docela vyčerpána...

V Janovicích si procházíme přírodní park okolo nádherného renesančního zámku a fotíme si ho ze všech stran. Meší část členité stavby je už opravena, ta větší si na ni ještě dlouho počká a bohužel to platí i o jeho využití a zpřístupnění...

Foto: Franta

Pak hledáme hospodu a jednu moc pěknou 0.5 km od zastávky busu nacházíme. Takže kafé a kofola. Dálkovým busem přes nádherné Sedlo Skřítek a pak serpentinami prudký sjezd z hor ke kostelu v Sobotíně. kde začala nešťastná éra čarodějnických procesů. V uších máme zalehlé jak z letadla ještě po kilometru, kdy se už nacházíme v chátrajícím areálu Sobotínského zámku. Objekt je prozatím ještě v ucházejícím stavu, což se ale nedá říct o zámeckém parku a rybnících - vše tu čeká v prodeji na nového odvážného majitele... Fotit se tu moc nedá a tak zklamáni k vlaku a odjezd soukromou železnicí do Šumperka. Z tama s přestupováním a čekáním do Otrokovic a trolejbusem do centra Zlína. Zde ještě poobdivovat siluetu zámku při umělém osvětlení a ve čtvrt na 1 v neděli v noci konečně doma...

Poslední aktualizace: 12.10.2010
Dobřečov - Janovice - Sobotín na mapě
Autor: Franta

Příspěvky z okolí Dobřečov - Janovice - Sobotín

Skalské rašeliniště
Skalské rašeliniště je přírodní rezervace, kterou najdeme nedaleko západn…
Pro milovníky dalekých výhledů nabízím Tip na úžasnou vyhlídkovou trasu.…
Nedaleko vesničky Dobřečov (součást Horního Města u Rýmařova) najdeme…
Dobřečov je zvláštní vesnice. Především svojí polohou - leží mezi…
Obec Dobřečov je místní částí městečka Horní Město a rozkládá se západním…
Že jste o Dobřečovské hoře ještě nikdy neslyšeli? No - nespíš proto, že …
Druhá vyhlídková skála u Ferdinandova je v terénu umístěna o kus dál, než…
Kamenný kostel byl postaven v l. 1611-12 stavitelem Ondřejem Hofmanem z Grünbüchlu a Střekova. Styl stavby se řadí k tzv. severské renesanci. V r. 1…
Polovina ledna je vlastně i kalendářně v podstatě polovina zimy. Jestliže…
Vrchol Špičák ( 777 m.n.m.) se zvedá v severozápadní části přírodního par…
Vyjíždíme brzy ráno již před 6. hodinou ranním vlakem ze Zlína…
V tomto případě nejde o pozvánku na vystoupení kdysi populární poprockové…
Vyhlídková skála u Ferdinandova
Skalních útvarů se v členitém reliéfu podhůří Hrubého Jeseníku u zaniklé…
V okolí zaniklé osady Ferdinandov v podhůří Hrubého Jeseníku se v členitém terénu pod příkrovem lesa ukrývá nespočet skalních útvarů.…
Horní Město leží jihozápadním směrem od města Rýmařov a na pomyslné hrani…
    Opuštěná kaplička u silničky pod Dobřečovskou horou je (kromě dvou…
V názvu není překlep. Vyhlídka je sice omezena půlkruhovou výhledovou…
Skály je rozcestí a orientační místo na zelené turistické trase a najdeme…
  Pokud si vyjedete server Mapy.cz a budete zkoumat terén v okolí Dobřeč…
Silnička z údolí Zlatého potoka, vedoucí k těmto místům, překonává prudké…